FORUMLEDEN en Techniek: ……”equipment”

Inderdaad, fusion splicers zijn gelukkig wat kleiner en handzamer. Onze monteurs zijn daar extra blij mee, die moeten ze namelijk handmatig omhoog hijsen in offshore windmolens.

De geplaatste machine maakt gebruik van een bekende techniek met nieuwe dimensies.

Even wat gedachtespinsels.

Is het correct dat het hier getoonde niet in werking is? En wordt het produkt dat gemaakt/bewerkt wordt wel getoond?

De constructie mwt houders voor de twee horozontale (zwarte) pijpen met daaraan gekoppelde slangen (lucht, hydrauliek?) is alleen gemonteerd bij het middelste apparaat.
De verticale cilinder van de twee achterste apparaten zijn langer dan die van de voorste. Dit zal dus een soort cilinter zijn met een op- en neergaande zuiger.
Bij de verikale glimmende cilinder lijkt er uit het komvormige oppervlak een soort plunjer te steken, bij de middelste is die ingetrokken en zie je een gat. Bij de derde is het niet echt duidelijk, maar lijkt het erop dat daar weer een plunjer uitsteekt, wat zou betekenen dat het in- en uittrekken van die plunjer niet synchroon gaat met het in en uittrekken van de vertikale cilinders.
In de detailfoto zie je dat er onder de vertikale cilinders een bolvormig oppervlak met een centraal gaatje zit. Dit zou kunnen corresponderen met de komvormige bovenkant van de vertikale cilinders daaronder. Alleen zitten die redelijk ver uit elkaar en dat bovenste ding beweegt niet mee met de op- en neergaande zuiger van de vertikale cilinders. Het zou wel kunnen dat de onderste vertikale cilinders omhoog komen.

Al met al, ik weet niet of mijn toetsenbord voldoende vraagtekens heeft, en ik kan het "is gelijk" teken niet vinden.........

Groet,

Ad

Ad, erg leuk om jouw interpretatie van deze plaatjes te lezen!

Hier wat opmerkingen van mijn kant:
-Het getoonde is hier niet in werking. In deze afbeeldingen zitten weinig tot geen onderdelen die je fysiek zult zien bewegen. Heb je de lineare motor/geleider onder de 3 koppen gezien? Daarop zit een substraat gemonteerd dat heen en weer beweegt onder de koppen door.
- De twee 'zwarte pijpen met buizen' zijn highspeed cameras. :D
- De 3 onderste cilinders bewegen niet. Het zijn slechts opvangbakjes waarop een kogel gelegd wordt als ze niet in gebruik zijn.
- De 3 bovenste cilinders bewegen ook niet. Het bovenste element van deze cilinders is een micrometer. Bij de voorste cilinder zit daar een extra trap op gemonteerd om nog fijner te kunnen afstellen.

Enkele hints:
- Het getoonde apparaat is bedacht en wordt ontwikkeld door TNO.
- Zie 'een bestaande techniek met een nieuwe dimensie' gerust als crypto ;)

- Zie 'een bestaande techniek met een nieuwe dimensie' gerust als crypto ;)

Bedankt voor de extra info, Jitze. Ik moet het nog even bestuderen, maar ben nu de was aan het doen en tussendoor wat ss Rotterdam bouwen (sinds lang weer bezig).

En dat het cryptisch was had ik wel begrepen, zit in m'n bloed.......

Groet,

Ad

Groot gelijk Ad, ik sta vanmiddag voor het eerst sinds lange tijd ook weer eens in mijn hobbyhok met een doel anders dan reparaties.

Overigens even slightly offtopic: waar is het crypto-topic gebleven?

Ad, erg leuk om jouw interpretatie van deze plaatjes te lezen!

Ja, als van oorsprong werktuigbouwkundige kijk je wat "mechanisch" naar dit soort dingen.

Toen ik even uitgebouwd was weer even gekeken, maar ik ben niet veel opgeschoten. Mijn TNO contacten zijn al een tijdje opgedroogd, en waren overigens wat grofstoffelijker van aard.
Van al hun innovatieve projecten zie ik geen plaatjes die maar in de verte hierop lijken. Ze werken aan 3D componentenplaatsingsmachines, 3D printing, en nog allerlei mechatronica projecten, maar ik zie daar niets bij. Verder werken ze nauw samen met TU Delft op het gebied van nonotechnologie, maar dat zal het zeker niet zijn.

