Volgende stap is het maken van de cockpit. Bruteforce had al mallen gemaakt van zijn cockpit dus die kan ik met wat aanpassingen ook gebruiken.
Aangezien mijn SDX mechaniek anders van afmetingen is dan het TREX 600 mechaniek moest ik het geheel wat aanpassen.
Ik heb 2 platjes modelbouw triplex van 1 mm dikte aangeschaft en ben gaan figuurzagen en lijmen met het volgende eerste resultaat.
Het past weer allemaal perfect waarna het geheel gespoten kon worden, met dank aan Bruteforce.
De stoelzittingen moesten ook bekleed worden en daarvoor heb ik iemand bij ons op de vliegclub kunnen charteren omdat hij met leder werkzaam is en nog wat stukjes over had.
Een cockpit met lederen stoelen wow!!
Omdat er ook stuurknuppels en voetpedalen in moeten komen, heb ik dezelfde accessoire set van Vario gekocht als Bruteforce, die van de BK117.
De eerste onderdelen zijn reeds geplaatst in de cockpit nadat deze is bekleed en is gespoten.
Omdat ik nog geen goede piloot heb gevonden, ga ik nog even niet verder met de stuur- en pitchknuppel omdat ik niet de juiste hoogte kan bepalen. Zodra de piloot is gevonden pak ik dit nog even op.
Volgende stap is de console met instrumentenpaneel. Wederom netjes uitgezaagd, gelijmd, gepast in de neus en gespoten. Past weer perfect.
Hierin moet dan het instrumentepaneel worden geplaatst met een magneetje zodat het verwijderd kan worden om daarmee toegang te kunnen krijgen tot het landingslicht.
Dan maar verder met de verlichting. Omdat de meeste lightunits met LED's overdag maar slecht zichtbaar zijn wilde ik Power LEDS gaan gebruiken voor een schappelijke prijs. En die zijn verkrijgbaar.
Een unit met 3W Power LEDS met koellichaam en stuurunit. Deze wordt gevoed met een 2S accu van 1300 mAh.
Je kunt er niet rechtstreeks in kijken want je kunt de eerste 5 minuten niets meer zien.
Aangezien er op deze Hughes al LEDs waren gemonteerd moesten deze vervangen worden door de Power exemplaren.
Allereerst die op de staart.
Het grote koellichaam is verwijderd en de montageplaat wat kleiner geslepen. Deze montageplaat is van aluminium dus fungeert ook als koellichaam. Omdat deze LED alleen wat knippert, wordt deze niet warm en is de montageplaat voldoende groot om als koellichaam te fungeren.
De volgende Powerled die gemonteerd moest worden is het positielicht en de schijnwerper aan de onderkant van de neus.
De schijnwerper is eenvoudig gemaakt van een stukje duimse PVC installatiepijp overtrokken met een stuk krimpkous. Aan de voorkant een lensje van een oud zaklampje geplaatst en een ophangbeugeltje gemaakt. Een kind doet de was.
Volgende is de Power LED van het landingslicht. Omdat dit landingslicht al standaard in de Funkey romp aanwezig was, heb ik alleen de achterkant van deze unit wat opgeboord zodat de Power LED hierop vastgelijmd kon worden.
Zoals aangegeven valt de Power LED van het landingslicht precies in de console met het instrumenten paneel.
Aangezien de LED's in de skids niet goed te verwijderen zijn heb ik besloten deze te laten zitten en heb de LED's mat geschuurd met een schuurmatje zodat je deze toch wat beter kunt zien. Dit zijn overigens geen gewone LED's maar 1 W LED's.
Zo nu alles maar weer assembleren en maar eens gaan vliegen om te kijken of het met de balans allemaal goed zit.
Hierbij een kort filmpje met dank aan Stefan.
Hij vliegt super! Maakt nog maar 76 db geluid en de verlichting zie je zelfs op een zonnige dag uitstekend.

Aangezien mijn SDX mechaniek anders van afmetingen is dan het TREX 600 mechaniek moest ik het geheel wat aanpassen.
Ik heb 2 platjes modelbouw triplex van 1 mm dikte aangeschaft en ben gaan figuurzagen en lijmen met het volgende eerste resultaat.


Het past weer allemaal perfect waarna het geheel gespoten kon worden, met dank aan Bruteforce.

De stoelzittingen moesten ook bekleed worden en daarvoor heb ik iemand bij ons op de vliegclub kunnen charteren omdat hij met leder werkzaam is en nog wat stukjes over had.
Een cockpit met lederen stoelen wow!!

Omdat er ook stuurknuppels en voetpedalen in moeten komen, heb ik dezelfde accessoire set van Vario gekocht als Bruteforce, die van de BK117.

De eerste onderdelen zijn reeds geplaatst in de cockpit nadat deze is bekleed en is gespoten.


Omdat ik nog geen goede piloot heb gevonden, ga ik nog even niet verder met de stuur- en pitchknuppel omdat ik niet de juiste hoogte kan bepalen. Zodra de piloot is gevonden pak ik dit nog even op.
Volgende stap is de console met instrumentenpaneel. Wederom netjes uitgezaagd, gelijmd, gepast in de neus en gespoten. Past weer perfect.

Hierin moet dan het instrumentepaneel worden geplaatst met een magneetje zodat het verwijderd kan worden om daarmee toegang te kunnen krijgen tot het landingslicht.


Dan maar verder met de verlichting. Omdat de meeste lightunits met LED's overdag maar slecht zichtbaar zijn wilde ik Power LEDS gaan gebruiken voor een schappelijke prijs. En die zijn verkrijgbaar.

Een unit met 3W Power LEDS met koellichaam en stuurunit. Deze wordt gevoed met een 2S accu van 1300 mAh.
Je kunt er niet rechtstreeks in kijken want je kunt de eerste 5 minuten niets meer zien.
Aangezien er op deze Hughes al LEDs waren gemonteerd moesten deze vervangen worden door de Power exemplaren.
Allereerst die op de staart.
Het grote koellichaam is verwijderd en de montageplaat wat kleiner geslepen. Deze montageplaat is van aluminium dus fungeert ook als koellichaam. Omdat deze LED alleen wat knippert, wordt deze niet warm en is de montageplaat voldoende groot om als koellichaam te fungeren.

De volgende Powerled die gemonteerd moest worden is het positielicht en de schijnwerper aan de onderkant van de neus.

De schijnwerper is eenvoudig gemaakt van een stukje duimse PVC installatiepijp overtrokken met een stuk krimpkous. Aan de voorkant een lensje van een oud zaklampje geplaatst en een ophangbeugeltje gemaakt. Een kind doet de was.
Volgende is de Power LED van het landingslicht. Omdat dit landingslicht al standaard in de Funkey romp aanwezig was, heb ik alleen de achterkant van deze unit wat opgeboord zodat de Power LED hierop vastgelijmd kon worden.

Zoals aangegeven valt de Power LED van het landingslicht precies in de console met het instrumenten paneel.

Aangezien de LED's in de skids niet goed te verwijderen zijn heb ik besloten deze te laten zitten en heb de LED's mat geschuurd met een schuurmatje zodat je deze toch wat beter kunt zien. Dit zijn overigens geen gewone LED's maar 1 W LED's.
Zo nu alles maar weer assembleren en maar eens gaan vliegen om te kijken of het met de balans allemaal goed zit.
Hierbij een kort filmpje met dank aan Stefan.
Hij vliegt super! Maakt nog maar 76 db geluid en de verlichting zie je zelfs op een zonnige dag uitstekend.
Laatst bewerkt: