"Funzweven"

Bedankt voor de vele wijze woorden. Ik leer veel!

Jij zegt dat je tipverdraaiing nodig hebt. Als je een vleugel uit schuim snijdt kun je de tipverdraaiing makkelijk inbouwen. Gewoon je snij-mal onder een hoek zetten. Lijkt me wel te doen.

Kun je de coördinaten (of een plaatje) van jouw (meest optimale) profiel publiceren? Dan hebben we daarmee een prima fun-zwever te pakken.

Misschien is het profiel ook wel met depron te maken, geen ervaring mee :(

Ik ben helemaal geen profiel of vleugel-kenner, maar kun je uitleggen wat de invloed van de pijlstelling van een vliegende vleugel is?

maar kun je uitleggen wat de invloed van de pijlstelling van een vliegende vleugel is?

pijlstelling zorgt voor meer (pitch) stabiliteit. hierdoor wordt de ligging van het zwaartepunt dus iets minder kritisch. Houd maar eens 2 plaatjes naast elkaar van een Plank en een Zagi ofzo. Zoek ook eens via google afbeeldingen naar Flying wing, plank, e.d. Zeer veel info te vinden. Als je die 2 plaatjes hebt, zie je eigenlijk gelijk wel hoe het de stabiliteit verbeterd!

Als je Bij deze op next klikt wordt er steeds meer uitgelegd! (zeer informatief): http://www.charlesriverrc.org/articles/asfwpp/lelke_albatross1config.htm

MMMhhh, nu ik deze nogmaals heb doorgelezen kan ik nog maar 1 ding zeggen: lees dit verhaal (In ieder geval de 1e 6,7 pagina's) daarna gaat het vooral over de electronica.

Hier nog een zeer mooi en duidelijk verhaal over voor en nadelen van een vliegende vleugel (schaal 1:1) t.o.v. "normale" zwevers (uit 1953 dacht ik): http://www.twitt.org/Horten_Oct_53.html#top

Nou, mijn Mixy vliegt beter dan ik ooit had gedacht dat hij zou kunnen vliegen. Echt nauwkeurig en goed heb ik nou niet gebouwd!

Specs:
2x 17 gram mini servo ES-03 (Conrad: Bestnr.: 228767 - 8B , €7.95)
4x tot.49 gram AAA minipenlites Vapextech (5,75 per 4, 900 mah)
1x ontvanger (standaard met behuizing iets van 35gram)

Compleet weegt ie 212 gram vliegklaar. Best lekker vind ik. ( ik vlieg meestal toch met wind boven de duinen :) ). Vleugel zelf met kleine onderdelen, staart en elevons weegt dus ±100 gram.

De stevige wind stond wel erg schuin op het duin=weinig lift. Toch kon ik hem wel boven houden. Niet echt veel gedaan trouwens, want het was echt te leuk om te kijken hoe ver je kan gaan. Mijn vorige zagi-idee had grotere roeruitslagen, maar kon nou niet echt rollen ofzo, het was meer de kunst om hem gewoon te sturen! Deze heeft geen winglets, maar een staart (plankje balsa met spanlak dat ik er tussen heb geprikt!). Wat me meteen opviel is dat hij echt supersnel draait! Ik kon nog niet echt snelheid opbouwen door gebrek aan lift, maar na een soepele worp kon ik al een hele rol maken!!! Mijn eerste rol!! Haha. In een worp is het ook gelukt om 2 flinke loopings te maken en daarna nog een 360!

Ik heb geen lood gebruikt voor het zwaartepunt. Gewoon maar gegooid! Bleek een goede layout. Bij de 1e worpen knalde hij hard omhoog. Door weer terug te trimmen vloog hij uiteindelijk goed. Toen ik nog eens goed keek, bleek mijn reflex (door de elevons een tikki up te geven) bijna weg te zijn. Niet zo gek dus dat hij zo snel reageert. Wel tof. Puur Fun
Ik ben nu van plan om deze nog een keer mooi te gaan snijden en dan glasvezelen. Weer deelbaar, maar dan met een ligger ofzo. Misschien ook een middendeel ofzo.

Mhh, mijn fotoos willen niet. Kan je ze via modelbouwupload niet meer hier laten zien? Dan maar links.

Mixy.JPG

HPIM2694.JPG

HPIM2695.JPG

HPIM2696.JPG

HPIM2697.JPG

HPIM2698.JPG

sietse zei:
uuhhhhmmm, Nou, doe maar niet! Die AG profielen zijn superdun (dus moet je met glas/kevlar/carbon).

even gelijk maar wat over vliegende vleugels en vleugelprofielen wat ik heb uitgezocht via internet:

een veel gebruikte manier om een vliegende vleugel pitch-stabiel te maken, is om reflex te gebruiken. Dit betekent dat de trailing edge licht omhoog gekromd is. Dit geeft een goed zelfstbiliserend effect. Nadeel hiervan is dat de efficientie van het vleugelprofiel hard achteruit gaat (minder lift). Een voorbeeld hiervan is het zagi-profiel.

[EDIT>CrAzY_Murdock] Dit wordt te lang dus lees het bericht zelf maar...

Ja, inderdaad, net zoals het profiel CJ-5 dat het verder goed doet bij delta's. Zoals je al zegt levert dit minder lift en een vlakke onderkant is minder stabiel.
Maar dat dat gemixde profiel van jou zo goed werkt?! Ik wil binnenkort beginnen aan een Boomer van depron dusss...
Maar dat EMX-07 profiel, lijkt dat veel op het NEX-07 profiel? Ik moet inderdaad een mix tussen zagi en iets platters hebben.

Maar over de elektronica: vliegt iemand met lipo's of die CR5 Li-Ions?

En over die foto's: ja, volg de link naar een fullscreen foto en klik dan op eigenschappen, kopieer die URL tussen de tags in je post.

gaat dus zo:

[code][IMG]http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10142/HPIM2694.JPG[/code]

HPIM2694.JPG

[vragenbombardement]
Maar hoe snij jij? wat gebruik je om te snijden, heb je een snijtafel en wat voor mallen gebruik je? een voor de bovenkant & een voor de onderkant of gewoon 1 hele? en van welk materiaal maak je ze? En als je gewoon 1 mal gebruikt, hoe centreer je die dan zodat je geen tipverdraaiïng krijgt? en wat voor schuim gebruik je en waar haal je het?
[/vragenbombardement]

Maar je DLG't die Mixy dus? Die staart ziet er niet echt stevig en efficient uit... Ik denk dat je hem beter onder & boven even groot kunt maken, maar ach ja, als het vliegt vliegt het he :D
Ik ben trouwens jaloers op die mooie duinen... :(

WOOW die mixy is grooot zie ik net! geen wonder dat hij aardig goed vliegt. Maar krijg je die mixy wel goed hoog ge-DLG'd?

Maar het lijkt alsof er een honingraatstructuur in het midden zit, je weet wel wat ik bedoel, zoals stroopwafels :lol:

Maar over het profiel: mijn depron stapelbouwwijze RH heeft ronduit een waardeloos profiel, maar het vliegt nog aardig goed. Zou het niet kunnen dat het ook zonder omhooggerichte TE goed vliegt? Als het moeilijk vliegt is het ook weer een uitdaging he :)

Maar ik wil dus een depron Boomer gaan bouwen, met ribben en liggers.
Ik ga in ieder geval de verhoudingen van de Boomer aanhouden, omdat ik denk dat dit de beste configuratie is: veel lift, en toch voor DLG geschikt. Je kunt er ook lekker hoog mee gooien. Ideeën en profielen zijn welkom!

Greetz,

PCM

Maar je DLG't die Mixy dus?
Nou, dat is de uiteindelijke bedoeling van mijn onderzoekje zegmaar. Dit was weer een stapje vooruit. Hij is in deze vorm niet sterk genoeg om te DLGen denk ik. Wel een paar keer rustig weggezwiept, maar dat piepschuim in de vleugel knakt zo! Mijn volgende wil ik dus gaan bekleden met glaszevel.

