"Funzweven"

sietse zei:
In de TUIN! hahaha, ja, vind je het gek dat ie in een boom komt. Heb je geen veldje ofzo in de buurt?
Jawel, om de hoek :evilbat: :evil: :lol:
sietse zei:
lol, heb ik ook al aan zitten denken. Die dingen worden toch gerecycled?
Idd, kent iemand in zijn buurt zo'n recycle-je-mobieltje-ton waar je ook je lege batterijen in gooit?

sietse zei:
Ik heb trouwens zo'n officiele hoogstart (dacht 30:70 ofzo) geleend. Maar die gebruikte ik voor een vrij zware zwever (die nu RIP is). Dat elastiek is echt supersterk. Ben bang dat mijn vleugeltjes dat niet leuk vinden :lol:
Nee hoor, ligt eraan waar je je haak plaatst. Als je hem vooraan plaatst is het meer voor de speed, en dichter bij het zwaartepunt is om hem echt omhoog te brengen, maar als je dat doet bij je vleugeltje wordt ie denk ik meteen in 2 stukken gesleept 8O
simendewulf zei:
amai, vandaag was het werkelijk fun op Hoofdplaat, nl 6 a 7 BF MET DE k 10 ging het nog tamelijk, heb dan de easy glider eens in de lucht gestoken, maar deze heeft bijna zijn leven gelaten, een ding weet ik nu ,in alle omstandigheden doet hij het, en sterk dat hij is.
cool 8) maar die easy glider lijkt me idd niet echt geschikt voor 6 a 7 bf! Maar ja hij is dus wel sterk...
Denk dat je met die windkracht toch echt een zwever met rolroeren moet hebben...

SCARY! Stil hier...

:music: :banana:
Accu besteld 8) :D
Die KAN 180's waar ik het over had :D
Heb er 10 besteld, kan ik gelijk 2 packs maken :D :D
Kwam nog 9 dollar verzendkosten bij...
Kost mij dus 17 euro, 19 dollar.
Nou maar hopen dat ie door de douane heen komt... Maar 't weegt ook nix he dus daar kan ik niet op gepakt worden. Ik heb 'm ook niet laten verzekeren want dat valt extra op. (net als EMS versturen, had ik een keer 36 eurie invoerrechten aan m'n broek hange, bij een bestelling van 120 eurie uit japan 8O )
Die wegen iets van 3 gram, net zo veel als m'n ontvanger :D
Dit gaat LICHT worden!
Hopen dat ie ook niet zo snel beschadigd raakt omdat d'r ook niet veel massa achter zit :D
Net even gewogen: M'n RH, servo's en ontvanger wegen 112 gram. Zo'n accutje weegt kaal 11,32 gram (4 KAN 180's), met verbindingen, draadjes, krimpkous enz. rond de 15 a 20 gram denk ik. Mooi gewicht dus. Als dit veel te weinig is zet ik er wel 2 parallel. Ik zit er nog aan te denken om 6 gram servo's te gebruiken, die ik toch nog heb liggen. Tis een kwestie van ff omwissele.

Nu m'n depron "tuinvliegers" tijdelijk uit de lucht zijn (ik heb er al een klaar, het enige dat ontbreekt is de stuurstang en dat heeft de winkel niet :evil: ) merk ik toch dat zo'n klein "funzwevertje" kei leuk zou zijn. Gewoon effe naar de dijk, of het veld in met de bungee en met een beetje wind moet al vliegen. Als 't te zwaar wordt flikker ik d'r een plak lood op of ik bouw een keer nog een kistje dat wat zwaarder is (ik heb toch nog een KAN 650 ontvangeraccutje van 65 gram liggen).

Laat me weten over jullie ervaringen!
Greetz PCM

Haha, Ja, idd beetje stil hier ja.

goed opgelost hoor met je drumband :lol:

Zal ik maar ff wat vorderingen plaatsen van mijn laatste vleugeltje:

Type is weer RH-achtig.
Spanwijdte: 82,5 cm
profiel: mh60
onvanger: oude 2kanaals 27mhz
accu: 4 minipenlites of mijn nieuwste idee:

Zag ik dus op RCgroups. Als vervanger voor die kleine KAN celletjes kan je ook een 9v accuutje openslopen. Er zijn verschillende formaten te vinden, maar diegene die heb gesloopt hadden 7 losse 1,2 volt celletjes (eigenlijk brede knoopcellen lijkt het wel). Nou, 4 eraf geknipt, draadjes eraan en je hebt een accupakje van 25 gram! Best tof vind ik.

Heb net ff de boel gewogen. Komt in totaal op zo'n 150 gram. Vind ik niet slecht als je bedenkt dat er 2 x 2mm glasvezelstaf in de Leading edge zit. Ook zit er een Heeeel mooi carbon stokkie in. Een vriend van mij werkt in een vliegerzaak en had nog wat skyshark stokjes liggen. Die zijn dus 82,5 cm. haha. Zijn echt superlicht, sterk en koppelbaar! Bij het werpen merk ik al dat je niet meer dat slappe gevoel heb: Je pakt hem zo'n beetje vast op dat carbon stokkie! ideaal!

FF wat plaatjes. Die winglets op de 1e foto kan ik er nog op plakken als ik hem als gewone zwever wil gebruiken :D

HPIM0021.JPG

normal_HPIM0022.JPG

HPIM0046.JPG

Alles er maar ff op geplakt voor de 1e testvluchtjes. Wel leuk hoe dat reageert op een goeie DLG-worp! :lol: Nu zit alles ingebouwd hoor! (waar een soldeerbout al niet goed voor is!
normal_HPIM0047.JPG

Dan ben ik op een tamelijk eenvoudige (en goedkope) manier aan een 18 grams accu gekomen. Gewoon van Graupner!

2583.jpg

Technische Gegevens:

Spanning: 4,8 V
Capaciteit: 100 mAh
Max. Laadstroom 100 mA
Gewicht ca. 18 g
Afmetingen: ca. 41 x 17 x 11 mm
Kosten: ong. € 13.00

In mijn Bug kon ik er een middagje mee vliegen. Ik ga hem nu in mijn Red Herring (2e versie) inbouwen. Ik laat wel weten hoe dat vliegt.

Leon

13 eurie... maarja als alles goed gaat kan ik 2 accutjes voor 16 eurie hebben... En ook nog van 180 mah!
Leuk accutje, maar vind het wel een beetje zwakjes van graupner dat ze met 100ma komen hoor. Maak dan gewoon een 180ma accutje, weegt hetzelfde!
Maar toch leuk.
Een middagje zeg je? Met mijn ontvanger (die maar 4.4mah verbruikt, staat in de specs) en met m'n microservo's hoop ik dat ie nog langer zal vliegen :D

Ah zo'n 9v batterij open slopen is ook wel leuk, zal et straks es proberen.

das idd ook wel mooi Leon, heb je in ieder geval iets kant en klaar!
Mijn 9vgeslooptaccutje is 120 mah en 25 gram (oud 9voltje). Ik heb net nog een conrad 9v gekocht en moet hem nog slopen. die is 280 mah
(wel 10 euro en ik gebruik maar 4 van de 7 cellen). Eigenlijk moet je dus wat meer kopen om alle cellen te gebruiken. (4 9voltjes geven 7 4,8 volt pakketjes).

Op rcgroups stonden trouwens nog meer variaties. Sommige schijnen zelfs maar 2 cellen erin te hebben zitten. 1 van 3,6 en 1 van 4,8! vaag hoor.

Oh en trouwens: Welkom terug Leon!!
Hoe was je vakantie? Nog veel gevlogen?

ooh ja helemaal vergeten!
Leon, WELCOME BACK
Welkomstconcert LOL:
:music:
En heb je nog veel gevlogen met je bug of je andere zwever?
Ik wil trouwens ook wel effe op vakantie... Weekje naar Frankrijk om te hellingzweven, even door naar Zwitserland om te DS'en, door naar Duitsland en langs een paar beursjes en dan weer terug in NL. :D

Vrienden, wat een welkom! :oops: ik word er verlegen van.

Vakantie? Ja, erg goed.
Ik heb een aantal keren gevlogen met m'n Bug. Hartstikke leuk! Ook even bij een 1:1 zweefvliegveld gekeken. Prachtig! Bijna had ik mijn eerste échte zweef-ervaring. Het weer liet het helaas niet toe.

Die electrozwever viel zwaar tegen, al schade na een handstart... Die ga ik waarschijnlik verkopen.

Die Bug is ook best stevig hoor! Een aantal keer tegen een doelpaal of tegen een boom vliegen kan ie best hebben :?

Ik had alleen niet door dat de bevestiging van de staartboom langzamerhand los ging, en dat had weer tot gevolg dat de staartboom tijdens een worp iets verdraaid werd en hij ietwat onbestuurbaar werd. Toen ging hij recht op een paal af en kon ik hem niet meer corrigeren (ik ben niet zó ervaren). Gevolg, vlak naast de romp heeft de vleugel een flinke deuk. Twee gebroken ribben en een gebroken voorlijst.
Dat gaan we dus repareren.

Maar eerst een RH maken en daarmee smijten. Als er ontwikkelingen zijn horen jullie het.

Ziet er trouwens mooi uit, Sietse! Vooral die koolstof verstevigingen zijn mooi!

Groeten, Leon

tnx leon,

Probleem van balsa blijft inderdaad dat het breekt.
Piepschuim veert eerder in en veert weer terug!
Gister mijnlipobrushlessmonster ff getest. eindigde in een spin vanaf aardige hoogte. Ik stuurde up, maar 1 roerhoorntje was er in een volgas loop vanaf gerukt! dus spiralend de grond in. Nou, deze is dus van xps met 2mm glasvezel in de voorrand. Geen deukje te zien!! (ok, was wel in de duinen geland)

ben benieuwd naar andere vorderingen!
Oh ja, balsabouw zoals bij de bug en Quickflick is wel iets kwetsbaarder, mara het blijft toch super mooi :)

Vervelend om dat te horen Leon van je Bug... misschien is het tijd om een depron versie uit te proberen?
En je moet niet zo hameren op dat "onervarenheid", ik denk dat je met een RH veel sneller zult leren omdat ie sneller reageert en direct kan rollen! (ervaring LOL)
En achter zo'n elektrozwever zit natuurlijk meer massa, dus kan ie ook sneller kapot... :?

@Sietse: Je had die roerhoorntjes toch niet gewoon erop gelijmd he? Je moet ze erin steken, dan blijven ze veel beter zitten (ervaring)
Heb trouwens net je filmpje bekeken, en dat is niet gezond! Gaat veel te hard! Volgens mij is je vleugelbelasting ook veel te hoog. Geen wonder dat je roerhoorntje afbrak! Maar ja als je alleen snelheid wil...
Ik ga misschien ook een pibros-achtige bouwen die over de 200 moet gaan. MISSCHIEN...

That's all for now folks...

mmh, toch maar es dat putfile gedoe proberen idd. es kijken hoe dat gaat.
Die pimpflyermovie is trouwens mijn kleine "lieve" vleugeltje hoor! haha. Mijn nieuwe is 470 gram en heeft 400 gram stuwkracht! gaat echt veeeeel te hard.

