FPV bait boat

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door sipdawg, 12 jan 2020.

  1. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    Een (op)voerboot.
    Maar denk dat ik eerst bezig ga met de boot zelf. Voerconcept komt uiteindelijk zodra hij autonoom kan varen.
     
  2. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    En die 480 ampere is niet continu. Dat is slechts een piekvermogen.. dacht ik...
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Beter een te zware dan een te lichte regelaar.
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik voorspel nu al dat je niet tevreden bent met de snelheid, als ik die motor / schroefcombinatie bekijk.
    Houdt er rekening mee dat de factoren bootvorm, waterverplaatsing, voltage van de accu, soort motor, regelaar, wrijving in de schroefaskoker én de soort schroef een delicate combi is.
    Als je één van de componenten veranderd, veranderen andere factoren mee. Met name het verbruik en de warmte-ontwikkeling in motor en regelaar.
    Als je er lukraak een andere motor in zet, heb je straks geen accu's meer nodig, maar een (vrij lang en waterdicht) verlengsnoer.
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  5. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Naast het comment van Roel.
    Een dergelijke boot is niet gebouwd voor snelheid.
    Het is een werkpaard, gebouwd om in weer en wind voer met beleid naar een bepaalde plek te brengen en daar te droppen.
    Waarbij stabiliteit en betrouwbaarheid natuurlijk op nr 1 staat.
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Pas op met die hoge stroom waardes, die zijn op z'n zachtst gezegd zwaar overdreven. Wat denk je dat er gebeurt met de aansluitkabels als je daar 480A door wilt sturen. Die draden gaan als straalkacheltjes werken. Om dergelijke stromen te kunnen verwerken heb je kabels zoals dikke laskabels nodig. Zelfs die kunnen nog "te dun" zijn want lassen met 480A komt maar heel weinig voor, meestal houdt het bij 200A al wel op.
    Hetzelfde geldt voor de printsporen en de pootjes van de fet's, die kunnen dergelijke stromen ook niet verwerken. En wat denk je van de verbindingen in de accucellen? Die zijn ook echt niet voor dergelijke stromen gemaakt.
    Het kan wel zo zijn dat die regelaar heel korte piekjes van 480A kan leveren. Als die piekjes langer dan 0,1 seconden duren heb je al problemen.
    Neem dus zulke beweringen met een flinke dosis zout, zelfs als je het door 2 deelt zit je nog te hoog. ;) :)
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  7. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    Bedankt voor al jullie waarschuwingen! Ik snap dat jullie mij voor erger willen behoeden.
    Ik heb echt 0,0 ervaring met het bouwen van RC. Ik weet enigszins wat van de theorie maar daar houdt het ook mee op...
    Het lijkt me erg leuk om een kale romp op te bouwen tot een varend iets. Ik doe hiermee leuke ervaring op en tussentijds veel plezier. Mijn eisen zijn dan ook erg laag. Het mag met goedkope onderdelen ook best eens mislukken.
    Eerst wil ik de boot met de standaard motoren kunnen besturen met een flyski.

    Zodra het zover is zal ik zeker niet lukraak motoren en regelaars bestellen. Eerst zal ik het rustig aan doen met de bijgeleverde motortjes. Die zouden de boot 5km/u moeten laten gaan.

    Kan het kwaad om alvast de regelaars van Ali te gebruiken met de bijgeleverde motoren? Volgens een poster kom ik dan hooguit op 5 ampere.

    Gebruikt zo`n zware regelaar dan per definitie meer energie oid. Of genereert het meer warmte?
    Ik bestel namelijk de romp en motoren los. De rest zal ik toch moeten opbouwen. Ook met het oog op de toekomst met snellere motoren.
     
    Laatst bewerkt: 15 jan 2020
  8. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    Dat laatste spreekt me erg aan. Ook omdat ik de boot bij wijze van experiment autonoom wil laten varen (ardupilot).
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee. Een regelaar doet niks anders dan de stroom uit de accu om te vormen tot 'hapklare brokjes' voor de motor, waarbij de input van de zender, via de ontvanger leading is. Ja, dat kost een beetje stroom, maar dat is verwaarloosbaar.

