FPV en autonoom vliegen eindelijk legaal

maar dus niet wat je gezien hebt tijdens het vliegen...daar zit em denk ik het verschil. Plaatjes van ggl earth zijn gewoon te zien dus dat is geen overtreding.
 
Precies !!! Ons rechtssysteem gaat er dus ook vanuit dat de gemiddelde Nederlander gezond verstand heeft. Dus als je zelf al kan verzinnen dat het misschien niet handig is om ergens ver weg / hoog te gaan vliegen (los van de regels), dan ga je dat dus ook niet doen.

Best simpel.

En't werkt volgens mij dus ook de andere kant op ;-) ....Maar da's mijn gokje :-)

Dat is helaas niet helemaal waar, het rechtssysteem gaat juist niet uit van common sense maar van neutrale situaties waarbij achteraf pas bekeken wordt waar fouten die individuen aan te rekenen zijn zijn ontstaan. Dat is ook exact waarom niet elke situatie altijd maar hetzelfde beoordeeld zal worden. Dat je om schade en ongelukken te voorkomen het beste je verstand kunt gebruiken mag duidelijk zijn. Dat het desondanks fout kan gaan door wat voor een reden dan ook spreekt net zo goed voor zich. Volgens de regels mogen modelvliegtuigen aardig hoog vliegen, met als theoretische mogelijkheid dat je in hetzelfde vlieggebied komen kunt als 1:1 vliegverkeer, maar hoe vaak gaat zoiets nou fout? Vrijwel nooit en dat is echt niet omdat we allemaal braaf onder de 30 meter blijven hoor.
 
Misschien ook weer niet, Freijn. Ik denk dat de filmpjes op Youtube voor velen een aanleiding zijn geweest, zoals de filmpjes van TBS bijvoorbeeld. Ook gaan steeds meer mensen fotograferen/filmen en wat is er mooier om dat vanuit de lucht te doen? Om die reden ben ik ook begonnen met modelvliegen, eerst met de Funcub, inmiddels een hele verzameling van ander vliegend spul....prachtig om te doen...dat wel....andere hobby van mij is om beeldmateriaal tot een geinig filmpje te knutselen en te delen op Youtube...

Ik denk ook dat de publiciteit rondom drones/UAV's/multirotors debet is aan de populariteit...

En je ziet het ook op het forum; de mededelingen van aanstaande medevliegers nemen toe...

gr. Rob

De enige reden dat het nu populairder wordt is omdat het goedkoper dan nooit te voren iis geworden. Al in de jaren 70 en 80 vlogen de eerste modelbouwers fpv, zij het op een scherm. Dat het nu een beetje een hype is geworden in gepaalde kringen heeft puur met de grotere toegankelijkheid te maken in aanbod van electronica en de prijs daarvan.

Stellen dat Youtube videos de oorzaak zijn van een grotere populariteit is zeker te kort door de bocht.
 
8-O.....Zohw...das een bak met geld....kun je beter naar een modelvliegveld gaan of een multicoptermeeting en vliegen onder begeleiding van een stel fanatiekelingen....dikke kans dat de kick groter is en de koffie minder duur....;-)
 
Bwa, 75 euro om een hexa aan gort te vliegen lijkt me toch nog zeer schappelijk. Ik denk dat dit niet bedoeld is voor modelvliegers, maar voor bvb fotografen, reporters, videografen,... die van vliegen absoluut geen kaas hebben gegeten.
Voor een zelfstandige of KMO is 75 euro geen grote uitgave.
 
Ik vind vooral dat de Youtube filmpjes mooier gemaakt zijn dan het is. Er is continu sensatie, een auto wordt achtervolgd, een fietser ingehaald, etc.. Als ik ga FPV vliegen ben ik al blij als ik gewoon van de grond geraak :D
 
Robbie, regelgeving gaat komen zodra er ook aan verdiend wordt. Het commercieel gebruik FPV vraagt toch om regels? Ik heb nog geen hobbyist gezien die om regelgeving vroeg. Wel mensen die FPV beroepsmatig willen uitoefenen en ervoor pleiten. Het voor zichzelf willen behouden. En dat zijn toch wel in hoofdzaak de beoefenaars der multicopters. Dus de regels die komen, komen uit de hoek van geldgewin.

