Foto's van modellen van afgebouwde Historische Schepen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door pietsan, 9 jan 2021.

  1. Peterh80

    Peterh80

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Los Angeles
    Mijn eerste project; de “Pandora” van Constructo. De Pandora was het fregat dat achter de muiters van de Bounty is aan gegaan en een aantal daarvan gevangen genomen heeft. Maar op de terugreis is ze op de great barrier reef voor de kust van Australië vergaan. Dit was m’n overgang van plastic naar hout en moet zeggen dat ik nog steeds best te spreken ben over het resultaat, gezien m’n onervarenheid en leeftijd destijds!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Flying Scotsman, cees050, Gerko511 en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Leidschendam
    Mijn eerste project: de Union van Constructo. De doorlooptijd was behoorlijk lang, 6 jaar, maar de bouw heeft enkele keren een jaar of meer stilgelegen.

    De Union is een niet bestaand schip van het type Brik. In de handleiding van Constructo staat dat ’t een Brigantijn is, maar dit lijkt een vertaalfout uit het Spaans te zijn. Het Spaans kent de “Bergantín” (Brigantijn) en de “Bergantín redondo” (Brik). Zover ik weet heeft de tweede een vierkant grootzeil aan de grote mast (de “redonda”), de eerste niet. Typisch voor zowel de Brig als de Brigantijn is het gaffel en giekzeil aan de grootmast.

    Briks waren snelle manoevreerbare schepen, al zouden ze moeite hebben gehad met het “aan de wind” varen. Ook zouden ze een relatief grote bemanning nodig hebben gehad voor het hanteren van betouwing en zeilen. Briks werden gebruikt voor handel, maar ook ingezet in tijden van oorlog. Gewoonlijk zou een brik tien tot achttien kanonnen hebben. Deze Brik heeft er zes.

    Het verslag van de bouw, dat geschreven is na afloop, is te vinden op:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-union-constructo.265672/

    _159.jpg
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2021
    Jan Walpot, Cyril Marien, JDS73 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Jl zaterdag in Hillegom werd ik nog even stilletjes aangesproken over een eerder toegezegde afspraak ergens in Heerenveen aan de keukentafel :D waar ik beloofd had om nog foto’s te plaatsen van mijn reeds gebouwde Zuiderzee Botter……
    Tja wat je beloofd hebt moet je doen zij mijn moeder altijd, dus hierbij de foto’s van mijn Botter, en ik hoop dat Marijke nu tevreden is…;)

    Deze botter was een pakket van Artesania Latina en is verleden jaar door mij gebouwd en in het voorjaar afgewerkt.
    Hier is geen verslag van gemaakt…..

    Al sporend op internet is over de historie o.a. het volgende te lezen:
    De botter is een oud Nederlands type vissersvaartuig met een plat tot licht V-vormig vlak, met een net uitspringende kiel en hoekige kimmen die overgaan in bol naar buiten lopende zijden, waarvan het boeisel boven het berghout naar binnen valt (invalling).

    Botters visten voornamelijk op de voormalige Zuiderzee maar werden ook gebruikt voor de kustvisserij op de Noordzee. Het type is ontstaan in de 2e helft van de 18e eeuw. Er is verwantschap aanwijsbaar met de oudere tochtschuit en het zeeuws waterschip…..

    Hier de foto’s:
    85A18BF1-162A-4A77-A042-194FDF958B47.jpeg

    31721560-7453-45D0-AD9A-41296865A00F.jpeg
    De botter gebouwd in 2020-2021……

    Let op indien men wil reageren niet in dit topic maar in de gelagkamer, dit om dit topic zuiver te houden, zoals het ook bedoeld is…..

    Gr Koos
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het verhaal van Koos in de post hierboven behoeft helemaal geen aanvulling, dus dat ga ik ook niet proberen, maar hier zijn de foto's van mijn botter, ik ben begonnen in oktober 2019, en zij was in februari 2021 klaar, ze is niet out off the box, maar ze is aangepast naar de details uit het boek van J. van Beijlen, en de website www.bottermodelbouw.nl, van de heer Orm van der Laan

    DSCN3911.JPG

    Hier was ze nog onbewoond, maar aangezien men in de crisisjaren met het volledige gezin op de Botter woonden, is hier ook een gezin ingetrokken

    DSCN4009.JPG

    DSCN4010.JPG

    Sindsdien wonen hier man, vrouw , en 3 kinderen
     
  5. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    HMS Endeavour : Artesania Latina.

    Start bouw : medio Februari 2021
    Einde bouw: 1 November 2021

    20211103_142457.jpg

    Klik op.de link om de volledige geschiedenis van dit model te lezen..
    Het is in het Engels en de bron is het Nationaal historisch museum in Londen.
    https://www.nhm.ac.uk/discover/hms-endeavour-250.html
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    robberdebop, pietsan, cees050 en 7 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ptèr, Erik B, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. - Maik -

    - Maik -

    Lid geworden:
    30 mei 2022
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Zuid-Holland
    OcCre La Candelaria 1:85

    Mijn twee schip, het is een bombardier uit de 18de eeuw. Totale bouwtijd zo'n 8 maanden.

    IMG_20220702_093456.jpg
     
    Peterh80, Erik B, TIMBERWOLF en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    1/100 S.M.S Scharnhorst
    Geen zeilschip maar wel een historisch schip
    Gekocht als gfk romp en basis giethars opbouw, meeste herbouwd of scratch bouw op basis van tekeningen en/of oude afbeeldingen/foto’s,
    Bouw tijd om de nabij 3 jaar.

    E58489F1-05F5-4BA5-819A-8DCE77296D3D.jpeg
    441961D8-3B68-4A3A-AF3B-0D422641CFEE.jpeg 216300C2-A989-4BBA-BBDE-9ED6D3596B6E.jpeg F4E37E18-39BF-4511-80FB-7DD6C6A9DEF7.jpeg
     
    AndreD, Pingu57, MYANGEL en 9 anderen vinden dit leuk.
  10. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    1/100 S.M.S Emden “Swan of the East”
    Geen zeilschip maar wel een historisch schip
    Gekocht als gfk romp en basis giethars opbouw, meeste herbouwd of scratch bouw op basis van tekeningen en/of oude afbeeldingen/foto’s,
    Bouw tijd om de nabij 5 jaar.

    DC6E04C1-E8DF-460B-BD53-4234692EA689.jpeg 1BF96C55-543E-459F-A212-0E5A96830039.jpeg 3D61305B-0D5C-4592-8CD9-9C03B225DDC2.jpeg E81E43C0-0996-4852-A5E0-2BFA71E4A850.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2022
    MYANGEL, Ptèr, Peterh80 en 9 anderen vinden dit leuk.
  11. Scheveninger

    Scheveninger

    Lid geworden:
    24 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Vlissingen
    Na bijna 10 jaar, Prins Willem van Corel 1:100 gereed.

    In 2013 samen met mijn kleinzoon (toen 14 jaar). Begonnen met de bouw van de PW. De jongen vond het leuk omdat het schip indertijd in M’burg is gebouwd. En het voor die tijd het grootste schip was dat ooit voor de VOC is gebouwd.

    Ervaring in modelbouw was er niet. Goed ik had een keer Zuiderzee botter gebouwd. Maar daar zaten nogal wat fouten aan. Het was gezellig om te doen, we kletsten soms meer dan dat we aan het bouwen waren. Ik vertelde hem verhalen van hoe het vroeger op de vaart was. Ook vertelde ik hem verhalen die mijn Grootvader mij vertelde toen ik nog kleine jongen was. De man was stuurman geweest op een bomschuit (platbodem vissersschip dat jarenlang aan de Hollandse kust in gebruik is geweest).

    Momenteel zwerft mijn kleinzoon als 2e stuurman op een bulk carrier over de wereldzeeën. Als hij met verlof is komt hij altijd langs om naar de status van “zijn” schip te kijken. Hij helpt dan mee en hij vertelt over zijn reizen.

