Funbat

PERFORMANCE OPTION
35A ESC
6X4 prop
19000 rpm
11.1V
20A
Motor kv 2500rpm/v(geadviseerde motor is echter ook 2200kv)
Thrust 800 gram
Static Pitch Speed 116 km/u
Appx. Level Flight Speed 139 km/u
lipo 3S 2200mAh

Was dat niet snel genoeg?:confused:
Hoe snel moet hij dan zijn?:confused:
Ik bedoel alles kan.
Grote binnenloper grotere lipo met meer cellen grotere regelaar veel kolstof versterkingen profiel aanpasseen enz enz maar vooral goed rekenen.

Maar zo als in dit draadje kan het ook.

bouwverslag-van-funbat

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de mijne ook af en dit weekend mee gevlogen.
Geheel van depron 3mm vliegklaar 180 gram spanw 70cm.
Vliegt simpel is uiterst wendbaar en toch stabiel en is door laag gewicht ook indoor te vliegen.
Setup .
30 gram 1100kv motor eigenbouw.
10A regelaar
Max thrust 300gram 5.5A met 9X5 onbeperkt verticaal.
10 minuten vliegen met 370mAh 2S lipo maar kan ook zwaardere lipo aan.
5Gram servos.
Wil men er mee stunten dan zou ik de aillerons breder maken en rudder toevoegen.
De mijne is volgens originele tekening.

Ik ga er vandaag ook maar eens eentje maken. Ik mik op 60cm span met 17g motor en 2 cel 350mAh lipo! Tekeningen zijn geprint en geplakt. 'Ze' zeggen dat het in 4u te bouwen is... We gaan het beleven!
Overigens ook de eerste keer dat ik met tapatalk werk... Ook benieuwd hoe handig dat is...[emoji51]

73ea16d897d24fc5ebd0e1175809b48f.jpg

Vleugels en staart uitgesneden... Creatief hoekje uit de ailerons, anders pastte het niet uit de plaat die ik had liggen [emoji52]
Ailerons en hoogteroer ook en stuk breder gemaakt voor de nodige controle op lagere snelheden.
81967c11729397509e33d2477045e658.jpg

Voorkant rond geschuurd en tegen de achterkant van de KF stap een latje 1.5mm balsa geplakt... Goedkope ligger [emoji2]
0a49b08925b44862e61400285e70917e.jpg

Dat ziet er leuk uit.
Accu zet ik vast met een stukje schuim plastic of iets sponsachtig er voor.
En een stukje depron er voor om hem op de goede plek te fixeren als de plaats i.v.m.het zwaartepunt bekend is.;)

Staartjes gemaakt en de ailerons scharnierend gemaakt. Tempo zit er weer in. Als de motor er zo op zit gaan we kijken waar het zwaartepunt terecht gaat komen en dan gaan de servos en accu erin.
8cbc15b28c363995fde4aef1f5e5341b.jpg

Hoogteroer gefixed... Op naar de ailerons!
Zwaartepunt ligt nu eigenlijk al goed. De accu kan dus mooi op het zwaartepunt.
65d122b5050496d6cc1e43d9e1f6cbf8.jpg

Luxe probleem, valt nog niet mee om het zwaartepunt ver genoeg naar achteren te halen, genoeg ruimte om mee te spelen in ieder geval!
Hier houd ik het even bij voor nu! Binnenkort de finishing touches!
234f42dffcbf2720542c4f89a4ba6355.jpg

30083eb0d861658bdc8abea22d9f6a92.jpg

Inmiddels bijna af, er moet nu nog een klein stukje depron onderop om de staart dicht te maken... Ik zit nu op 87g exclusief de accu. Zal rond de 90g + accu uitkomen als hij af is. Dat wordt vast leuk vliegen!

Misschien dit weekend een korte maiden buiten als het weer mee wil zitten... De foto's volgen nog!

En dit is de mijne.
Kleine KF step daar wil ik nog wat aan veranderen.
Ik heb inmiddels de step aan de bovenkant ongeveer 8 mm gemaakt en een mooie ronde voorkant op de vleugel gemaakt.
Dit heeft een gunstig effect op de zweef eigenschappen.
Vliegklaar is hij nu 180 gram.
Hij vliegt 10 minuten op een 2S 370mAh lipo maar er kan ook een zwaardere lipo in omdat deze nagenoeg op het zwaartepunt zit.
High alpha vliegend kan je er scherpe bochten mee vliegen.

Wij houden met deze kistjes regelmatig combat wedstrijden. Dit jaar ook een combat uitwisseling gehad met The Flying Dutchman, en volgend jaar met Gilze Rijen.
Rc-addict maakt trouwens ook freeskitjes van dit model.
Foto's van de wedstrijden zijn ook op de Facebook pagina van onze club te vinden: https://www.facebook.com/mvcoisterwijk

Kon me niet inhouden en heb een kit versie besteld van deze Funbat bij RCAddict.
Ben geen Bob de bouwert maar dit zou zelfs mij nog moeten lukken.
Heb het idee dat iedereen hier zijn Funbat uit eigen depron stukken snijdt en maakt.
Iemand hier wellicht ervaring met de Funbat kit versie van RCAddict?
Alle tips en bouw adviezen omtrend deze kit versie zijn welkom.
Ik hoor het graag waar eventueel extra rekening mee te houden tijden de bouw ervan.
Vr Gr Erwin

Back