Voor de hobbyist was de regelgeving er al lang en is eigenlijk niet verandert.
Er is hooguit een uitleg gegeven wat de regelgeving inhoudt voor FPV.
B.v. Alle regels blijven gelden, zicht houden op het model en het luchtruim eromheen, niet boven de 300 of 150 meter hoogte, niet boven mensen massa's of aaneengesloten bebouwing. Als bijkomende uitleg wordt geaccepteerd dat de feitelijke bestuurder van het FPV vliegtuig een observer krijgt die het toestel en het luchtruim eromheen kan blijven zien.

De nieuwe regelgeving die ook vanuit de beroepsgroep wordt gevraagd, dient ervoor om een aantal van de beperkingen te verlichten, maar daarvoor zullen een hoop extra regels komen.

Te beginnen zal er in de nieuwe wetten een streng onderscheid worden gemaakt tussen recreatief vliegen en beroepsmatig vliegen. Of dit onderscheid altijd even duidelijk kan worden is de vraag, hoe zit het b.v. met een part-time of full-time gesponsorde wedstrijd vlieger, etc.

Voor al het beroepsmatig gebruik zullen er eisen worden gesteld aan het systeem van vliegtuig, apparatuur plus grondstation, aan de vlieger en aan de organisatie die de dienst verleent.
Voor beroepsmatig VLOS (Visual Line Of Sight) wordt er gedacht aan opleidingseisen voor de vlieger op niveau van PPL (private pilot licence) en voor buiten LOS zelfs op commercial pilot niveau (CPL).

De regels komen dus wel uit geld gewin, maar heel simpel om het een bedrijf mogelijk te maken legaal te kunnen vliegen en niet om de hobbyist iets in de weg te leggen.

Met de nieuwe regelgeving heeft de hobby vlieger dus niets mee te maken, maar mogelijk professionele vliegers als Sander Sassen en Vario of mensen die zich professioneel willen voordoen wel. Zij zullen dan ook veel professioneler moeten gaan werken of stoppen met hun vak.

Rick
 
Goeiemorgen Rick,

Te beginnen zal er in de nieuwe wetten een streng onderscheid worden gemaakt tussen recreatief vliegen en beroepsmatig vliegen. Of dit onderscheid altijd even duidelijk kan worden is de vraag, hoe zit het b.v. met een part-time of full-time gesponsorde wedstrijd vlieger, etc.

Kun je 't verschil tussen beroepsmatig en recreatief vliegen aub. toelichten? En dan bedoel ik uiteraard niet een reactie die aangeeft dat de beroepsmatige vlieger eraan verdient en de recreatieve vlieger 't voor de lol doet.

Voor al het beroepsmatig gebruik zullen er eisen worden gesteld aan het systeem van vliegtuig, apparatuur plus grondstation, aan de vlieger en aan de organisatie die de dienst verleent.
Voor beroepsmatig VLOS (Visual Line Of Sight) wordt er gedacht aan opleidingseisen voor de vlieger op niveau van PPL (private pilot licence) en voor buiten LOS zelfs op commercial pilot niveau (CPL).

Tsja, die insteek is volstrekt kansloos. Je kunt systemen die gebruikt worden niet in regels gieten die daarmee de betrouwbaarheid, veiligheid of uitval ervan bepalen, da's een vanachter 't buro van een ambtenaar verzonnen utopische visie die helaas in de praktijk niet opgaat. Als je eisen stelt aan gebruikte apparatuur zul je ook de configuratie, installatie, parameter selectie e.d. moeten gaan vastleggen in de wet, da's ondoenlijk omdat er ontelbare combinaties te maken zijn.

Met de nieuwe regelgeving heeft de hobby vlieger dus niets mee te maken, maar mogelijk professionele vliegers als Sander Sassen en Vario of mensen die zich professioneel willen voordoen wel. Zij zullen dan ook veel professioneler moeten gaan werken of stoppen met hun vak.

En daarmee gaat men dus volledig nat, er zijn factoren meer vliegers die recreatief vliegen dan beroepsmatig. Als het dus gaat over veiligheid en het inperken van risico's dan benadert men dus de verkeerde doelgroep.

Ook vind ik 't behoorlijk schofferend voor de vele kleine ondernemers die nu met multicopters vliegen en hun diensten aanbieden aan bedrijven en particulieren. Neem bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld:

SanderFPV zei:
Een makelaar uit Laren heeft om de verkoop van de in de bosrijke omgeving gelegen dure villa's te bespoedigen geïnvesteerd in een multicopter voorzien van een nette digitale spiegelreflex camera. Deze multicopter heeft een AUW van <5kg en wordt op zicht gevolgen, waarbij een tweede persoon via draadloze videoverbinding door de lens van de spiegelreflex camera kijkt en op 't juiste moment afdrukt zodat de mooiste foto's straks uit de camera rollen.

De makelaar is van zins om alle villa's die hij in de verkoop heeft van boven en uit allerlei hoeken vanuit de lucht te fotograferen zodat deze foto's een beter perspectief geven voor potentiële klanten. Er wordt ten alle tijden gevolgen binnen zichtbereik, echter niet veel hoger dan enkele tientallen meters omdat dat voldoende is voor het juiste perspectief. Echter er wordt uiteraard wél over gebouwen en potentiëel mensen gevlogen bij het maken van de foto's.

Dit betekent dat de makelaar uit Laren ettelijke tienduizenden, zo niet honderduizenden euro's moet gaan investeren om voor zichzelf een PPL (private pilot's license) te behalen en daarnaast moet hijzelf, z'n bedrijf en de apparatuur aan allerhande strigente eisen voldoen wat betreft certificatie e.d.

Dit lijkt mij gezien het feit dat het hier een kleine, lichte (<5kg) multicopter betreft die nimmer een vlieghoogte bereikt waarmee deze in conflict kan komen met full scale luchtvaartuigen behoorlijk buitenproportioneel.

Ik hoor graag van je hoe je hier tegenaan kijkt. Ik zie wederom een Nederlandse overheid die door een nimmer aflatende zucht naar wet- en regelgeving de burger, en de professional, onredelijke beperkingen oplegt onder het mom van een volledig overtrokken drang naar veiligheid en 't inperken van risico's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
En omdat ik niet verlegen zit om voorbeelden uit de praktijk, hier een schrijnend voorbeeld hoe té restrictieve regelgeving niet werkt in 't belang van de veiligheid, maar ertegen:

SanderFPV zei:
De brandweer in regio Rotterdam-Rijnmond rukt vaak uit voor branden en andere calamiteiten in de in de regio aanwezige petrochemische industrie. Men heeft daar vaak te maken met lastig te blussen branden, waarbij de exacte plaats van de vuurhaard lastig is te definiëren en door explosiegevaar vaak niet door brandweerlieden ter plekke te bepalen is i.v.m. met de bijbehorende risico's.

De brandweercommandant investeert in een multicopter met een thermische (FLIR) camera op een pan/tilt/zoom mount, die volledig autonoom via waypoints gevlogen kan worden en waarbij de thermische camera vanuit het GS (grondstation) door middel van een joystick is te besturen. Deze multicopter kan volledig autonoom starten en landen en heeft door GPS position hold de mogelijkheid om op iedere willekeurige plek stil te hangen waarna de commandant met de thermische camera de vuurhaard kan detecteren en inzoomen e.d. Deze multicopter heeft een AUW van <5kg.

Op een maandagavond in November rond 22:15 breekt er een inpandige brand uit bij een petrochemisch bedrijf waar veel vluchtige en giftige stoffen staan opgeslagen. De windrichting waait in de richting Rotterdam, dus er is haast bij om de vuurhaard te vinden zodat het vuur niet dusdanig opschaalt dat de concentratie giftige stoffen dusdanig hoog oploopt dat delen van Rotterdam ontruimd moeten worden.

De brandweercommandant besluit tot inzet van de multicopter met thermische camera om vlot een indruk te krijgen van de situatie en de brandhaard(en) zo efficient mogelijk te kunnen bestrijden zodat men zo snel mogelijk het sein 'brand meester' kan geven.

Voor inzet van de multicopter is niet veel nodig, deze start en landt vanaf een met lint afgezet vierkant stuk grond van 10 bij 10 meter. De start is autonoom en de multicopter wordt door middel van een mapping feature, waarbij simpelweg met een stylus een positie (waypoint) op de kaart wordt aangewezen, gevlogen. Alleen de vlieghoogte wordt numeriek ingegeven en men kan ook door midden van het uitstippelen van een route op het touchscreen van 't grondstation het pad wat de multicopter afgelegt om die positie te bereiken bepalen.

Aangekomen op dit waypoint kan de brandweercommandant de thermische camera richten en in/uitzoomen om zo snel een indruk te krijgen van de brandhaard(en). De vlieghoogte bedraagt in dit geval ook slechts ettelijke tientallen meters, maar kan bij hoge gebouwen uiteraard oplopen tot ettelijke tientallen meters boven de hoogte van 't gebouw.

Dit betekent dat dit brandweerkorps ettelijke tienduizenden, zo niet honderduizenden euro's moet gaan investeren om voor zichzelf een PPL (private pilot's license) te behalen en daarnaast moet dit korps, de vlieger en de apparatuur aan allerhande strigente eisen voldoen wat betreft certificatie e.d.

Dit lijkt mij gezien het feit dat het hier een kleine, lichte (<5kg) multicopter betreft die nimmer een vlieghoogte bereikt waarmee deze in conflict kan komen met full scale luchtvaartuigen behoorlijk buitenproportioneel. Ook is het natuurlijk volstrekt onredelijk te stellen dat een full scale luchtvaartuig iets te zoeken heeft in de buurt van een brandend pand.

Ook is duidelijk dat de inzet van een dergelijke multicopter juist de veiligheid verhoogt, zowel voor de brandweerlieden, als omwonenden in de buurt van de vuurhaard.

Dit is een schrijnend voorbeeld hoe té restrictieve regelgeving en onredelijke eisen gesteld aan de vlieger en z'n apparatuur de veiligheid juist nadelig beïnvloedt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
Even heel wat anders.

Als dat FPV allemaal zo moeilijk is door al dat extra gevaar dan mogen ze ook nog wel eens de normale modelvliegwetten gaan bijschaven of handhaven want als ik hoor en zie wat daar jaarlijks misgaat of bijna misgaat door onkunde of buiten zinnig gedrag dan lijkt het mij logischer om daar eens tijd aan te besteden aangezien daar wel meer van rond vliegt.

FPV is oh zo gevaarlijk maar een niet kundig persoon dat met een 8kg kist rondvliegt maakt dat niet uit.
 
Ook een voorbeeld uit de praktijk:
Als een bedrijf behoefte heeft aan een dienst of product waarover het zelf niet beschikt, huurt men een ander bedrijf in. Als na verloop van tijd blijkt dat er zo vaak externe hulp / kennis wordt ingehuurd dat het goedkoper is om zelf in machines / opleidingen te investeren, zal men dat niet nalaten.
 
Ook is het natuurlijk volstrekt onredelijk te stellen dat een full scale luchtvaartuig iets te zoeken heeft in de buurt van een brandend pand.

Oneens.
Het gebruik van (fullscale) helikopters bij een calamiteit neemt alleen maar toe. T.b.v. de hulpdiensten (traumaheli's), t.b.v. brandbestrijding (defensieheli's) en t.b.v. de pers. (om mooie plaatjes te maken van de calamiteit).
De kans dat in de buurt van een calamiteit een mishap gebeurt, neemt op die manier alleen maar toe. Dus zal er " iets" geregeld moeten worden. Hetzij technisch, hetzij aan de "human factor-kant" hetzij een combinatie. Anders loop je de kans op een "secundair accident".
Hetzelfde principe als op de weg:
Op de snelweg gebeurt een ongeluk. Op de andere rijbaan wenden de automobilisten " even" het hoofd af om te kijken. En zien te laat dat de auto voor hen op de rem trapt.... Bingo.

Ook is duidelijk dat de inzet van een dergelijke multicopter juist de veiligheid verhoogt, zowel voor de brandweerlieden, als omwonenden in de buurt van de vuurhaard.
Eens.

Even heel wat anders.

Als dat FPV allemaal zo moeilijk is door al dat extra gevaar dan mogen ze ook nog wel eens de normale modelvliegwetten gaan bijschaven of handhaven want als ik hoor en zie wat daar jaarlijks misgaat of bijna misgaat door onkunde of buiten zinnig gedrag dan lijkt het mij logischer om daar eens tijd aan te besteden aangezien daar wel meer van rond vliegt.
FPV is oh zo gevaarlijk maar een niet kundig persoon dat met een 8kg kist rondvliegt maakt dat niet uit.

Als de eigenaar van die +8 kg-kist onkundig is, of zich dusdanig buitenzinnig gedraagt dat er zaken (bijna) mis gaan, moet daar inderdaad wat aan gedaan worden. Als zo'n man bij een vereniging is aangesloten ligt die (heel prettige) taak bij de vereniging in kwestie.
Is hij een "wildvlieger" wordt het al een stuk moeilijker om specifiek hem aan te pakken.

En dan zou " de overheid" wel eens kunnen gaan grijpen naar generaliserende aanpak: oftewel: nog striktere regels voor alle RC luchtvaartuigen.
Ik denk dat RC-vliegend Nederland daar niet op zit te wachten.

Beter is dus dat de " branche" zichzelf reguleert, zoals in het bedrijfsleven op o.a. mijn vakgebied de trend aan het worden is.
 
En dan zou " de overheid" wel eens kunnen gaan grijpen naar generaliserende aanpak: oftewel: nog striktere regels voor alle RC luchtvaartuigen.
Ik denk dat RC-vliegend Nederland daar niet op zit te wachten.


Fijn dat je het zelf al zegt.
Maar zo is het wel en dat maakt dus ook weinig uit.
Nu was die 8kg even overdreven maar hoeveel vliegtuigen zitten er boven de 2kg en gaan er per seizoen neer nabij wegen, mensen of gaan er helemaal vandoor en god weet waar ze neer komen.

Als ik alleen al kijk hoevaak het bij onze club voorkomt en ik bij de gemiddelde club echt niet veel betere vlieger zie vliegen dan kan je wel zeggen dat er al iets mis is met deze regeling of beter gezegd het naleven van deze regels. Want als je strikt zou houden een de KNVvL reglementen dan zou de gemiddelde vlieger toch wel minstens 2x zo goed moeten kunnen vliegen op het moment dat het brevet wordt afgenomen en ook in staat moeten zijn om zijn kist in orde te hebben.
Helaas let niemand daar bij veel clubs op en is dit ook al zijn er regels voor minstens zo onveilig.

Wat al vaker voorbij is gekomen. Er is een risico maar met kansberekeningen is het bijna te verwaarlozen, of eigenlijk gewoon domweg "te" verwaarlozen.

En dan kunnen jullie wel zeggen "ja maar wat als?"
Wat als er 2 echte vliegtuigen op elkaar botsen.
Wat als er een Boeing uit de lucht valt en op een woonwijk neer komt.
Wat als er 2 auto's frontaal botsen.
enz enz.

Toch neemt men die risico's voor lief want ik zie het niet gebeuren dat er hooguit maar 1 voertuig in beweging is in een bepaald gebied en dat vliegtuigen alleen nog maar boven water mogen vliegen.

Dus heeft het wel zin om nou echt zo moeilijk te doen over dit omdat er een risico bestaat?

[edit]
En daarom zie ik het nut niet in dat dit zo nodig onder de wet modelvliegen moet blijven vallen en er niet wat meer vrijheid aan gegeven kan worden
[/edit]
 
Vast niet.

En waarom niet omdat het net zo min nu logisch is hoe al dat andere geregeld is en er ook risico's zijn.

Nu valt het even niet meer in het straatje en is het geen logica meer.

Je kunt wel aan alles regeltjes knopen maar je kunt nooit 100% zeker zijn van je zaak.
Of het nu modelvliegen is, of iets anders.
En buiten die regeltjes is niet ineens iets per definitie een extra risico.
 
Dennis, ik zal een poging wagen.

Fijn dat je het zelf al zegt.
Maar zo is het wel en dat maakt dus ook weinig uit.
Nu was die 8kg even overdreven maar hoeveel vliegtuigen zitten er boven de 2kg en gaan er per seizoen neer nabij wegen, mensen of gaan er helemaal vandoor en god weet waar ze neer komen.

Kortom: ook in het "niet FPV-vliegende wereldje" is het een zootje.

Als ik alleen al kijk hoevaak het bij onze club voorkomt en ik bij de gemiddelde club echt niet veel betere vlieger zie vliegen dan kan je wel zeggen dat er al iets mis is met deze regeling of beter gezegd het naleven van deze regels. Want als je strikt zou houden een de KNVvL reglementen dan zou de gemiddelde vlieger toch wel minstens 2x zo goed moeten kunnen vliegen op het moment dat het brevet wordt afgenomen en ook in staat moeten zijn om zijn kist in orde te hebben.
Helaas let niemand daar bij veel clubs op en is dit ook al zijn er regels voor minstens zo onveilig.

Zie mijn eerste commentaar, aangevuld met: DUS zal de branche (de modelvliegers/clubs/KNVvL) dit zelf moeten zien en de "guts" hebben om er iets aan te doen. Anders doet die o zo vervelende overheid het voor de vliegers, en hebben diezelfde vliegers/clubs de zwarte piet.
Gevolg: sluiting van wéér een aantal modelvliegvelden. (En we hadden er al zoveel, nietwaar?)

Wat al vaker voorbij is gekomen. Er is een risico maar met kansberekeningen is het bijna te verwaarlozen, of eigenlijk gewoon domweg "te" verwaarlozen. Dat roep jij nu, maar hierboven, in de post van Sassen is een sqenario geschetst waarbij dat risico zeer wel aanwezig is. En dat scenario heb ik vervolgens even gecorrigeerd op fouten.

En dan kunnen jullie wel zeggen "ja maar wat als?"
Wat als er 2 echte vliegtuigen op elkaar botsen.
Wat als er een Boeing uit de lucht valt en op een woonwijk neer komt.
Wat als er 2 auto's frontaal botsen.
enz enz.

Toch neemt men die risico's voor lief want ik zie het niet gebeuren dat er hooguit maar 1 voertuig in beweging is in een bepaald gebied en dat vliegtuigen alleen nog maar boven water mogen vliegen.

Dus heeft het wel zin om nou echt zo moeilijk te doen over dit omdat er een risico bestaat?

[edit]
En daarom zie ik het nut niet in dat dit zo nodig onder de wet modelvliegen moet blijven vallen en er niet wat meer vrijheid aan gegeven kan worden
[/edit]

De "wet modelvliegen" bestaat niet, maar dat terzijde.
En m.b.t. die vrijheid: die "nemen" een aantal lieden allang.
Het enige, wat ik telkens weer zeg, is: "Jullie gooien je eigen glazen in! en en passant dus ook de glazen van de overige modelvliegers.
Er hoeft maar één keer een mishap te gebeuren en iemand in Den Haag wakker te worden (Ja, dat zal wel lang duren, maar toch) en de RC-vliegers gaan in problemen komen. Daar is geen statistiek voor nodig, dat is gewoon "domweg" logica.
Vanaf het allereerste moment dat ik reageer op iets wat met vliegen te maken heeft, is dat mijn insteek geweest. Of dat nou een mini-quadcopter (niet FPV-vliegend) in de bebouwde kom is geweest of iemand die pontificaal dwars over "aaneengesloten bebouwing" vliegt en dat trots op Youtube zet.
 
Back
Top