Funtana S40 hangar-9 electro (om)bouw

Ik heb even een berekening gemaakt/gekopieerd over het vermogen mocht ik op 6s gaan vliegen.

750W/2,5kg is 300W/kg - op 6s is dat 22,2V (3,7v per cel) X 45A = 999W waarschijnlijk komt het in de werkelijkheid op 60A omdat mijn regelaar-motor-accu het allemaal aankunnen dus 60A X 22,2V= W. 1332W/2,6kg= 512Watt/kg

Dit tegenover de 1000W/2,5=400Watt/kg op 5s

Is het volgens jullie experts een goed/rendabel idee om voor 6s te gaan in plaats van 5s of?

Nando Nando Nando toch............... :!: :!: :!:
Is die met zo'n grote auto en nog geen kist mee. :oops:
Waar moet dat heen. :cry:
Dat kan echt niet hoor. :cry:

:roll: :roll: :roll: :roll: Han :cry:

en hoe staat het er inmiddels mee?

ps. ik ben nu zo goed als klaar met mijn funtana.
naja.., ik heb alle brandstof spullen eruit gehaald en de electro motor zit er al op.
ik ben nu aan het wachten op de nieuwe lader en accu, het enige wat ik dan nog moet doen is een manier verzinnen/maken om de accu te bevestigen.

ik ben trouwens voor 6s gegaan, welke prop. kan ik dan het beste gebruiken.
ik gebruik dezelfde regelaar en motor als nando.

Hmm... ik zit met 5s op een 16X8 ik zou zeggen begin bij een 14X7 meten en vliegen. Heb je een watt meter? (die 70A aankan)
Ik gebruik de watt's up.

ik heb er nu een 14x4 op zitten, die had ik nog van de brandstof motor.
ik heb een multimeter maar die gaat maar tot 10A dus ik denk dat ik binnenkort dan ook maar een Watt meter ga aanschaffen.

even over de accu en het CG.
waar ligt het CG van de funtana, klopt het dat die tussen de 127mm en 134mm vanaf de LE (leading edge) van de vleugel zit?
ik heb gister de plaats van de accu proberen te bepalen maar volgens mij klopt het niet helemaal.
met de bovestaande gegevens zou ik de accu namelijk helemaal tegen de firewall aan moeten zetten, terwijl ik somigge foto's heb gezien van mensen met een 5s pakket (lichter) die de accu bijna in het midden van de vleugel hadden liggen.

hmm okee.
wel raar want ik gebruik een 6s accu en jij een 5s accu (lichter).

maar de gegevens over het CG kloppen dus wel?

en, hoe staat het inmiddels met jou funtana?

mijn funtana is in ieder gevaal klaar, ik moet alleen nog het CG bepalen.
kan iemand mij bevestigen of ik de juiste gegevens voor het CG heb (tussen de 127mm en 134mm vanaf de LE (leading edge) van de vleugel).
en hoe kan ik dit het beste meten als ik geen "plane balancer" heb?

ps, ik ben van plan om hem komende zondag in te vliegen als het dan goed weer is :mad:

remie zei:

kan iemand mij bevestigen of ik de juiste gegevens voor het CG heb (tussen de 127mm en 134mm vanaf de LE (leading edge) van de vleugel).

ps, ik ben van plan om hem komende zondag in te vliegen als het dan goed weer is :mad:

Een "Plane Balancer" heb ik voor de SE-1 (DMFV Freiflugmodell) door de jonge vrijvlieger laten bouwen om hun model goed te kunnen trimmen, die kan je bouwen binnen een uur (inkl. rit naar de Gamma als je geen hout hebt)

Dat prinzip is voor alle modellen gemakkelijk te maken en kost geen 5€

Mvg Johan

plotterwelt zei:
remie zei:

Een "Plane Balancer" heb ik voor de SE-1 (DMFV Freiflugmodell) door de jonge vrijvlieger laten bouwen om hun model goed te kunnen trimmen, die kan je bouwen binnen een uur (inkl. rit naar de Gamma als je geen hout hebt)

Dat prinzip is voor alle modellen gemakkelijk te maken en kost geen 5€

Mvg Johan

heb je daar een tekening van Johan?

gr,
Bas

ik heb inmiddels een eagle tree data logger aangeschaft om wat gegevens te kunnen meten.
wel nog niet in-flight meetgegevens maar die komen nog.
hieronder de electronica die ik heb gebruikt:

Motor: 660KV HiModel Outrunner Brushless Motor Type A4120 met 14x4 APC prop
Regelaar: TP-65A esc
Accu: maxamps 6s 4000mah lipo

hier het grafiekje:
prt%20screen%20funtana%20data%20log.jpg

ik trek nu dus maximaal 54Amp op volgas bij 1140Watt, volgens mij is dit aardig of niet?
morgen op de club even kijken of daar nog wat grotere props liggen om uit te proberen.

ps. ik wil hem morgen in gaan vliegen, ik maak me alleen een beetje zorgen over de storing die ik heb.
volgens mij is de TP-ubec de schuldige, als ik deze loskoppel en een aparte voeding gebruik heb ik geen last van storingen.
iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

tja, geschakelde bec's kunnen soms storing. Ik heb met sommigen ook slechte ervaring en zweer maar bij 1 nu: De medusa research 2A bec. Ik zou eerst even met een losse accu gaan vliegen want een nieuwe kist zou zonde zijn......

Ik gebruik ook een U-bec van Jepe in een F-18, maar het bereik is behoorlijk verminderd. Ondanks die verslechtering merk ik niets tijdens het vliegen.

rick nt hier op het forum crashte zijn 3DMP op vlucht 1 door zo'n kreng.

ik hoef er mooi nooit geeneen ;)

hallo, messchien zit ik in het verkeerde draadje, maar ik heb vanmiddag met mn edge 540 een mid air gehad met een lazer. is dus 1hoopje stof geworden,
ik heb nog een os 10cc fx liggen en een super tiger 13cc (alletwee 2takt) zou een van deze motor's passen op de funtana s40?? als ik beter een nieuw draadje start laat me dan weten! alvast bedankt, groeten

Die 10cc kan er prima op, wat aan de zware kant, maar op zo'n kistje wil je toch voldoende vermogen hebben.

ik heb nog carbon landingsgestel dat wat als tegenprestatie kan dienen(zal morgen es de 2motor's wegen) vlieg met 1%nitro. nu nog ergens een funtana proberen op de kop te tikken(veel zie je de nieuwe x uitvoering) alvast bedankt, zal ook wat meer 3d bestendig zijn als de edge. groeten en bedankt

Ach, ik had er een 15cc op... vloog ook leuk ;)

Maar effe ontopic.... dat vermogen is genoeg voor leuk vliegen maar voor echt 3D te weinig. De meeste 2D kisten van dat formaat voelen zich lekker bij 1300W op een 16inch prop, 1150 op een 14 is dus wat mager voor echt goede climbouts edg.

En over die bec's, ik wil niets anders meer dan die medusa 2A bec. Super licht en werkt op 2s tot 8s. Ik heb echt geen bereik vermindering gemeten, met andere bec's juist wel, dan soms maar 30-50% meer van het bereik met een accu.....

ik heb hem vandaag niet uit kunnen proberen helaas, hopen dat het volgende week gaat lukken.

over de prop, welke kan ik het beste proberen aan de hand van de gemeten gegevens (merk en spoed)?

wat betreft de bec, ik heb de ubec eruit gehaald en een aparte ontvanger accu erin gedaan, als ik weer wat geld heb ga ik de medusa bec wel eens proberen.

Back