FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Nieuwe opgave,
De wereldeconomie crisis in de 20er jaren tot begin 30er jaren van het vorig jaarhonderd heeft de fabrikant van dit vliegtuig gedwongen om meubels te gaan maken i.p.v. vliegtuigen.

k1d6fd.jpg

Johannes

Inderdaad het is de GMG-2. :)

Het begon met een meubelmakerij van Georg Müller die al in 1911 / 1912 onderdelen maakte voor de vliegtuigen van August Euler.
Twee zoons, Jacob en Philipp hebben in 1920 het bedrijf van hun vader overgenomen en zijn in 1924 begonnen met het bouwen van zweefvliegtuigen.
Van 1927 tot 1930 produceerden zij onder de merknaam "Gebrüder Müller Griesheim" ook gemotoriseerde Leichtflugzeuge.
Het bekendste model was de GMG-2.
Dit model werd in oktober 1928 tijdens de internationalen luchtvaarttentoonstelling
In Berlijn voorgevlogen door piloot Arthur Martens.
De GMG-2 was in die tijd net zoiets, als de Volkswagen onder de auto's.

MrSat, je mag een nieuwe opgave plaatsen. :cool:

Johannes

Niemand enig idee????

Elke dag een nieuwe TIP!!!

Dit vliegtuig was een van de eerste in zijn soort.

Laatst bewerkt:
Kan je de foto van je mobiele browser uploaden naar jouw album op je profielpagina en hier opnieuw posten? Dan valt er wat te zoeken.....

De foto was geupload naar foto.modelbouwforum.nl Ik zie nu dat die eruit ligt (server down). Waarschijnlijk is dit de oorzaak waarom jullie niets zien. Ik zal kijken of ik hem zsm op een andere website kan zetten.

Ik zie zelfs nu dat de link naar de foto in de posting is weggehaald door iemand die dit forum beheert o_O

ja BIJNA .......moet nog iets belangrijks bij

De nieuwe TIP (3e alweer) : De krachtbron was een ANZANI motor

Laatst bewerkt:
(de forum foto server draait ook weer zie ik)

Tip 4: het toestel was zijn tijd (1924) ver vooruit maar helaas voor de bouwers toonde niemand interesse, en is het toestel nooit in productie genomen. Slechts één vliegtuig werd gebouwd.

Tip 5: Dit toestel (en waarschijnlijk ook de latere modellen) werden gebouwd in een constructie werkplaats/atelier in een bekende badplaats bij onze zuiderburen!

Hebbes!

ACAZ T.2
The ACAZ T.2 was a Belgian aircraft, one of the world's first monoplanes built entirely of metal. Designed by Alfred Renard and Professor Emile Allard (Director of the Belgian Technical Service) in 1924, the T-2 was a high-wing monoplane equipped with fixed landing gear, powered by a 75 horsepower (56 kW) Anzani engine.[1] It was the first all-metal aircraft to be built in Belgium.[2] First flown on 19 December 1924, the type did not attract any buyers and so it never entered production;[3] only one plane was built, being scrapped in March 1931

tip 1 : Awel = Vlaams (Belgisch)
tip 2 : Dit vliegtuig was een van de eerste in zijn soort. = (een van de ) eerste vliegtuig(en) geheel van metaal
tip 3 : De krachtbron was een ANZANI motor = 75 horsepower (56 kW) Anzani motor
tip 4 : het toestel was zijn tijd (1924) ver vooruit maar helaas voor de bouwers toonde niemand interesse, en is het toestel nooit in productie genomen. Slechts één vliegtuig werd gebouwd. = metalen vliegtuig bj 1924
tip 5 : Dit toestel (en waarschijnlijk ook de latere modellen) werden gebouwd in een constructie werkplaats/atelier in een bekende badplaats bij onze zuiderburen! = Zeebrugge ACAZ (Ateliers de Construction Aéronautiques Zeebrugge)

Acaz%20T1.jpg

Roi%20Albert.jpg

Koning Albert bezoekt het ACAZ atelier in Zeebrugge (tegenover de koning, Commandant F. Jacquet en ingenieur Herrmann)

ACAZC201.jpg

ACAZC202.jpg

Aan het werk in het Atelier in Zeebrugge (vleugel en romp van de later gemaakte C2)

:thumbsup:Goed gevonden dus Henri!!!! Jij mag het volgende zoekertje plaatsen :friends:

Laatst bewerkt:
Back