FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Vandaag maar liefst 9(!) vluchten gemaakt met de Funtana, ik begin 'm al aardig door te krijgen :D Ik heb voor de gein na de laatste vlucht nog even de toeren gemeten, met de Mejzlik 18*10 draait hij maar liefst 7800 toeren nu 8O Dat is op 200 toeren na dus evenveel vermogen als de 160FX met Krumscheid reso. De mensen die roepen dat de MVVS 26 benzine-versie bij lange na niet de power heeft van de 160FX, die wil ik dus nooit meer horen :wink: :lol:

Grt.

super alex, ook mooi weertje! geen raare eigenschappen ofzo?:)

mijne is nu ook vliegklaar op propeller en de stuurstangen na.
heb juist nog iets nodig om mijn gloeiklem te vervangen omdat de gloeiplug achteraan de cilinderkop staat, zoek ik zo een permanente starter... maar waar haal je dat stukje die op de gloeiplug komt??

enkele aanpassingen.

rudder servo in romp ingebouwd voor pull pull (om zwaartepunt wat beter te kunnen bekomen)

de carburator omgedraaid, zodat de reelnaald vanboven zit, dit had als nadeel dat de hevel voor de aansturing pal in het midden van het motorschot komt. heb ik dan ook maar de gasservo naar voor gestoken(foto volgt nog)

gewicht zonder prop en stuurstangen is nu kop 3kilo 600!!

eclipse86 zei:
geen raare eigenschappen ofzo?:)

Totaal niet, ook zeer stabiel in een hover, torquen doet ie ook erg makkelijk met de 18*10. Bij mij is alleen de roerhevel van de rechteraileron gebroken in de laatste vlucht, waarschijnlijk door de trillingen van de motor. Ik heb nu beide aileronhevels vervangen door zwaardere exemplaren. Ik hoop van de week nog wat vluchtjes te maken.

Grt.

Hey Alexzzz,

Goed om te horen dat hij je goed bevalt.
Wat voor ontvanger cellen heb je er in zitten, en wat is de capaciteit?
Heb je voor de ontsteking een lipo pakket 2s gebruikt?
Of heb je nog niet het nieuwe type ontsteking?

Heb je de bocht gebruikt die standaard bij MVVS motor zit?
Zou je een keer een mooie foto kunnen maken hoe het zaakje bij je onder de motorkap zit?

Groetjes,

Jeroen

Voor de besturing; 2x 4.8V 1200Mah met de powerbox 12, voor de ontsteking; 4.8V 1200Mah.

Grt.

Jezusss,

Jij bent snel met reageren....
Ik had mijn stukje geedit, om nog even te vragen hoe het onder de kap zat en je hebt alweer gereageerd. :wink:

Groetjes,

Jeroen

macgyver NL zei:
Heb je de bocht gebruikt die standaard bij MVVS motor zit?

Klopt, ik heb hem wel iets moeten bijbuigen om hem netjes uit te laten vallen, anders loopt hij aan tegen het landingsgestel.

macgyver NL zei:
Zou je een keer een mooie foto kunnen maken hoe het zaakje bij je onder de motorkap zit?

Als ik de kap er nog eens afhaal zal ik wel een foto maken :D Wat erg van belang bleek te zijn bij deze motor (heb er anders nooit zo'n last van :? ) is dat je de boutjes van de uitlaatbocht goed vastdraait met loctite en kartelringen;

6798a_serrated_washer.jpg

Grt.

Hoi,raak bij de

Vandaag ook heerlijk met de funtana gevlogen. Ik raak steeds enthousiaster over de mvvs 26. Elke keer raak bij de eerste keer starten.

Ik vlieg met een 1200 MAH lipo 3s met Kool-bec regelaar 6 Volt voor de ontvanger. Na ca 1 uur vliegtijd is 400 MAH gebruikt. Voor de ontsteking gebruik ik een lipo 1200 2s. Probleemloos de gehele middag vliegen. Door de 6 volt is alles wat sneller.

Ik ben overgeschakeld naar de servo's van Dymond D9500 digitaal MG BB 10 kg bij 6 volt zelf 12 kg. Qua prijs hoef je het niet te laten zo'n 28 € per stuk. Bevalt tot op heden goed. Ik heb zelf een bochtje hardgesoldeerd. Bij mij staat de motor ca 15 graden schuin vanaf voorkant gezien op 195 graden. Kom dan mooier uit met de uitsparing in de kap. De bocht valt dan precies zo te solderen dat de reso pijp precies onder het midden van de kist uitkomt.

Groet Ibel

Alex

Op de 1 ste pagina staan mooie foto's van Appie. Ook vanonder de motorkap. Bij mij bijna net zo alleen 15 graden schuin

Groet,

eclipse86 zei:
hmm waar halen jullie die langere servohevels?? greetz

Voorzover je deze bedoelt;

HPIM0719.JPG

Voor de graupner en mpx servo's haal ik deze bij hobby-in, ze zijn van mpx en worden in een setje van 2 verkocht. Ik gebruik de laatste tijd erg veel Hitec servo's, hier zit standaard al een zeer goede en stijve hevel bij.

Grt.

ja ze zijn voor graupner servo's. 25mm he! albatros heeft terug gemaild en ze kosten daar 3,7euro voor 5stuks. hobby in heb ik ondertussen ook gemaild maar die hebben nog geen antwoord gegeven:( groeten

Tjah, daar wordt je nooit vrolijk van natuurlijk. Ik hoop dat ie van mij wel stevig gelijmd zit, na 2 uur vliegen zit ie in ieder geval nog op z'n plek :roll:

Grt.

Back