maar dus niet wat je gezien hebt tijdens het vliegen...daar zit em denk ik het verschil. Plaatjes van ggl earth zijn gewoon te zien dus dat is geen overtreding.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Precies !!! Ons rechtssysteem gaat er dus ook vanuit dat de gemiddelde Nederlander gezond verstand heeft. Dus als je zelf al kan verzinnen dat het misschien niet handig is om ergens ver weg / hoog te gaan vliegen (los van de regels), dan ga je dat dus ook niet doen.
Best simpel.
En't werkt volgens mij dus ook de andere kant op ;-) ....Maar da's mijn gokje![]()
Misschien ook weer niet, Freijn. Ik denk dat de filmpjes op Youtube voor velen een aanleiding zijn geweest, zoals de filmpjes van TBS bijvoorbeeld. Ook gaan steeds meer mensen fotograferen/filmen en wat is er mooier om dat vanuit de lucht te doen? Om die reden ben ik ook begonnen met modelvliegen, eerst met de Funcub, inmiddels een hele verzameling van ander vliegend spul....prachtig om te doen...dat wel....andere hobby van mij is om beeldmateriaal tot een geinig filmpje te knutselen en te delen op Youtube...
Ik denk ook dat de publiciteit rondom drones/UAV's/multirotors debet is aan de populariteit...
En je ziet het ook op het forum; de mededelingen van aanstaande medevliegers nemen toe...
gr. Rob
Robbie, regelgeving gaat komen zodra er ook aan verdiend wordt. Het commercieel gebruik FPV vraagt toch om regels? Ik heb nog geen hobbyist gezien die om regelgeving vroeg. Wel mensen die FPV beroepsmatig willen uitoefenen en ervoor pleiten. Het voor zichzelf willen behouden. En dat zijn toch wel in hoofdzaak de beoefenaars der multicopters. Dus de regels die komen, komen uit de hoek van geldgewin.
Te beginnen zal er in de nieuwe wetten een streng onderscheid worden gemaakt tussen recreatief vliegen en beroepsmatig vliegen. Of dit onderscheid altijd even duidelijk kan worden is de vraag, hoe zit het b.v. met een part-time of full-time gesponsorde wedstrijd vlieger, etc.
Voor al het beroepsmatig gebruik zullen er eisen worden gesteld aan het systeem van vliegtuig, apparatuur plus grondstation, aan de vlieger en aan de organisatie die de dienst verleent.
Voor beroepsmatig VLOS (Visual Line Of Sight) wordt er gedacht aan opleidingseisen voor de vlieger op niveau van PPL (private pilot licence) en voor buiten LOS zelfs op commercial pilot niveau (CPL).
Met de nieuwe regelgeving heeft de hobby vlieger dus niets mee te maken, maar mogelijk professionele vliegers als Sander Sassen en Vario of mensen die zich professioneel willen voordoen wel. Zij zullen dan ook veel professioneler moeten gaan werken of stoppen met hun vak.
SanderFPV zei:Een makelaar uit Laren heeft om de verkoop van de in de bosrijke omgeving gelegen dure villa's te bespoedigen geïnvesteerd in een multicopter voorzien van een nette digitale spiegelreflex camera. Deze multicopter heeft een AUW van <5kg en wordt op zicht gevolgen, waarbij een tweede persoon via draadloze videoverbinding door de lens van de spiegelreflex camera kijkt en op 't juiste moment afdrukt zodat de mooiste foto's straks uit de camera rollen.
De makelaar is van zins om alle villa's die hij in de verkoop heeft van boven en uit allerlei hoeken vanuit de lucht te fotograferen zodat deze foto's een beter perspectief geven voor potentiële klanten. Er wordt ten alle tijden gevolgen binnen zichtbereik, echter niet veel hoger dan enkele tientallen meters omdat dat voldoende is voor het juiste perspectief. Echter er wordt uiteraard wél over gebouwen en potentiëel mensen gevlogen bij het maken van de foto's.
Dit betekent dat de makelaar uit Laren ettelijke tienduizenden, zo niet honderduizenden euro's moet gaan investeren om voor zichzelf een PPL (private pilot's license) te behalen en daarnaast moet hijzelf, z'n bedrijf en de apparatuur aan allerhande strigente eisen voldoen wat betreft certificatie e.d.
Dit lijkt mij gezien het feit dat het hier een kleine, lichte (<5kg) multicopter betreft die nimmer een vlieghoogte bereikt waarmee deze in conflict kan komen met full scale luchtvaartuigen behoorlijk buitenproportioneel.
SanderFPV zei:De brandweer in regio Rotterdam-Rijnmond rukt vaak uit voor branden en andere calamiteiten in de in de regio aanwezige petrochemische industrie. Men heeft daar vaak te maken met lastig te blussen branden, waarbij de exacte plaats van de vuurhaard lastig is te definiëren en door explosiegevaar vaak niet door brandweerlieden ter plekke te bepalen is i.v.m. met de bijbehorende risico's.
De brandweercommandant investeert in een multicopter met een thermische (FLIR) camera op een pan/tilt/zoom mount, die volledig autonoom via waypoints gevlogen kan worden en waarbij de thermische camera vanuit het GS (grondstation) door middel van een joystick is te besturen. Deze multicopter kan volledig autonoom starten en landen en heeft door GPS position hold de mogelijkheid om op iedere willekeurige plek stil te hangen waarna de commandant met de thermische camera de vuurhaard kan detecteren en inzoomen e.d. Deze multicopter heeft een AUW van <5kg.
Op een maandagavond in November rond 22:15 breekt er een inpandige brand uit bij een petrochemisch bedrijf waar veel vluchtige en giftige stoffen staan opgeslagen. De windrichting waait in de richting Rotterdam, dus er is haast bij om de vuurhaard te vinden zodat het vuur niet dusdanig opschaalt dat de concentratie giftige stoffen dusdanig hoog oploopt dat delen van Rotterdam ontruimd moeten worden.
De brandweercommandant besluit tot inzet van de multicopter met thermische camera om vlot een indruk te krijgen van de situatie en de brandhaard(en) zo efficient mogelijk te kunnen bestrijden zodat men zo snel mogelijk het sein 'brand meester' kan geven.
Voor inzet van de multicopter is niet veel nodig, deze start en landt vanaf een met lint afgezet vierkant stuk grond van 10 bij 10 meter. De start is autonoom en de multicopter wordt door middel van een mapping feature, waarbij simpelweg met een stylus een positie (waypoint) op de kaart wordt aangewezen, gevlogen. Alleen de vlieghoogte wordt numeriek ingegeven en men kan ook door midden van het uitstippelen van een route op het touchscreen van 't grondstation het pad wat de multicopter afgelegt om die positie te bereiken bepalen.
Aangekomen op dit waypoint kan de brandweercommandant de thermische camera richten en in/uitzoomen om zo snel een indruk te krijgen van de brandhaard(en). De vlieghoogte bedraagt in dit geval ook slechts ettelijke tientallen meters, maar kan bij hoge gebouwen uiteraard oplopen tot ettelijke tientallen meters boven de hoogte van 't gebouw.
Dit betekent dat dit brandweerkorps ettelijke tienduizenden, zo niet honderduizenden euro's moet gaan investeren om voor zichzelf een PPL (private pilot's license) te behalen en daarnaast moet dit korps, de vlieger en de apparatuur aan allerhande strigente eisen voldoen wat betreft certificatie e.d.
Dit lijkt mij gezien het feit dat het hier een kleine, lichte (<5kg) multicopter betreft die nimmer een vlieghoogte bereikt waarmee deze in conflict kan komen met full scale luchtvaartuigen behoorlijk buitenproportioneel. Ook is het natuurlijk volstrekt onredelijk te stellen dat een full scale luchtvaartuig iets te zoeken heeft in de buurt van een brandend pand.
Ook is duidelijk dat de inzet van een dergelijke multicopter juist de veiligheid verhoogt, zowel voor de brandweerlieden, als omwonenden in de buurt van de vuurhaard.
Ook is het natuurlijk volstrekt onredelijk te stellen dat een full scale luchtvaartuig iets te zoeken heeft in de buurt van een brandend pand.
Eens.Ook is duidelijk dat de inzet van een dergelijke multicopter juist de veiligheid verhoogt, zowel voor de brandweerlieden, als omwonenden in de buurt van de vuurhaard.
Even heel wat anders.
Als dat FPV allemaal zo moeilijk is door al dat extra gevaar dan mogen ze ook nog wel eens de normale modelvliegwetten gaan bijschaven of handhaven want als ik hoor en zie wat daar jaarlijks misgaat of bijna misgaat door onkunde of buiten zinnig gedrag dan lijkt het mij logischer om daar eens tijd aan te besteden aangezien daar wel meer van rond vliegt.
FPV is oh zo gevaarlijk maar een niet kundig persoon dat met een 8kg kist rondvliegt maakt dat niet uit.
En dan zou " de overheid" wel eens kunnen gaan grijpen naar generaliserende aanpak: oftewel: nog striktere regels voor alle RC luchtvaartuigen.
Ik denk dat RC-vliegend Nederland daar niet op zit te wachten.
Fijn dat je het zelf al zegt.
Maar zo is het wel en dat maakt dus ook weinig uit.
Nu was die 8kg even overdreven maar hoeveel vliegtuigen zitten er boven de 2kg en gaan er per seizoen neer nabij wegen, mensen of gaan er helemaal vandoor en god weet waar ze neer komen.
Als ik alleen al kijk hoevaak het bij onze club voorkomt en ik bij de gemiddelde club echt niet veel betere vlieger zie vliegen dan kan je wel zeggen dat er al iets mis is met deze regeling of beter gezegd het naleven van deze regels. Want als je strikt zou houden een de KNVvL reglementen dan zou de gemiddelde vlieger toch wel minstens 2x zo goed moeten kunnen vliegen op het moment dat het brevet wordt afgenomen en ook in staat moeten zijn om zijn kist in orde te hebben.
Helaas let niemand daar bij veel clubs op en is dit ook al zijn er regels voor minstens zo onveilig.
Wat al vaker voorbij is gekomen. Er is een risico maar met kansberekeningen is het bijna te verwaarlozen, of eigenlijk gewoon domweg "te" verwaarlozen. Dat roep jij nu, maar hierboven, in de post van Sassen is een sqenario geschetst waarbij dat risico zeer wel aanwezig is. En dat scenario heb ik vervolgens even gecorrigeerd op fouten.
En dan kunnen jullie wel zeggen "ja maar wat als?"
Wat als er 2 echte vliegtuigen op elkaar botsen.
Wat als er een Boeing uit de lucht valt en op een woonwijk neer komt.
Wat als er 2 auto's frontaal botsen.
enz enz.
Toch neemt men die risico's voor lief want ik zie het niet gebeuren dat er hooguit maar 1 voertuig in beweging is in een bepaald gebied en dat vliegtuigen alleen nog maar boven water mogen vliegen.
Dus heeft het wel zin om nou echt zo moeilijk te doen over dit omdat er een risico bestaat?
[edit]
En daarom zie ik het nut niet in dat dit zo nodig onder de wet modelvliegen moet blijven vallen en er niet wat meer vrijheid aan gegeven kan worden
[/edit]