    Echt modelbouwers zoals de meeste mensen hier zijn we niet. Soms lag de bouw maanden tot een jaar stil, omdat hij of ik andere dingen belangrijker vond. Ook is er niet “Historisch” gebouwd, als we iets niet begrepen. Maakten we het zo, dat het volgens ons wel zou werken al stond het anders op de tekening. De kleuren van het touwwerk hebben we uitgevoerd zoals wij dat mooi vinden. Enfin zou kan ik nog wel even doorgaan. Wij vinden het eindresultaat mooi en hebben er plezier aan beleefd. Daar gaat het om………

    De jongen gaat binnenkort waarschijnlijk in het buitenland wonen. De PW gaat met hem mee, samen met mijn sextant en een oude verrekijker, die ik indertijd van mijn Grootvader heb gekregen. 20220721_110809a.jpg
     
    MYANGEL, Erik B, Ptèr en 13 anderen vinden dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    robberdebop, Ptèr, *Hans* en 11 anderen vinden dit leuk.
  13. Matthias Noback

    Matthias Noback

    Lid geworden:
    4 feb 2022
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Zeist
    MYANGEL, boris279, janzwart en 10 anderen vinden dit leuk.
  14. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    746
    Locatie:
    kop van drenthe
    tijjdje bezig geweest met een Vollenhovense bol heb er geen verslag van gemaakt. hoop dat jullie het resultaat kunnen waarderen.+
    P1010028.JPG P1010030.JPG
     
    MYANGEL, Michiel fritz, Erik B en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. Wouterw

    Wouterw

    Lid geworden:
    15 mei 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn eerste boot, de Willem Barentsz van Kolderstok! maar 2 jaar mee bezig geweest, op en af. Het boot-modelbouwvirus heeft me zeker te pakken gekregen, er gaan nog een boel boten volgen de komende jaren. Ik wil iedereen bedanken die een WIllem Barentsz bouw-topic gestart en onderhouden heeft. Het heeft mij erg geholpen tijdens de bouw! :)


    WhatsApp Image 2022-09-26 at 19.11.48.jpeg WhatsApp Image 2022-09-26 at 19.11.49 (2).jpeg WhatsApp Image 2022-09-26 at 19.11.49 (1).jpeg WhatsApp Image 2022-09-26 at 19.11.49.jpeg
     
    Pingu57, Erik B, Herby63 en 11 anderen vinden dit leuk.
  16. Arjan_B

    Arjan_B

    Lid geworden:
    11 jun 2019
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Zuidland
    Hierbij een van m’n modellen. De Soleil Royal, het franse admiraalsschip. Hier te zien in de vitrine in de woonkamer. Daar moet tie binnenkort plaatsmaken voor de ‘Black Pearl’, die nu in aanbouw is. Wellicht is er iemand die er belangestelling voor heeft. Van mn andere modellen zal ik binnenkort nog ns wat foto’s opzoeken om ze hier te plaatsen. Image1673899906.570845.jpg IMG_0053.JPG
     
    Pingu57, Ronk, Velasque en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Velasque

    Velasque

    Lid geworden:
    2 jan 2021
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Berlikum
    Hierbij mijn afgemaakte HMS Bounty (1/50) van Constructo. De bouw heeft plaatsgevonden tussen december 2020 en december 2022, uiteraard met veel langere pauzes.

    Het gehele verslag is hiervan terug te vinden en heb een hele hoop geleerd van jullie tips! ;)

    IMAG0401.jpg

    IMAG0399.jpg

    IMAG0397.jpg
     
    Pingu57, Mees Ippel, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Eentje uit de oude doos, die ik tegen kwam met het omzetten van mijn bestanden van een oude naar een nieuwe laptop. De Cutty Sark van Revell, een model van plastic dus. Gebouwd in de jaren 80 van de vorige eeuw en helaas ook al vergaan. Ik heb er verder geen info van, maar het is wel een aardig plaatje en zeker ook een Historisch zeilschip....

