"Funzweven"

heb je er nog een liggen leon?

Ehh. Nee. Ik ben nu de derde aan het bouwen (Ik heb er 3 laten snijden, één zelf gebruikt en één aan Fons gegeven).

De mallen heb ik van Theo Schoorl gekregen, bekend van het HLG gebeuren. Ik heb met die mallen bij de Aeroclub Heemskerk (veel dank, Erwin) laten snijden in XPS.

Theo vertelde mij dat dat profiel toch niet zo optimaal was dus jouw eigen 'Boomer' profiel is waarschijnlijk beter.

Ik ben nu de RC apparatuur in de Red Herring aan het bouwen. Vandaag mede-forumlid Hans N. gesproken (op het V4 veld in vogelenzang). Hij heeft mij weer wat tips gegeven waardoor ik het model weer beter en lichter wordt. Binnenkort foto's en vlieg-ervaringen.

Groeten, Leon
 
Ik heb een pibros en een wibros gemaakt. maar dat depron is best snel kapot en gaat lubberen.
Is zo'n vleugeltje snijden moeilijk?
Ik ben best handig dus denk dat het mij wel gaat lukken.
Of is het slimmer om het te laten snijden..en waar laat ik dit dan doen.

Ze vliegen trouwens super. Ik zweef langs de dijk in Den Helder.
 
XPS???? Ik dacht dat die van jullie uit gewoon bolletjesschuim (PS) waren. XPS is wel sterk, maar ook zwaar, zat er al wel aan te denken om mijn volgende uit xps te maken.
2 redenen:
- sterk en stijf, dus kan ik een heel dun profiel proberen.
- ik heb laatst weer wat uit een container gevist en een aannemer in de straat heeft misschien nog wat platen over :)

Nadeel is dus dat het iets zwaarder is en niet terugveert na een crash. Mijn laatste 2 gemotoriseerde zijn ook van xps. Nu allebei ruim een half uur vliegtijd (per stuk :) )! dankzij lipo. de kleinste test ik nu steeds verder. ga je steeds meer risico nemen, kom ik van een high dive volgas recht op me af, besluit mijn ontvanger om mijn roeren vol naar beneden te gooien! Nou, die ging dus recht de grond in! Omdat hij zo licht is (relatief), stuiterde hij weer omhoog. Motor is met een stuk xps eraf geknald, maar dat had ik zo gerepareert. De voorkant is nu wel iets ingedeukt. Dankzij de glasvezelstaafjes voorin zit er geen deuk in ofzo, hij is dus gewoon iets platter van voor! extra plakbandje en maar weer de lucht in! :D

Profielen ben ik weer hard mee bezig! Heb er nu een met mh60, mh45 lijkt er wel erg veel op, maar mh22 ziet er pas echt lekker uit. Die maar es uit xps proberen!
 
den helder, ja daar waait het lekker ja :)

Foam laten snijden in nederland weet ik niet, maar internationaal is veel te vinden op internet. Zoek maar eens op RCgroups.com!

In ieder geval kan je http://www.utahflyers.org/INST_FoamCutter.phpveel info vinden. Moet je ff dat filmpje downloaden. dan weet je eigenlijk alles wel. Is vrij simpel te maken eigenlijk. (niet hoe zij het doen, dat is wel weer aardig wat werk)
 
Wat is een goed modellletje om mee te hellingzweven op de dijk?

Plakken jullie de twee delen met een stukkie tape aan elkaar? Houd dat?
Ik dacht dat ik he geheel aan elkaar moest lijme en meet een aantal koolstof staven verstevigen.
 
als zwever hoef je helemaal geen carbon te gebruiken!!!!! Als zwever voor op de helling moet je gewoon een leuk profieltje uitprinten. Vleugelvorm kiezen en dan beide vleugels beplakken met breed plakband (wel eerst inspuiten met spuitlijm). Daarna nog ff met het strijkijzer eroverheen en klaar! Als je hem deelbaar wilt kan je een brede strook plakband aan de onderkant plakken, dat werkt dan als scharnier. Aan de bovenkant hoef je dan maar enkele losse plakbandjes te doen. Werkt prima (als zwever).

Als je een 1-delige vleugel wilt maken, dan lijm je eerst de 2 vleugels aan elkaar en beplak je hem daarna. Is op zich al sterk genoeg.

Wat ik wel relaxed vind zijn 2 mooie verbeteringen voor als je A: een duurzame zwever of B: een stijve zwever (stunter) wilt.
A: 2 mm glasvezel stafmateriaal in de Leading edge plakken voor het bespannen met plakband.
B: 2 mm Carbon stafmateriaal bovenop in de vleugel drukken (eerst een gleufje erin snijden) en dan vastlijmen.

En, arie, als je gaat bouwen, wel ff foto's maken hè! ben benieuwd.
 
Leon, laat ons eerst eens even meegenieten van die tips joh! :)

En dat is gewoon verpakkingstape, liefst zo dun mogelijk, en liefst kleurloos zodat je hem nog kunt verven (sietse heeft hier ergens een plaatje rondhangen van een vleugeltje met bruin plakband (poepkleur LOL) en dat kan dus ook, ze hebben zelfs andere kleuren speciaal plakband ergens op internet rondhangen), maar ach het gaat bij mij gewoon om de fun, dus als het maar vliegt en als je er fun aan beleeft is het goed :D

Glasvezeltape i.p.v. een carbon staaf in de LE werkt ook goed, zelfs tape zonder glasvezel dat hoge trekkrachten aankan werkt goed.

Maar hier komt iets belangrijks:
Ik heb een keer een tabel gezien met materiaaltoename in een blad, zal het vanavond eens opzoeken, en als je model 2 keer zo groot werd nam het materiaal met 40 of 50 % toe, want je vleugeloppervlak wordt 4X zo groot, maar je inhoud 8X zo groot.
Hou hier dus even rekening mee!

En Sietse, het strijkijzer over het tape vind ik al raar (maar zal het eens proberen) maar die lijm is toch compleet overbodig? Bij mijn RH blijft de tape goed zitten...

En Arie, met tape blijft het idd (zoals sietse al zei) goed zitten. Voor gemotoriseerde modellen ook goed denk ik (moet je aan Sietse vragen).
En een model hangt er compleet vanaf wat je wilt, een RH is er leuk voor maar een Boomer nog meer denk ik als je in het DLG gebeuren wilt deelnemen, en anders zijn er genoeg combat EPP/EPS/EPX modellen, tis maar wat je wilt.
En het snijden is niet moeilijk, wel moet je goed materiaal (snijboog enz) hebben (zie mijn vorige post) en gezond verstand gebruiken.

Greetz, PCM
 
spuitlijm zorgt gewoon voor nog wat extra hecting tussen tape en schuim. Met het strijkijzer kan je alles nog eens extra vastzetten en vooral ook de ribbeltjes eruit strijken.

Mijn gemotoriseerde modellen heb ik allemaal niet deelbaar gemaakt. Vooral i.v.m de motorbevestiging e.d. is dat wel handig. Gewoon uit 1 stuk, vooral als je kleintjes bouwt boeit het niet meer zoveel
 
Vandaag de wind pal uit de kust...(Den Helder rondom dijk!! dus eigenlijk altijd) dus op de dijk bezig geweest.
Ben er inmiddels achter dat depron pibros een beetje zwak zijn en snel gaan swabberen bij wat hogere snelheden...(de rem erop zullen we maar zeggen).
Dus als ik veel hoogte heb en een mooie loop wil maken is het halverwege erg jammer maar helaas....herstellen lukt dan nog wel maar van een mooie loop is geen sprake.


Ik heb even zitten kijken naar dat snijden. Ik denk dat ik eerst een modelletje ga maken waarbij de snijdraad aan een vast punt zit.
Voor zweven op de dijk...is er dan een "must have"??
Die deelbare zwevertjes vind ik er erg strak uitzien.!!!

Ben nu nog even bezig een wibros te maken....ga er wel wat staafjes inplakken om hem wat strakker te laten vliegen.
Scheelt het nog in vliegsnelheid of je depron wel of niet beplakt met inpaktape? Ik denk het logisch bekeken wel...sneller..of zit ik er naast?
 
Vandaag de wind pal uit de kust...(Den Helder rondom dijk!! dus eigenlijk altijd) dus op de dijk bezig geweest.
Ben er inmiddels achter dat depron pibros een beetje zwak zijn en snel gaan swabberen bij wat hogere snelheden...(de rem erop zullen we maar zeggen).
Dus als ik veel hoogte heb en een mooie loop wil maken is het halverwege erg jammer maar helaas....herstellen lukt dan nog wel maar van een mooie loop is geen sprake.


Ik heb even zitten kijken naar dat snijden. Ik denk dat ik eerst een modelletje ga maken waarbij de snijdraad aan een vast punt zit.
Voor zweven op de dijk...is er dan een "must have"??
Die deelbare zwevertjes vind ik er erg strak uitzien.!!!

Ben nu nog even bezig een wibros te maken....ga er wel wat staafjes inplakken om hem wat strakker te laten vliegen.
Scheelt het nog in vliegsnelheid of je depron wel of niet beplakt met inpaktape? Ik denk het logisch bekeken wel...sneller..of zit ik er naast?
 
Scheelt het nog in vliegsnelheid of je depron wel of niet beplakt met inpaktape? Ik denk het logisch bekeken wel...sneller..of zit ik er naast?

Waarschijnlijk een beetje, maar niet waarom jij denkt, denk ik :? mmh...
Als je puur sneller wilt, moet je hem verzwaren. Dat kan met lood als je zwever daar sterk genoeg voor is. voor hele lichte wind moet ie juist weer zo licht mogelijk zijn.
Depron is volgens mij al vrij glad, dus om met tape het oppervlak gladder te maken heeft niet veel zin denk ik. Misschien dat het wel enigzins helpt voor de stevigheid, heb je gelijk weer wat extra gewicht voor de snelheid.

Eén van mijn 1e vloog ik op het gegeven moment met 2 x zijn eigen gewicht als loodballast. Dan bouwt ie pas echt goed snelheid op! Om trouwens echt goed snelheid op te bouwen moet het vleugelprofiel dunner, maar daar ben ik momenteel nog mee bezig. Komt eraan :)
Kijk maar naar echte DLG's Die profielen zijn rond de 1 cm op het allerdikste punt dacht ik. Die kunnen heel goed snelheid vasthouden. Mijn Quickflick bijvoorbeeld kan ik in een duik omlaag sturen en dan soms 3 rondes om me heen laten vliegen zonder hoogteverlies. Zo wil ik ook dat mijn volgende boomer-idee wordt :D

Aaah, mzzlaar! Ik heb wel de duinen, maar die doen het maar 1 kant op :)
vlieg weleens op de hoogste duintop, maar die is niet echt steil en breed ofzo. Kan je wel lekker ver kijken en goed smijten.
 
eerst maar eentje waar de servoos NET in passen en anders eentje met een klein rompje. Zoek op rcgroups.com maar eens op alula. Ook wel een leuk dingetje.

Verder stoppen die professionals er gewoon Heeeele dunne servoos in, maarja, dat geld heb ik er gewoon niet voor over.
 
Inderdaad Sietse, Wing Servo's heten die. Lang, breed maar dun.
Maar als je micro servo's hebt passen die er nog goed in joh. Anders kun je ze nog haaks op de vleugel zetten, erdoorheen prikken dus.

Ga vanmiddag trouwens balsa halen voor alle roeren en de staart. Ik heb m'n 1m50 (na schuren al 1m40, tip was te slap) versie al verstevigd met een 2mm carbon staaf, en de bovenkant van 1 vleugeldeel al bespannen met tape. Binnenkort gaat de rest erin...
 
@Arie: Paar postjes geleden heb je dubbel gepost. Even verwijderen als dat nog kan!
Hieronder trouwens iets wat van pas kan komen voor je!

Wij hebben een formule bedacht... Gisteravond heeft mijn vader even gerekend aan iets dat ik gevraagd had, namelijk een formule om de lengte van de draad te berekenen tot een scharnierpunt voor een gegeven spanwijdte en koorde, om een vleugel te snijden terwijl je maar 1 rib gebruikt, met een scharnierpunt dus, wat je ook op die site kan zien. Nou, moeilijk uit te leggen maar na een boel versimpelen en rekenen kwamen we tot deze formule en ik heb hem effe in paint getekend, en er de nodige dingen bij uitgelegd:

http://putfile.com/pic.php?pic=10/29006333846.jpg&s=x10

Hij kan altijd gebruikt worden, mits de vleugel taps toelopend is.
 
mooi hoor, weet niet of ik het ga gebruiken, maar toch mooi.


ff wat anders. De boomer heeft is volgens mij van eps (breekbaar en lciht bolletjesschuim), maar de Leading edge is van EPP (buigzaam en iets zwaarder bolletjesschuim). Dat lijkt mij eigenlijk ook wel ideaal en ik heb nog wat reststukjes EPP liggen. XPS is weel erg stijf en sterk, maar nog wat zwaarder. Idee :idea: :
schuimverdelingidee.JPG


voorrand van veerkrachtig EPP om klappen op te vangen, liggen van XPS voor de stijfheid van de vleugel, EPS omde rest op te vullen :D . Wat denken jullie? Nou nog een maniet bedenken om dat makkelijk te maken...
 
ik denk dat de xps te veel naar achter zit, ik zou het persoonlijk niet gebruiken, en in plaats daarvan een carbon buis gebruiken.
EPP aan de voorkant is zeer goed ( ZAGI ) bij mij nabouwers gebruik ik epp van 30 mm voor de voorlijst
 
Op rcgroups.com staat een bouwverslag van de Boomer. Door de verschillen in sterkte en structuur van de materialen moet je opletten als je het geheel gaat schuren. De bouwer had daar veel problemen mee, dus let op.

Het verslag staat hier: www.rcgroups.com/4524

En omdraaien: EPP-> XPS-> EPS. Da's beter voor het gewicht (het zware materiaal meer naar voren)

Groeten, Leon
 
@simendewulf
idd, carbon buis heb ik in mijn laatste al gebruikt. Is idd wel heel succesvol, maar die xps ligger leek me gewoon een leuk idee. Vooral ook om hem dan dus puur uit schuim te hebben. EPP LE dacht ik idd ook iets van 3 cm, heb je een lekkere inpact zone.

@Leon,
Heb ik natuurlijk al gezien :),
EPS schuur je sneller dan EPP, daarom moet je als je de LE van EPP gaat schuren een tapejeop het EPS plakken, dan schuur je die niet mee. Daarna kan je altijd nog het EPS bijschuren.
Op het plaatje is het ook EPP-> XPS-> EPS, alleen zit er voorin nog wat EPS als opvulmateriaal. Moest wel, omdat ik in dit idee uitgegaan ben van een rechte XPS-ligger. Natuurlijk kan die ligger ook anders gevormd worden.

Voorbeeld:
schuimverdelingidee%202.JPG
 
Back
Top