FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

oei oei oei...zonde zeg...k zie het ene karkas na het andere...de pfeil van Berto, deze....jammer zeg...want was denk een heerlijke kist om mee te vliegen of niet?

Christiaan Vis zei:
...want was denk een heerlijke kist om mee te vliegen of niet?

Absoluut waar, hij vloog super, zowel gewone kunstvlucht als 3D, echt een super all-round kistje en ook makkelijk mee te nemen als ik een dag geen zin heb om de 2.5m+ kisten in de auto te gooien. Maar goed, het is niet anders, maar balen doe ik wel.

Grt.

Geen X100 in ieder geval, daarmee zeg ik niet dat ze allemaal rot zijn, maar ik ga het risico niet meer nemen voor 270 euro....

Grt.

Sam mag van mij met zijn Funtana 90 in vlakke vlucht " slechts " half gas vliegen,! Er staat ook een MVVS 26 cc op ( prop 18x6)
Alleen bij verticaal fullpower

Alexzzz zei:
Geen X100 in ieder geval, daarmee zeg ik niet dat ze allemaal rot zijn, maar ik ga het risico niet meer nemen voor 270 euro....

Grt.
Dat zeg je goed "ROT " hout wordt hier gebruikt ...Was bij de Groove ook zo

Jammer man,

Ik heb tot op heden zo´n 25 vlieguren gemaakt met mijn Funtana 100. Alleen een keer bij een landing een molshoop gepakt waardoor het carbon pootje brak. Ik het begin had ik wel bij snelle wendingen vol gas het idee dat de vleugel behoorlijk doorboog, maar aan de staart heb ik niets gemerkt.
Ik schrik toch wel van jouw story. Waar zag je voor het eerst een breuk ik de staart. Weet je ook waar hij afgebroken is ? Had je de carbon steuntjes er wel weer op?

Groet

Ibel

Iep zei:
Ik schrik toch wel van jouw story. Waar zag je voor het eerst een breuk ik de staart. Weet je ook waar hij afgebroken is ? Had je de carbon steuntjes er wel weer op?

De breuken begonnen in eerste instantie (met de originele staart) bij de hoogteroeren, het stukje naast de "counterbalances". Dit breidde zich uit naar het stabilo zelf. De eerste 3x heb ik dit gerepareerd, maar naast de verstevigde plekken ontstonden er steeds nieuwe breuken. De sterkere nieuwe staart is afgebroken nadat ook het kielvlak+rudder van de romp brak. Het gedeelte waar het stabilo tussen zit is aan de onderkant van triplex en daarboven van balsa. Dat stuk balsa is met kielvlak en al dus afgebroken tijdens de vlucht gisteren waardoor het stabilo alleen nog aan de onderkant vast zat, dit bleek niet sterk genoeg te zijn dus. De carbon verstevigingen zaten er zowel met de originele als de nagemaakte staart op.

Maar we gaan maar weer op zoek naar wat anders, ik heb nu ook geen reserve f3a-kist meer....

Grt.

Ook heb ik opgemerkt dat als je secondenlijm gebruikt voor zulke herstellingen ( zeker bij rotte balsa ) op de herstelde plek het hout hard wordt door toedoen van de secondenlijm en vlak daarnaast heb je weer een zacht stuk balsa wat weer kan breken...

Het probleem is dat je bij deze zwaar overpowerde toestellen goed moet opletten wat je met het gas doet tijdens een gewone horizontale vlucht. Door de grote roeren en bijhorende grote spleet tussen het roer en het vlak, komen er veel meer krachten op de structuur. Wanneer je dan te snel vliegt moet er iets de krachten opvangen, en als er dan ergens een zwak plekje is gaat dat er eerst aan geloven. Destijds had ik een diablotin XL, als je met die bak eens goed aan het gas kwam ben ik er zeker van dat hij gewoon ontplofte. Wees een beetje redelijk met dat gas, zeker op deze soort kisten.