    DSCN0299.jpg
    Het schip is vernoemd naar Cutty-sark, de bijnaam van de heks Nannie Dee in Robert Burns' gedicht Tam o' Shanter uit 1791. Het boegbeeld van het schip, waarvan het origineel is toegeschreven aan houtsnijder Fredrick Hellyer van Blackwall, is een grimmig wit beeldhouwwerk van een nannie Dee met blote borsten met lang zwart haar met een grijze paardenstaart in haar hand. [27] In het gedicht droeg ze een linnen sark (Scots: een korte chemise of onderkleding[28]), die ze als kind had gekregen, wat verklaart waarom het schattig was, of met andere woorden veel te kort. De erotische aanblik van haar dansen in zo'n korte onderkleding zorgde ervoor dat Tam "Weel done, Cutty-sark" riep, wat vervolgens een bekende slogan werd. Oorspronkelijk volgden houtsnijwerk van Hellyer van de andere schaars geklede heksen achter het boegbeeld langs de boeg, maar deze werden door Willis verwijderd uit eerbied voor 'goede smaak'. Tam o' Shanter rijden Meg was te zien langs de scheepswijk. Het motto "Waar een wil is een weg" werd langs de taffrail gegraveerd,[29] met variabele spaties die ook de lezing Where there(')s a Willis away mogelijk maakten. De Tweed, die model stond voor een groot deel van het schip dat haar volgde, had een boegbeeld dat Tam o' Shanter afbeeldde. [30] (bron wikipedia)
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2023
    Arjan_B, Pingu57, Scheveninger en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    De H.M.S. Victory (His Majesty's Ship Victory) is een oorlogsschip dat dienst deed bij de Britse Marine in de achttiende en negentiende eeuw en speelde een belangrijke rol in de zeeslag bij Trafalgar als vlaggenschip van admiraal Horatio Nelson.

    Het schip werd in 1765 opgeleverd en kwam in 1778 in dienst als linieschip van het eerste charter. Het schip had 850 opvarenden en 102 gietijzeren kanons en carronades aan boord die op drie dekken stonden opgesteld. Tezamen konden zij 500 kg ijzer in één salvo meer dan een halve zeemijl ver schieten. Daarbij verbruikten de kanonniers 200 kg kruit. Op die afstand sloeg een projectiel uit het zwaarste kanon (32 ponder) nog altijd een gat in eikenhout van 60 cm dik.

    De kiel is van iepehout terwijl de romp uit eik bestaat. De masten zijn driedelig en gemaakt uit sparrehout omdat dit flexibel is. Alleen al voor de constructie van de zware spanten en dubbele huidbeplanking had men 2500 volwassen bomen van een eeuw oud nodig. Het schip kan in totaal 5468 m² zeildoek voeren en de lengte van de tuigage bedraagt bijna 42 km. Midscheeps staat er een dubbele kaapstander waarin 260 man draaibomen van essehout als spaken in de kop van de gangspil staken om zo de twee ankers van elk bijna vijf ton te lichten bij vertrek.

    Bij slecht weer stonden 150 mannen aan de pompen te zwoegen om 120 ton water per uur uit de romp te verwijderen.

    In Augustus 2020 werd er door mij begonnen en in Februari 2023 was deze klaar, hiervan is op dit forum een uitgebreid bouwverslag gemaakt wat hier te vinden is:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/h-m-s-victory-van-de-agostini.273279/

    8746B553-9788-4166-8CB8-0A89515E6836.jpeg

    F07969D5-5C92-4788-A8E7-4273913A9AF7.jpeg

    8CE2F8AC-9D55-4E52-8FE2-D9A627FC648C.jpeg
     
    AndreD, Arjan_B, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  20. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.128
    Locatie:
    Roosendaal
    Hier de eindfoto's van de Vasa volgens bouwpakket van Corel

    Inclusief het diorama in karton van scheepswerf uit de 17e eeuw uit Stockholm

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    AndreD, Pingu57, Scheveninger en 8 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina