Foto's van modellen van afgebouwde Historische Schepen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 9 jan 2021.

  1. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    De Ghanjah is het grootste familielid, samen met de Baghla en de Kotia, uit de omvangrijke familie van “Dhows”. Schepen die voorkomen rond Oman, de Perzische Golf en het zuidoosten van Afrika. De Dhows hebben allen de zelfde algemene kenmerken, maar verschillen sterk in grootte. De tekeningen verkreeg ik uit de verzameling opmetingen van antieke schepen van admiraal Paris, zo rond 1830. Verder waren vele foto’s behulpzaam van een van de laatste Ghanjah’s die tentoongesteld is bij het scheepvaartmuseum van Sur (Oman).
    Ze werden vanaf het begin van de 19e eeuw gebouwd tot de laatste exemplaren die in 1954 (!) van stapel liepen volgens intussen nauwelijks gewijzigde methoden. De spiegel doet sterk denken aan Engelse schepen, die werden gerepareerd en onderhouden in de zelfde regio, tijd en werven, waar ook deze schepen ontstonden.

    Met behulp van de gegevens van Paris maakte ik een werktekening, die als basis diende voor de bouw op een schaal van 1 : 87 (HO).
    Diverse boeken en nauwkeurige hedendaagse opmetingen van het schip in Sur en welkome gegevens van buitenlandse deskundigen maakten het mogelijk dat ik het model kon bouwen, al blijven er nog verscheidene vragen onbeantwoord. Maar die hebben vooral te maken met de bediening van het schip. Zo weet ik nog steeds niet precies hoe en waarom de mast kon worden verwijderd.
    Het model is gebouwd op triplex spanten en is verder geheel van perenhout.

    DSCN7536.JPG DSCN7537.JPG DSCN7512.JPG DSCN7551.JPG
     
  2. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    KOGGE (2023)


    Een reconstructie van een opgegraven kogge bij Nijkerk in 1983, aanduiding Nijkerk II, Oz 36. Model op schaal 1 : 87 (HO), gebouwd op triplex spanten met huidgangen dik 0,6 mm, teak fineer. De dikte van het overlappende fineer komt overeen met de aangetroffen dikte van de huidplanken van ongeveer 5,5 cm.

    Het model is niet geschilderd of gelakt, de kleur van het fineer komt goed overeen met eiken dat in de harpuis is gezet.

    Tekeningen afkomstig, via internet, van de publicatie: “Cogghen, kleene cogghen ende schuten” door Karel Vlierman 2021.

    [​IMG][​IMG]

    De bouw van de romp heb ik nauwkeurig gevolgd, met uitzondering van de plek van het voorkasteel. Die plek kan niet juist zijn omdat er daardoor geen plaats meer zou zijn voor een opbollend zeil dat ook nog gebrast moest worden. Door de situatie met het zeil kon ik de juiste plaats voor een veel kleiner voorkasteel bepalen. Van beide kastelen zijn geen restanten in het wrak teruggevonden met uitzondering van de “paalgaten” van het achterkasteel. Voor de uitmonstering van beide kastelen heb ik mij laten leiden door voorbeelden die terug te vinden zijn op stadszegels uit die tijd.

    Op het schip heb ik geen juffers aangebracht. Na grondige vergelijking van alle mij bekende stadszegels en spaarzame afbeeldingen van schepen uit die tijd is gebleken dat helemaal nergens juffers werden toegepast. Wel werd duidelijk dat combinaties van tweede en derde hands takels werden gebruikt. Die constructie is ook veel beter geschikt voor het aan de wind laten zeilen van het schip. Bij proeven met de Bremer kogge kwam dat uit op een maximale windhoek van 70 graden. Daarbij staat het zeil bijna evenwijdig aan de lengteas van het schip, en schuurt het zeil tegen de wanten. Bij het loshalen van een deel van de wanten aan de lijzijde is dit te voorkomen, wat eenvoudig gaat met de toepassing van knevels (zoals algemeen gebruikelijk bij schepen met latijnzeilen).

    Op één stadszegel, Elbing 2, staat iets afgebeeld dat in de literatuur wordt vermoed als een rust met daarop juffers. Vergelijking met het oorspronkelijke, zeer versleten, zegel waar die tekening van is afgeleid leert dat die tekening een vrije interpretatie is die op veel punten niet overeenkomt met het origineel. De getekende rusten zijn daarop niet af te leiden, en ook de wanten lopen daar niet naar toe.

    Op geen enkele kogge, die is opgegraven, werden juffers teruggevonden, met uitzondering van de kogge die in de IJssel bij Kampen werd opgegraven. Daarop staat de aanwezigheid van juffers vast. Dit schip, dat gebouwd werd rond 1430, is voor wat mij betreft het eerste exemplaar dat die uitrusting had. Overigens wijkt dat schip af van de eerder gevonden koggen in die zin dat de zijkanten veel vlakker zijn een ook de boorden recht staan, en niet naar buiten vallen zoals bijvoorbeeld bij dit model. Voor een kogge is het schip buitengewoon lang, zodat er mogelijk meer dan één mast op heeft gestaan. Mogelijk is dit laatste de oorzaak dat er juffers zijn toegepast.

    Vanaf 2 juni tot 31 december wordt het model geëxposeerd in de grote tentoonstelling over de Hanze in Zutphen (Stedelijk Museum).

    Constant Willems 21-5-2023

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    [​IMG]

     
    robberdebop, Scheveninger en Mees Ippel vinden dit leuk.
  3. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    upload_2023-5-21_20-16-30.jpeg upload_2023-5-21_20-16-30.jpeg upload_2023-5-21_20-16-30.jpeg upload_2023-5-21_20-16-30.jpeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    VRACHTSCHEEPJE (2023)

    Een reconstructie van een opgegraven schuit gelegen onder de in 2011 opgegraven kogge bij Kampen. Model op schaal 1 : 87 (HO), geheel gebouwd van mahonie fineer. Spanten gezaagd uit drie lagen fineer. De dikte van het overlappende fineer komt, dun gevijld, overeen met de aangetroffen dikte van de overnaadse huidplanken van ongeveer 3 cm
    Het model is niet geschilderd of gelakt, de kleur van het fineer komt goed overeen met eiken dat in de harpuis is gezet.
    Tekeningen afkomstig, via internet, van de publicatie: “Cogghen, kleene cogghen ende schuten” door Karel Vlierman 2021. Datering van de schuit ca 1410.

    Dit scheepje is nauw verbonden met de kogge in de vorige posting. Deze platbodems konden tevens worden geroeid, wat bij een kogge niet mogelijk is. Koggen konden niet verder varen dan de stad Kampen. De IJssel was te smal, te ondiep en heeft een meanderend verloop. Kampen fungeerde daardoor als doorvoerhaven voor de IJsselsteden.
    Proefondervindelijk heb ik aan kunnen tonen dat deze scheepjes, die tussen Kampen en de IJsselsteden pendelden, ongeveer 8 ton aan goederen konden vervoeren. De huidige Kamper kogge heeft een laadvermogen van 60 ton.
    Bij de opgraving is vastgesteld dat er twee mastsporen in de bodem waren. De plekken daarvoor komen bij nader inzien precies overeen met hun functie. De mast moet demontabel zijn geweest en kon bij langdurig voor de wind varen in het voorste mastspoor worden geplaatst (zichtbaar tussen de boeg en de molensteen). Werd er overwegend zijwind geconstateerd dan kon het scheepje aan de wind varen maar dan met de mast in het tweede mastspoor. Die situatie is hier op het model aangegeven. Het sprietzeil staat dan midden in de lengterichting van het schip. Bij aan de wind varen moet het schip zelf tegendruk kunnen geven en dat kan alleen wanneer het zeil in het midden is geplaatst. Eind 16e eeuw werden hiervoor de zijzwaarden uitgevonden.
    Het is om die reden dat bij koggen de vaststaande mast vrijwel in het midden staat.
    De lading op het model bestaat uit twee molenstenen (voor de handel op Engeland) en lading onder een dekzeil.

    Vanaf 8 juni tot 31 december wordt het model naast de kogge geëxposeerd in de grote tentoonstelling over de Hanze in Zutphen (Stedelijk Museum).

    Constant Willems 8-6-2023

    upload_2023-6-10_10-43-6.jpeg upload_2023-6-10_10-43-6.jpeg upload_2023-6-10_10-43-6.jpeg
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De hms Beagle was om verschillende redenen één van de meest beroemde schepen van haar tijd. De meest bekende was zonder twijfel haar reis voor naturalistisch onderzoek van 1831 tot 1836, aangevoerd door commandant Robert FitzRoy en met de jonge Darwin aan boord.
    Het schip werd op 11 mei 1820 in de Theems te water gelaten en is gebouwd voor de koninklijke marine door de scheepswerf van Woolwich Dockyard. In juli van dat jaar, als onderdeel van de viering van de kroning van George IV, was het het 1e schip dat onder de nieuwe London Bridge voer.
    In totaal heeft de Beagle 3 grote reizen gemaakt, waarvan de 2e reis met Charles Darwin aan boord. Van de bijna 5 jaar die de 2e expeditie duurde, was Darwin 3 jaar en 3 maanden aan land en 18 maanden op zee.

    Het model is gebouwd in de schaal 1:60, de totale lengte is ongeveer 70 cm zijn, waarvan de romp zelf 43 cm bedraagt. De breedte is 23 cm en ze is ong. 48 cm hoog.
    Ze heeft een dubbele beplanking met Limewood als 1e- en Afrikaans walnoot als 2e laag;
    IMG_1081kopie.jpg

    IMG_1084kopie.jpg
     
  6. Tio

    Tio

    Lid geworden:
    9 apr 2022
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Hoofddorp
  7. Christiaan Hendrickszoon

    Christiaan Hendrickszoon

    Lid geworden:
    14 jan 2023
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Tilburg
    IMG_1983.jpg

    Mijn eerste schip is af! Het expeditieschip van Willem Barentsz van Kolderstok. Dit is de eiken versie. Ik heb er vanaf eind januari tot begin december aan gebouwd. Er zitten op sommige plekken wat foutjes en slordigheden in, maar over het algemeen ben ik best tevreden met het eindresultaat. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd en dat kan ik allemaal weer gebruiken bij mijn volgende schip: HMS Terror van Occre (ik heb een zwak voor poolexpedities denk ik).

