FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

jammer......
maar....de winter is nog niet voorbij....!

er is nog hoop

Weinig hoor Steffe, ijs waar de dooi overheen gegaan is wordt over het algemeen niets meer. Wij noemen dat "bomijs", een soort laminaat van lagen ijs met lucht ertussen. De nieuwe ijslaag wil dan niet hechten aan het al aanwezige ijs.

Het verbaast me dat ik met m'n redenatie goed zat, want ik kon de afbeelding werkelijk nergens vinden. Ik zie nu gewoon bij "dynamo" in wikipedia, ik had wel op dynamo gezocht in Google, maar toen gelijk naar afbeeldingen gegaan. En daar kon ik 'm niet vinden!!

Even de tijd voor een nieuwe opgave genomen:

full

Is niet zo oud als je misschien zou denken, halverwege de vorige eeuw. Is onmisbaar henen ten dage!!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft het iets te maken met meten ?? Luchtdruk of luchtvochtigheid ??

Meten: ja, luchtdruk en/of luchtvochtigheid:nee, Vincent.
Wellicht dat de toestand van de omgeving gecontroleerd moet zijn. Dat is absoluut niet het geval voor het basisprincipe, maar misschien wel voor de toeters en bellen eromheen. Dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Groet,

Ad

Dit is de eerste, in 1955 door Louis Essen in Engeland gebouwde, Ceasium atoom klok. De hele installatie is groter dan je denkt want van links tot rechts is bijna twee meter!

10319663.jpg

Op dat moment de meest nauwkeurige frequentie standaard die er bestond. De huidige atoomklokken zijn nog nauwkeuriger maar zijn nog steeds Ceasium klokken, de maximale fout is maar 1 seconde in de 30.000.000 jaar!!!
Er zit overigens wel degelijk een golfpijp in. Dit is de rechthoekige "pijp" met de ronde "deksels"in het midden.
Voor meer (en vooral betere) uitleg zie Wikipedia.nl of de meer uitgebreide Wikipedia.org.

Volgende opgave:
Wat is dit voor een instrument. Hoewel al heel oud is dit een zeer belangrijk instrument dat nu wel vervangen is door een "moderne versie".

full

Jitze heeft het wel bij het rechte eind.
Volgens de maker van de foto is het: "This is a, if not the, standard meter bar, at the Musée des Arts et Métiers in Paris."
Jitze is aan de beurt.

Bedankt Ernst! Overigens ben ik altijd benieuwd hoe ze dat doen met die maateenheden. De meter lijkt van metaal te zijn. Geven ze daar dan ook een temperatuur bij op waarbij hij precies een meter is?
En de waterkan, staat daar een streepje op? Houden ze de hoogte aan de rand aan, of juist de hoogte in het midden?

Nieuwe opgave
Dit instrument interesseerde me al op jonge leeftijd (ik denk dat ik een jaar of 10 was toen ik de uitleg kreeg en me verbaasde over de eenvoud). Ook dit is een van de katalysatoren van de industriele revolutie geweest.

E215.jpg

"This is a, if not the, standard meter bar, at the Musée des Arts et Métiers in Paris."

De platina-iridium staaf die van 1889 tot 1960 als standaard bij het BIPM in de kluis bewaard werd ziet er zo uit:

220px-Platinum-Iridium_meter_bar.jpg

Evenals bij de prototype kilogram zijn "echte" foto's heel moeilijk te vinden. De foto's die je vindt zijn vrijwel allemaal van replica's. Hij kan overigens niet in een museum liggen, want hij wordt nog steeds bij het BIPM bewaard. Het exemplaar in het Musée des Arts et Métiers moet dus wel een replica zijn.
Van 1960 tot 1983 was de definitie van de meter gekoppeld aan de golflengte van krypton-86, na 1983 aan de lichtsnelheid.

De kilo is nu nog de enige standaard die op een "prototype" is gebaseerd. Oorspronkelijk zou dat in november 2011 ook geschiedenis worden door een definitieve vaststelling van het getal van Avogadro, maar dat is door allerlei meetproblemen weer vooruit geschoven naar 2014.

Groet,

Ad

Nieuwe opgave

Is dit geen regulateur, voor bijvoorbeeld een stoommachine?

De meter lijkt van metaal te zijn. Geven ze daar dan ook een temperatuur bij op waarbij hij precies een meter is?
En de waterkan, staat daar een streepje op? Houden ze de hoogte aan de rand aan, of juist de hoogte in het midden?
De keuze van platinum-irridium was vanwege de stabiliteit, maar de meter werd gemeten op een temperatuur van smeltend ijs onder atmosferische druk (later is dat gewoon 0 °C geworden).
Voor de liter is nooit een "maatkan" gebruikt, die was aanvankelijk gedefinieerd als het volume van 1 kg zuiver water op 4 °C en 760 mm kwik luchtdruk. Later is dat gewoon vervangen door de kubieke decimeter, waarbij de meter dus al vastlag.

Groet,

Ad

volume of one kilogram of pure water at 4 °C and 760 millimetres of mercury pressure

Toch nog even wat gevonden. Er zit wel een logische lijn in....

full

Een zeer modern apparaat dat nog steeds verder en verder geperfectioneerd wordt. De uitkomsten kunnen een zware betekenis voor de toekomst van de wetenschap hebben........

Groet,

Ad

Indicatie van de afmetingen Ad? Ik zit aan iets CERN- of astrofysica-achtigs te denken, door jouw commentaar bij de foto. De foto geeft mij geen enkel idee.

Indicatie van de afmetingen Ad? Ik zit aan iets CERN- of astrofysica-achtigs te denken, door jouw commentaar bij de foto. De foto geeft mij geen enkel idee.

Ik lees net "two story-high apparatus", Ron. Geen miniatuurtje dus, want ze zullen hiermee geen Story bladen bedoelen, veronderstel ik!!! Is een iets gewichtiger apparaat dan de lichte lectuur die je daarin vindt.

Groet,

Ad

EDIT
Geen CERN of astrofysica

hoi Ad
wij hebben hier ook de story.....;););););)

Aan het voorblad te zien even zware lectuur als de Hollandse, Steffe.

Is stil hier, iedereen aan het piekeren?
Het is een zeer speciaal apparaat, waar er maar een enkele van zijn gebouwd (ik tel er in de gauwigheid vijf).

"Meten is weten" is een gevleugelde uitdrukking onder experimentalisten. Ik zei dan altijd: "maar je moet wel weten wat je meet".

Ik denk dat ik maar eens wat cryptogrammen ga oplossen voor het slapen gaan.

Groet,

Ad

Back