Met andere woorden, ik weet niet veel meer dan dat het iets is dat iets op een substraat aanbrengt. Voor de rest kom ik geen steek verder, en kennelijk ben ik niet de enige gezien de radiostilte hier......

Groet,

Ad

Inmiddels ben ik terug uit het Parijse. Tijd om wat meer informatie te geven.

Het getoonde product is gemaakt met behulp van het getoonde apparaat:
full

De structuur van de TNO website is niet meer wat het was... Via een enorme omweg kom je uiteindelijk bij wat tegenwoordig heet 'hightech instrumentation and materials'. Via deze link wordt het allemaal erg makkelijk:
TNO - Hightech Instrumentation and Materials

Laatst bewerkt door een moderator:
High Viscous Material Inkjet Printer

TNO onderzoekt en ontwikkelt nieuwe, en verbetert bestaande, Rapid Manufacturing (RM)-processen. Sommige RM-processen gebruiken inkjettechnologie om 3D-producten te maken. De daarin gebruikte printkoppen kunnen vloeistoffen verwerken met een viscositeit tot maximaal 30 mPa's. Wij ontwikkelden een printkop en het proces om hoogwaardige materialen met een viscositeit tot 500 mPa's bij kamertemperatuur te verwerken tot 3D-producten.

Johannes

Juist, met dat laatste plaatje en de link was het natuurlijk een eitje.

Hier meer informatie: TNO - High Viscous Material Inkjet Printer

Een van de unieke eigenschappen van het apparaat is dat het hoog visceuze vloeistoffen kan printen (20.000 druppeltjes per seconde). Daarnaast is het multimaterial printen ook bijzonder. Door de 3 koppen kunnen verschillende materialen en daarmee eigenschappen naadloos gecombineerd en samengevoegd worden. Het uiteindelijke doel van dit specifieke project was om een kaakimplantaat te maken waarin lichaamseigen bot kan groeien. Het implantaat wordt langzaam afgebroken en uiteindelijk heb je weer een natuurlijk bot.

Mijn bijdrage aan dit project/apparaat was het bedenken van een eenvoudige en snelle methode om de koppen op elkaar uit te lijnen, plus enkele kleinere optimalisaties van het systeem.

Ariel is aan zet.

Nieuwe opgave

Deze machine is in ontwikkeling,.... de uiteindelijke productiemachine zal anders gaan uitzien.

Op het moment is wereldwijd één machine operationeel in de massaproductie.
Die machine ziet er ook anders uit maar het principe is hetzelfde.

techniek01.jpg

Johannes

Het lijkt inderdaad op een spuitgietmachine, maar dat is het niet.

Er wordt nu door twee machinefabrikanten geëxperimenteerd om deze techniek beheersbaar te maken voor de gewone machineoperator.
Als dat lukt zullen zulke machines in de toekomst massaal worden ingezet.
Maar het zal nog wel een paar jaar duren.

Johannes

Het lijkt inderdaad op een spuitgietmachine, maar dat is het niet.

Nee, ik miste ook de aanvoer trechter. Je zou ook aan iets als dieptrekken kunnen denken, maar daar zijn toch al voldoende apparaten voor?
Warmte speelt een rol zo te zien, ik veronderstel dat het stoom is wat je ziet.

En wat is die sensor rechts van die man. Het vreemde is dat de draad daarvan niet naar de controller (of wat het ook mag zijn) gaat.

Met andere woorden: ik weet het niet.

Groet,

Ad

Warmte,...... inderdaad daar is het proces op gebaseerd.
Het beheersen van de temperatuur op de juiste locatie is hier de uitdaging voor de machinebouwer.

techniek02.jpg

Johannes

een toestel waaruit "damp" eruit komt.....
door warmte

via stoom? elektroverhitting?... laser?,.. infrarood?.... gas..? ..Wrijving ?.. zeer hoge druk?....

steffe

Wrijving is goed,..... druk is nodig maar hoeveel daarover laten de machinebouwers nog weinig informatie over los.

Damp is blauw-ig, daarmee valt stoom/water af. Kan van het product komen, of van eventueel lossingsmiddel (olie?).

Dat blauw kan ook door die blauwe machine komen, Ron. Ik ging uit van stoom omdat die man/operator helemaal geen beschermingsmiddelen draagt. Bij iets met oplosmiddelen zou je dat wel verwachten.
Het gaat dus om het lokaal goed controleren van de temperatuur. Dan denk je aan een vervormings- of smeltproces. Maar die zijn al afgevallen........

Dus: ik weet het ook niet.

Groet,

Ad

Back