Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Valt me wel op dat de x20s 449 euro kost bij mhm. Zitten dan geen grip, 2 ontvangers enz bij

Bij bangood kost ie vergelijkbaar 495 dollar dat is 423 euro.

De plusversie (inclusief 2 ontvangersen de grips) kost 480 euro bij bangood.

De x20 kost 338 bij banggood
337.50 bij mhm.....2 kwartjes goedkoper[emoji4]

Wat een rare wereld....

Ben je wel helemaal doorgegaan tot de checkout bij Banggood.
Want dan zie je een andere prijs.
Op dit moment is dat 345 Euro voor de gewone.
En 431,62 voor de S zonder de ontvangers.

Wat betreft de telemetrie... ik lees hem gewoon in Excel uit en dat gaat prima.
Ook geen rare waardes.
Volgens mij is Companion ook helemaal niet voor Ethos gemaakt.
En mijn meetwaarden met de pitotpijp klopten bijna op de kilometer.
Alleen als de slangen verkeerd zitten gebeuren er rare dingen, plus dat je de ASS70 wel eerst moet nullen met dat drukknopje.
Hoogte klopt volgens mij ook wel redelijk en spanningen ook.
GPS weet ik nog niet, nog niet mee gespeeld.

GJ

Laatst bewerkt:
Ik maak, na wat gepruts er in exel een grafiek van. Voor mij geen gesneden koek, maar als ik het kan.....[emoji4]

Als je nog helemaal niets geflashed hebt zijn er een paar dingen die je moet doen.
De TD firmware moet je updaten, de SD-card contents moet je updaten en je firmware.

Ik kan als er interesse is wel een filmpje maken, ik heb al wel een filmpje hoe je de RD Firmware moet updaten.

Een filmpje zou wel heel prettig zijn als je een keer tijd hebt GJ :thumbsup:

Wat betreft de telemetrie... ik lees hem gewoon in Excel uit en dat gaat prima.

Als ik het in Excel open heb eek een hoop getallen door elkaar staan, ben er ook nog niet verder in gedoken.
Ook geen rare waardes.

Volgens mij is Companion ook helemaal niet voor Ethos gemaakt.

Ik gebruik ook alleen maar de functie view log file en mijn RSSI en Rcvrbatt kloppen daar wel.

En mijn meetwaarden met de pitotpijp klopten bijna op de kilometer.

Bij mij in ieder geval niet.

Alleen als de slangen verkeerd zitten gebeuren er rare dingen, plus dat je de ASS70 wel eerst moet nullen met dat drukknopje.

Heb deze setup met mijn X9D gebruik en daar was het in orde, heb alleen de ontvanger geflashed om met de X20 te kunnen vliegen.

Hoogte klopt volgens mij ook wel redelijk en spanningen ook.
GPS weet ik nog niet, nog niet mee gespeeld.

GJ

Groet Hans

ps zal er nog eens na kijken tzt

Elke kolom is een input of bron.

Als je bijvoorbeeld 2 kolommen selecteert kun je excel daar een grafiek van maken. Meer dan 2 kolommen vind mijn oude pc niet leuk[emoji854]
Ik denk dat er wel meer uit te halen valt, qua grafieken en tabellen, maar daar heb ik te weinig verstand van.

Had in de zender een scherm aan gemaakt met max waardes en mijn snelheid vol gas wind in de rug en duikvlucht gaf dacht ik zo uit mijn hoofd iets van 60 km/h aan en ik weet dat dit ruim 150 km/h kan zijn, bekend probleem.

Je meld dat je 150km/h kan halen met wind in de rug? Het is een airspeed sensor dus dan moet je die 150km/h ook gewoon halen met wind tegen. Hij meet namelijk de snelheid ten opzichte van de lucht, geen grondsnelheid.

Nadeel van een airspeedsensor is dat ie wel vrije aanstroming moet hebben.
Propwash of een rare turbulentie voor de vleugel kan heel veel invloed hebben.
Bij de speedmodellen steekt het pitotpijpje zeker 2cm voor de vleugelvoorlijst uit, en dat zijn modellen van 140cm span en een vleugeldikte van nog geen 10mm.
Ik heb het op de auto getest, dus nog niet in een model.

En ik lees de logs uit in excel of Libre Office.
Je moet het scheiden door Tabs, Komma's en punt,komma's.
Anders maakt ie er een zooitje van,

Capture.JPG

Het door jou zo verafschuwde Jeti heeft een geweldige, vrij beschikbare tool om loggegevens weer te geven met de naam Jeti Studio. Jeti Studio is volkomen vrij in te stellen. Het heeft slecht één nadeel, het werkt alleen met Jeti logfiles. Als je logfiles van een ander zendermerk wil verwerken, dan moet je de log gegevens van de zender "ombouwen" naar de indeling van een Jeti logfile. Op zich is dat niet zo heel ingewikkeld. Een paar jaar geleden heb ik dat als test gedaan door de logfiles in Excel formaat van een Futaba zender om te zetten naar een Jeti logfile en weer te geven in de Jeti studio.

Piper.jpg

Ik denk dat er genoeg gratis tools zijn om log files te bekijken... je moet alleen even de juiste vinden :)

Het door jou zo verafschuwde Jeti heeft een geweldige, vrij beschikbare tool om loggegevens weer te geven met de naam Jeti Studio. Jeti Studio is volkomen vrij in te stellen. Het heeft slecht één nadeel, het werkt alleen met Jeti logfiles. Als je logfiles van een ander zendermerk wil verwerken, dan moet je de log gegevens van de zender "ombouwen" naar de indeling van een Jeti logfile. Op zich is dat niet zo heel ingewikkeld. Een paar jaar geleden heb ik dat als test gedaan door de logfiles in Excel formaat van een Futaba zender om te zetten naar een Jeti logfile en weer te geven in de Jeti studio.

Bekijk bijlage 454032

Ik verafschuw Jeti niet voor de techniek maar voor de ergonomie en de prijzen.
En dit heeft helemaal niets met de Tandem en Ethos te maken.
Veel van Jeti is ook maar een variatie op een thema, wat ook her en der gratis te vinden is.
Voor de prijs van 1 Jeti koop ik 4 Tandems X20...

Maar ok, ik zou een videootje maken hoe je het van je PC op je Tandem krijgt, zelfde geldt ook voor de Horus en diverse OTX zenders.
Dus @cor123, hier is ie..

GJ

@GJ

Bedankt voor deze mooie tutorial! :wave

De Tandem verwacht ik 1 dezer dagen te ontvangen en kan daarna gelijk aan de slag met de updates..

Iets heel anders.

Ik had nog een TREX 250heli met een SFHSS ontvanger, en heb een aantal parkzone modellen met Spektrum DSM protocol.
Die wilde ik toch wel graag bedienen met mijn X20.
Alleen het 4in1 moduul wat ik voor de Xlite heb werkt niet direct met de X20.
Dit omdat de 4in1 module serieel aangestuurd en geprogrammeerd wordt op protocol door OpenTX.
Dit zit nog niet in Ethos.

Nu had ik nog een IRX4 Plus module voor mijn X10S liggen die je in PPM mode kan zetten.
Dus ik dacht, het 4in1 design is hardware technisch hetzelfde, en ook de firmware er in is hetzelfde.
Dus alleen de rotary switch en het druk knopje mist.
Het was een priegel werkje omdat ik de ontbrekende spoortjes naar de switch en drukknop direct op de uC moest solderen.

De Rotary even vervangen voor een dipswitch (nu even binair tellen), en een druk knopje geplaatst.. en wat denk je!? het werk! [emoji106]

Ik kan nu weer met mijn kleine toestelletjes spelen :banana:

Bekijk bijlage 451027
Bekijk bijlage 451025
Bekijk bijlage 451026
Zou je mij kunnen vertellen wat en waar ik op de module moet solderen om sfhss protocol te krijgen? Nu heb ik nog veel ontvangers liggen voor klein spul......vastzetten op sfhss is voldoende. Of lukt dit niet?

Companion gebruiken voor je telemetrie uit te lezen.

Heb mijn P47 gebruikt om de telemetrie te testen met de Unisens 140 A met XT60 stekker en de Frsky 40A current sensor.
Gelukkig ziet het er hier wel goed uit, waarom bij mijn T33 weet ik ook niet daar zit een unisens 140A met XT90 stekker in , heb bij mijn weten de laatste Fw op beide zitten!
Met de Frsky 40A current sensor
upload_2021-8-19_15-14-55.png

Met de Unisens sensor
upload_2021-8-19_15-13-12.png

Zoals je dus kunt zien werkt dit gewoon en zonder problemen, zijn jullie op de hoogte.
Groet Hans

onderstaan van mijn T33 en je ziet dat de current schaal niet klopt.....snap het zelf ook nog niet uitzoeken dus???

upload_2021-8-19_15-21-15.png

Sm modellbau heeft toch dat eigen excel programma om alles uit te lezen?
En kloppen de instellingen in de Unisens wel.
Bij de Unilog moet je aangeven welke sensoren je erop hebt zitten en bij rpm ook of erveen vertraging op zit en hoeveel polen.

GJ

Beste GertJan

Volgens mij is duidelijk dat bij mijn P47 het werkt toch!
Moet alleen nog eens de unisens met de XT90 connector in mijn P47 testen maar dat lukte vandaag niet, ander keertje.

Groet Hans

Laatst bewerkt:
Sm modellbau heeft toch dat eigen excel programma om alles uit te lezen?

Een Unisens-E heeft geen eigen geheugen voor de opslag van meetgegevens. Niet intern en ook geen SD-card. Het is dan ook niet mogelijk om loggegevens van een Unisens-E uit te lezen. Een Unisens-E verstuurt de gemeten gegevens naar de ontvanger die voor overdracht naar de zender zorgt.

Laatst bewerkt:
Back