FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten

Status
Niet open voor verdere reacties.
De volgende is een makkie, want z'n latere broertje is in dit draadje al langsgekomen...

mys400.jpg

mys401.jpg

mys402.jpg

mys403.jpg

mys404.jpg

mys405.jpg
 
Dat lijkt me een typische "Burnelli" (=ontwerp van Vincent J. Burnelli) flying-wing/lifting-body ontwerp .........

Tussen 1921 en 1946 heeft meneer Burnelli diverse van deze lifting-body's/flying wings ontworpen waarvan er ook enkele daadwerkelijk gebouwd zijn.
 
Gevonden het is een Burnelli UB-14 uit 1937 (1935?) .....
Burnelli's 1935 UB-14 represented the ultimate in construction of his airfoil fuselage design. The airfoil fuselage provided 50 percent of the total lift at cruising speed, while providing seating capacity for two pilots and 14 passengers. Two Pratt & Whitney Hornet radial engines provided 680 hp and a maximum speed of 235 mph.
 
Dan deze maar, 't zou een makkie moeten zijn ;-)

watteh.JPG


Fabrikant bestaat nog steeds, maar doet (bijna) niets meer in de luchtvaart ......
 
Leuk puzzeltje.

Tja, da's een Anzani driecilinder motor. Dus ga je zoeken op Anzani. En dan kom je op een prachtige Franse site met uren leesplezier...

http://www.hydroretro.net/etudegh

En daar staat dan een mooi geschrijfsel over Anzani:

http://www.hydroretro.net/etudegh/moteurs_anzani.pdf

Onder het kopje "Le 30 ch en Y" staan twee foto's van bovenstaand toestel.

Moteur British-Anzani en Y, musée royal des armées, Bruxelles,
état actuel. (Cliché de l’auteur, mars 2006).

Da's dit museum: http://www.klm-mra.be/

Helaas geen vermelding op hun site van dit toestel.

Dan maar zoeken op airliners.net. Uiteraard is daar de gehele collectie van dit museum te bezichtigen.... :D :D
http://www.airliners.net/search/pho..._limit=15&sort_order=photo_id+DESC&nr_pages=8

En na een paar pagina's door te worstelen, is het toestel gevonden!!!!

http://www.airliners.net/search/pho...arch=Kreit-Lambrickx KL-2&distinct_entry=true

Kreit-Lambrickx KL-2

kreit400.jpg
 
Oh, ik heb absoluut geen haast, Niek. Dit is een mooie manier om het euvel nog even onder de aandacht te houden, en tegelijkertijd het probleem te omzeilen. Robert vind vast wel een keer tijd om nog eens in de code te duiken.

10C2-5.jpg

10C2-3.jpg


Arsenal-Delanne 10-C2

The Arsenal-Delanne 10-C2 two-seat fighter designed by Maurice Delanne and built by the Arsenal de l'Aeronautique was of so-called Nenadovich biplane configuration, the tandem-mounted wings providing a continuous slot effect and offering exceptional CG travel. Of metal stressed-skin construction and powered by an 860hp Hispano-Suiza 12Ycrs 12-cylinder liquid-cooled engine, the Arsenal-Delanne 10-C2 prototype was virtually complete at Villacoublay when German forces occupied the factory in June 1940, work on the aircraft continuing in a desultory fashion and the first flight test being made in October 1941. After completion of the initial test programme, the aircraft was ferried to Germany for further trials. The intended armament comprised an engine-mounted 20mm Hispano-Suiza cannon, two wing-mounted 7.5mm MAC 1934 machine guns and two further 7.5mm weapons on a flexible mounting.

10C2-8.jpg
 
Een modern Tjechje de Evektor Eurostar EV-97A ....

(als je de registratie niet wegpoetst, en dan van "Airliners.net" haalt, daar kan je op registratie zoeken ;-))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top