Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zo te zien is het idd geen zender firmware.

    Maar hebben ze zelfs een verschillende antenne.
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Leuk, maar die ondersteund maar een paar ontvangers helaas. Ik ben vooral benieuwd hoe je tussen FCC en EU LBT kan wisselen aangezien ik overal verwijzingen zie naar de frsky download pagina maar daar zie ik geen aparte firmwares.....
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met welke EU/LBT firmware versie was dat?
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    ACCST V1, maar ik ga niet weer beginnen met EU LBT. Het idee dat een ander aparaat kan voorkomen dat ik data verzend vindt ik gewoon een slecht idee voor een besturing systeem wat modellen bestuurd met een groot gewicht en snelheid. Dan blijf ik gewoon bij FCC wat dat systeem niet heeft.

    Ah, net het irsm lua script gevonden. De vraag is of deze nog werkt op de nieuwere zenders.....
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2022
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Da's achterhaald hoor, met ACCST v2.1.x LBT blijft de zender altijd zenden ook al is een kanaal (hop) bezet met een ander signaal. Hij zendt met v2.1 alleen op een lager vermogen als een kanaal bezet is. Dit helpt om de ontvanger de zender beter te kunnen volgen. ACCST v1 was veel minder, die deed dat niet en daar had je bovendien de USM bug (die ik zelf een aantal maal heb ervaren). De eerste EU versie van ACCST v1 was nog zonder LBT en daarbij werd het zendvermogen beperkt om aan de regelgeving te voldoen, bij de latere v1 LBT versies was het zendvermogen weer gelijk aan FCC. Dit laatste heeft een afkeer van LBT veroorzaakt. Alle zenders die in de EU verkocht worden moeten zijn voorzien van LBT, dus veel keus heb je ook niet meer.

    Ik heb één van mijn X8R ontvangers voorzien van de UNI firmware en je kan met een lua scriptje de ontvanger uitlezen en zien o.a. hoeveel LBT blocks er hebben plaatsgevonden, da's over het algemeen vrij laag en ik merk er ook niks van dat het gebeurt. Met UNI op je ontvanger heb je met één firmware-versie de mogelijkheid om te binden aan zowel FCC als LBT en zowel v1 als v2.1 op de zender. En je kunt twee zenders aan de ontvanger gebonden hebben en eenvoudig wisselen tussen de zenders vanaf de zender (maar niet in-air).

    Met een X10(S) kon je vrij eenvoudig van FCC naar LBT en terug d.m.v. een lua scriptje, maar ik weet niet of dat bij de X20/X18 ook zo makkelijk gaat.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Heb de FFC firmware al gevonden, staat gewoon online te downloaden :) Nu even wachten tot de boel leverbaar is...... Dan maar eens wat spelen met ETHOS

    Uni is leuk maar als het maar voor 1/2 van de ontvangers beschikbaar is ga ik daar nog niet op over. Ik wil alles wel gelijk houden.
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Met verschillende ontvanger-typen wordt het toch nooit gelijk. ;)

    Ben wel benieuwd of je die FCC firmware op een EU zender gaat krijgen... Zo simpel als flashen zal het wel niet zijn ben ik bang...
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ha, lijkt er wel op: https://github.com/FrSkyRC/ETHOS-Feedback-Community/releases Je kan gewoon de verschillende versies downloaden, EU LBT, FCC en FLEX.
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat is de Ethos versie die bij de bepaalde firmware hoort, volgens mij moet je dan eerst die firmware er op zien te krijgen.

    Groeten,

    Arie
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Waar je wellicht ook nog mee zit is dat de 900MHz band in de EU op 868 MHz zit en bij FCC op 915 MHz, dus als je gaat zenden op 915 MHz in de EU dan loop je het risico dat je op een gegeven moment opgepikt wordt door Agentschap Telecom (vanaf 1-1-2023 RDI). Mogelijk is dat hardware-matig wel beperkt, maar toch iets om rekening mee te houden.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    R9M in FCC wordt al lang gebruikt zonder problemen. Daarnaast ga ik het 900Mhz deel niet gebruiken van deze nieuwe zenders. De antenna is ook niet gemaakt voor FCC dus heel goed zal het ook niet werken.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Heeft iemand een goed adres voor schakelaren? De X20(S) heeft van die dunne waar ik een hekel aan heb. De 18 heeft weer de normale brede, heel vreemd. Maar om 8x7 euro aan schakelaren erbij te gaan moeten bestellen gaat weer wat ver in een nieuwe zender.... TWIN X-Lite heeft maar 4 welke vervangen moeten worden, dus dat scheelt :)
     
  14. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    Op frsky forum (Engel De) word alles (en met alles bedoel ik ALLES) besproken met adressen en merken.
    Frt. Wim
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Tja ,dat forum mag ik niet op.....
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Er zitten van die zwarte dopjes op toch? Helpt dat niet genoeg?
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Nee, en blijven ook niet voor altijd ;) Ik wil gewoon die platte brede schakelaren die overal op zitten. Ik snap ook niet waarom ze hier voor die dunne hebben gekozen....
     
  18. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik schat je soldeer kunsten hoog in.
    Kan je niet een reserve set van de radiomaster schakelaars kopen en dan omsolderen.
     
  19. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    vraagje met de x20 en een tandem r6 ontvanger deze wil ik op een hobby eagle A3pro3 via s-bus aan sturen maar dit werkt bij mij voor geen meter, ondankst via de instelling alle 6 kanalen op s-bus gezet maar geen succes ik zal wel iets fout doen
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Je gebruikt de 3e aansluitig van rechts op de 6 pin bovenop? De handleiding noemt de 6 3pins poorten niet voor SBUS output maar de features pagina wel. Dit zal dus maar voor 2 van de 6 aansluitingen kunnen lijkt me.
     

Deel Deze Pagina