    De bouw was nooit zo goed gegaan als ik niet de verslagen van Heinrich en Pietsan had gehad. Die waren echt heel handig als referentie bovenop de bouwbeschrijving. Dank daarvoor!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    R0land, AndreD, Constant Willems en 10 anderen vinden dit leuk.
  8. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    DE HELE VLOOT.
    Omdat ik mij voorlopig niet meer bezig ga houden met het bouwen van scheepsmodellen vond ik het leuk om de hele vloot van schepen die ik bouwde op schaal 1 : 87 (HO) eens op de foto te zetten. Het zijn dus allemaal modellen die ik scratch bouwde, meestal van perenhout en soms paranapine. Al die modellen bouwde ik pas nadat ik intensief onderzoek had gedaan naar de constructie, zeilmethoden en geschiedenis. Van elk model heb ik een verslag gemaakt om aan te tonden hoe ik aan de gegevens kwam, met literatuurlijst ed.
    DSC00513.JPG
    boven van links naar rechts: Chebec (ca 1750), Genuese Pink (ca 1750), Ghanjah (Oman, ca 1950). Onder van links naar rechts: Tartane (17e 18e eeuw), Swelhals (ca 1420), Kogge (ca 1420), Vroege Pinas (ca 1590). Galeotta (ca 1680).
    De Vroege Pinas gaat een jaar naar een logeeradres van een vriend, de Swelhals en de Kogge gaan permanent deel uitmaken van de collectie van het Stedelijk Museum in Zutphen, op hun expositie over de Hanzetijd.
    Om die reden maakte ik deze groepsfoto, dat kan dus straks niet meer.
    Er zijn nog drie andere modellen maar die zijn niet op schaal 1 : 87. Dat zijn een Engelse Canalboat (1 ; 25, in opdracht gemaakt en verkocht), een reconstructie van een Stadsaeck (schaal 1 ; 25, die staat ook permanent in het museum) en een Egyptische boot uit de faraotijd, die staat nog thuis en is ongeveer op schaal 1 : 75. Ook allemaal scratch bouw.
    Voorlopig ga ik mij bezig houden met modelbouw van treinen.
    Constant
     
  9. AndreD

    AndreD

    Lid geworden:
    17 dec 2023
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Nijmegen
    Mijn eerste historische zeilschip dat ik heb gebouwd was de Vasa. Daarvan had ik op MSW een bouwverslag bijgehouden. Destijds waren er meer mensen bezig met de Vasa en ik heb veel van de tips, ervaringen en gecorrigeerde fouten van anderen geleerd. Voor belangstellenden:
    https://modelshipworld.com/topic/1576-wasa-by-andre-finished-corel-175/page/7/
    Een aantal foto's van het eindresultaat:
    vasa-final_005_20210227.jpg
    vasa-final_008_20210304.jpg

    vasa-final_006_20210304.jpg

    vasa-final_001_20210227.jpg

    Vasa_by_Andre_007_20210621.jpg
    vasa-final_004_20210227.jpg

    vasa-final_003_20210227.jpg
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ja! Prachtig!
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Prachtig werk Constant. Ik heb pas daar wat werk van je kunnen zien in Zutphen. :thumbsup:
     
  12. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Dank voor het compliment Hans.
    In elk museum worden wel eens de contacten met de zeilvaart aangehaald. Als ik daar dan ben dan denk ik "waarom staat hier niet een model van het schip waar het over gaat?"'. Als je dan contact zoek met de organisatie dan kan daar heel goed de vraag naar zo'n model uit ontstaan. En misschien is het dan mogelijk dat je er dan een model van mag bouwen. Men zal niet geneigd zijn om er veel voor te betalen en het liefst zien ze dan dat het een bruikleenovereenkomst wordt.
    Bij mij ging het soms andersom. De aanleiding voor de bouw van de stadsaeck was dat de archeologische dienst in de stad dat schip had opgegraven. Ik vroeg de opgravingstekeningen en bouwde voor mij zelf het model. Toen het klaar was vroegen ze mij of ze het konden kopen voor de vaste tentoonstelling daar over, en dat is ook gebeurd. Het hele onderzoek dat er voor die tijd door mij was gedaan werd gepubliceerd in Scheepshistorie (ik dacht nr 20).
    Toen ik hier bij de archeologische dienst zag dat er een vergissing was gemaakt bij de typebeoordeling van een opgegraven wrak maakte ik een verslag om aan te tonen dat het anders was. Daar was men het naderhand ook mee eens en ik maakte voor mij zelf een model (de Swelhals) om dat nog eens aan te tonen. Ze gaan nu dat onderdeel in het museum wijzigen en ze vroegen mij of ik dan dat model in bruikleen wilde geven, met de kogge er bij. En dat gaat gebeuren.
    Constant
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina