FPV bait boat

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door sipdawg, 12 jan 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Tom, Ben in dit draadje al eens op de vingers getikt dat ik geen positieve bijdragen lever, maar ik waag het toch nog maar eens. Als ik het goed zie dan ligt de Raboesch kruiskoppeling half uit elkaar. De messing bus met de groeven schuift in het plastic deel van de koppeling. Waarschijnlijk schuift je schroefas bij gebrek aan een stelring achteruit en neemt het messing deel van de koppeling mee naar achteren. Op te lossen door een stelring op de as te zetten. Bühler motoren zijn zeer robuust en hebben een lange adem. Met een beetje geluk aan beide kanten kogellagers. Zou de motor-as op beide einden een drupje olie geven. De schroefas kun je als de boel toch los ligt even trekken en speling op de lagers controleren. Om te smeren en af te dichten is uierzalf een probaat middel. Kijk maar of je iets aan deze info hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2021
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Wat Klaas bedoeld met de koppeling is hetgeen wat ik omcirkeld heb.

    Voorwat de stelring betreft.
    Die stelring moet voorkomen dat je as in axiale richting verloopt wat in het ergste geval zelfs tot het verlies van je schroefas kan leiden.
    Als dat laatste gebeurt dan is het of zwemmen of hopen dat je heel goed kunt uitwerpen met je hengel.
    Screenshot_20210208_201902.jpeg Screenshot_20210208_202959.jpeg Screenshot_20210208_203049.jpeg
     
  3. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie

    Mijn bedoeling is om deze vooral te gebruiken bij het aanleggen van een voerstek + gebruik in het donker. Eenmaal de exacte plaats gevonden, waypoint erop en het aas droppen dmv een kipbak die ik zal aansturen met een 2e servo naast de reeds geïnstalleerde. Meer verwacht ik niet, geen lichtjes, en een voervijzel heb ik op mijn andere boot, etc. Meestal vis ik op open water, dus geen fpv nodig.

    Mijn winch-camera zal ik zo maken dat ik hem op beide voerboten kan plaatsen. Deze winch werkt op een afzonderlijke zender + ontvanger om oa garagepoorten mee te openen. De voeding komt (voorlopig) van een aparte lipo voor winch + camera met leds + video zender.

    Het bereik mag ook geen beperking zijn.

    Ik ga me nog eerst goed informeren vooraleer te bestellen. Je hebt allerhande autopilot setjes, en heb momenteel nog geen goed idee over wat ik exact nodig heb, en wat niet.



    Alvast bedankt voor uw input!



    Mvg,

    Tom
     
  4. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Mijn onderhoud beperkte zicht tot jaarlijks een beetje olie aan de as. Ik neem uw reactie mee, want de as schuift idd een beetje. Dit komt waarschijnlijk door veelvuldig gebruik in het wier. Ik had die uierzalf oplossing ook al genoteerd.

    Bedankt K-K!
     
  5. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Dit hebben jullie scherp gezien!
    Wat je nu ziet is een "bush-fix" die het al jaren houdt.
    Bij het uitvaren op grote afstand was ik eens de controle kwijt, en mocht ik 's morgensvroeg met waadpak de oever aan de overkant waar de wind op stond gaan afwandelen. Aan de waterkant het probleem "gefixt", en sindsdien niet meer aangekomen. Maar dit kan inderdaad beter, en die stelring zal er zeker opkomen.

    Deze "old-timer" kan inderdaad een beetje onderhoud gebruiken, jammer dat er geen kilometerteller opzit! Precies een oude Mercedes die niet ophoudt.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een beetje onderhoud op z'n tijd is ook nodig. Het scheepje in mijn avatar vaart al meer dan 45 jaar. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Van wat ik lees komt dit wel goed.
    Doch zou wel iets van navigatielichtjes erop zetten.
    Dan weet je in het donker ook waar je vaart en in welke richting.

    Voor mijzelf zou ik er ook nog een dieptemeter erop zetten.
    Dan kring je een aardig beeld van de bodem verloop met eventuele obstakels.

    Dat hoeft niet moeilijk.

    https://deepersonar.com/nl/nl_nl/home-nl

    Zo'n ding kan je er gewoon achteraan laten slepen.
     
  8. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Dag Edge,

    Een dieptemeter heb ik reeds, die kan ik met een zuignap voor de sonde op beide voerboten gebruiken indien nodig. Ik gebruik nog steeds mijn Humminbird rf15 (ook al een oudje), en met 2 langere antennes heb ik geen probleem met het bereik. Die deeper is inderdaad interessant, ook qua prijs.

    Zelf maak ik ook dieptekaarten met een dieptemeter met gps. Deze heb ik nog in dit bootje gelegd om op die manier de gegevens op te slaan op een geheugenkaartje, en dan met DrDepth op de laptop een kaart aanmaken. Dit systeem werkt nog altijd goed, is gratis, off-line en je hebt dadelijk uw dieptekaart!

    De dieptemeter met kabels en sonde weegt ong 2-3kg, en dit is de maximum extra laadcapaciteit (incl 2x 12v 9ah batterijen). Eigenlijk kan het met kleinere batterijen ook, maar ik gebruik deze voor beide boten.

    mvg,

    Tom
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2021
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Met verbazing deze topic doorgenomen! zowel technisch als esthetish kennen jullie het klappen van de zweep!

    De schroefas kan ik er niet zomaar uithalen, deze wordt geblokkeerd door het roer die er een 3-tal cm achter zit. En om deze los te krijgen moet ik een inbusschoefje
    loskrijgen. Deze zit vastgeroest, en krijg er geen beweging in. Dan maar zo laten, en de as goed insmeren.

    grt
    Tom
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Kan de as er niet binnendoor uit als de motor wordt weggenomen? Gr. Klaas.
     
  12. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Je kan zodra je serieus de boel uitelkaar haalt dit ook vervangen met nieuw materiaal.
    Dan weet je gelijk hoe het eea inelkaar steekt.
     
  13. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Dit zou idd mogelijk moeten zijn, de motor zit vast met enkele schroeven. Dan eens proberen om de schroef zelf van de as te krijgen, maar heb momenteel geen passende sleutel
    om die los te draaien. Nog iets voor op het boodschappenlijstje.

    Bedankt om het meedenken.

    Ik denk dat ik dit gefaseerd zal aanpakken, stap voor stap!

    Eerst omzetten naar digitaal + onderhoud aan as en kabeltjes. Dan zien we wel.
    Ook nog een karrevracht aan topics aan het doorworstelen. Alle begin is moeilijk, maar waar een wil is...


    mvg,

    Tom
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Succes ermee! Toch een kleine kanttekening. Maak eerst motor, koppeling, schroefas en roer gangbaar en schaf dan pas andere dingen aan. Dan is in ieder geval de basis goed. Mijn twee oudste modellen stammen uit 1962 en 1976 en zijn ongeveer gelijktijdig operationeel geworden. Wel RVS schroefassen en nieuwe motoren + regelaars in gestoken. Nu alleen nog regulier onderhoud. Gr. Klaas.
     
  15. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Dank U Klaas,

    Hij deed het laatst nog, dus als ik er niet teveel aan verpruts, dan zou hij het nog steeds moeten doen.

    Het is een kwestie van deze old-timer iets te updaten. Zie het als eerst wat sleutelen aan een oude (eenvoudigere) kever,
    en dan pas naar de recentere technieken over te gaan.

    mvg,

    Tom
     
  16. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    foutje
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
  17. Tom773

    Tom773

    Lid geworden:
    2 nov 2018
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Belgie
    Deze morgen de zender al ontvangen, en al kunnen plaatsen. Direct proberen in mijn vijver, en alles deed het.
    Enkel de throttle moeten omkeren op de zender. Nu nog wachten op de andere onderdelen die nu ergens in een container aan het dobberen zijn, en dan kan ik ook aan
    het "groot onderhoud" beginnen.

    Waarschijnlijk ga ik de winch-motor ook aansluiten op de zender. Enkel nog wachten op kabeltjes met connector.

    Ook al een hele week aan het inlezen in het gebruik van de Pixhawk en software, apps, etc. Nog nooit zoveel youtube filmpjes gezien in een week tijd! wat een schat aan informatie!
    Dit zal een ander paar mouwen worden, maar ik denk dat ik het erop zal wagen.

    mvg,

    Tom
     
  18. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Nah, met wat geluk dan heb je hem voor de aankomende paai mooi varend.
     
  19. Plancke Lorenzo

    Plancke Lorenzo

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Poperinge
    Hoi Tom
    Welke winchmotor heb je in gedachten , ik denk er ook over na om er één op te bouwen .
    Momenteel zitten er op mijn boot 2 fish finders een eagle cuda 300 met de normale overbrenging , en een lowrance dsi met camera overbrenging .
    Op je foto zie ik dat je reserve boot een goude ouwe bt 3 of 4 is aan de foto's te zie , lang geleden had ik ook zo één wel met voervijzel , super betrouwbaar lange vaart tijd enige nadeel niet echt stabiel te noemen .
    Mvg Lorenzo
     
  20. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    2 visvinders op één bootje?
     

Deel Deze Pagina