Naar mijn idee kan wildvliegen niet de oplossing zijn als het "officieel" niet lukt met het geluid.
Naar mijn idee wel....
De geluidseisen bij sommige clubs zijn namelijk gewoon ronduit belachelijk!
Niet om lullig of lelijk te doen naar die clubbesturen, want die kunnen er weinig aan doen, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd.
Maar zeg nou zelf, het slaat nergens op dat iedere willekeurige motorfiets verkocht mag worden met ruim meer dan 80 dB uit de pijp, iedere kettingzaag zelfs 100 dB mag produceren, een stofzuiger nog boven de78 dB zit, en een modelvliegtuig slechts 76 dB zou mogen produceren....
Wij zitten terrein op 360 meter van woonhuizen, en hebben een vergunning tot 81 dB per model. DAT is realistisch! (en dat hebben we gewoon cadeau gekregen van een gemeentehuis wat een realistische kijk op de zaken heeft).
Die woonhuizen staan namelijk ook langs een gewone 60 km/u binnenweg, en er mogen volkomen legaal 24/7 auto's, tractors, motorfietsen en brommers voorbij komen, op 10 m van de voordeur, de hele dag door als het moet. Die mogen allemaal boven de 80 dB zitten, wat voor zin heeft het dan om een paar speelgoedvliegtuigjes, die ook nog eens maar 2 middagen in de week aanwezig zijn, per sé onder de 76 dB te smoren?
Het slaat nergens op, en wildvliegen is dan wel degelijk de oplossing, want de geluidseis hangt vast aan de milieuvergunning van een vereniging, NIET aan "modelvliegen"... Je bent dus volkomen legaal bezig, dus sterker nog, het is dan eerder bullshit dat je je aan allerlei bochten moet wringen om aan een of andere blijkbaar volkomen willekeurige geluidseis te kunnen voldoen, alleen maar omdat dat "officiëel" zou zijn????
Dergelijke geluidseisen zijn domweg "treiterbeleid" van de locale overheden, en je kunt ze met wildvliegen omzeilen, en daar is op zich niks mis mee.