Die staart? hahaha. Was gewoon een stukje balsahout dat ik een beetje rond geschuurd heb en met spanlak beetje sterker heb gemaakt. Na het samenplakken van de vleugels kan je die staart er gewoon tussen schuiven. Bij de eerste vlucht was hij nog iets groter en zat hij idd half boven, half onder. Bij de 1e landing knalde hij echter al in elkaar. Nou, dan maar wat kleiner en bovenop. Op deze manier wil ik verschillende stabilootjes erin prikken. Zo moet het wel mogelijk zijn om een goede te vinden. Die kan ik dan in 1 keer inbouwen in mijn volgende.

Oh ja, Doel is trouwens nog steeds Boomer-achtig. Maar vooral ook een goede vliegende vleugel die makkelijk mee te nemen is, sterk, wendbaar, snel en crashvast is. Ik ga namelijk over 2 weken naar frankrijk en daar is zo'n mooie startplek. De landing is echter niet te doen. Ik heb daar al een paar keer mijn 2-as beginnerszwever stuk geragt! Die was ook niet echt snel en wendbaar, dus dat is wel eng als er ineens een vette thermiekbel langskomt. mijn ideeding wil ik gewoon hard kunnen laten landen en dan weer de lucht in kunnen gooien. Hoop dat het lukt.

Ik ga in ieder geval de verhoudingen van de Boomer aanhouden
Leek mij ook een goed idee. Mijn rc is alleen een stukje zwaarder. Daarom leek het mij eigenlijk handiger om iets groter te bouwen.

Hier de gebruikte profielen en de mix. Is misschien niet heel erg duidelijk te zien, maar toch.
Profielmix.JPG

Ik gebruik standaard piepschuim (bolletjes). Valt ook veel over te zeggen, maar dat doe ik lekker niet. Ik neem gewoon wat ik tegen kom bij het grofvuil. Zijn meestal lekker grote blokken. Bij bouwmarkten kan je wel nettere platen kopen. Maar goed, het gaat hier om Fun en Cheap toch?! :lol:

Hier zijn wat mallen en mijn snijbeugel. Die snijbeugel is gewoon een paar houten latten met gestript tuindraad. aangesloten op een samenvoegsel van kruimeldiefaccuus :lol: Werkt prima!
Met mallen heb ik al wel het een en ander geprobeert. De methode die ik welleens bij de supergee-tread heb gezien is volgens mij wel het beste. De bovenste 3 zijn zo. Het echte vleugelprofiel en de negatieve van de onderkant. die moeten goed in elkaar passen. Dan plak je eerst die onderste (negatieve) op het piepschuim. Flink wat gewicht op de plaat. dan snijden. Daarna zakt de vleugeldus 2x het snijverlies naar beneden. Door dan de profielmal erop te plakken en daarboven langs te snijden. Krijgt hij in principe de goede vorm.
In volgend draadje is een gast het hele proces aan het oefenen. Zit wel nuttige info in, maar er is veeeeel meeer over te vinden hoor! gewoon goed zoeken.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=350134&highlight=supergee+
HPIM2700.JPG

Ik heb trouwens gister wat piepschuim van een vriend gehad. Had ie over van zijn glasvezel ligfiets. Kan ik wel weer wat van bouwen.
HPIM2709.JPG

en nog ff een cg-calculator voor als iemand die nog wil:
http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg

Thanks sietse, great info!

En over dat "wat te doen hebben": eergister van 11 tot half 6 gewerkd, gister van 11 tot 5, en vandaag van 11 tot 6. Maandag en dinsdag zijn mijn weekend... zo gaat dat in de horeca :)

En jij wilt hem dus groter bouwen? ok, maar hou er dan wel rekening mee dat je hem nog kunt dlg'en, en dat je er geen bodybuilder voor hoeft te zijn! Maar iets groter is vast niet erg, de Boomer is 92 cm dus 1m of 1m 10 zal vast niet erg zijn.

Hoe jij het snijden uitlegt, ik denk dat ik dat ook maar eens moet gaan doen :). iemand in het dorp is met tempex een ondervloer aan het leggen, dus daar gaan we maar eens achteraan :).

NIEUWE KWESTIE: de in de eerste post genoemde beetle gemaakt door een japanner, is van coroplast gemaakt. Dit schijnt heel licht en sterk te zijn. Wat is coroplast? Nou dit zijn twee plastic platen met daartussen paralelle plastic schotten. Alleen parallel, geen honingraatstructuur dus.
Dit is heel erg sterk, en nog licht ook. De SPADs worden hiervan gemaakt.
SPAD: http://www.spadtothebone.com/
Ik wil hier proberen aan te komen, en dan hiervan een Boomer te bouwen. Dit zal ongetwijfeld mega-onverwoestbaar worden :evil:

Even gezocht: Coroplast wordt ook verkocht onder de namen:
- Corex - Coruplas - HiCor - Coroflute - Corrugated Plastic - dubbelwandig polycarbonaat - dubbelwandig policarbonaat - vikuprop

Ligfietsbouwers gebruiken het om hun fiets te stroomlijnen. Bij het ene bedrijf kost het 65 euro, bij het andere 5 euro. Kijk heel erg uit hiermee, want volgens mij zit er heeel veel verschil in prijs.

Nog even gezocht en het bedrijf VINK KUNSTOFFEN B.V. levert dit in verschillende maten en diktes:
http://www.vinkkunststoffen.nl/File...lame/Vikuprop/Leveringsprogramma_Vikuprop.pdf
rechts klikken, opslaan als

Ook nog verschillende kleuren!!! :D
Volgens mij is dit wel een goeie zaak en niet duur.

Ze hebben verschillende diktes, wat lijkt jullie het meest geschikt? 3, 4 of 4,5 mm? 6 mm kan ook wel, misschien de onder of bovenkant wat dikker?

KIM vormgeving levert het misschien ook, die zijn nu niet bereikbaar. http://www.kim-vormgeving.nl/kunststof.htm#

hier staat wat meer info van ligfietsbouwers:
http://www.ligfiets.net/vvv/vraag.php3?id=234

TOTALLY :offtopic: , maar hier is een van-alles omreken-calculator. Geweldig mooi, en je kunt er alles mee omrekenen, altijd handig:
http://www.lenntech.com/calculatorsnl.htm

mmmh, als je toch begint over converters. Dan heb ik liever deze bij de hand: http://www.joshmadison.com/software/convert/ !!!

Wil jij met choroplast platen gaan bouwen?
Oh via die link van jou kwam ik op deze:
http://www.spadtothebone.com/index.htm
Dat is idd ook wel een makkelijke en sterke bouwwijze. Denk alleen wel dat het vrij zwaar word als je te dikke platen gebruikt. Check de Beetle. Mooi ding ( let niet op dat stomme deuntje op de website :lol: :lol:
http://www.rcsail.com/article_beetle.htm
RCsail is trouwens zowieso een lache site. Al die foto's en filmpjes ook echt!

die honingraatstructuur waar jij trouwens op doelt (denk ik) is gewoon het doordrukken van het glasvezeltape.

Ja idd stom deuntje, kun je beter muzeik noemen dan muziek... Maar wel rustgevend :D

Maar ik zie zo weinig belangstellenden meer... Denken mensen er nog aan om reacties te plaatsen? :?

Dat vikuprop lijkt wel erg zwaar, 450 gr per m2. Nou ja, ik probeer eraan te komen en dan kijken we wel weer.

Hij heeft ook grotere beetles, 39 en 52 inch, nou ook zelfs 72 inch, 180 cm 8O

Ik heb een bungee gemaakt en lanceer daar een ouwe wibros mee, dit gaat echt vet hard (free flight). Ik denk dat dit misschien een nieuw onderdeel van dit draadje kan worden? Bungee-en met goedkoop postbode-elastiek :D
Ik wil eigenlijk naar een Boomer die je zo aan de bungee kunt hangen toe. 2-in-1 dus. Voor weinig tijd of ruimte DLG'en, en als je wat meer tijd of ruimte hebt, zet je even de bungee op.

Greetz, PCM

Ja, bungeeën lijkt me ook een leuk idee. (ik werk op zaterdag als postbode :D )Ik heb al wel mijn gewone zwever gelierd met postbode-elastieken, maar dat is niet echt bungeeën. Ik heb wel eens zo'n bungee gezien. Is gewoon een grote Y vorm van elastiek . Aan de poot van de Y een kort lijntje en dan rag je keihard je zwever de lucht in. Enige probleem lijkt mij het sterk genoeg maken van de haak. Daar komt toch aardig wat trekkracht op lijkt mij! Ga ik ook nog wel eens proberen. Op die manier starten ze trouwens ook 1:1 zwevers van een helling. Hoe ziet die van jou eruit? (fotootje?).

Ik ga trouwens morgenochtend (vrijdag) voor 4 dagen naar sauerland (duitsland). Lekker paragliden en ook instructie geven bij de introductiecursus. Neem gelijk ook maar mijn laatste vleugeltje mee. Kijken wat dat in de bergen doet. Ben benieuwd!

OH, en een vriend van mij kwam met een vaag soort piepschuim joh. Gewoon bolletjes spul, maar dan buigzaam. We hebben er ff een vleugeltje van gesneden en die kan je zo ver buigen dat je de tips tegen elkaar kan krijgen! Echt tof spul. Schijn je in belgië te kunnen krijgen. Ga ik nog wel een keer eigen vleugeltje van maken. Heb nog wat reststukken :) !

mzzl

sietse zei:
Ja, bungeeën lijkt me ook een leuk idee. (ik werk op zaterdag als postbode :D )Ik heb al wel mijn gewone zwever gelierd met postbode-elastieken, maar dat is niet echt bungeeën. Ik heb wel eens zo'n bungee gezien. Is gewoon een grote Y vorm van elastiek . Aan de poot van de Y een kort lijntje en dan rag je keihard je zwever de lucht in. Enige probleem lijkt mij het sterk genoeg maken van de haak. Daar komt toch aardig wat trekkracht op lijkt mij! Ga ik ook nog wel eens proberen. Op die manier starten ze trouwens ook 1:1 zwevers van een helling. Hoe ziet die van jou eruit? (fotootje?).

Nee, sorry zo bedoel ik het niet. Ik bungee gewoon met een enkele lijn, geen Y-vorm. Maar dit kan eigenlijk ook wel :) Morgen even naar het postkantoor kijken of er nog elastieken over zijn :)
Maar zoals ik zei, 't is gewoon een wibros zonder RC, dus ook geen elevons. maar dat gaat toch echt wel vet hard, de vleugels trillen gewoon! Had ik ook wel eens bij FMS gezien, maar zo hard kan het dus ook in het echt :evil:
Had nog een klein speelzwevertje liggen, eraan gehangen en de vleugels hiervan trilden ook, maar dit ging zo hard dat hij na het "afvuren" mooi met de windrichting mee draaide, bleef hangen achter een bomenrij, toen overtrok en crashte in de bomen :cry: Nou moet ik hem nog zien te vinden...

En ooh ja die haak, die maak ik van triplex. Lijm die haak op een plaatje triplex en voilà, je hebt je eigen herbruikbare bungee/lier-haak. Plak hem erop met plakband en bungee-en maar :D
Ik maak ze in massa-productie en zaag ze gewoon uit de vrije hand. Heel goedkoop, sterk en easy.

D'r komen zo weinig reacties meer binnen, het is niet verboden om reacties te plaatsen hoor :?

Maar ik heb gisteren de schuim Red Herring bij Wubbe opgehaald, THANKS WUBBE ! :music: :proost:

Echt vet! Na het schuren ben ik hem gaan bespannen met verpakkingstape, en de voorrand met glasvezeltape. Ziet er mooi glad uit. De staart + elevons weegt ongeveer 10-15 gram, de vleugeldelen ongeveer 45-50 gram. Bij elkaar dus ongeveer 110 gram.
Foto's zijn al gemaakt, komen er morgen op.

Maar ik zit nou met een dilemma: Voor welke setup moet ik kiezen?

Setup 1: 4 AAA's, 50 gram, oplaadbaar. Incl. ontvanger 60 gr.

Setup 2: 1 Li-Po op een ontvanger met interne spanningsstabilisering van 3,3 volt, dus 1 Li-Po is genoeg. Oplaadbaar. LiPo ongeveer 10-25 gr, ontvanger 2,8 gr. Bij elkaar van 15 tot 30 gr.

Maar wat gebruiken ze nou in de Boomer? Hier gebruiken ze CR-5 Li-Ion niet-oplaadbare camera batterijen. 3v 10gr per stuk, 2 zijn dus 6v 20 gr. Maar dit is denk ik niks, kun je beter setup 2 pakken.

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Ooh ja, ook wil ik een discussie over vleugelprofielen aan de gang brengen, ander draadje of dit draadje? Maar met het programma Profili (THANKS SIETSE!) kun je dus vleugelprofielen mixen, hierbij heb ik een serie vleugelprofielen gemaakt met de profielen:
CJ-5
EMX-07
Delta 400
MH 45

Zal ze morgen wel online zetten.

Nog 1 ding: ik heb vanochtend op het postkantoor wat postbode elastieken gekregen, die aan de lier geknoopt en mijn omgebouwde free flight wibros eraan gehangen. Nou kan ie snelheid maken!!!! Woow dit gaat nog sneller als eerst. 4 meter elastiek, dus eigenlijk 16 m koord, maarja hier heb ik niet genoeg ruimte voor in m'n tuin :lol:
Maar met zo'n 20 m lier wil ik mijn Red Herring gaan lanceren, zoals ik eerder al zei, Gewoon DLG'en voor weinig tijd/ruimte en de lier opzetten voor lekker veel hoogte.

Greetz,

PCM

mmmh, Die CJ-5 is wel een aparte. Bijna platte onderkant en veeel reflex! misschien ook wel leuk om eens te proberen. Denk eerlijk gezegd niet dat hij heel hard zou kunnen (door de reflex).
Heeft iemand daar nog wat zinnigs op te zeggen?

Die delta400 is volgens mij gewoon symetrisch.
Kan iemand misschien precies vertellen waarom je een heel dik vleugelprofiel zou kiezen?
MIjn idee hierover zou zijn: Dun is snel, maar weinig lift, Dik is langzaam en veel lift. Klopt dit?

Kan je trouwens van die Red Herring eens kijken wat voor vleugelprofiel daarvoor is gebruikt?

Ik zou altijd voor oplaadbaar gaan! lijkt mij gewoon zonde om elke keer nieuwe batterijen te moeten kopen (en slecht voor milieu). Die lipo setup kan je proberen als je puur voor dlg wilt gaan. Hij zal dan langer en rustiger vliegen. Als er wat wnd staat en/of je gaat toch bungeëen, dan is een beetje xtra gewicht juist wel lekker. Issie wat stabieler en dan kan je ook wat meer oversnelheid opbouwen.

Mijn 3e schiet al aardig op. Wil hem het liefst zondag meenemen naar frankrijk.
Ben benieuwd naar de fotoos,
mzzl

Hmm, die SD 7003 (Red Herring, heb je zelf uitgevonden) heeft een negatieve reflex!!!
Haha, Oh ja, :oops: Moet toch wat vaker teruglezen. Staat al aardig wat leuke info in dit draadje. Ik zag nu ook dat je in het begin al over die beetle begonnen was :lol:
Idd negatieve reflex. Zit er in jouw red herring dan veel tipverdraaing ofzo? anders snap ik ook niet waarom ie zo goed zou vliegen :?:

Als snijdraad heb ik gewoon tuindraad, maar dan zonder dat groene plastic. Moet je ff zoeken, zijn genoeg draadjes (lol) over te vinden!

Ik heb nu trouwens in 2 dagen mijn 3e gemaakt. Deze moet zondag mee naar frankrijk. Zodra de lijm droog is ga ik wel ff testvliegen. Hij is weer deelbaar, maar dit keer is het meer boomerformaat vergroot tot 1 meter. Door de grotere wortelkoorde is de doorsnede in een keer zo toegenomen, dat hij echt 10 x zo stijf is!! Omdat ik heb voor sterkte heb gebouwd, heb ik er alsnog een ligger ingeplakt en in de neusrand 2mm carbon. moet het wel houden. Oh ja, ook nog even geprobeerd of mijn stiften goed werken! Lache joh! Hij heeft weer Mixy (mh-45 en emx-07). Ben benieuwd.
Hier ff wat fotoos:

1-m-boomer%20%28mixy%29%20topview.JPG

1-m-boomer%20%28mixy%29%20wortelkoorde.JPG

Hier de foto's:

RH%20%2B%20elevons%26tail.jpg

(let niet op de schoenen)
Ja de ene elevon is gebroken met het schuren, maar ik heb niet genoeg balsa om een nieuwe te maken :cry:
Ook de staart mist een heel klein stukje, maar alles is wel heel dun en weegt maar 10-15 gram.

RH%20%2Bmaterial.jpg

Hier de Red Herring met het materiaal dat nodig is. Zoals je ziet, bespannen met verpakkingstape en de voorrand met glasvezeltape.

Wubbe, plaats jij ook een paar plaatjes van jouw Red Herring?
Ben ook benieuwd hoe die eruit ziet!

Maar over de ontvangeraccu he, ik had het verkeerd gezien en er staat interne spanningsstabilisatie van 3,6 volt. Blijft 1 LiPo lang boven de 3,6 volt? Dan kan het, anders niet.

En ik heb groen tuindraad aangesloten op m'n snijboog, en dat snijd geweldig! Alleen neemt de gloeiplug die op de 12v voeding zit als beveiliging tegen kortsluiting na een tijdje alle warmte weg. Nog maar een extra plug erbij zodat de beveiling 2X zo zwaar wordt dan...

Maar Sietse, hoe houden die accu's zich bij het snijden? Het is eigenlijk gewoon kortsluiten van de accu's met een draadje met weinig weerstand ertussen. En hoe snel gaat het snijden bij jou?

Greetz,

PCM

Heren,

Inmiddels is mijn Red Herring vliegklaar. (jaja, foto's komen....)
Binnenkort wordt er proefgevlogen (als de wind een beetje wil afnemen, het waait de laatste tijd continu hier) daar horen jullie nog van.

Ik weet dat mijn eerste versie iets te zwaar is en dat ik de RC apparatuur niet helemaal optimaal ingebouwd heb. Ik zit dus te denken aan een versie 2.0 van mijn vakantie-helling-en-DLG-zwever, die wordt in ieder geval een stuk lichter.

Ik wil hem 'opvouwbaar' maken, en dat gedoe met plakband bevalt mij niet zo. Als ik nou een koolstof buis neem en daar de vleugels overheen schuif is hij makkelijk in- en uit elkaar te halen. Is dat al eerder vertoond?

Dan nu de vragen:
- Hoe boor ik een gat van 20 cm lang in een schuimvleugel?
- Hoe bevestig ik de helften mooi aan elkaar zodat ze écht vast zitten (hij moet ook nog DLG-waardig worden)

Ik vind dat zelf mooier en handiger dan iedere keer met plakband te hannessen. Ik zou hem zo 'opvouwbaar' willen maken dat hij tijdens een wandeling in de rugtas mee kan.

Alvast dank voor de tips.
Leon

M'n vader moet deze week weer aan het werk, dus ik stuur hem wel een keer langs verspaget in eindhoven om een graupner ontvangerbatterij te bestellen. Eerst nog even balanceren met munten...

@Leon: Met een koolstof buis? onnodig gewicht. Gewoon scharnierend maken met plakband aan de onderkant, en dan kun je misschien een klein ritsje, of zelfs klitteband gebruiken om hem vast te houden in die stand. Is veel en veel lichter.
En in de rugzak? Zou goed kunnen, misschien een plexiglas koffer maken die je in de rugzak doet ter bescherming?

Greetz,
PCM

Even :offtopic:

- € 2,00 = 8,5 gram
- € 1,00 = 7,5 gram
- € 0,50 = 7,8 gram
- € 0,20 = 5,7 gram
- € 0,10 = 4,1 gram

Altijd makkelijk bij het bepalen wat voor accu je nodig hebt (qua gewicht dan)

Succes, Leon

Back