Funtana S40 hangar-9 electro (om)bouw

:turn-l: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :turn-l:
Mijn motor, regelaar en bec zijn binnen!
fun_05_eindelijk.jpg

Straks even kijken hoe dit erop gebouwd gaat worden, papiertje maken met de maat en de gaten erin kijken of ik binnekort het van koolstof kan gaan maken (ik denk aan een koolstof-balsa-koolstof sandwich, licht en ongelovelijk sterk)

(rudder+staartwiel zaten er die vrijdag al op)

Die motor had je toch ook gewoon bij rctechnics.nl kunnen kopen, dan had je hem met een paar dagen in huis gehad, of was de prijs zoveel lager in het buitenland?

Grt.

Alex, scheelde best veel ja, ik heb ook een regelaar, Ubec, 2 houten propellors en wat stekkertjes gehaald.
Het meeste scheelde die reglaar, ik heb er 28$ voor betaald (towerpro 65A) voor die prijs vind je het bij rc-techniks niet. ik heb overgens geen douane moeten betalen, er staat geen prijs op de buitenkant en binnenin staat er een lage prijs op de invoice :D.

noah, de regelaar is een towerpro 65A en die doet het prima, ik heb even de motor laten lopen met 3s en dat deet ie mooi, heb je wel een LOSSE BEC gebruikt, er zit gen bec in die regelaar! (geen bec vind ik in dit geval alleen maar voordelen hebben!)

Is toch iets om even uit te proberen of deet een servo die gevoed werd door de bec van de regelaar het wel?
Het ziet er idd erg vreemd uit als niks het doet en je alleen piepjes hoort van de reg, ik deet mijn u-bec erop en alles deet het "perfect".

Trouwens, (aangezien het hier om de funtana gaat :wink: ) Ik heb gister even met de funtana S40 van ijsbrand gevlogen en ik moet zeggen dat dat erg veelbelovend was, erg wennen aan het wegvallen over de vleugel op bepaalde (voorspelbaare) momenten. Maar invertid flatspin, rolling circel en een beetje knive edge gingen goed alleen bij het (op grote hoogte) hooveren moest ik erg aan de brandstof motor wennen, pakt toch heel anders op.

Nando,

Post ook nog even een foto van het hele geheel :) Ben benieuwd.

Denk dat jouw funtana trouwens wat minder zal wingrocken, aangezien die lichter wordt. Hoop dat ik ook keertje met de jouwne mag sturen :banana:

Grtjes, En doe effe die foto's sturen van gisteren, en de foto van mij en de funtana hier effe uploaden :)

Mijn Funtana weegt zonder brandstof ongeveer 2500 gram. Gaat hopelijk nog wel wat af.

Kom op Nando, ben nieuwschierig naar die foto's ! ;-)

Grt

Nando,

Wij hebben met een propvolle tank gewogen, en het is een 300 cc tankje? Dus ik denk dat hij leeg wel rond het aangegeven gewicht zit.

IJsbrand( PS, vette foto ;-) )

@ijsbrand, ik neem wel weer de weegschaal mee, dan meten we hem zonder brandstof (mijne weegt straks minder met volle accu (;))dan die van jou met lege tank.)

Het heeft even geduurt maar ik ben weer wat verder, de aileron servo's zijn ingebouwd en de aanstuuring van de roeren zit ertussen, dit is al aanstuuring nummer 2, over de vorige was ik niet tevreden. Het zit nu met een ballinkje aan de servohevel, via iets m2 draadeind naar 4mm koolstof en dan via m2 draadeind naar een kwiklink op de roerhevel.

Omdat ik de hele kleine Hitec 85MG sevo's gebruik zit er een enorm gat rond de servo (het gat is voor standaart servo's) dat heb ik opgevuld met 0,6mm triplex en balsa.
Fun_06.jpg

De 2 aileron servo's worden met een multiplex stekker verbonden zodat het makkelijk en altijd goed gaat.

En ik ben aan het motorschot begonnen, een koolstof-balsa-koolstof sandwich heb ik gemaakt en daar word waarschijnlijk vanavond een beetje vorm in gezaagd (op de club hebben we een elektrische figuurzaag)

hier het "beetje" gewicht wat erop heeft gerust.
fun_07.jpg

Ik heb een accu besteld.
Het is een Maxpoly geworden, namelijk de 5S1P 3200mah 18,5V 20C 340g (:!:) en dat voor maar 110euro (125inc verzenden).
http://www.maxpoly.co.uk/ Het word kort vliegen en veel laden, wel met een erg laag gewicht.
En mijn Watts-up Wattmeter is ook onderweg (verjaardags kadeotje (een beetje laat)).
Ik heb nog 2 sevo's nodig (en een ontvanger, maar ik kan tijdelijk een ander gebruiken) en dan kan ik hem vliegklaar maken!

He Nando,

mooie servo en servohevel :wink: .
Ben wel benieuwd wat je van die Lipo's vindt. Wellicht kan ik die dan ook wel gaan gebruiken voor m'n kult.

tot vanavond.

Foto komt nogwel, ik ben bezig met de motor monteren maar verder nog niet echt wat gedaan.

Minuuten geleden komt er een postbode aan de deur met een pakketje, de accu!
Ik had al vermeld dat het een maxpoly zou worden, op de site ( http://www.maxpoly.co.uk/ ) staat 5s1p 18,5V 3200mah 340g, die 340g kon ik niet zomaar geloven dus ge maild en gevraagd of het wel klopte, na een snelle response waarin gezegd word dat het wel klopt en er nog maar 1 was heb ik hem besteld.
Nu leg ik hem op mijn weegschaal en................... !@#$%^&*!@#$%^& :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

480g!

Daar kan nogwel wat vanaf omdat er een helehoop troep bovenop en onderop gekwakt is (raar hard geel spul) maar toch.
Ik zal zo een foto posten.

Weer ff een update, nog geen foto's.

De ailerons hebben bewogen, erg mooi en snel en gelijk alles er neutraal en met weinig speling.
Ik heb de accu gemonteerd bij de neus zit een stuk EPP die hem op zijn plaats houd en met een aantal elastiekjes erom gaat hij echt niet meer los.
De motorkap is gemonteerd, in de handlijding staan 4 schroefje, ik heb er 8 in gedaan.
Ik ga tijdelijk 2 standaart graupner servo's gebruiken op rudder en hoogte (ipv de HS 5425MG) de aanstuuring word op dezelfde manier gedaan als de ailerons en die is al af.

Wat ik nog moet doen is het draad er aan solderen en de servo's erop schroeven.
Ik ben druk bezig met het landingsgestel. Het orgineele kan net niet met de prop die ik wil draaien dus moet het een mooi koolstof landingsgestel worden. De mal is af en ik heb het koolstof in strooken geknipt en gesneden. Ik gebruik trouwens 24uurs epoxie die ik bij lindinger heb gekocht.(De enige reden dat hij nu niet in de oven zit is omdat ik niet genoeg houten/metale wasknijpers/klemmen heb.)
daarna nog de cockpit erop plakken en hij is vliegklaar

Trouwens die accu, ach de volgende word een 5s2p 4200 hyperion.
En het geschatte AUW blijft <2500g

helemaal goed die hyperion! Top cellen en het gewicht klopt precies ;) Je zit dan ook rond de 480 maar met 4200 mAh 67A continu :)

Back