Oh ja, Had idd mijn roerhoorntje gewoon vastgelijmd met secondenlijm :lol: Tot nu toe werkte dat wel hoor! Zit bij die pimpflyer ook zo :D
Ik gebruik trouwens alijd balsa rolroeren. Heb die laatste bespannen met tissue (ik dacht, is toch engelse vertaling voor zakdoekje?). NOu, zo'n zakdoekje bestaat uit 4 lagen. 2 mm balsa, bijgeschuurd, 1 laagje 1/4 zakdoeje, spanlak x 3. = Supersterk! en extreem licht. Daardoor heb je geen last van flutter! Nu maar het hoorntje met een extra plaatje aan de onderkant en een schroefje erdoor vastgezet. Voelt wel wat vertrouwder aan :)

ah, ik typ teveel :lol: filmpje is al ge-upload:
pimpflyermovie
simpel dragonfly motortje met günterpropje

Oh ja, Ik had toen ook nog een filpje gemaakt van mijn quickflip en boomer-idee (die laatse deelbare met carbon):
quickflick en boomer

sietse zei:
Mijn nieuwe is 470 gram en heeft 400 gram stuwkracht! gaat echt veeeeel te hard.

Mijn Pizza (ondertussen RIP) had rond de 550 gram stuwkracht en woog 255 gram. Maar hij ging niet harder dan 50 (in volle duikvlucht). Dus stuwkracht wil niks zeggen, het gaat om de prop: kleinere diameter, hogere pitch = sneller. Dus op snellere modellen.
Grotere diameter, kleinere pitch = langzaam maar veel statische trekkracht (static thrust), dus op 3D kisten.

Pizza ook al RIP? ja hoor, je moet hem ook niet opeten! haha hou es wat heel man!

das waar. gaat ook om vleugelbelasting en dikte van het vleugelprofiel. pimpflyer en die laatste hebben een dun superprofiel. die laatste heeft niet zo'n grote pitch (propje is 5,7x3), maar omdat ie zo achterlijk hard draait gaat het toch wel snel. Merkte trouwens al wel dat hij met meer gas niet veel sneller wil. Zal dan naar grotere spoed moeten. Dat word alleen wel echt een micro propje. 4x4 ofzo! Heb nog een 5x5, maar ben bang dat die teveel amps trekt. Toch maar een keer proberen:)

Sorry ik had ook zo'n honger :wink:

Maar stuurstang brengt m'n vader dadelijk mee hoop ik en dan gaan we bouwen en daarna vliegen :D
Ga de rolroeren als flaperons gebruiken, en dan hoogte+flaperons mixen. Dat wordt korte loops 8)
Heb ook een draaischakelaar om de flaperons onafhankelijk van hoogte te laten uitslaan, voor langzaam vliegen of landen.

En TPG, KARRE MET DIE BUS MET M'N ACCU!

Zo! die QuickFlick vliegt goed!! (is die te koop :?: :?: )

Vliegt beter dan mijn Bug, en je kunt hem hoger gooien.
Cool!

Vanaf een tekening bouwen. Hmmm.....

goed? dat was nog een beetje bagger ( de worpen dan hè!) Mijn besturing is nog niet echt optimaal, anders kan ik hem nog een stuk hoger krijgen. Het mooie van het ding zie je net wel op het filmpje: Hij kan gewoon 2 rondjes om je heen op dezelfde hoogte! Dat ding blijft maar doorglijden joh! Echt super.

Er zijn al "short kits" voor te krijgen. Had ik al gemeld in het Bug topic.
Wel tof, die gast heeft het ontworpen en de plannen openbaar gemaakt. Pas toen erom gevraagd werd is ie een Short kit gaan laten maken. verder geen commerciële belangen. Zie maar eens een goede bouwtekening van commerciële zwevers te krijgen!

Hij heeft er al "Short kits" van gemaakt. Scheelt een boel werk als je tijd te kort komt:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=395169

Deze heb ik gebouwd:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=330977&highlight=quickflick+

Nu heeft ie weer een betere versie. Is wel leuk om die oude serie het hele ontwerpproces te volgen. Hier staat ook de link naar die short kits
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=395576&highlight=quickflick+

Back