Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dat zou kunnen. Maar de tolerantie is nogal hoog. Bij de zender kan de oplossing zijn om calibratie te doen. Bij de ontvanger zie ik die optie niet. Het is dan maar een telemetrie waarde, maar zou handig zijn als die iets nauwkeuriger is
     
  2. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Ik ben nieuwsgierig hoe jullie de servo's instellen met de X20.
    Misschien doe ik het fout, maar vind het nogal omslachtig.

    Hoe doe ik het:
    - Eerst naar "mixer", daar pas ik de curve aan, waarmee de maximale uitslag wordt beperkt. Default staat er een lineaire lijn tot 100%/-100%
    - Dan naar "outputs", waar ik de "weight up/down" aanpas.

    Maar mij valt op, als ik de curve bij "mixer" op 100% laat staan. En alleen de outputs aanpas. Dan kan ik de output op 0% zetten, dan zou je verwachten de roeren doen niets meer. Maar dan hebben ze nog steeds uitslag.

    Waar ben ik naar op zoek, wat bijvoorbeeld wel bij FrOS was:
    - Middenstand servo instellen (zit bij "outputs" --> "offset" als ik het goed heb).
    - Daarna de servo weg beperken. Dit was bij de FrOS in 1 menu. Maar bij de Ethos blijkbaar niet. Of ik doe het fout.

    Wie kan mij helpen de juiste route te bewandelen?
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Maximale mechanische uitslag doe je eerst instellen in je outputs.. met de mixer pas je der rest aan binnen dat ingestelde bereik.. zo blijft je mixer dan volledig bruikbaar in zijn eigen limieten.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals hierboven staat.
    Maar als je alles goed bouwt en de mechanische hevelverhouding ook goed doet dan hoef je meestal maar heel weinig in de servoweg te verstellen.
    De computer gebruik je voor de fijnafstelling.

    GJ
     
    Hobby4Life vindt dit leuk.
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Zal het morgen nog eens proberen, eerst outputs dan mixer.

    Ben er mee eens, eerst mechanisch dan de zender. Maar soms gaat het niet anders, dan bied de zender uitkomst dat die functie er is.
     
  7. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi Bjorn, ik heb ook net mijn nieuwe X20 ontvangen. staat versie 1.0.7 op dus wilde ik naar de nieuwe 1.0.11 gaan. Ik heb mijn zender op dezelfde manier als jij beschrijft (en ook volgens de videoinstructie van mr. D) aangesloten op mijn computer. Echter heb ik een MacBook en zie alleen een externe drive " NO NAME" en niet de 2 schijven Flash en SD. Kan ik toch gewoon de files X20_EU.zip, TANDEM_SD.zip en TANDEM_FLASH.zip downloaden en naar die ene externe schijf op mijn MacBook slepen?
    Groet, Ron
     
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Oef bij een Mac zou ik het zo 123 niet weten.. mijn maatje Sven(Binkey01) weet hier wel raad mee.

    @Binkey01
     
  9. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214

    Ha Ron,

    Dit is correct wat jij ziet en dat is wel een typisch Mac ding. Wat er gebeurd is dat beide USB devices op Mac als "NO NAME" gemount worden. Deze kan je vanaf de CMD-line wel benaderen in de directory "/Volumes". Echter als je niet zo technisch bent kan dat een probleem zijn. Een oplossing is de "Disk Utility" starten op je Mac en de kaart een andere naam geven (bijvoorbeeld X20SD). Daarna zal deze zichtbaar worden in je Mac finder als je hem opnieuw verbind met je computer. Alternatief wat je kan doen is de SD kaart in een Windows systeem stoppen en een andere naam geven. Daarna zal je deze wel terug vinden in de Mac finder.

    Hope his helps!

    Gr Sven
     
  10. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    Hoi Sven en Bjorn, dank voor jullie snelle reactie. I
    Sven, ik heb de disk util van de Mac gebruikt. Ik zag daar idd 2 x een NONAME staan. Eentje met 8MB en eentje met 4Gb. Die van 8Mb moest dan het flash geheugen zijn, de 4Gb de SD card. Ik heb ze nu hernoemd naar resp. X20FLASH en X20SD. Na opnieuw connecten ziet mijn MacBook idd de 2 externe drives. Sofar so good.
    Nu ga ik proberen de 3 nieuwe release bestanden hier naartoe te slepen. Valt mij wel op dat in de X20_EU.zip alleen maar een firmware.bin file zit en verder niets (geen audio, bitmaps etc) klopt dit wel?
    Groet, Ron
     
  11. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ja dit klopt.. op de SD kaart komt in de root de firmware.bin te staan, en de content van TANDEM_SD

    op de 8mb flash komt TANDEM_FLASH

    Trouwens TIP

    Gebruik NIET de bijgeleverde SD Kaart, gebruik een originele Sanddisk 16gb oid.
    Die bijgeleverde kaartjes kunnen heel gauw kuren vertonen.
     
  12. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    Hmm, volgens mij zie ik het al. De spullen staan allemaal in de FLASH en SD zip files, de firmware zelf staat alleen in X20_EU.
    Ik ben nieuw hier, vandaar. Was in 2013 gestopt met RC vlieg hobby. Had toen een Futaba ZAP9, maar daar had ik grote moeite met het programmeren en configureren. Het was ook een zwaar ding.
    Vorige maand herintreder geworden en meteen maar het nieuwste spul gekocht. Ziet er veel gebruiksvriendelijker uit dan 8 jaar terug :). Maar grote kans dat ik later met nog meer vragen kom. Blij dat ik jullie gevonden heb, haha.
    Groet,
    Ron
     
    wim eon vindt dit leuk.
  13. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    Aha Bjorn, zie net je tip over de SD. Ik zal een ander kaartje gebruiken. Ik kan dan toch gewoon de huidige bestanden op de SD kaart even naar mijn HD kopieeren, nieuwe SD erin en dan terug zetten? Maw, er zitten geen verborgen bestanden ofzo op de fabrieks SD?
     
  14. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Jahoor geen probleem.

    Formateer wel de SD kaart als deze in de zender zit, niet los op de Mac oid.
     
  15. Ronkie

    Ronkie

    Lid geworden:
    7 okt 2021
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Amstelveen
    OK ga ik doen. Morgen even nieuw kaartje kopen. Maar ik was toch nieuwsgierig en en heb de update uitgevoerd op de fabrieks SD, en dat is allemaal gelukt.
    Top dus. Bedankt voor de hulp.
    Groet,
    Ron
     
    Hobby4Life vindt dit leuk.
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    V1.0.12 RC1 wordt vandaag of morgen gereleased.

    Met de lang verwachte feature om de transitie tijd tussen de flight modus in te kunne stellen :)
    Voor heli vliegers een zeer welkome toevoeging. (eindelijk)
     
  17. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    214
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar staat die RC-1 voor ?
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Release Candidate
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Ik heb toevallig vandaag een uitleg geschreven over ETHOS firmware en de indeling ervan.
    Wel in het engels.

    https://hobby4life.nl/?page_id=841
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021

Deel Deze Pagina