Futaba T14SG gekocht:),

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Silvo2011, 11 jan 2013.

  1. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    celke vindt dit leuk.
  2. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hallo allemaal,

    Misschien een domme vraag, maar ik stel hem liever dan dat ik mijn zender misschien stuk maak.
    Ik heb een tweedhands T14SG overgenomen, maar daar zit een NiMH accu in en een NiMH lader bij. Als ik deze vervang met een originele lipo 2800 van futaba, kan ik dan de lipolader van mijn T8FG rechtstreeks in de T14SG pluggen?
     
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.419
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zolang de NiMH accu het nog goed doet zou ik 'm niet vervangen, maar dat is een persoonlijke keuze.

    Als je de accu wil vervangen door een Li-accu moet je eerst het accu-alarm opnieuw instellen. Dat staat nu op 5,6 Volt. Voor een LiPo moet dit minimaal op 7,2 Volt worden ingesteld. De LiPo lader van de T8FG kun je normaal gebruiken voor de T14SG als je de originele LiPo gebruikt.

    Als je een niet-originele LiPo monteert, dus eentje zonder ingebouwde beveiligings- en balanceer-elektronica, kun je beter de lader van de T8FG niet gebruiken, maar een LiPo-lader met balanceerfunctie. De laadstroom moet je dan beperken tot zo'n 1 Ampere.
     
  5. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dankjewel! Duidelijk verhaal
     
  6. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Dankjewel! Duidelijk verhaal
     
  7. alt-148

    alt-148

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    135
    Nou, in versie 6 is de Nederlandse vertaling wel met Google translate gedaan. Mengsel zal wel mixer betekenen en functie staat voor gever. Niet echt intuïtief dus.
     
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik heb een vraag ik vlieg met een t14sg en mijn leerling heeft een t8j gekocht.
    Wat is de manier ze te kunnen kopelen? Aangezien hij een andere mode doet.
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij leraar-leerling gebruik maakt de mode niet uit. Dit omdat de kanalenvolgorde vastligt. Zo is bij Futaba de gasfunctie altijd kanaal 3, ongeacht de mode waarin je vliegt. Iemand, die bijvoorbeeld mode 2 vliegt kan daardoor iemand les geven, die mode 1 vliegt, zonder dat er wat aan een zender veranderd moet worden.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Klopt maar leeraar zender is fasst
    Leerling is fhss.

    If kan ik kabel gebruiken? Miss ivm spannings verscheel
     
  11. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    @Corrien
    > Zo is bij Futaba de gasfunctie altijd kanaal 3

    Dit is dus niet altijd zo, Bij vele Futaba zenders kun je dit volledig zelf in stellen, je kunt zelfs de trim van de rechts stick , voor een links stick functie gebruiken als je dat wilt. Ik heb nooit begrepen waarom Futaba deze flexibiliteit heeft ingebouwd, het kan, naar mijn mening alleen maar voor problemen zorgen.

    Maar bij default, is kanaal 3 gas maar ik heb ook al zenders van Futaba gezien die bij default een andere bezetting hebben van rol en richting.
     
  12. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij l/s-gebruik maakt de modulatiesoort van de zender niet uit. Een S-FHSS zender kan dus worden aangesloten op een FASST zender. Bij gebruik van een l/s kabel moet je bij deze zenders een kabel gebruiken, die de spanning niet doorgeeft, dus beide zenders moeten hun eigen accu gebruiken. Daarbij wordt aanbevolen het hf-deel van de leerling zender uit te schakelen. In de Duitstalige handleiding van zowel de T8J als de T14SG wordt beschreven welke zenders o.a. met elkaar verbonden kunnen worden. In de handleiding van de T8J staat de T8FG vermeld, de voorloper van de T14SG. Dit omdat de T14SG nog niet leverbaar was toen de handleiding werd geschreven.