Nou, ik weet niet of ik hier ontzettend veel spijt van ga krijgen, maar ik heb toch een nieuwe X100 besteld.......
Toen ik een maand geleden op zoek was naar een geschikte kist in die maat kwam ik iedere keer op de X100, maar dat is nu nog steeds zo. Ik zal in ieder geval zeer aandachtig de boel in elkaar zetten en verstevigen waar nodig, nu maar hopen dat het wel goed blijft gaan. Mijns inziens is de staartsectie het enige zwakke punt in het ontwerp. Ik ben van plan om de carbon versteviging te vervangen door staaldraad, en niet alleen aan de onderkant maar ook aan de bovenkant om het kielvlak te ondersteunen. Ook gaat de motor nu star aan het motorschot, de rubbers wekken meer trillingen op dan dat ze die opvangen.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Grt.

Alexzzz schreef:
Ook gaat de motor nu star aan het motorschot, de rubbers wekken meer trillingen op dan dat ze die opvangen.
Ik heb ook het idee dat de motorophanging beter star is dan op dempers :roll:

knife-edge zei:
Ik heb ook het idee dat de motorophanging beter star is dan op dempers :roll:

Ja, ik weet het eigenlijk ook wel zeker. Ik heb een tijdje terug zo'n zelfde motor op een 1.80m 3D kist gehad, die zat gewoon star gemonteerd en de trillingen vielen best mee nog....
Ik heb maar gelijk 5 Hitec's 645MG's besteld voor de nieuwe Funtana, dan kan het daar in ieder geval ook niet meer aan liggen :D

Grt.

oe alex dit is wat minder! wel de mijne stond vandaag ook op het plein. de motor wat afgeregeld en laten draaien, die neemt zeer goed op en power genoeg. maaar ik zit ook met eenn probleem waardoor ik niet gevlogen heb(ook wel felle wind) en dat is dat ik redelijk wat speling heb op mijn rol en hoogteroeren.

de aansturing zelf is spelingvrij maar naar mijn mening zit erspeling op de servo's. nieuwe servos 5kg de graupner c 5077. nu heb je altijd wel iets van speling maar zelfs bij gastoename bleven ze serieus trilen. dan hebben we hitec en andere servo's gebruikt bleef hetzelfde.

de 25mm servohevels zijn er van dubro. deze passen goed op de tandwielen maar zijn wel redelijk dik... er zit gewoon speling op de as...
hebben jullie daar ook problemen mee, of laten jullie dit zo??? op rudder en gas zitten andere servos waar ik dat probleem niet heb!

groeten.

en alex succes met de nieuwe funtana he!

Een klein beetje speling op de servo zelf blijf je altijd houden, maar teveel was het bij mij niet. Ik vloog met de Graupner DS8077's, die zullen waarschijnlijk een vergelijkbare speling hebben als die van jou, en daar is ie bij mij niet door stuk gegaan :D

Grt.

oke, ik zal het nog eens nagaan, want in de wind alleen al gingen die toch al wat op en neer. de servo alleen zit er idd beetje speling op, en ik denk door die overbrenging en die grote roeren dat dit gewoon vergroot. maar toch vind ik het nog wat veel... zijn jou roeren ook geborgen??groeten

eclipse86 zei:
zijn jou roeren ook geborgen??

Ik had ze niet extra geborgd, dat is ook in principe niet echt nodig als je zeker bent dat ze goed gelijmd zijn (CA-scharnieren). Bij de volgende ga ik ze wel borgen, maar dat is meer om alles uit te kunnen sluiten, ik wil niet voor de 3e keer dezelfde arf hoeven kopen :? :D

Grt.

doe ook even je prop qua balans nakijken. is erug belangrijk, in twee richtingen wel trouwens bij dergelijke grote props...de bladen moeten gelijk zijn maar ook de hub aan bij de zijden (waar geen bladen zitten zeg maar)

Back