Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je meer functionaliteit wilt dan ontkom je er niet aan. Ethos is, ondanks de 1.0.x status, nog steeds in ontwikkeling en met iedere nieuwe versie worden er fouten opgelost en functionaliteiten toegevoegd. Als je lang wacht met updaten dan bestaat de mogelijkheid dat je heel veel updates achter elkaar moet uitvoeren om maar geen geprogrammeerde modellen te verliezen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als hij binnenkomt dan moet je hem flashen, dat staat op de website.
    Versie 1.0.6 is vorige week uitgekomen en er stond versie 5 op toen ie binnenkwam.
    Maar ik heb het al uitgezocht, het is vrij simpel.
    En tegenwoordig moet je elke zender flashen zodra je hem nieuw koopt.
    Dat is het nadeel van die computerzooi.

    Als er een versie 1.0.7 uitkomt dan zal ik wel filmen hoe je moet flashen want de video op de Frsky site klopt niet, ik moest ook trial en error uitproberen.

    GJ
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Nou dat zou mooi zijn !!
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoe vaker je je zender update, hoe makkelijker en minder eng het wordt. Nadeel van een zender kopen die nog maar net op de markt is, worden nu nog regelmatig bugs gevonden natuurlijk. Andere merken doen veel langer over een introductie en dat zie je terug in de prijs (ontwikkeling en testen kost veel tijd en dus geld). ;)
     
  5. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Mooi filmpje! Dat geeft een mooi beeld van het intuitieve karakter van de software. Ik vind het echt een mooie zender en ik ben alleen n beetje sjagrijnig dat ze:
    • geen open TX bieden (ik ben nog aan het wennen :hammer:)
    • multi modules niet volledig ondersteunen zoals bijvoorbeeld de X9D dat wel deed (ik vind D8 voor meer dan de helft van mijn kistjes een heel geschikt protocol)
    Maar dat ter zijde.

    Kun je butterfly/crow er gemakkelijk in krijgen en aileron simpel in de flaps mixen?

    Grt!

    Peter
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik snap echt niet dat mensen zo enthousiast zijn over OpenTX.
    Ik vlieg al 40 jaar en ik heb nooit 1 beperking in een zender gehad.
    Mijn oude Graupner MX22 kon ik ook 9 of 10 servo's mee aansturen in een 7 meter zwever.
    En ook de F5B modellen deed ie prima met allerlei mixers en ook een curve op het gas.
    Met OpenTX kreeg ik dat zonder hulp niet voor elkaar en zelfs met die hulp, zat ik op het veld nog een half uur te zoeken waar alles ook alweer zat.
    En multi-modules, daar zie ik ook geen meerwaarde in.

    Ik had al butterfly gemixt, vrij simpel.
    Snapflap ook.
    Maar dan begint het weer een beetje op OpenTX te lijken want dan komt er in outputs weer een behoorlijke lijst te staan.
    Hoewel dat wel stukken duidelijker is dan bij OpenTX.
    Je moet wel weten wat de master moet zijn en de slave, dus het is niet helemaal zoals bijvoorbeeld een Graupner of een Futaba, waar een standaard programma inzit voor butterfly.
    Je moet een mixer aanmaken en dan zeggen wat je naar wat wilt mixen, een beetje zoals je in een oude zender met een vrije mixer deed.

    Het enige dat me wel redelijk irriteert aan de zender is die rechter draaiknop, die is echt te glad.
    Ik ga eens kijken of ik die kan vervangen voor een Horus knop, die was wel lekker.


    Later in de week zal ik eens kijken wat ik nog kan filmen.
    Probleem is dat ik mijn grote Nikon camera gebruik om te filmen, ik zou eigenlijk een kleiner compacter ding moeten hebben maar er staat weinig te koop wat ik mooi vind.
    En om nu een echte vlog camera te kopen vind ik ook zonde, daar koop je weer een extra Tandem voor.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2021
    wim eon vindt dit leuk.
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Volgend... Zit al een tijdje op de wip om van Futaba (Fx32) over te gaan naar Horus. Maar wat mij erg tegenhoud is het firm en software gedoe.. Ik wil vliegen, varen, niet uren met een zender aan de pc hangen.

    Als ik aan een storing in een van onze motoren moet werken is het ook een en al laptop en dan de gereedschap koffer. Oftewel ik ben voorstander van het Kiss principe. Maar de mogelijkheden en vooral de lagen kosten qua telemetrie zijn toch wel aan de winnende hand.. Die kosten gun ik Futaba niet
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de Horus gehad.
    Met wat hulp is het wel te doen maar je kan het absoluut niet met een Futaba, Graupner of Jeti vergelijken.
    Voordat je er een model in hebt zitten ben je wel even verder.
    De Tandem X20 is dan een betere optie, minder gedoe met programmeren.
    Dat is dus de reden waarom ik de Horus verkocht heb en de Tandem gekocht heb, ik heb hetzelfde, ik wil vliegen, dat is mijn hobby.
    Maar er zijn veel mensen die dat programmeren leuk vinden.
    En er zijn ook veel meelopers, die blijven roepen dat je zoveel kan met OpenTX.
    Maar in de praktijk kunnen ze dat dus niet, de zender kan het waarschijnlijk wel maar de gebruiker is dan de zwakste schakel.
    Als je de Ethos wilt zien kan ik wel een keer naar Dalfsen komen.

