FPV

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan je verzekeren dat als in een 1:1 fly-by-wire toestel de piloot aan de stick zit, dat dat signaal 100% en zonder enige vorm van dataverlies whatsoever, overgebracht wordt op het stuurvlak. Als dat niet zo zou zijn, zou het toestel niet mogen vliegen.

zo zou het wel moeten zijn ja, helaas worden er bij sommige maatschappijen controles, en handelingen achterwege gelaten in het belang van financien en gemakzucht...

Ik hoop niet dat er ooit een ongeluk zal gebeuren met een FPV vlieger, maar je zou er wel een aantal dingen aan kunnen doen om het te vermijden.

Als je kijkt hoe de conditie is van sommige niet-fpv vliegtuigen, dan zou ik me daar meer zorgen om maken...

ik sluit mij iig even af bij deze discussie.
ik ga lekker ff FPV rijden met de auto, op 0 meter hoogte, en de auto in visueel zicht.

grt Ron

Okay, dus een RC auto van pakweg 1.5kg met ~65km/u is minder erg dan een EasyStar van pakweg 700-gram met 50km/u waarbij de kist helemaal van schuim is gemaakt tov. de keiharde voorkant van de RC auto.

Ik denk dat ik het prima begrijp, jij denkt met een r/c autootje een dodelijk ongeluk te kunnen veroorzaken? En die kans is groter dan dat jouw ES in de motor van echte luchtvaart terecht komt? Volgens mij begrijp jij het niet;)

ff gezocht op de site van de KNVVL:

"de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig"

"vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits 1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing; 2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie"

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

ik denk als alle zweef vliegtuigen een logger aan board hebben dat ze
kunnen zien hoe hoog ze gevlogen hebben
dat het ook schrikken wordt

rob

Heren Moderators , waarom mag hier iets besproken worden wat officieel niet is toegestaan in Nederland .

Andere illegale dingen worden ook gelijk in de kiem gesmoort . :mrgreen:

Mvg Johan

Immers als je 10x een frame met dezelfde servo positie uitstuur binnen ~200ms en deze wijzigt niet, is dan het eerste frame valide en de rest niet? Of is alleen 't laatste frame valide en de eerste negen niet? Met jouw redenering kan ik hier geen pijl op trekken.

Dat komt omdat je kennelijk heel PCM niet begrijpt. Een frame zegt niets over een ander frame. Als ontvanger kun je aan de hand van een frame niet zeggen of voorgaande of volgende frames geldig zijn of niet.

De digitale data bevat een checksum. Dat checksum, een controlegetal, kun je gebruiken of de informatie in dat frame valide is of niet.

Meer weet je als ontvanger niet, je kunt van 1 frame zeggen of het valideert of niet. Valideert het niet, dan wordt het niet gebruikt.

In die zin is jouw hele uitspraak dat PCM redundant is, al niet correct. PCM is namelijk helemaal niet redundant, maar dat heb ik 'for sake of the argument' even buiten beschouwing gelaten.

Wat PCM doet is niets meer en niets minder dan het vertalen van jouw stickpositie in een bepaalde digitale waarde en die in een vast tijdsframe verzenden. Er is geen sprake van herhaaldelijk verzenden van informatie, voor elke samenstelling van een frame wordt opnieuw jouw stickpositie gesampled.

Theoretisch is het bv. mogelijk dat ik mijn knuppel zo snel beweeg, dat die beweging slechts in 1 PCM frame tot uiting komt. Als dat dan net een van de vele frames is die jouw ontvanger kwijtraakt door slechte ontvangst, dan mist de ontvanger die knuppelbeweging volledig.

Nu maakt dat voor ons niet zo gruwelijk veel uit want er is geen toestel ter wereld wat iets zou doen of in de lucht ook maar enige respons zou tonen op een dergelijke stuurbeweging.

PCM kan domweg niet redundant zijn, omdat het eenweg is. Het enige wat je kunt doen als zender is je informatie maar vaak genoeg de lucht in sturen, in de hoop dat je ontvanger er een minimale hoeveelheid van ontvangt.

Als er nu storing optreedt en frame 3 t/m 6 worden niet doorgegeven, heeft dit dan invloed op de servo positie? Nee, immers de andere frames hebben nog steeds dezelfde servo positie, die verandert immers niet. Dus binnen die ~200ms is de servo positie nog steeds exact wat hij wezen moet.

Echter, dat is dan het gevolg van louter toeval. Had jij in die posities 3 t/m 6 een andere beweging gemaakt, dan was die volledig 'buiten de boot' gevallen, jouw ontvanger is onwetend. Hij KAN niet uit 1 frame halen of een ander frame valide is. Hij kan alleen het huidige frame valideren aan de hand van het checksum.

Die grens meet ik, en daar leg ik de lat. Op het moment dat ik merk dat er 90% van de frames exact synchroon binnenkomen, er treedt dus voor 10% maskering op, dwz. voorgaande positie wordt vastgehouden, en niet de actuale servopostitie dan vind ik dat voldoende marge.

Even voor de goede orde: jij meet helemaal niet of de frames goed binnenkomen. Anders had je mijn vraag al lang beantwoord. Wat je meet is de signaalsterkte van het analoge signaal wat binnenkomt en verder maak jij een vergelijking tussen je knuppelpositie en de acutele servopositie. Op basis daarvan doe je de aanname dat er 'dus voldoende frames binnenkomen'.

Jij noemt het zelf 'met aan zekerheid grenzende zekerheid', ik noem dat een aanname (omdat het dat ook is).

Wat je nu gaat doen is statistisch testen. Je gaat je ingangsignaal frustreren en dan kijken bij welke mate van frustratie jij onder laboratoriumcondities een verschil meet tussen stick- en servopositie.

Het probleem daarbij is dat je geen zicht hebt op wat er nu daadwerkelijk gebeurd. Je ziet dat een ontvanger al dan niet in failsafe schiet, maar waarom, wat de daadwerkelijke signaaldegradatie is, weet jij niet.

Wat betreft veiligheid, redundantie, enzovoort. Het is al zoals ik eerder schrijf. Als er in een auto een airbag ingebouwd zit, wil dat niet zeggen dat het veiliger is er harder mee te gaan rijden.

Dat is precies wel wat jij doet. Jij zegt in deze auto zit een airbag dus kan ik er harder mee rijden.

Ik staak deze discussie verder ook, omdat het zinloos is. Zolang jij maar uit blijft gaan van de insteek dat jij God bent die alles weet en iedereen die iets ter discussie stelt een nitwit is die je persoonlijk moet aanvallen zonder daarbij op argumenten in te gaan, gaan we geen klap verder komen.

Tegen de andere lezers in dit draadje zeg ik alleen.. als jullie FPV vliegen leuk vinden en het graag wettelijk toegestaan willen hebben of op z'n minst gedoogd willen houden, moet je vooral NIET achter mensen als Sander aanlopen. Het enige logische gevolg van zijn werk kan zijn dat FPV straks verboden is.

Verkijk je daar niet op; de filmpjes die hij hier gepost heeft, hebben al de interesse van de RLD dus Sander is al aardig op weg om slapende honden wakker te maken. Niets meer en niets minder. Dit omdat hij zijn eigen belang stelt boven het algemeen belang, wat ook al blijkt uit het feit dat hij bij herhaling de wet overtreed en daar bewijs van post.

Het is 100% vergelijkbaar met iemand die enorm veel verstand heeft van auto's en een goed coureur is, en daarom vind dat hij 250km/h mag rijden op de openbare weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Net FPV gereden, voor het eerst op de breedbeeld TV :D
Best wel leuk, maar het vliegen gaat mij toch beter af.
Bijna tegen een geparkeerde auto aan gereden, en aan het eind van de straat reed ie half gas de bosjes in...
Mun bewakingscamera bleek meer bereik te hebben dan de 27mhz Conrad zender :roll:
Eenmaal terug naar huis gereden, en tegen de paal van de brievenbus aan.
Nou moet ik zeggen dat mijn camera nogal slecht contrast heeft, ipv Zwart-wit is het Lichtgrijs-wit.

enne Alex, doe is een keer zo'n hoogtemeter op je Extra, dan denk ik dat je met een verticaal figuurtje zo ook al snel op 250+ meter zit.

Grt Ron

ff gezocht op de site van de KNVVL:

"de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig"

"vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits 1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing; 2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie"

Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

250 meter is dus geen enkel probleem.........

Generaliseer je weer! Denk je nu echt dat een 1:1 Boeing 747 oid. meteen als een vlammende vuurbal ter aarde stort als hij een EasyStar in de motor krijgt? D'r komen geregeld vogels in vliegtuigmotoren hoor, die hebben meer massa en zijn taaier dan een EasyStar, da's een heleboel schuim, een accu en wat elektronica.

Maar eerlijk gezegd, de kans dat een 1:1 vliegtuig mijn EasStar opslokt is zo klein dat 't verwaarloosbaar is.

Eerlijk gezegd, is het niet jouw verantwoordelijkheid of taak om die inschatting te maken.

Daar hebben we in NL met z'n alleen via een democratisch proces een regering voor gekozen die regels opstelt. Iedereen dient zich aan die regels te houden, ongeacht of jij nu vind dat die regels voor jou gelden of niet, en ook ongeacht of jij nu denkt dat die regels technisch gesproken verantwoordbaar zijn of niet.

Jji lapt die regels duidelijk opzettelijk aan je laars en vind dat verdedigbaar. Jij vind het verdedigbaar dat er een kans is dat er een passagierstoestel schade heeft of problemen ondervind tijdens een vlucht, omdat jij zonodig met je piepschuim easystar FPV moet vliegen.

Ik vind dat kinderachtig en onverantwoordelijk gedrag en daarnaast is het ook nog eens domweg strafbaar.

Dat die kans heel erg klein is, wil niet zeggen dat het dan goed is. De kans dat ik een auto raak als ik op de A1 om 5 uur 's nachts stoeptegels van een viaduct af ga gooien, is ook belachelijk klein. Toch zal elke nederlander het met mij eens zijn dat mensen die dat dan toch doen, opgepakt moeten worden.

Wat ik nog het meest spijtig vind aan dit hele verhaal is dat de FPV vliegers hier op het forum blindelings achter je aanlopen en niet begrijpen dat als er IEMAND een bedreiging is voor het FPV vliegen, dat jij het bent. Door jou zal straks de RLD als de regeling modelvliegen ter sprake komt, daar hele harde standpunten in gaan innemen en zal de KNVVL alle zeilen moeten gaan bijzetten om de door jou toegedane schade weer enigszins ongedaan gemaakt te krijgen, als dat al kan. Ik kan je garanderen dat 1:1 piloten er heel andere gedachten op nahouden over Sander Sassen die met een 1kg wegend piepschuim toestelletje vol met metaal en wat dies meer zij, op 1km hoogte meent te moeten gaan vliegen. Ik kan je ook garanderen dat de mening van die piloten heel wat zwaarder weegt voor de wetgever. Of je nou ingenieur bent of einstein himself, doet daar niets aan af.

Let op mijn woorden, FPV vliegen is over een paar jaar in NL gewoon hard verboden. Met dank aan oa. Sander Sassen, die het nodig vond om grenzen te gaan opzoeken en te overschrijden.

Tenzij er nog andere inzichten of zaken voorbijkomen, laat ik het daarbij voor wat betreft mijn deelname in deze discussie.

Sander,

Als je niet ingaan op argumenten, het continu plaatsen van persoonlijke aanvallen en het totaal negeren van geldige argumenten, constructief wil noemen,

Als je het overtreden van de wet met illegaal gedrag, het openbaar posten daarvan zodat oa. de RLD dit ook kan constateren, constructief wil noemen,

Als je het willens en wetens risico's nemen met andermans levens constructief wil noemen,

Ja. Dan heb je gelijk. Dan lever jij ontzettend constructieve bijdrages. Als er iemand is die in dit draadje de waarheid in pacht meent te hebben, ben jij het en niemand anders.

Ik heb je nu al meerdere malen gewezen op tegenstrijdigheden in je verhaal, je gedwongen tot toegeven dat je niet weet hoe het werkt ('hoe de futaba ontvanger werkt weet ik niet, geen zin om 'm te reverse engineeren'), enzovoort. Maar blijf lekker doorgaan met modder gooien.

Als je het nog niet doorhad: het interesseert mij werkelijk geen zier of jij nu denkt dat ik verstand heb van de materie of niet. Je kunt dus stoppen met ELKE posting weer herhalen dat ik er geen verstand van heb en jij wel. Bewijs dat maar eens met argumenten, ipv met modder.

Wij gaan het duidelijk niet eens worden.

Dat bedoelde ik ook!
Maar met een spotter erbij en dan verder de normale regels in acht nemen....zou ik best FPV willen vligen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back