"Funzweven"

Nee, nog geen nieuws.

Gisteren de lichte batterij (18 gram) ingebouwd en een tweede poging gedaan om een lichte balsa staart te maken (dit keer niet ge-grilld :oops: ).
Ziet er aardig uit.

Van de week inbouwen en testvliegen. Jullie horen nog!

Ik ga in de loop van volgende week op vakantie. Vanaf a.s. weekend ben ik vrij. Volgende week ga ik dus een nieuwe versie maken. Ik zie dat mijn eerdere pogingen het schuim flink beschadigd hebben.

Ik zit er aan te denken om (afhankelijk van het zwaartepunt) de voorlijst te glasvezelen om hem sterker en robuuster te maken. Da's beter dan 'dood' lood toevoegen.

Ik zit er aan te denken om (afhankelijk van het zwaartepunt) de voorlijst te glasvezelen om hem sterker en robuuster te maken. Da's beter dan 'dood' lood toevoegen.

Haha, heb ik ook gedaan met mijn 1e balsa beginners zwever. Begon met puur balsa en wat steentjes als gewicht. Eindigde na vele crashes zonder steentjes en een lading epoxy! Maar voor jouw vleugel weet ik neit of het slim is. Voor een zware sterke versie is het leuk. Ik heb er een met carbon staafjes als Leading edge. Supersterk, maar wel weer gewicht. Vliegt goed hoor, maar voor het echte DLG'en telt elke gram zo lijkt het. Door het gewicht moet de staart gewoon weer meer compenseren.

Probeer het dus eerst eens met die nieuwe staart! Anders kan je altijd deze versie versterken (en verzwaren) en dan de volgende weer licht proberen te maken.
Ben benieuwd, mzzl

Ja maar....

Als nu blijkt dat ik toch lood moet toevoegen i.v.m. het zwaartepunt, dan kan ik toch net zo goed dat gewicht in iets stoppen wat hem robuuster maakt in plaats van lood? Daar wordt ie toch niet zwaarder van?

Toch? :?

Zeker, zeker!! Helemaal gelijk in, maar...

Altijd eerst proberen om zonder lood/versteviging het zwaartepunt goed te krijgen. Kijken of de roeren en staart niet lichter kunnen. Als het aan je mooie setup (lichte accu) ligt en je komt met versteviging toch op een mooi gewicht, dan kan je het natuurlijk altijd doen!

Gisterenavond maar weer eens proefgevlogen met mijn 'lichte' Red Herring: een 18 grams batterij uit mijn BugHLG en een lichtere staart dan ik had.

Allereerst was het zwaartepunt (natuurlijk) niet goed, dus € 2,- armer begon hij het een beetje te doen, tenminste vanuit een handstart. Een SAL resulteerde in een looping en niet in hoogte.

Omdat ik veel ruimte had gemaakt voor de oude, grote batterij was de voorkant niet zo stevig meer. Resultaat: de schuimbrokken hangen van de Oracover aan elkaar. Ik ben echt een beginner :oops:

Tijd voor een tweede versie dus. Ik ga in de loop van de volgende week naar Frankrijk en dat wil ik iets vliegbaars meenemen.

De tijd dringt...

Hahaha, LOL!
Hoe dik is dat vleugelprofiel op het dikste punt? Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Alleen hangt het bij mij met plakband aan elkaar! Was trouwens al voor de vakantie en tijdens de vakantie is het uitgegroeid tot een ongeveer 15 cm breed "kruimeltjesgebied" bij de neus. Maar hij vloog nog goed :) :lol:
Bij mijn zwaardere vleugel (DLG't niet goed) heb ik carbon staafjes (2mm) als neuslijst gebruikt. Dit werk wel echt super! bij een crash tegen een paal ofzo, wordt de kracht over de hele LE verdeelt. Scheelt wel veel. (wel weer gewicht, maar ja, carbon is weer niet zo zwaar :? leuk hè, die afwegingen tussen gewicht en stevigheid?
Ik zou zeggen, trim die ene zo dat ie lekker DLG't. Kan je daarmee het smijten oefenen. Misschien kan je idd gewoon de hele voorkant glasvezelen. Hij zal het dan wel doen, maar zal niet echt super boven blijven. Betekent dus dat je meer kan (moet) oefenen met werpen. Volgende versie crash je dan niet meer (hoop ik), dus die kan dan lekker licht blijven.

succes met snelbouw :D

Het is geen snelbouw geworden :cry:

Ik heb een goedkope, 'opvouwbare' electrozwever gekocht om het besturen te oefenen (daar ben ik ook nog een echte beginner in).