    Een 'zware' regelaar is zó gebouwd dat alle componenten vrij zware stroomsterktes aankunnen.
    Dus: componenten die steviger zijn, dikkere printsporen enz enz.
    Hij wordt dus minder snel warm, ook als de motor meer vermogen gaat vragen.
    Want dát is namelijk het probleem bij elektromotoren: ze willen de commando's die gegeven zijn, opvolgen.
    Desnoods tot de dood erop volgt.
    Dus op het moment dat jouw schroef verstrikt zit in een nylon visdraad en geblokkeerd is, en jij ziet je boot niet meer voorwaarts gaan, geef jij gas. De motor wil gehoorzamen en 'vraagt' meer stroom uit de regelaar.
    Die gaat dat leveren, steeds meer en meer ampere's, totdat....
    Jawel: rook uit de regelaar.

    En er is één stelregel in de elektronica die klopt als een bus:
    Elektronica werkt op magische rook. Als de rook er uit is, doet het ding het niet meer.
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  10. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    Hahah ik heb smakelijk gelachen om je reactie. Er zit ook hele nuttige informatie in je post.

    Ik ga dan sowieso voor de zware regelaars van ali. Baat het niet dan schaad het niet! Om het geld hoef ik het ook niet te laten. Maximaal belasten ga ik ze ook niet. Dat ze dan kwalitatief wat beter gebouwd zijn is dan weer mooi meegenomen. Ik zal de waardes voor de zekerheid door twee delen. Dit omdat ik gewaarschuwd ben voor de niet kloppende waardes.

    Weer een puzzelstukje klaar!
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bijna. Op de regelaar zitten 2 schuifschakelaars, een boven en een aan de onderkant van de print. De bovenste heeft de functies: F/B/R, f/B, F/R.
    Zet de schakelaar niet of een functie met B (rem), maar op de stand F/R. Door de B functie moet je altijd de regelaar voor het wisselen van draairichting twee keer bedienen. Zeer hinderlijk.
    Overigens ik gebruik tot mijn volle tevredenheid zijn kleinere broertje, zonder koelventilator: https://www.banggood.com/search/1030025.html?from=nav

    Nog vergeten te vertellen. De Flysky zender is een zender voor vliegtuigen. Als je de vaarregelaar op de trottle control zet, linker handel, dan heb je alleen vooruit, van nul tot max.
    Door het aanpassen van de trottle control curve is deze geschikt te maken voor : vooruit, stop, achteruit.
    Indien je zo ver bent, dan hoor ik dit wel.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2020
    sipdawg vindt dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat zal je even moeten uitleggen want volgens mij bepaalt de zender absoluut niet of jij al of niet vooruit en achteruit hebt. Dat wordt volledig bepaalt door de regelaar. De zender geeft op alle kanalen, ook de throttle, een puls die met de knuppel regelbaar is tussen 1ms en 2ms waarbij 1,5ms de middenstand is. Staat de knuppel in het midden dan is de puls dus 1,5ms, de ene uiterste stand is dan 1ms en de andere 2ms.
    Vliegtuigregelaars hebben geen achteruit (nodig) en zijn zo geprogrammeerd dat 1ms motor stop is en 2ms motor voluit. Bij 1,5ms zal de motor dus op halve snelheid draaien.
    Auto of bootregelaars zijn zo geprogrammeerd dat 1,5ms stop is, 1ms is dan voluit achteruit en 2ms voluit vooruit.
    Boven genoemde pulstijden zijn allemaal ongeveer tussen de diverse merken kan er wat verschil zijn. Ook is het niet per se zo dat 1ms achteruit of stop is dat kan ook per merk (van de regelaar regelaar) verschillen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat sipdawg zich eerst wat beter in kan gaan lezen in de besturingsmaterie en ook in diverse aandrijflijnen. Mijn indruk is dat de meeste adviezen niet aankomen en er geen voorstelling gemaakt kan worden hoe één en ander in elkaar grijpt. En dan mondt het uit in een grote teleurstelling. Ook ik ben deels door schade en schande wijzer geworden en denk het nu redelijk te snappen. Heeft alles met elkaar een aantal jaren geduurd. Niet alleen bouwend, maar ook met de neus in de boeken. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd, maar voor mij is het een manier die werkt. Begin eens wat bouwverslagen door te lezen en noteer wat voor jou bruikbaar zou kunnen zijn. Daarna verdiep je je wat meer in detail in deze attributen. Een heel belangrijk punt is wat het allemaal gaat wegen, waarbij komt de wet van Archimedes om de hoek komt kijken. Om een voorbeeld te noemen; Kleinzoon wilde een RC bestuurbaar bootje bouwen. Teken die eerst maar eens was het advies. Poosje later tekening van een bootje, 15 cm lang, 5 cm breed en 2 cm hoog. En het moest ook RC zijn. Kijk dan leg je gelijk de lat heel hoog. Alle attributen bij elkaar gezocht, gewogen en nu met Archimedes opnieuw aan de tekentafel. Bootje met 2x volume t.o.v. het gewicht. Dus ook wat vrijboord. Anders heb je gelijk een duikboot. Maar dat is weer een andere uitdaging. Dus zet wat je wilt nog eens op een rij en probeer alles op een logische manier op te bouwen. Net zolang totdat je een goed en duidelijk plan hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  14. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Uitleggen kan ik niet. Alleen kan ik info geven over de zender.
    Bij het aanzetten van de zender moeten alle schakelaars en joysticks in de nulstand staan. Voor de linker, trottle control houdt dit in, niet de midden stand, maar helemaal omlaag. De curve van deze, af te lezen in de display loopt van links naar rechts van 0 naar 100%. In mijn geval draaide de regelaar maar een kant op, van stilstand naar maximaal.
    Maar toen ik de curve veranderde van links 100% naar rechts 0%, ging wel de vaarregelaar van vooruit, stop, achteruit.
    Overigens de zender geeft nogsteeds alarm als de trottle control niet naar beneden staat.
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat is heel vreemd. Er wordt dan maar van de helft van de "servo weg" gebruikt gemaakt wat zeer inefficient is. Ik denk niet dat dit de standaard fabrieksinstelling is maar dat iemand die curve ooit zo heeft ingesteld en dat dit zo is blijven staan. "Normaal" is het in ieder geval niet!
     
  16. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    "Een heel belangrijk punt is wat het allemaal gaat wegen, waarbij komt de wet van Archimedes om de hoek komt kijken."
    De boot kan 1,5 kilo aan extra gewicht dragen. Naar mijn berekening kan er zo een extra lipo in + nieuwe regelaar en ontvanger. Tenzij jouw ESC`s een kilo het stuk doen natuurlijk bijvoorbeeld. Maar gewicht van producten kon ik relatief eenvoudig vinden.
    Alsook het extra draagvermogen van de romp.

    "Teken die eerst maar eens was het advies"
    Gelukkig ben ik dan geen kleinzoon van jou.
    Als je het topic goed gelezen hebt. En met name de OP dan wist je dat ik het wiel niet opnieuw uit wil vinden. Ik heb dit duidelijk aangegeven. Ook is het gewoon te ingewikkeld voor mij om even een nieuwe romp te maken. Het zou uitstel worden en uiteindelijk afstel (in de negatieve zin des woord).

    "Dus zet wat je wilt nog eens op een rij en probeer alles op een logische manier op te bouwen. Net zolang totdat je een goed en duidelijk plan hebt."
    Thnx voor de tip maar daar ben ik dus net mee bezig!

    Tot dusver bepaald:
    Romp
    Zender
    Ontvanger
    Regelaar
    Standaard fish boat motoren
    2s accus

    Nog later te bepalen:
    Sterkere motoren?
    Pixhawk?
    FPV?
    4g?


    Verder snap ik je punt maar als mensen van scratch dingen moeten leren dan zijn ze bij jou aan het verkeerde adres. Door je streven naar perfectie zullen de meeste al afhaken zodra jij ze eerst een romp wil laten tekenen.
    Tip voor jou: Er zijn ook andere manieren om plezier te hebben in RC dan alles meteen perfect te doen en de grote beurs te trekken. Naar mijn mening leer je meer door fouten maken dan door meteen een bepaalde perfecte theorie ten uitvoer te brengen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2020
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Neem me niet kwalijk. Ook ik ben niet perfect, maar probeer enthousiaste mensen te behoeden voor teleurstellingen en onnodig geld uitgeven. Maar troost je, zal je niet meer lastig vallen met mijn betweterij. Succes verder met je project. En dat meen ik echt. Gr. Klaas.
     
    sipdawg vindt dit leuk.
  18. sipdawg

    sipdawg

    Lid geworden:
    28 sep 2009
    Berichten:
    32
    Ik neem je niks kwalijk. Ik reageer slechts met argumenten op je post. Maar bedankt!
     
  19. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Perfectie komt met de jaren en het vergt gewoon veel tijd.
    Dit forum en zijn leden kun je beschouwen als een gigantische kennisbank en kan je veel van leren.
    De ene weet veel van elektronica de ander weer van constructies of mechaniek en weer een ander heeft het oog voor detail.
    Modelbouw in de brede zin van het woord is een samensmelting van deze vaardigheden en is niet in één dag te leren.
    Voordat er internet was moesten de meeste het leren uit eigen ervaringen en of lectuur waardoor deze mannen en vrouwen gepokt en gemazeld zijn.
    Het zou zonde zijn als je daar geen gebruik van zou maken.
    Al denk ik dat je dat wel doet, anders was je hier niet.

    Ik zelf heb veel verleerd in de jaren doordat ik er nooit aan toe gekomen ben om met deze hobby door te kunnen gaan.
    Dus veel vaardigheden moet ik gewoonweg weer onder de knie zien te krijgen en ja ook ik ben soms eigenwijs en volg wel eens mijn eigen kop.
    Soms lukt het..... en soms ook niet.
    Dan is het uithuilen en weer doorgaan.
    Grote voordeel van 2020 is dat waar je vroeger vele uren mee bezig was om het te bedenken en te bouwen vaak al een kant en klare oplossing voor is te krijgen.
    Servoreverse.... nu eenvoudig een knop omzetten, vroeger moest je daar of je servo andersom zien in te bouwen of in je zender zitten te knoeien.
    Servouitslagen idemdito, vroeger moest je daar zelf maar iets op bedenken, nu kan je dat bij een computerzender gewoon afregelen.
    En zender ansich is tegenwoordig geen probleem meer, een paar tientjes en je hebt al zo'n ding.
    Ik weet nog dat mijn vader dagenlang aan het overwerken was om voor mij een simpel 4 kanaals zender te kunnen kopen.
    Iets waar je nu niet meer bij nadenkt.
    Een servo koste toendestijds een dikke 50 gulden, nu koop je een handvol voor een tientje.
    Toendertijds dacht je dan gewoon twee of drie keer na voordat je ergens een zaag of soldeerbout inzette en die kennis die daardoor is opgedaan kunnen we nu volop benutten.

    Helaas heb je soor deze ontwikkelingen wel twee gradaties.
    Modelbouwers en..... modelkopers.
    Maar de vaardigheden die moet je zelf leren al of niet met hulp van derden.
    Toegegeven, je hebt nog steeds mensen die na jaren nog steeds geen spijker recht in een plank kunnen slaan.
     
    sipdawg en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @sipdawg :
    De meeste mensen hier geven tips en raad om iemand die moeite heeft met iets op weg te helpen.
    Niet om 100% perfectie te bereiken, maar om diegene te behoeden voor de fouten die we vroeger zelf gemaakt hebben en die mij (in ieder geval!!) best wel geld gekost hebben.
    Iedereen bouwt op z'n eigen manier.
    Er zitten mensen op dit forum die tot in het oneindige de combi motor / vertraging / regelaar / schroef doorrekenen om de meest efficiënte aandrijving te bewerkstelligen.
    Anderen zijn meester is schilderen.
    Weer andereen kunnen via de PC en een 3D printer prachtige details voor op een schip maken.

    Niet iedereen kan alles. Maar we kunnen wel helpen.
    En... ieder vogeltje zingt zoals 'ie gebekt is.
     
    MicropropSport, sipdawg en Fokko 66 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina