Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. MrALF

    MrALF

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lisse
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik vind de x20 een fijne zender.
    Maar 1 ding krijg ik niet lekker onder de knie. Misschien weet iemand wat ik fout doe.

    Als een servo niet 100% recht staat. Dan kan je een offset center instellen. Zeg dat die in het voorbeeld op 10% staat. Maar dan is de uitslag naar 1 kant nog maar 90% en de andere kant is 110%.

    Om dit op te lossen, doe ik nu de maximale uitslag aanpassen.

    Maar is er ook een manier om het center in de zender te verstellen, zonder dat dit invloed heeft de uitslag zelf?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is een geweldige zender!
    Als anderen nog niet gereageerd hebben zal ik morgen even kijken.
    Maar dat kan wel, alleen weet ik het niet uit mijn hoofd, ik heb de zender al zeker 4 maanden niet meer aangeraakt.

    GJ
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    De pwm center point moet je aanpassen. Geen idee hoe dat in ethos genoemd wordt.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik ben niet de enige met deze uitdaging, lees het ook op een ander forum. Maar de uitleg die er staat, volg ik niet helemaal

    https://www.rcgroups.com/forums/sho...S-X20HD-Tandem-24-Channels-with-ETHOS/page670

    Als ik het goed begrijp, moet ik voor alles mixers aanmaken met curves. Wil ik een offset, dan moet ik de curve verschuiven. En met output stel je alleen de maximale uitslag van de servo in.

    Het is een heel andere manier van denken, als je een graupner gewend bent.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2022
  6. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Voor een verschuiving van het midpoint gebruik je sub trim .Voor de uitslagen te bepalen kan je een lineaire curve maken , een expo curve of iets wat je zelf leuk vind . De Max uitslag bepaal je met de endpoints . Uiteraard kan je met de curve de uitslag beperken voor die mixer , voordeel is dan dat een andere mixer die je gebruikt voor de zelfde servos , wel de volle uitslag kn gebruiken .
     
  7. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik roep al een poosje hetzelfde, als ze nou net zoals bij Open TX van de taranis een instelling subtrim to trim er weer inbouwen is dat een welkome optie
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Daarom neem ik ook geen zender waar alleen ETHOS op draait, het blijft een systeem wat het net niet is. Zonder ppm center / subtrim blijft het aanmodderen. Het is wachten op EdgeTX........
     
  9. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Ben ik het niet mee eens het is een prachtig systeem wat erg mooi en goed werkt heeft alleen nog een paar aanpassingen nodig dan is het perfect
     
  10. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ethos werkt goed zelfs op de x10s . Vlieg er heli en vliegtuigen mee. Ben benieuwd welke zender wel die mogelijkheid heeft voor de prijs van een x20.
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    PPM center en SubTrim zitten bij de Outputs. (In elk geval bij versie 1.4.4)

    In het begin was het wel even wennen, maar moet zeggen dat het al een zeer nette basis is, voor wat betreft de programmering opties.
    OpenTX heeft bijvoorbeeld een aparte page met Inputs en bij Ethos gaat dat deel nu via een vrij Kanaal.
    Dit gebruikte ik om een GV mee aan te sturen, om hierdoor het gas kanaal met een slider te variëren tussen 30% t/m 100%.

    Ik hoop in de toekomst een mogelijkheid te vinden, om via LUA of een LogicSwitch, de actieve touchscreen page te achterhalen.
    Deze optie heb ik nog niet kunnen terugvinden.
    Mocht iemand hiermee bekend zijn, dan hoor ik dat graag.
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De radiomaster tx16s heeft deze mogelijkheden voor een lagere prijs dan de X20. Ik vind het een goede concurrent voor frsky als je geen ethos liefhebber bent. Heb er zelf geen, geen idee of er kwaliteit verschillen zijn

    Maar iedereen zal een eigen voorkeur hebben voor een bepaalde zender of de manier hoe iets geprogrammeerd moet worden. Gelukkig maar, anders bestond er maar 1 zender.
     
    peytr en blaauwen vinden dit leuk.
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    ik ken de radiomaster ook, en geloof me dit is totaal geen concurrent voor de X20S (waar ik mee vlieg), de kwaliteit, de instellen de software, het gevoel wat je in de handen hebt, enz enz,
    nee de Radiomaster is echt niet te vergelijken met de X20S, ik heb als zender de radiomaster, meerdere Futaba zenders en drie modellen FRSKY Taranis gehad, de Futaba
    is een goede zender, maar veel te duur voor wat het NU is, ze lopen achter met de techniek en de software van bijna elke zenders is anders, de Radiomaster vindt ik een simpel
    apparaat, ik had er gewoon geen vertrouwen in, je houdt een simpel dun plastic achtige zender vast, de Taranis is een perfecte zender, zeker niet slechter dan de X20S, hij is wel verschikkelijk
    lelijk maar okay smaken verschillen en heeft ook geen kleuren scherm ( noem me maar verwend ), De X20S heeft eigenlijk wel alles wat je wilt, maar stap je over van een Taranis met Open TX naar een X20S met Ethos
    moet je wel even schakelen, nu wil ik niet anders meer.
    Nu de multimoduul ook nog wordt ondersteund is het een heel goede zender, natuurlijk is er altijd nog iets te wensen over maar dat is bij een X20S maar een heel kort lijstje
     
    wim eon en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  14. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Veendam
    Mee eens leuke zender maar niet te vergelijken met x20
     
    wim eon vindt dit leuk.
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Hoe wordt nu met deze zenders FCC / EU LBT bepaald voor ACCST D16? En kan je dat omzetten? Ben bang dat ik toch ook naar een ETHOS zender over moet :( :( :( maar wil wel graag FCC behouden. Al mijn ontvangers omzetten naar de ACCST V2 is al niet leuk, maar van FCC naar EU LBT is me een stap te ver.
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Firmware als het goed is, zie het even niet in de handleiding, dus de overstap van FCC naar EU LBT is niet moeilijk, maar je kan ook op FCC blijven.
    Alleen volgens de regels moet je naar LBT gaan.

    Groeten,

    Arie
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Ja maar er is geen aparte firmware versie. Dus wat bepaald of FCC of EU gebruikt wordt? Ergens een vinkje in het geheugen denk ik, maar kan je deze makkelijk veranderen? Ik wil geen EU LBT firmware gebruiken maar wel de zender in de EU kopen als het kan.
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ok, wat belemmert je dan om LBT te gebruiken?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    Slechte ervaring mee gehad. Besloten om dat nooit meer te gebruiken.
     
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke

Deel Deze Pagina