FVT3 - plank met Prandtl-BLSD

De staart heb ik volgens instructie uit vier delen opgebouwd. De resulterende naad tussen de twee delen aan de bovenkant valt me tegen. Terugkijkend had dat fraaier resultaat geleverd als ik die uit 1 deel had gemaakt. Bij de midden-indekking had ik dat wel gedaan, en die golft fraai door al zn rondingen.
De onderkant had dan ook uit 1 deel gemaakt kunnen zijn.
Loshalen en vervangen gaat me toch ook weer te ver.

IMG_20221112_142654~2.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20221112_142700~2.jpg
    IMG_20221112_142700~2.jpg
    164,3 KB · Weergaven: 85
Voordat ik alles netjes bijsnij, plamuur & schuur, wil ik de delen die uitsteken, geborgd hebben, zodat ze minder kans op beschadiging bij het bewerken lopen.
In t fraaie weer vandaag daartoe buiten de koolstof voorlijst afgekort.

IMG_20221112_144156~2.jpg


IMG_20221112_145321~2.jpg


IMG_20221112_145340~2.jpg


Ik was van plan de tipblokken er vervolgens op te zetten, om zo de ligger te beschermen. Handleiding says echter eerst de elevons te construeren. Daarbij is de liggertip nodig als houvast. Dus dat is de next step.
 
Stap daar nog vóór is de vleugel-indekking volledig te maken. De benodigde plankjes blijken overmaat te hebben, dus pas gemaakt.
En toen iets geks ontdekt: de hoofdligger lijkt te lang, gelet op de afmetingen van het tipblok - provisorisch gepast, dus geen handen vrij om er foto's van te maken.
Vooralsnog heb ik besloten om de ribjes als juist te beschouwen - die had ik immers in hun eigen uitsparinkjes in de ligger gelijmd - en de liggerlengte tzt af te korten. Dit in plaats van met vulstukken de hele liggerlengte te gebruiken. Als de indekkingen vast zitten en zijn afgewerkt, dan kan ik die hypothese verder toetsen.
Van de indekking & klemmen hep ik wel foto's:

Indekking op maat gemaakt
IMG_20221113_182525~2.jpg


Proefpassing
IMG_20221113_182617~3.jpg


Plakken & klemmen
IMG_20221114_212443~2.jpg
 
Laatste stukje indekking van de stuurboordvleugel ook geplaatst. Dat had ik met kléin beetje overmaat gesneden en gepast, en na lijmen blijkt dat dat nog net teveel was: t klemde wel lekker, maar t bolde nog genoeg op om net los van de ribbetjes te liggen tussen de lijmklemmetjes. Daarvan zaten er drie op ieder ribbetje, die maar ca 25 mm lang zijn...
Ga proberen om ze met een warm boutje goed aan te laten liggen, en met een balkje/plaatje aan te drukken.
IMG_20221116_223425~3.jpg
 
Met boutje verwarmd, en toch weer met klemmetjes aangedrukt, ipv plankje/latjes.
Ben benieuwd naar t resultaat morgen.
IMG_20221120_222425.jpg


Daarna ook andere helft ingedekt, en het mezelf wat makkelijker gemaakt door niet hoekje uit te snijden, maar er een plaatje op maat bij te lijmen. Klemmen waren allemaal al in gebruik, dus teruggevallen op de spelden en knijper. Vooraf had ik ribben afgetekend op indekking en plaatjes, waardoor bijna alle spelden in ribbetje prikten ipv d'r net naast.
IMG_20221120_222503~2.jpg
 
Da's nog best lastig zo te zien.

Bij mijn x-dream hadden ze een oplossing bedacht waarbij je rib voor rib nog net met de secondenlijm erbij kon. Zou je hier niet met dikke (langzame) cyano kunnen werken en dan in 1 keer de plaat er op? Natuurlijk wel erg riskant met net verkeerd plaatsen van de indekking.
 
Je kan witte houtlijm vast strijken, lijm aanbrengen op de ribben, dekking op zijn plaats drukken met de hand, de lijm geeft dan een afdruk op je dekking , met je vinger lijm glad strijken, 15 min open laten drogen, lijm mag niet meer nat aanvoelen.
Dekking op zijn plaats leggen en met de bout op hoge temp. strijken , zoals je met de folie doet.
Als je gebogen dekking terugveert gewicht opleggen of met een blokje (voor de hand is het te warm ) aandrukken juist achter de bout.
 