    De Duitstalige handleidingen kun je hier (nadat je je hebt geregistreerd) downloaden: http://www.rc-service-support.de/


    :offtopic: Futaba zenders worden geleverd in mode 1 of mode 2. Aangezien je in vroeger tijden in de USA zelf geen wijzigingen mocht aanbrengen in zenders wordt er in de Engelstalige handleidingen nog steeds weinig aandacht besteed aan het ombouwen van de mode. Bij de meeste Futaba zenders is het echter mogelijk alle acht mogelijke modi in te stellen. Hiervan staan de modi 1 t/m 4 in de Duitstalige handleiding beschreven met plaatjes. De modi 5 t/m 8 zijn dezelfde, alleen dan met 'getrokken' gas (vol gas is trekken i.p.v. duwen).

    Naast het omzetten van de mode kun je bij de duurdere zenders ook nog de functiepositie wisselen (en de draairichting van bepaalde functies). Dit om bij afzonderlijke modellen te kunnen werken met een afwijkende knuppelbezetting. Er wordt afgeraden gebruik te maken van deze mogelijkheid.

    Bij de topmodellen is het ook nog zo, dat de gasknuppel een kortere slag heeft dan de hoog/laag functie. Dit omdat men in Azië graag zo vliegt (vraag me niet waarom). Bij het omzetten van de mode moet deze kortere slag dus ook worden omgezet en moeten de knuppels opnieuw worden gecalibreerd.
    Daarnaast wordt er - eveneens in Azië - vaak gevlogen met crosstrim. De trim van de gasfunctie zit dan bij de hoog/laag knuppel en de hoog/laag trim bij de gasknuppel. Zo was bijvoorbeeld de T9ZAP (een vroeger topmodel) standaard ingesteld op crosstrim als deze in mode 2 werd uitgeleverd.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2016
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Volgens de manuel kom ik op een futm4405 of futm4415
    Is dat de std trainer f1591? Of weer een andere
     
  14. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Kiezen welke zender als leraar zender wordt gebruikt (met de corresponderende ontvanger in het model) een ontvanger linken aan de leerling zender en deze aan de trainerport hangen van de leraar zender ==> draadloze leraar/leerling verbinding (natuurlijk ook even instellen in de leraarzender welke functies en welke uitslag ratio de leerling krijgt). Ideale manier van werken. Afhankelijk van de mogelijkheden van de leraar zender kun je met een schakelaar de verbinding controleren (indruk/loslaat/gezamenlijk).

    groet,

    Erik
     
  15. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Maar kan ik het ook met de std kabel? Die heb ik nog liggen
    Hoe het werkt weet ik wel maar meende ooit gelezen te hebben dat er spannings verscheel in zit
     
  16. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.310
    Locatie:
    REO
    Nog vergeten! De ontvanger moet wel CPPM uitkunnen sturen (naar de trainerpoort) dat doe ik met de TFR4 van FrSky. Snoertje met aan de ene kant een servo (JR) stekker en aan de andere kant de typische vierkante Futaba stekker.

    Werkt net zo goed als het originele Futaba setje maar euro gunstiger.

    groet,

    Erik
     
  17. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
    Ik heb net versie 6 geïnstalleerd, maar ik kan geen Nederlandse taal kiezen. Of moet je deze nog apart installeren?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Misschien een beetje laat, maar toch nog even reageren...

    Van de v6.0 update bestaan verschillende versies, elk met ondersteuning voor drie talen. Nederlands zit in versie v6.0A. Je moet deze versie downloaden en installeren.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor een experiment ben ik op zoek naar een logfile van de T-14 SG of de FX-22. Liefst met data van een SM-modellbau Unisens-E, maar een logfile met data van andere sensoren is ook bruikbaar.

    Wie help me aan zo'n bestand?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Inmiddels heb ik logdata van een Futaba zender met gegevens afkomstig van verschillende sensoren ontvangen. Wat nog ontbreekt is een logfile met met GPS gegevens.

    Wie helpt me aan een Futaba logfile met gegevens afkomstig van een GPS sensor???

    Alvast dank...
     

Deel Deze Pagina