    GJ
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ben nu begonnen met de Ethos simulator, en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit een herwerking is van OpenTX. Ze evolueren naar dezelfde functionaliteit, maar dan in een meer grafische verpakking.
    Ik vind het niet beter noch slechter dan OpenTX, maar zoals ik al eerder zei in een ander draadje, het hangt er gewoon simpelweg van af wat je gewoon bent, en alles wat daarvan afwijkt is dan "moeilijker".
    Ik ben aan het proberen om een van mijn complexere modellen in Ethos te programmeren, en ik zoek me soms een ongeluk om iets te vinden. Gewoonweg omdat je in termen van wat je al gewoon bent denkt, en dan is het in eender welk ander systeem langer zoeken.
    Voorlopig vind ik nog niet echt een voordeel in Ethos tov OpenTX, ik zie niet direct in hoe ik hiermee zoveel eenvoudiger een bepaalde mix kan instellen. Maar ik hou wel van wat ik zie, het is goed gemaakt. Maar of ik dit nu echt zoveel eenvoudiger vind?
    Voor iemand die nog geen van beide gewoon is kan dit misschien eenvoudiger zijn in Ethos, maar daar kan ik totaal niet objectief over oordelen, aangezien ik OpenTX al ken.
    Wat ze wel zouden moeten toevoegen, is dat je een mixer kan definiëren om te gebruiken in verschillende modellen, zoals hun snaproll mix bijvoorbeeld. Je defineert er zelf eentje, en die komt dan in de mixer library, zodat je die vanuit eender welk model kan oproepen. Dat zou pas tijd uitsparen.
    Momenteel ben ik tevreden met mijn Horus X10S, ik kan me voorlopig niet meer wensen dan dit. Een Taranis vond ik een nachtmerrie om te programmeren met die plastic knopjes (die dan ook nog eens intern afbraken), en dus deed ik alle programmatie in Companion. Met de Horus is dat verleden tijd, ik kan nu alles doen op de zender, en gebruik Companion om de boel te backuppen en om telemetrie te bekijken.
    Ik blijf erbij: het hangt ervan af wat je gewoon bent; alle andere systemen vergen dan een grote aanpassing. Van alle systemen die ik tot nu toe gebruikte, vind ik OpenTX nog steeds het beste, en ik leer er nog elke dag over bij. Het ergste dat ik zeer kort gebruikte, was Spektrum. Zeer beperkte mogelijkheden (toen), en voor elke optie moest je een nieuwe zender aanschaffen. Blij dat ik daar nooit geld heb ingestopt.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geef iemand die een "normale" zender gewend is een Horus X10 in zijn handen en hij krijgt er niets uit.
    Geef hem een Tandem met Ethos en hij kan de basisdingen meteen programmeren.
    Toen ik zelf een Robbe FC18 had en soms wel eens mensen moest helpen met Graupner moest ik ook totaal anders denken, een tikje erger was Multiplex.
    Maar het grafische, wat ook al bij de Horus was in vergelijking met de Taranis, maakt het makkelijker.
    En Ethos is daarin nog een stapje verder.
    Wat betreft de simulator, je kan dat niet echt met de zender vergelijken, de zender werkt gewoon echt lekkerder.
    Ik heb ook even met de simulator gespeeld maar daar moest ik ook zoeken, op de zender niet.

    GJ
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zou graag eens een vergelijk maken tussen de X10 en de X20 qua programmeren tot in detail.

    Wat je nu laat zien mbt een vierkleppen vleugel is wel erg kort en bomdig Gert-jan. Het toekennen van 2 kanalen aan rolroeren en 2 aan kleppen/flaps kan in OpenTx in een soortgelijk basismenu als wat de X20 heeft. Het wordt complex als je een beetje hoogteroer mee wil mixen op de flaps bijvoorbeeld ( of je daar nou voorstander van bent of niet) of bijvoorbeeld vliegfases gaat instellen met verschillend camber.

    Op basis van je filmpje ben ik nog niet overtuigd van een betere gebruikers interface. Het ziet er grafisch anders uit dat wel. Maar dat heeft hoofdzakelijk met het touchscreen te maken. Hierdoor kan je direkt na een specifieke menupagina gaan, waar je bij OpenTx door de menu paginas moet bladeren. Ik vind het nog steeds heel veel weg hebben van een closedsource versie van OpenTx, maar dat is ook niet zo vreemd aangezien het een voormalig OpenTx programmeur is die deze software schrijft.
     
  12. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Daar geef ik je gelijk.
    Maar van zodra het echte werk begint, vermoed ik dat Ethos wat van zijn voordeel verliest, omdat je daar toch nog steeds op zoek gaat naar de meer geavanceerde zaken.
    Ik denk bijvoorbeeld aan de dingen die ik zoal nodig heb: differentiële stuwkracht bij een tweemotorig toestel, in- of uitschakelbaar via een schakelaar; sequencing van landingsgestel deuren, throttle cut combineren met starten/stoppen van telemetrie logging, special functions oproepen, logische schakelaars,...(die laatste twee zijn gewoonweg overgenomen van OTX, dus dat zal heel vergelijkbaar zijn),...
    Ik doelde niet op de bediening, die is redelijk evident met een touchscreen. Ik bedoelde het zoeken naar functionaliteit, zoals het manueel toevoegen van een specifieke mixer: waar je in OTX een lijn toevoegt aan een bepaald kanaal, moet je hier een mixer toevoegen. Wat ik dan weer minder intuitief vind als je OTX gewoon bent. Daar zeg je wat je allemaal als input wil gebruiken voor een bepaald kanaal.
    Zie je, het is gewoon wat zoeken, omdat ik een ander systeem gewoon ben. En als dat gekend systeem dan ook nog eens erg gelijkt op het nieuwe qua functionaliteit, maar dan anders samengesteld, dan word je constant op het verkeerde been gezet.

    Nu je Multiplex vermeldt, dat vond ik dan weer wel heel goed. Dat was toendertijd, toen ik mijn 3030 kocht, een hele revolutie. Daar kon je voor het eerst vrije mixers definiëren en dergelijke. Eigenlijk was dat volgens mij dé inspiratiebron voor OTX, heel veel concepten van toen zijn erin opgenomen. Maar toen het tijd werd om die goeie ouwe 3030 te vervangen, kreeg ik een hartverzakking van de prijs van hun nieuwe systeem. Toen heb ik lang gezocht naar een alternatief, en werd Spektrum mij zo een beetje opgedrongen door clubleden. Maar dat vond ik gewoonweg speelgoed, en een verschrikkelijke vendor lock-in: toen was de DX6 het instapmodel, en als je dan toevallig 7 kanalen nodig had, moest je maar een nieuwe zender kopen. En al die gepredefinieerde toestanden qua programmatie, neen, dat was echt niks voor mij.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toostbeek, dit wat ik in de ethos in een paar minuten werkend had duurde in de Horus weken, tot jij het voordeed.
    En dingen als snapflap, dus als master het hoogteroer en als slaves de ailerons en flaps is 1 extra mixertje instellen.
    Dus ook butterfly compenseren met hoogteroer is 1 mixer, die ook soms al benoemd zijn.
    Jij bent helemaal thuis in opentx maar velen kloten maar wat aan en gebruiken de mogelijkheden niet, omdat ze het niet kunnen of omdat ze het gewoon niet nodig hebben.

    Voor mij is Ethos meer geschikt.
    Nog mooier is Jeti maar die zenders voelen weer waardeloos aan, en de prijs, geen enkele zender is zoveel geld waard.

    GJ
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog even wat gefilmd.
    Ik heb snap flap en een flight mode ingesteld en dan kan je zien dat bepaalde dingen overgenomen zijn uit OpenTX.
    Of OpenTX op de achtergrond draait weet ik niet, de termen zijn wel gelijk.
    Sorry voor de mindere kwaliteit, ik zit nog steeds met een enorme Nikon camera te filmen, vanavond ga ik in Keulen een andere camera ophalen die wel handmatig te focussen is.

     
    Cnn, wim eon en Arnold 85 vinden dit leuk.
  15. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    228
    Dank, goed filmpje weer! Kwaliteit is niks op aan te merken, wat mij betreft en het geeft een goede indruk van Ethos.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat ziet er prima uit, gebruikersvriendelijk. Precies wat ik zoek en niet dat ik het ding elke keer moet uit en aanzetten om weer in het basismenu te komen.
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Een harde reset (alles uitschakelen). Da's ook een manier om weer in het basismenu te komen. :rofl:
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Het ligt bij mij nogal gevoelig Erwin, noodgedwongen overgestapt van een MPX 3030 naar een FF9. Ivm de 2,4 ghz.
    De programmastructuur van de FF9 is zodanig opgezet dat een overstap van MPX naar Futaba een hartaanval zou moeten veroorzaken.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb net een andere camera opgehaald uit Keulen.
    Volgende filmpje moet beter worden.
    Ik zal dan het hele menu even doornemen.
    Verder nog verzoekjes?

    Oh, nog een tip..
    Ik heb een tweede X20 erbij besteld en ik zag dat ie pas ergens rond 16 juni weer op voorraad is.
    Dus ik ga chatten met Banggood en vraag hoe het ervoor staat.
    Ze zeggen dat de voorraad op is en waarschijnlijk een nieuwe zending rond 16 juni komt.
    Ik zeg, cancel de order dan maar.
    Maar toen kwamen ze met een voorstel, als u hem niet cancelt krijgt u 800 Banggood punten extra.
    OK.. dan cancel ik hem niet.
    Dus doe er je voordeel mee.

    GJ
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ja logisch! Ze zijn zeker eindelijk de x20s aan het produceren
    Zal tijd worden!
    Chinezen kunnen leuk knutselen, maar afspraken maken is een glote lamp!
     

Deel Deze Pagina