Dank voor t meedenken! Beide methoden heb ik overwogen, en terzijde geschoven omdat ik het risico te groot vond van niet meer kunnen her-positioneren van de indekking. Voor de strijbout-methode vond ik ook de samengestelde rondingen te dicht opeen om er met de bout goed bij te kunnen, icm (her)positioneren. De strijkbout-methode deed het uitstekend bij het heraanlijmen van het bijna vlakke indekkingsplaatje.

Het resultaat van dit al is dat alle indekkingen van de vleugel geplaatst zijn. Met die nog af te werken, is dit de tussenstand.

Bovenaanzicht
IMG_20221121_222922~2.jpg


Onderaanzicht
IMG_20221121_222941~2.jpg


Ok, vleugeltje denk je dan. Veel prachtiger wordt t als je de rondingen ziet; net zo lastig om op de foto te krijgen, als ze zijn om te beplanken
IMG_20221121_223118~4.jpg


Achteraanzichten
IMG_20221121_224133~2.jpg


IMG_20221121_223907~3.jpg


IMG_20221121_224129~2.jpg


IMG_20221121_223919~3.jpg


IMG_20221121_223928~3.jpg


IMG_20221121_224155~2.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20221121_223924~3.jpg
    IMG_20221121_223924~3.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 91
De indekkingen gefatsoeneerd, het Horten-puntje ook.

Bovenaanzicht
IMG_20221122_170916~3.jpg


Onderaanzicht
IMG_20221122_170931~3.jpg


Next step is de beide elevons opbouwen. Uitdagen, want vleugel moet daartoe terug gefixeerd op de helling, en de ligger van iedere elevon tegen de vleugel-ligger geklemd - en dat met slechts de tip van de ligger als klembaar houvast. Ben benieuwd ..
 
Begonnen met de elevons, nou ja met de eerste dan. Want de instructie zegt dat je de onderzijde ervan tegen z'n ligger moet plakken. Het elevon is ook niet recht, maar hol aan de onderkant. Dus ik heb de elevon-onderkant op z'n ligger geklemd met de andere ligger. Daarmee verwacht ik ongewenste deel-verlijming, die sommige eerdere indekking-verlijmingen hadden, te voorkomen.

Lijmzijde
IMG_20221126_213810.jpg


Klemzijde
IMG_20221126_213819~3.jpg
 
Verlijming van de indekking met de ligger is goed gelukt.
IMG_20221127_155812~2.jpg


De indekking en ligger van het volgende elevon zit nu ook in de klemmen, met de ligger van de eerste elevon als aandruk-lat.

IMG_20221127_160651~2.jpg


De roerhevels in de bovenindekking gelijmd met Uhu Endfest.
IMG_20221127_162009~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Jawel, ondanks waarschuwing in de handleiding, heb ik twee dezelfde oriëntaties gelijmd, ipv twee verschillende.
Gelukkig met houtlijm, dus te lossen & om te keren.
IMG_20221129_102013~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lossen van de indekking met strijkboutje was niet echt succesvol: kwam beetje los, met mesje verder losgesneden, met breuken tot gevolg.
IMG_20221203_192026~2.jpg


De ligger brak nog eens bij het verwijderen van restjes indekking en lijm. De ligger ga ik in twee lijmstappen herstellen.
IMG_20221203_192834~2.jpg


Voor nieuwe indekking ga ik op zoek naar reststukje dat groot genoeg is.
 
Lijmstap 2a, om t splintertje tegen t lange deel van de ligger te plakken, is niet gelukt. Niet met Uhu Hart en niet met CA. Met de CA lijmden de ligger en de speld die ik als lijm-aanbrenger gebruikte wel vast, maar t vermaledijde splinterke niet.
Later nieuwe poging...
 
Ben verder gegaan met rechter elevon.
Eerst met steunconstructietje en opvulbalkje, zodat de achterrand van het elevon de helling bereikt en daarop kan rusten.

Met CA en gewiggies vastgelijmd. Ben benieuwd hoe goed de onderindekking de krommingen volgt...

IMG_20221210_112353~2.jpg


IMG_20221213_114501~2.jpg


IMG_20221213_114533~3.jpg


IMG_20221213_114725~2.jpg


IMG_20221213_114952~2.jpg


IMG_20221213_115008~3.jpg
 
Om de gebroken ligger van de linker elevon te herstellen, lijm ik de onderdelen ervan op de leading edge van zacht-balsa. In die gecurvde zachte leading edge wordt later de rechte scharnierlijn geschuurd. Nu kan ik 'm mooi als hulpstuk gebruiken, en later als opdikking bij het lijmen van de indekkingen en ribben. Dan hoef ik daarvoor de hulpstukken/stellagetjes van het rechter elevon niet meer te gebruiken.

IMG_20221216_220538~2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top