FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Appie

Je clublid heeft zich aangemeld als Iep

Welkom Ibel, je zult zien dat dit forum een bron is van kennis & ideeën & vermaak :D

Ik ben op het moment bezig om de motorkap (rond de openingen) wat te verstevigen met wat carbonband & 30min epoxy, ik vind/vond de kap op deze punten wat kwetsbaar 8O

Ik post vanavond of morgenvroeg wel ff een paar foto's van deze "mod"

grts,

Albert

Hallo

Ik ben met interesse dit bouwverslag aan het volgen en ben tevens voornemens om een Funtana te kopen en heb twee vragen.

- Leveringen van Staufenbiel zijn deze betrouwbaar en worden leveringen goed verzorgt?
- Ik heb voornemens om de Super tiger G-2300 te monteren (eventueel met reso), heeft deze motor voldoende power voor de Funtana?

Graag jullie reacties.

Ronald

Ronald Haan zei:
- Ik heb voornemens om de Super tiger G-2300 te monteren (eventueel met reso), heeft deze motor voldoende power voor de Funtana?

Voldoende power wel, maar je moet eerst de halve motor aanpassen om hem betrouwbaar te laten lopen in de mid-range :wink:

Grt.

Het simpelste is om er een OS carburator op te zetten, deze van de BX-1. Echter, het zal nooit lopen als een OS.

Een Yamada 140 lijkt me ideaal voor deze kist, maar dat is niet meteen de meest gebruiksvriendelijke motor... (heb er zelf eentje gehad, loopt ontzettend hard, maar zéér duur in gebruik)

diablotinxlpilot zei:
Het simpelste is om er een OS carburator op te zetten, deze van de BX-1. Echter, het zal nooit lopen als een OS.

Klopt, wordt veel gedaan. Standaard uit de doos is het een ramp, heb zelf ook een nieuw exemplaar gehad en heb werkelijk alle afstellingen, plugs, brandstof en props geprobeerd. Uiteindelijk kreeg ik hem redelijk lopend, maar het was nog steeds een drama....

En je koopt natuurlijk geen nieuwe motor om er gelijk al een andere carb op te zetten. O.S. onderdelen zijn ook erg prijzig trouwens....

Grt.

Ik ben met interesse dit bouwverslag aan het volgen en ben tevens voornemens om een Funtana te kopen en heb twee vragen.

- Leveringen van Staufenbiel zijn deze betrouwbaar en worden leveringen goed verzorgt?

De leveringen van Staufenbiel zijn, ten minste van wat ik tot nu toe besteld heb, perfect geregeld, ze leveren erg snel (meestal binnen 4 dagen) & de leveringen zijn erg goed verpakt, dus tot nu toe nog geen transportschade gehad. :thumbsup:

Voldoende power wel, maar je moet eerst de halve motor aanpassen om hem betrouwbaar te laten lopen in de mid-range

Klopt, wordt veel gedaan. Standaard uit de doos is het een ramp, heb zelf ook een nieuw exemplaar gehad en heb werkelijk alle afstellingen, plugs, brandstof en props geprobeerd. Uiteindelijk kreeg ik hem redelijk lopend, maar het was nog steeds een drama....

En je koopt natuurlijk geen nieuwe motor om er gelijk al een andere carb op te zetten. O.S. onderdelen zijn ook erg prijzig trouwens....

Jongens gaat dat goed komen met zo’n super Tiger 8O ???

Je wilt het toch niet mee maken dat ’t ding niet goed oppakt of zelfs afslaat als je een paar meter boven het veld hangt???

Albert

Appie zei:
Je wilt het toch niet mee maken dat ’t ding niet goed oppakt of zelfs afslaat als je een paar meter boven het veld hangt???

Dat is exact de reden dat ik super tigre heb afgezworen, ik had ook nog een 1.5m 3D kist met een G51 van ST, dat ding had lekker veel vermogen, maar was niet zo betrouwbaar en aangezien dat toch een must is bij zo'n toestel.....

Grt.

diablotinxlpilot zei:
Een Yamada 140 lijkt me ideaal voor deze kist, maar dat is niet meteen de meest gebruiksvriendelijke motor... (heb er zelf eentje gehad, loopt ontzettend hard, maar zéér duur in gebruik)

Een YS zou qua power en gewicht ideaal zijn maar zoals je zelf al zegt ze zijn niet echt gebruiksvriendelijk.
Ik heb zelf een ys-63 en als deze loopt dan loopt het echt goed en hard. Maar voordat ie eenmaal loopt......... ik heb al heel wat middagen vloekend en tierend op mn knieen gezeten om da ding aan de praat te krijgen.

Denk dat een saito 125 het ook wel leuk zou doen. Ik weet alleen niet of je dan uitkomt met je zwaartepunt. De s90 was nogal zwaar in de staart.

Heb je er veel aan moeten doen om je funtana met die mvvs 26 gebalanceerd te krijgen??

Heb je er veel aan moeten doen om je funtana met die mvvs 26 gebalanceerd te krijgen??

Nee, op zich is de MVVS 26 qua gewicht (met resopijp en onsteking(met accu) +/- 1,6Kg) perfect voor de FuntanaX 100. Met de MVVS balanceerd tie zonder extra voorzieningen (lees lood) perfect op het in de beschrijving aangegeven zwaartepunt.

Zo'n Saito is volgens mij een stukje lichter, wat natuurlijk ook weer een voordeel is.

Volgens deze post is de Saito 180 de ideale motor...

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=5911247&postcount=32

FuntanaX 100 Thread,

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=528327&pp=15

Maarja de MVVS 160 is ook een PRIMA keuze :D

Albert

Ik ben op het moment bezig om de motorkap (rond de openingen) wat te verstevigen met wat carbonband & 30min epoxy, ik vind/vond de kap op deze punten wat kwetsbaar

Ik post vanavond of morgenvroeg wel even een paar foto's van deze "mod"

Bij dezen 2 plaatjes van de verstevigingen in de motorkap,

Na aanbrengen Carbonband,

enginecovermod01800x600qj3.jpg

Na een klein beetje schuurwerk ziet het er weer strak uit,

enginecovermod02800x600jp7.jpg

Albert

Ik heb op zolder nog wat oude spulletjes gevonden en zo ook een OS MAX 61 V-FSR (achteruitlaat) met vertraging ?

Is deze combinatie sterk genoeg voor dit model?

De sound van een degelijke motor is super.

Ronald

Het is een OS Max .61 V-FSR met Hatori 700 resopipe uit het Curare tijdperk waar later een originele OS Gearbox is gemonteerd. De gearbox verhouding weet ik niet exact meer, als ik me goed herinner is het 1.9:1 en als prop een 18X6

Ronald

Het is een OS Max .61 V-FSR met Hatori 700 resopipe uit het Curare tijdperk waar later een originele OS Gearbox is gemonteerd. De gearbox verhouding weet ik niet exact meer, als ik me goed herinner is het 1.9:1 en als prop een 18X6

Als je met de 18x6 zo rond de 8200Rpm draait is het geen probleem!

Albert

Dat is een verzamelaars item als je het mij vraagt :-)
De motor zal met die reductie wel een trage gasrespons hebben en dat is niet aan te raden. Ook zal hij erg zwaar zijn. Het kan wel vliegen, maar voor full 3D te gaan schiet je toch te kort vrees ik

Gisteren een ARF Funtana X 100 besteld bij Staufenbiel, verjaardag cadeau van mijn vrouw. :P

Ben nog even aan het zoeken geweest welke motor ik ga gebruiken (de OS met Gearbox blijft waarschijnlijk op zolder liggen) ik twijfel tussen.
- OS MAX 160 FX met standaard demper
- MVVS 26 benzine met 2 kamer demper (ook MVVS)
- Super Tiger G2300 met OS 90er heli Carburateur als dit past (heb ik namelijk nog een paar op voorraad)
Mijn voorkeur heeft de OS, wat denken jullie daarvan?

Wat betreft de prijs voor de OS, daar zitten nogal wat verschillen in
Hobby In € 389,-- inlclusief demper/ Staufenbiel € 299,-- (excl verzendkosten)
Normaal vlieg ik met Heli’s echter wil weer een beetje beginnen met planken :oops: , sorry vliegtuigen, waar kopen jullie doorgaans spulletjes.
Voor Heli’s kopen wij veel in het buitenland maar vliegtuigspullen zijn ook zeker interessant op eens elders te shoppen.

Ronald

Back