FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door vario, 30 okt 2012.

  1. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    nou mijn rc parachutist heeft toch graag wat meer hoogte....

    die moet ik nog steeds een keer FPV maken...
     
  2. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Valt ie onder kleine ballon of onder vliegtuig?
     
  3. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Hij valt UIT een vliegtuig ONDER een scherm....
     
  4. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Dus een kleine ballon.
     
  5. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    ...uhh-ooh....ik voel weer regelgeving opkomen :rolleyes:
     
  6. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja, want er is een risico. Maar is het ook een aanvaardbaar risico.

    @ Iedereen.
    Regelgeving is ervoor om van een risico een aanvaardbaar risico te maken.
    Dit geldt in alle opzichten.

    Gr. Eric.
     
  7. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    In duitsland mag je op vele stukken zo hard als je kunt ( alleen de porche is niet begrenst) alle anderen op 330.

    Geen regel daarvoor en toch risico.
     
  8. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik lees hier toch iets anders. Volgens het artikel gaat het om een aantal jagers die legaal op duiven jagen, die lastig worden gevallen door dierenactivisten die op een illegale manier proberen hen te filmen / hinderen. (het was niet bepaald de eerste keer)
    Tja, als je continu met je multi tussen een jager en zijn doel gaat vliegen, heb je zomaar kans dat het een keer raak is. Net zoiets als met je hightech raceboot voor een walvisvaarder langsvaren en dan gaan piepen als je geraakt wordt.
     
  10. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    De vergunning is om op dieren te schieten.
    Schieten op iets anders mag dus niet, dus in overtreding.

    Jullie houden zo van regeltjes toch?
    Dan moet je die ook toepassen.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Tja, in hoeverre is een autonoom functionerende machine levend of dood? Daar kun je een mooie filosofische boom over opzetten.
     
  12. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Ik zeg dood... en dat willen de jagers ook :)
     
  13. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    In ieder geval moet je altijd van andermans eigendommen afblijven, laat staan verrot schieten. Maar wel een beetje dom om met een opzichte multicopter daar binnen schootsbereik rond te gaan hangen. Hoe vaak ik het nog moet herhalen: multicopters en vliegtuigjes zijn te opzichtig en vallen altijd op. Voor zulke acties gebruik je toch een kunstvogel? Zelfs het leger begrijpt dat nog steeds niet.
     
  14. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    LOL ! Met een mechanische duif in het jachtgebied gaan vliegen!?
     
  15. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Uhh, nee, ik denk meer aan deze vogel maar dan FPV natuurlijk:



    En...deze vogel is zelfs onzichtbaar voor radar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Werkelijk heel mooi Robert... wat een snelheid tegen de wind in met toch een langzame flap...
    Mooi hoor... en hij maakt ook nog het geluid van een eend...:)

    Mooie ontwikkeling van je...is dat "ultralight" indoor ding van Festo duidelijk prut bij...
     
  17. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Heb dat ding van festo vast mogen houden.... stelt geen fluit voor :p
     
  18. RobbievanDee

    RobbievanDee

    Lid geworden:
    26 jan 2011
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Heerhugowaard.
    Is daar wel een rustig FPV beeld uit te krijgen dan, uit zo'n flapperende nepvogel?

    Maar het idee staat me wel aan, moek zeggen....lekker 'stealthy'...behalve het geluid dan ;)

    Ik heb al wel eens een RC zee-arend gezien op Youtube, lijkt me ook een prima manier om FPV in te zetten: meer wingspan, meer payload, langere vliegtijden, af en toe flappen en gaan met die banaan...

    By the way... De zee-arend zou in de "U Naait Me States of America" absoluut niet uit de lucht worden geschoten...
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Beste lezers aan dit draadje

    Het spijt me dat ik nu pas reageer, ik heb niet de tijd om alle draadjes te volgen, er ligt meer op mijn bordje. Ook heb ik dit draadje slechts aan het begin gelezen, maar dat is voldoende om mijn reactie hier te geven:

    Voor zover de indruk gewekt is dat "vario" als spreekbuis van de KNVvL (CIV) zou gelden moet ik dat met klem tegenspreken. Ook de op de eerste pagina vermelde details kloppen niet of maar gedeeltelijk.

    Het herschrijven (na inspraak van alle clubs) van het BVM zit in de afrondende fase, ik probeer dat komende week met de clubs te communiceren en dan gaat het "life" per 1 jan 2013. Alle clubs die een delegatie aanwezig hadden op de BALV in Almere weten welke richting het op gaat, maar zolang er nog niks gepubliceerd is, is het niet opportuun daar nu al allerlei conclusies uit te trekken.

    Voor de duidelijkheid: wij kunnen als KNVvL de wet (in deze de Regeling modelvliegen van 2005) niet ff veranderen. Het BVM is wél door ons aan te passen. Het BVM is een lijstje met afspraken met de KNVvL clubs onderling, hoe we met sommige zaken zoals brevetteringen omgaan. Maar het BVM kan dus nooit de wetgeving overstijgen, het hangt er onder.
    Er zijn dus ook geen afspraken met het ILenT, noch Radioagentschap gemaakt, dat is niet nodig omdat het BVM binnen de wettelijke kaders zit.

    Het is wel zo dat in de wet de KNVvL als rechtspersoon is aangewezen om voor de sector aanvullende zaken te regelen. In feite zou een niet-aangesloten modelvlieger zich dus ook aan het BVM moeten houden, maar ik reken me niet rijk, ik ben realist genoeg. Er is tot op heden ook nog geen jurisprudentie geweest waarbij de rol van de KNVvL regelgeving in strafzaken omtrent niet-leden naar voren is gekomen. Dat wil niet zeggen dat het nooit tegen je gebruikt kan worden, zodra er bvb voor een verzekerings maatschappij voldoende "te halen" is agv van een zeer hoge schadeclaim, door dat ze iemand kunnen wijzen op bestaande regelgeving, dan heb je een lastige zaak.

    Begrijp me goed, KNVvL is bijzonder gelukkig met nieuwe technische ontwikkelingen, we stimuleren dat ten zeerste. Het is duidelijk dat bij nieuwe ontwikkelingen de technische en wettelijke grenzen opgezocht worden en daarbij komt het hier en daar tot excessen.
    Vanuit onze positie moeten wel duidelijk het raamwerk benadrukken waarin een en ander kan plaats vinden.
    Ga je er overheen dan zijn de gevolgen voor eigen rekening, alhoewel het bij ernstige overtredingen gezien de media berichtgeving, het negatieve weerslag kan hebben op de héle modelvliegsector.

    Tot slot, in alle landen waar ik informatie over krijg blijkt men te vechten met het FPV en autonoom vliegen. Alle landen hebben er weer eigen regelgeving aan gegeven. Een belangrijke factor is dat het wel allemaal plaats vindt in het luchtruim, waar andere mandragende vliegtuigen in rondvliegen. Dus regelgeving van ons moet óók door deze partijen acceptabel zijn. En daar lopen er bij die het modelvliegen het liefst zouden verbieden.
    En wat we ook al niet willen is dat er agv FPV en autonoom, regelingen komen die de bestaande vrijheid van modelvliegen verder gaat beperken, dan komen we van de regen in de drup.

    Kortom, het is géén gemakkelijke zaak. Ik wil het wat mij betreft hierbij laten in dit draadje. Over de inhoudelijke veranderingen aan het BVM praat ik alleen via clubs, het is geen doen de mening van 4000+ modelvliegers allemaal te verwerken. De regeling staat vanaf uiterlijk 1 jan 2013 online en kan bij de eerstvolgende ALV (april 2013) weer veranderd worden als daartoe reden voor is.

    Richard Branderhorst
    KNVvL CIV voorzitter
     
  20. freijn

    freijn

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    2.825
    Locatie:
    Warm_Timboektoe Onzinnige berichten 34.128 nutt
    Vriendelijke dank voor de reactie.
     

Deel Deze Pagina