Funbat

Voor wie nog aan de slag wil: deze is verschaald naar 500 mm spanwijdte. Aan de vorm heb ik bijna niets veranderd.

Hier en daar zijn er wat kleine aanpassingen:
- de romp is achteraan wat minder hoog waardoor ie enkel op de 2 staartvinnen rust.
- de staartvinnen zijn onderaan wat groter zodat het hoogteroer bij 45° uitslag de grond niet raakt
- dat hoogteroer en de rolroeren heb ik wat langer gemaakt (dubbel zo groot) zodat ie wat wendbaarder wordt voor indoor (het vertikale rompdeel wordt daardoor achteraan ook korter wat)

De neus is in verhouding even lang, maar loopt wat breder uit (net zo breed als de ruimte tussen de rolroeren).

Band uit oude muziekcassettes kan volgens mij goed als streamer gebruikt worden voor dit kleine model.
 
Laatst bewerkt:
Leuke kist!
Inmiddels heb ik de 70 cm versie geplakt ;-)

Welke setup moet erop voor een snelle versie? unlimitted vertical, etc.
 
Wie kan er wat specificaties geven van een vliegende Funbat 70 cm versie.
Ik denk daarbij aan gegevens als:

vlieggewicht
servo's
motor type/gewicht
lipo (2S - 3S)
prop

en dan natuurlijk een impressie van het vliegbeeld met die set up.

Het risico van tape als streamer is dat het vast kan draaien rond de motor en de zaak blokkeert. Voor die tijd heb je soms de ander op sleep. Als je serpentine (goedkoop in de speelgoedwinkels) gebruikt snijdt de prop het papier door en vliegen beiden verder.

groet,

Erik
 
Het risico van tape als streamer is dat het vast kan draaien rond de motor en de zaak blokkeert. Voor die tijd heb je soms de ander op sleep. Als je serpentine (goedkoop in de speelgoedwinkels) gebruikt snijdt de prop het papier door en vliegen beiden verder.

groet,

Erik

Ik heb ondertussen dezelfde opmerking gehad van een clublid. Misschien inderdaad beter papier.
 
Het geeft absoluut een grappig effect. Omdat mijn model toendertijd een grotere motor had en vrij draaide nam ik de ander mee door de lucht. Voor het publiek helemaal geweldig...... zo lang het goed ging. Dat is ook het leuke van dit type modellen...... schade, niet getreurd, even plakken en weer doorvliegen.

groet,

Erik
 
Eigenlijk zou deze onder indoor/parkflyers moeten... maar goed

Gisterenavond nog snel heveltjes en motorsteuntje gesneden uit 0,6 mm triplex (en zwart gekleurd met eddingstift)

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,

Heb je al eens heveltjes gemaakt van oude bankpasjes (oid)? Ook licht en slijtvast, handig is ook dat je het kunt snijden en knippen.

broet,

Erik
 
Hans,

Heb je al eens heveltjes gemaakt van oude bankpasjes (oid)? Ook licht en slijtvast, handig is ook dat je het kunt snijden en knippen.

broet,

Erik

Nog niet geprobeerd. Hoe zit het met de 'speling' die ontstaat op de boringen na een seizoen vliegen?

Ik gebruik 0,6 mm triplex omdat je dat net zo goed met een breekmes kan snijden.
 
In mijn ervaring heb ik met de bankpasjes hevels (is volgens mij ABS) minder slijtage (geen). Bij de triplex heveltjes verklein ik de kans op slijtage dor het hout rond het gat te impregneren met dunne CA.

Is er iemand die de vragen in post 23 (specificaties) kan beantwoorden. De belangrijkste is eigenlijk het totaal vlieggewicht. De rest is dan wel af te leiden.

Maar altijd leuk om te lezen welke keuzes een ander heeft gemaakt. Vooral als het vliegbeeld ook wordt beschreven.
Zelf vlieg ik met een Swift met een 36 grams 2600 KV motor (draait op 3S buiten de specificaties). Nu is er een clubgenoot die dezelfde Swift vliegt met een 19 grams 1400 KV motor (het indoormotortje 2404). En dat vliegt verbazingwekkend goed.

groet,

Erik
 
In mijn ervaring heb ik met de bankpasjes hevels (is volgens mij ABS) minder slijtage (geen). Bij de triplex heveltjes verklein ik de kans op slijtage dor het hout rond het gat te impregneren met dunne CA.
...

Zelf vlieg ik met een Swift met een 36 grams 2600 KV motor (draait op 3S buiten de specificaties). Nu is er een clubgenoot die dezelfde Swift vliegt met een 19 grams 1400 KV motor (het indoormotortje 2404). En dat vliegt verbazingwekkend goed.

groet,

Erik

Misschien bij een volgende projectje ns proberen met een bankpasje.

Even terzijde: ik heb die gekende 2404 oa op een depron F-16 staan (175 gr als ik me goed herinner, staat hier ergens tussen de bouwverslagen). Vliegt goed met een 5x5 prop op 3S.
 
Wie kan er wat specificaties geven van een vliegende Funbat 70 cm versie.
Ik denk daarbij aan gegevens als:

vlieggewicht
servo's
motor type/gewicht
lipo (2S - 3S)
prop

en dan natuurlijk een impressie van het vliegbeeld met die set up.


groet,

Erik
Eerder in dit draadje(post 3) staat een link om de tekening waar al die gegevens op staan is te downloaden.
Daar wordt volgens mij het veel zwaardere en sterkere foamboard gebruikt en een setup die op een Funjet niet zou misstaan.
Er zijn uitvoeringen met KF of vol profiel en dan kom je makkelijk op 425gram.
Ga je met 3mm depron aan de gang dan is er een indoor kistje van te maken die met een 20 gram motor niet meer als 160 gram hoeft te wegen.
Zo zijn er ook allerlei tussenvormen te bedenken natuurlijk.
De vraag is dus waar ga je er mee vliegen.;)
 
Ben even aan het rekenen geweest met de twee setups van de originele tekening van post 3.

BASIC OPTION
30A ESC
6X4 prop
17000 rpm
11.1V
15A
Motor kv 2200rpm/v
Thrust 634 gram
Static Pitch Speed 104km/u
Appx. Level Flight Speed 124 km/u
Lipo 3S 1300mAh

PERFORMANCE OPTION
35A ESC
6X4 prop
19000 rpm
11.1V
20A
Motor kv 2500rpm/v(geadviseerde motor is echter ook 2200kv)
Thrust 800 gram
Static Pitch Speed 116 km/u
Appx. Level Flight Speed 139 km/u
lipo 3S 2200mAh

Beide setups leveren goede prestaties voor een kist van ongeveer 425 gram.
Deze motoren worden geadviseerd.

http://www.graysonhobby.com/catalog/graysonhobbymicrojetv3flightpackultimate-p-934.html

http://www.graysonhobby.com/catalog/parkjetcombo221206v2supersonicbrushlesscombo-p-414.html

Note, weight and top speed may vary depending on materials, motor,
battery and electronics used. The weight given here is based on the model
Jon of The Bloody Micks made using Foam Board Covered in colored
sealing tape.

Het valt mij op dat beide setups sterk op snelheid zijn ontworpen.
Er word ook op gewezen dat veel verschillende setups bruikbaar zijn maar dat de sterkte van constructie daar op afgestemd moet zijn.

Iedereen kan hier zijn lusten op botvieren.
Je kunt er alle kanten mee op.
 
Laatst bewerkt:
ik vlieg hem met een cf2822 edimax en een 8x4 prop op een 2s 1000 en soms een 3s leuk vliegbeeld maar mag sneller dat kan de bouw zeker aan
 
Sorry digitalles maar je manier van schrijven is nogal lastig om te lezen. Je kan beter hoofdletters, punten en komma's gebruiken om de zinnen leesbaar te maken. Je moet ook geen woorden weglaten, het is geen SMSje wat je hier schrijft. ;)
Na het nodige puzzelen maak ik het volgende van jou verhaal:

"Ik vlieg hem met een CF2822 en een 8x4 prop op een 2S 1000mAh accu. Soms gebruik ik ook een 3S accu. Het model heeft een leuk vliegbeeld maar mag van mij wat sneller vliegen, de bouw kan dat zeker aan."

Een paar woorden extra en het gebruik van leestekens maakt je schrijfsel veel beter leesbaar en begrijpbaar.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er toevallig ook Forumleden hier die deze Funbat op bestelling maken?
En daarmee bedoel ik dus helemaal vliegklaar op Lipo en ontvanger na.
En indien mogelijk dat er dan samen op voorhand kan worden overlegt wat de set up en vleugel spanwijdte gaat worden.
Ik zou best wel een Funbat wensen die wat groter is en een span heeft van rond de 90cm om lekker buiten mee te vliegen.
Voor indoor gebruik ik liever mijn wentelwiekmachines en de micro vliegtuigen van E-flite.
Hoor het graag.
Vr Gr Erwin
 
ik vlieg hem met een cf2822 edimax en een 8x4 prop op een 2s 1000 en soms een 3s leuk vliegbeeld maar mag sneller dat kan de bouw zeker aan
Wat is de kv en de maximum stroom van die motor.
Als hij daar naar tevredenheid mee vliegt dan is het interessant om alle gegevens van die setup te weten.
Met die wat grotere prop moet dat al redelijk klimmen.:confused:;)
 
Wat is de kv en de maximum stroom van die motor.
Als hij daar naar tevredenheid mee vliegt dan is het interessant om alle gegevens van die setup te weten.
Met die wat grotere prop moet dat al redelijk klimmen.:confused:;)

Heb hem ook met een 9x6 gevlogen klimmen gaat zonder problemen recht omhoog.....
 
Back
Top