Funkey .50 Hughes 500: 3 variaties op een thema

zover is het nog niet Bert. Ze moeten eerst kennis maken :) En inderdaad een plaatje Marco. Misschien wordt het wat:)

Eerst maar eens naar dat geluid luisteren :)
 
Laatst bewerkt:
Hééééél vroeger heb ik dat met de originele brandstofuitvoering geprobeerd...

Zo ongelofelijk moeilijk om de hekrotor uit het water te houden bij het terug optoeren, want zo'n FP rotor wil alle kanten op....

Is me één keer gelukt, twee keer mislukt en daarna vond ik het welletjes....
 
Met deze heli is het een makkie Bert. Goed concentreren en goed opletten want ze gaat bij het op toeren gelijk spinnen.
Voor de rest heel leuk om te doen en boven water is het altijd wat spannender als boven land. Ga je koppie onder dan kun vrijwel alle electronica vervangen :) :p Overigens vlieg ik hier alleen maar met een staart gyro, a-sym. spinblades en verder alles (flybar) mechanisch. Heli vliegt super strak.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag tussen de buien door ff gevlogen met de 5-blad Hughes, met de nieuwe schuin vertande maingear set. De speling afstellen is wel een beetje lastiger, voor je gevoel zet je 'm snel "te los", maar het bleek (na een paar keer stevig pitch geven) prima te blijven functioneren. En.... het geluid is nog een stuk stiller geworden, het typische "gillen" van de originele Trex600 maingear is weg. We hebben maar even niet de moeite genomen de geluidsmeting op te stellen omdat het veld zó nat was dat je meteen enkeldiep wegzakte. Het verschil meten we dus nog wel een ander keertje.

Tot zover, groeten, Marco.
 
leuk Marco,
zelf heb ik met mijn 600n problemen met de geluidskeuring op de club,
en heel veel komt idd uit de tandwielen (ik heb nog steeds de ouden rechten tandwielen).
Denk ik eens over na, da wat aan te doen !
Groet, Uwe
 
Hoi Uwe, ik heb hetzelfde probleem met mijn Raptor90SE, het enige wat zinvol lijkt te zijn is een Zimmermann uitlaat erop te zetten.
 
thanks Marco, die zit erop,
en normaal zou de heli bij 1700 - 1900 RPM voldoen,
maar door de tandwielen en de iets rammelende canopy
kom ik nog niet binnen de geluidskeuring ...

ik maak me niet druk en ga met deze soort heli's "wildvliegen" (wij hebben een mooi plekje !)
... moeten die benziners toch sowieso "wild vliegen",
die redden het nooit...
 
Naar mijn idee kan wildvliegen niet de oplossing zijn als het "officieel" niet lukt met het geluid.

Naar mijn idee wel....
De geluidseisen bij sommige clubs zijn namelijk gewoon ronduit belachelijk!

Niet om lullig of lelijk te doen naar die clubbesturen, want die kunnen er weinig aan doen, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd.

Maar zeg nou zelf, het slaat nergens op dat iedere willekeurige motorfiets verkocht mag worden met ruim meer dan 80 dB uit de pijp, iedere kettingzaag zelfs 100 dB mag produceren, een stofzuiger nog boven de78 dB zit, en een modelvliegtuig slechts 76 dB zou mogen produceren....

Wij zitten terrein op 360 meter van woonhuizen, en hebben een vergunning tot 81 dB per model. DAT is realistisch! (en dat hebben we gewoon cadeau gekregen van een gemeentehuis wat een realistische kijk op de zaken heeft).
Die woonhuizen staan namelijk ook langs een gewone 60 km/u binnenweg, en er mogen volkomen legaal 24/7 auto's, tractors, motorfietsen en brommers voorbij komen, op 10 m van de voordeur, de hele dag door als het moet. Die mogen allemaal boven de 80 dB zitten, wat voor zin heeft het dan om een paar speelgoedvliegtuigjes, die ook nog eens maar 2 middagen in de week aanwezig zijn, per sé onder de 76 dB te smoren?

Het slaat nergens op, en wildvliegen is dan wel degelijk de oplossing, want de geluidseis hangt vast aan de milieuvergunning van een vereniging, NIET aan "modelvliegen"... Je bent dus volkomen legaal bezig, dus sterker nog, het is dan eerder bullshit dat je je aan allerlei bochten moet wringen om aan een of andere blijkbaar volkomen willekeurige geluidseis te kunnen voldoen, alleen maar omdat dat "officiëel" zou zijn????

Dergelijke geluidseisen zijn domweg "treiterbeleid" van de locale overheden, en je kunt ze met wildvliegen omzeilen, en daar is op zich niks mis mee.
 
Bert, ik ben een andere mening toegedaan. Vind je het ook niet een beetje off-topic om er zoveel woorden aan vuil te maken?
 
Laatst bewerkt:
Bert geef ik wel gelijk,
wel wat veel worden,
maar hij geeft antwoord op een vraag / opmerking,

dat met het canopy opvullen vind ik prima,
maar onze club is dicht bij een woonwijk van rijke mensen ( 3 km denk ik)
en de club eisend 76 dB, dat is wel wat overdreven,
en dat bedoelt Bert !

sorry voor :offtopic:, en verder met de ...:worship:
 
Ja, 76dB(A) is idd wel erg weinig, ik denk dat meer dan de helft van mijn toestellen (ook elektro, zie ook mijn Hughes) dat niet zouden halen.

Waar ik op doel zijn de piloten die écht herrie maken en/of op een gevaarlijke plek wildvliegen en daarmee het imago van de netjes bij een club aangesloten piloot aantasten. Want vaak komt er dan strengere regelgeving die JUIST de clubvliegers raakt.
En dan denk ik: De regels zouden voor eenieder (dus ook voor elke club) hetzelfde moeten zijn. That's all!
 
idd !!!
maar wat dan weer raar is,
de kleine Gaui NX4 kwam wel door de keuring,
zeker waren de touren alles andere dan vol-gas,
maar hij heeft het gehaald,
waar dan een Benzine Trainer weer veer boven de 80 dB uitsteekt ? ... na ja .
 
Tot nu toe in Belgie nog niet te veel heisa rond geluidsbegrenzing denk ik toch ? Onze club vliegt enkel electro behalve 1 x per jaar tijdens onze fly in dan ook benzine en jets . Alhoewel we toch ook een "zaag" hebben die dichtbij plein woont ( 3 km ) en als de wind in haar richting zit blablabla . Men sprak van deze zomer ook metingen te doen maar vooral naar jankertjes zoals funjets enz . Opgedreven funjets dan bedoel ik .
 
bij ons vliegen ook veel nitro vliegtuigen op de club,
en wat ik weet een Raptor 50 nitro,
en ik met mijn 4 brandstof modellen, waarvan 1 gekeurd is;

mag in België nog gevlogen worden met nitro op de clubs ?
 
Bij ons is nitro geen probleem. Zitten dan ook in het havengebied waar er wel meer lawaai is dan onze vliegtuigen
 
Back
Top