FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Mijn MVVS draait met de 18*10 Mejzlik nu 7300 toeren, met een bocht die aan de korte kant is en een motor die totaal nog niet is ingelopen, dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Een andere optie zou wellicht ook een 19*8 of zelfs 20*6 kunnen zijn. Ik ga morgen ook gelijk experimenteren met een 3 blads CFK Engel 16*10 prop, die heb ik toch nog liggen. Mijn ervaringen qua KS reso is dat hij iets stiller is, maar of je veel vermogenswinst hebt, dat betwijfel ik. Ook vond ik hem gisteren niet erg veel herrie maken met de originele pijp. Mijn 160FX met KS reso draait dezelfde 18*10 met slechts 600 toeren meer, het vermogen begint dus aardig dicht in de buurt te komen van een goede 26cc methanolmotor.

Grt.

Hij vliegt 8) Hier alvast wat foto's, het filmpje+verslagje komt nog;

HPIM0723.jpg

HPIM0725.jpg

HPIM0726.jpg

HPIM0727.jpg

HPIM0728.jpg

HPIM0729.jpg

HPIM0730.jpg

Grt.

En hier het filmpje;

http://media.putfile.com/Funtana-X100-MVVS-160

Het is een compilatie van de 2e en 3e vlucht, nog geen echt ruig en laag 3D-werk, maar dat komt nog binnenkort. Ik heb het zwaartepunt op 165mm van de voorlijst liggen en hoefde totaal niets te trimmen, hij vloog direct goed. In meskant blijft hij ook mooi hangen, al heb ik het idee dat het zwaartepunt iets naar voren mag, maar ik houd hem zoals hij nu is. De motor is lekker stil, alleen vind ik dat ie erg veel trilt stationair, de topic-starter moet hier toch volgens mij ook wel last van hebben :roll: Na de 3e vlucht ben ik nog wat aan het afstellen geweest en kreeg hem nu aan 7450 toeren met de 18*10, hier ben ik al bijzonder tevreden mee, er zijn 35cc's die het minder doen :D

Leuke kist voor komend seizoen dus, ik hoop hem ook nog in te zetten met de rc3-wedstrijden, eerst flink wat vliegen ermee eerst.

Grt.

mijne juist uit de doos gehaald, alles gevonden behalve een prop, dat komt later.eerst maar eens servokabels gaan solderen.

er komt een saito 125 op met 16X4 (17X2) prop op
nu heb ik hiervoor een alu motorsteun maar die gaten komen natuurlijk niet overeen met de romp. zou ik best de alu drager nemen of gewoon de bijgeleverde??
op rcuniverse las ik wel af en toe dat er een motorschot(houten gedeelte lostte)

groeten

Ja, dat heb ik ook al verschillende malen gelezen.

Sommige op RCUniverse spreken over de "Firewall pinnen" maar wat ze daarmee bedoelen is me niet geheel duidelijk.

Kan er hier iemand daar een extra woordje uitleg bijgeven ?

Ik zelf was aan het denken om de gehele motormount te bekleden met een 25 grams glasmatje. ben er echter nog steeds niet uit.

pinnen denk ik (heeft alex ook gebruikt dacht ik) op de plaatsen waar de stukken samen komen een gaatje te boren en daar een houten "pinneke"(ala tandestoker) er in te lijmen. dit bedoelen ze daarmee denk ik. maar dit was wel bij de zwaardere benzinemotors dat deze los kwamen.

ik weet echt nog niet welke motorsteun, juist de vleugels gelijmd en servo's gemonteerd. hier vond ik wel dat ze de servo's wat mochten inwerken in de vleugel ipv gewoon erop te plaatsen.
nu de servokabels van de hoogte aanpassen.
met mijn motor zal ik het probleem hebben dat hij staartlastig zal zijn. dus de accu voor het motorschot monteren en ik denk rudder pull pull aan te sturen en de servo naar voren te brengen.
greetz en vergeef me als de uitleg over pinnen verkeerd is:p

heel mooi vliegwerk alex !!
ben net de mijne ook gaan kopen hier komt wel een OS160FX met originele uitlaat op .
welke schroef draai ik hier best op ?
het is mijn eerst vliegtuig met zulke afmetingen :oops:

:p van mij ook. vorige was 1m65 13cc servo's gemonteerd motor gemonteerd, morgen de motorkap snijden en de rudderservo plaatsen+roeren lijmen.

greetz

eclipse86 zei:
pinnen denk ik (heeft alex ook gebruikt dacht ik) op de plaatsen waar de stukken samen komen een gaatje te boren en daar een houten "pinneke"(ala tandestoker) er in te lijmen.

Ik heb niets maar dan ook werkelijk niets aangepast of verstevigd aan het toestel. Op m'n 2.6m Extra heb ik het wel op die manier verstevigd, maar met een 3W75 ben ik toch net wat voorzichtiger :D

Grt.

welja alex dat bedoelde ik... ik had het ergens gelezen in een bouwdraadje van jou. ik ga toch de bijgeleverde motorsteun gebruiken denk ik. groeten

welke prop zou ik het best gebruiken?? ik heb een 16X8liggen maar op rcuniverse werd de 16X6 en 16X4 getest. de 17X4 bleek niet zo goed te zijn.nu zei iemand me beter de 17X2 te nemen ipv de 16X4 allemaal apc dus.

groeten

17*2 lijkt me ook niet echt de bedoeling, met een spoed van "2" kun je alleen leuk hoveren, maar normaal rechtuit vliegen is er dan niet meer bij denk ik.

Grt.

Ik zou voor 16*4 gaan zoals allex zij is die "2" voor niets goed op zo een stoestel...
de "4" zal toch meer dan snel genoeg opnemen voor 3D enzo...

Hey ff een vraagje tussendoor:

Wat is nu het verschil tussen deze 2 servo's:
Digital-ECO-Power-Servo DS 5491
&
Digital-ECO-Power-Servo DS 5391

??????????????????????????????????????????

Welke van de 2 kun je het beste gebruiken voor deze funtana?

Groetjes,

Jeroen

Hoi Funtanaers,

De wereld wordt een stukje mooier met al die Funtana's

Even een tijdje weg geweest maar hij vliegt nog steeds voortreffelijk mijn X 100 met Mvvs 26 Ik heb hem even gemeten. Met een Master airscrew van 18X8 en resopijp van Mvvs draait de motor 8300 rpm. Netjes toch. Voor het hooveren is wat extra gewicht in de staart wel handig. Ik gebruik twee sterke magneten van ca 40 gram waarvan ik de een binnen en de ander buiten het toestel aanbreng. Geen probleem met storing o.i.d. en ook in de wildste acties geen probleem. Hierdoor gemakkelijker in de vertikale stand te trekken. Ondanks dat hij iets staartlastig wordt nog prima te vliegen.

Groet Ibel

Met het zwaartepunt op 165mm merk ik dat ik met hoveren/torquen constant een beetje up moet geven om ervoor te zorgen dat hij er niet uit valt. Het punt is alleen dat hij nu in rugvlucht al heel licht de neiging heeft om te stijgen, dit zou alleen maar erger worden als ik het CG nog verder naar achteren breng. De Funtana moet voor mij toch een beetje allround blijven en zal ook netjes het gewone kunstvluchtprogramma moeten vliegen. Mocht je alleen maar 3D willen vliegen dan zou je wel het CG wat verder naar achteren kunnen brengen, maar ik zou het zelf niet snel doen.

Vandaag weer verder testen met de X100 :D

Grt.

Back