Mijn BugHLG past in dezelfde doos dus die gaat ook mee. Daar heb ik gisteren nog even mee gevlogen. Ook een tamelijk 'funzwevertje hoor! Ik vloog in het stadspark (Haarlem) ging prima! Ook toen ik gewoon tegen een boom vloog. Geen schrammetje :lol:

De red herring bouw ik af als ik terug ben van vakantie. Geen haastwerk dus.

Trouwens, over 'funzwever' gesproken. Op het Amerikaanse RCgroups vroeg iemand zich oop af of je een Pibros kon 'SAL'-en. We zijn niet de enige dus. De discussie staat hier: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=412755

Groeten, ik spreek jullie in oktober :D

Ah, je hebt nog een voorraad goed vliegende dingen! mooi. Die vragen over de pibros had ik idd al gezien. Ook is er wel eens gevraagt of je een vliegende vleugel met pijlstelling kan DLG'en. De meesten blijven stug verwijzen naar de boomer en de red herring. Er zater echter ook wel toffe fotoos tussen van extreme ideeën. Het kan allemaal dus wel, is alleen vaak wat lastiger te realiseren.

Verder veel plezier op vakantie!

Ik ben ook op zoek geweest naar kleine accuutjes. Zijn echter vaak relatief duur en hebben erg weinig capaciteit. Daarom hield ik het tot nu toe bij minipenlites.
Wat ik nu misschien van plan ben is wel iets echt tofs, Ik wilde al een kleinere ontvanger erbij kopen voor de funflyers, maar laatst zag ik iets tofs! een ontvanger van 2,9 gram die aan 3 volt genoeg heeft. Is speciaal voor gebruik met 1 lipootje :D http://www.rc.jepe.biz/index.php?main_page=product_info&cPath=1_4&products_id=3
Lijkt me tof, kan je helemaal licht bouwen :!:

Verder ben ik nu vooral bezig met het motoriseren van mijn vleugeltjes. Toch wel leuk als er wind uit de verkeerde richting is. Heb er nu 1 die ongeveer een half uur vliegt op 6 goedkope penlites met een speed 380 motortje. ook super goedkoop!

Ben benieuwd naar fotoos! Ik kan binnenkort mijn nieuwe camera ophalen (oude was kapot), dus dan zal ik ook weer es wat fotootjes posten.

mmh, heb je geluk. Hier (den haag) is het NO 14 knopen. Duin werkt goed bij NW, dus hij staat nu langs het strand. Beetje veel voor mijn DLG-ideeën ook, Nou ja, komt wel weer! Dan maar bouwen en vliegeren :)

@simendewulf
Waar vlieg jij mee?

Ik ben ook niet bang voor een beetje wind hoor 8)
Net nog met 4 a 5 beaufort gevlogen in de tuin met m'n indoor ultimate 8)

Maar vanochtend toen we in het computerlokaal zaten om iets te oefenen voor duits ben ik gesnapt toen ik op het forum zat :cry: Was net hier een berichtje aan het typen...

@Sietse: Die ontvanger heb ik ook! Maar in de specs die erbij zitten zeggen ze 3,6v.
Hier de hele lijst:
ZF-frequenz: 455kHz
Reichweite: ca. 500m (Ja, hij werkt goed bij mij. Nog geen enkele glitch, storing of wat dan ook, maar ja bij mij in de tuin worden ook geen naastgelegen kanalen gebruikt... De filtering van 't ding is natuurlijk wel wat begrensd)
Versorgungsspannung: 3,6 - 6v
Gewicht : 2,8 gr
Abmessungen: 26,5 x 12,5 x 8 mm
Stromaufname: 4,4 mA
Betriebstemperatur: -10 bis +40 graden Celsius

Dus waarschijnlijk heeft ie aan 1 lipo voor een tijdje genoeg.

Haha, duits! nee gelukkig heb ik daar geen les meer in! Wel heb ik laatst de FMT en de aufwind gekocht. WOW, dat zijn echt superbladen hé. WEl duits dus, maar echt veel beter (voor mijn interesses dan) dan bv mod.aktueel vind ik. Staan echt ook eigen projectjes in enzo. Niet alleen maar van die ARF kits die ze van een fabrikant hebben gehad!

Mmh, klinkt wel leuk voor indoor of parkflyer die ontvanger. Misschien dat ik toch iets groter koop. Wil heb vooral voor een nieuwe DLG gebruiken :D ! En dan is een beetje meer zekerheid wel gewenst.
Op watvoor accu gebruik jij hem nu?

Ik heb eindelijk weer een camera!!! (verzekering heeft betaalt gelukkig :) ). Dus binnenkort kort er wel weer es wat fotomateriaal!

Ik kreeg van een vriend trouwens nog wat lache links door:
http://aeropic.free.fr/indexenglish.htm
http://homepages.ihug.co.nz/~atong/
Die 1e is gewoon wat wij aan het bouwen zijn. Die 2e is een soort turbolijst met handige links. Moet het nog bekijken, maar op het 1e gezicht ziet het er veelbelovend uit.

Ik ben nu trouwens vooral ff bezig met motortjes. Toch tof dat je met slechte wind op 6 penlites en 15 euro aan motor+propje een half uur kan vliegen!

haha, ja, heb ik al een keer geprobeert. Ik had die Sky soldier van V&D. (Zelfde als de x-twin, maar dan groter). Die moest op 3,7 volt. Zat een klein 3-cellen pakje bij. Toen ergens voor 5 euro een telefoon accutje gekocht. Probleem is dat die dingen niet echt kracht kunnen leveren, maar mijn probleem was vooral dat ik geen lipolader/liposaver had, dus nu staat ie nogal bol en durf ik hem niet meer te gebruiken! haha

Voor een paar servoos levert ie misschien idd wel genoeg. Eens kijken of ik dat nog kan vinden.

Val, Gebruik jij ergens die accus voor? ben wel benieuwd nu :)

Ik gebruik ze inderdaad voor ontvangstaccu laatst heb ik er nog gebruikt die uit een siemens kwamen, ik had deze net gekocht omdat men oude paketje versleten was en toen ging men gsm de pijp uit.

Deze batterijtjes heb ik uit hen batterijhouder genomen, het leuke is dat ze zo smal zijn, en het zijn nimh hoor, van 740 Mah ik heb er al een paar 3001 aangehangen voor de proef ,ze werken natuurlijk wat trager.

Maar voor een deprondelta die achter een grote vlieger omhoog gesleurt wordt hoef ik niet meer te hebben. :D

Ps zoek een paar van de zelfde en je kan een 4s paket maken of een 2s lipo met omvormerl als je niet op 3.6V wil.

Omvormer? Is toch kei duur dacht ik? En te zwaar denk ik... Maar inderdaad, in sommige GSM's zitten NiMH's, en in sommige Li-Ions. Ligt er dus aan welk merk/type je hebt. Weet iemand trouwens ergens waar je gratis aan die batterijtjes kunt komen? Een grote GSM stortplaats ofzo?
Maar Val, wat voor een depron delta heb je dan?

Maar ik denk dat die al gauw over de 20 gram heen zitten dus niet geschikt voor mij... En op een LiPo reageert ie dus ook langzamer. Dan maar voor die 2,87gr celletjes...

En ooh ja, de depron RH heb ik ondertussen omgebouwd naar vrije vlucht (het moest er ook van komen he :lol: ) en natuurlijk weer gelanceerd met m'n bungee. EN DAT GAAT HARD! Nog 3X zo hard als die wibros! Ik denk minstens 100, misschien zelfs 150. Maar ja in de tuin schiet je hem zo de bomenrij in en daar is ie tot nu toe nog niet gevonden :roll: .
Ik heb 4 meter postbode-elastiek en 2 meter koord LOL. Eigenlijk zou ik 16 meter koord moeten hebben voor een goeie lier :roll: . De verhouding is: 20 meter stiek, 80 meter koord. Wil wel es een RC pibros bouwen en die "afschieten": kijken hoe hoog en ver hij komt en of hij het overleeft :D . Maar als ik nou nog es 16 meter stiek d'r bij haal, kan ik een 100m lier maken LOL :D . Denk dat m'n RH dan 60 of 70 meter hoog zou komen :o . Dan kun je beter een 1,5m ding hebben want zo'n 75 cm ding zie je dan niet eens meer 8) . Of je moet een verrekijker gebruiken LOL.

grote GSM stortplaats ofzo?
lol, heb ik ook al aan zitten denken. Die dingen worden toch gerecycled?

In de TUIN! hahaha, ja, vind je het gek dat ie in een boom komt. Heb je geen veldje ofzo in de buurt?

Ik heb trouwens zo'n officiele hoogstart (dacht 30:70 ofzo) geleend. Maar die gebruikte ik voor een vrij zware zwever (die nu RIP is). Dat elastiek is echt supersterk. Ben bang dat mijn vleugeltjes dat niet leuk vinden :lol:

amai, vandaag was het werkelijk fun op Hoofdplaat, nl 6 a 7 BF MET DE k 10 ging het nog tamelijk, heb dan de easy glider eens in de lucht gestoken, maar deze heeft bijna zijn leven gelaten, een ding weet ik nu ,in alle omstandigheden doet hij het, en sterk dat hij is.

Back