Gebroeders R & J ook aan de minimag...

Vooraf, zo'n jaar geleden hebben m'n broer Jeroen (Mijnheer Jeroen) en ik een Easystar gekocht. Gezien we alles behalve welkom waren bij de lokale vliegclub, zijn we maar aan het wildvliegen gegaan. Dit verliep eigenlijk prima, op wat goed te repareren crash(jes) na, heeel veel vluchtjes gemaakt met de EZ. Hier is wat meer daarover te vinden.

ez.jpg

Om over te stappen op een rolroermodel (ben zelf niet zo'n voorstander van rolroeren op de EZ, aan de Arcus gegaan (ook nu beide een Arcus gehaald). Dit verloopt ook prima, (zie dit topic)
arcus.jpg

Nadeel van de Arcus is dat je nogal wat ruimte nodig bij een toestel met zo'n glijhoek... :rolleyes: Daarbij ontstond de drang iets spectaculairders aan te schaffen (wat fatsoenlijk kan rollen e.d.) en een keer iets op wielen om ook eens grondstarts te kunnen maken (wil op termijn ook nog drijvers aanschaffen). Minimag kwam hiervoor al een tijdje in aanmerking (jaja, voor sommige is dit een suf kistje, maar als je nog de nodige oefen-uurtjes met rolroeren moet maken voldoet ie prima ;))

Maandag 21 juli belde m'n broer vanuit het Duitse Waldfeucht, stond met een Minimag in z'n handen in een modelbouwzaak met wat vragen....
Nadat ik zijn vragen had kunnen beantwoorden, liep hij met 2 Minimags (verleiding was ook voor mij TE groot:oops:)met brushless setup de winkel uit.

Dinsdagmiddag 22 juli vrij genomen en samen (m'n broer had al vakantie) aan het bouwen geslagen. Nagenoeg klaar die avond (op wat instellingen van de zender na). :cool:

Mooi weer, dus tafel naar buiten, soldeerstation enz. enz. enz... Binnen no-time de gebruikelijke berg zooi (ach ja, hebben we weer wat op te ruimen :hammer:
2008_0722_154444AA.jpg

Vleugels klaar, versteviging erin en servo's geplaatst. Bijgeleverde verlengkabels toch maar doorgeknipt en soldeerverbinding gemaakt, verlengstekker kwam anders net buiten romp te zitten...
2008_0722_154452AA.jpg

Motor (BMI Spitz 10 2213) paste uiteraard net niet. Besloten om 'm met het bijgeleverde aluminium kruis vast de klemmen tegen het bij de Minimag geleverde kunststof motorschot.

Grof inkorten van de poten van het kruis, zie ook de nieuwe (nog in te korten) M3 schroeven.
2008_0722_164140AA.jpg

Na het afwerken en inkorten van de schroeven kon de boel in elkaar met onderstaand resultaat:
2008_0722_170423AA.jpg

Bijna klaar met motor ophanging, helaas raakte de motor het motorhuis nog :rolleyes: Maar daar heeft men de Dremel voor uitgevonden...
2008_0722_170543AA.jpg

Functioneel klaar:
2008_0722_204025AA.jpg

Tijd voor eerste taxi-test:
2008_0722_204211AA.jpg

Klein filmpje van de eerste meter op eigen kracht

Woensdag
de 23ste de maiden vlucht gehad (helaas geen filmpje en geen vliegfoto's, paar statische foto's voordat accu van camera het begaf).

Eerst paar vrije vluchtjes zonder motor. De erg grote prop bleek echter het eerste te zijn wat in het hoge gras terecht kwam, ondanks "zachte landing", was de as van motor doormidden. Na het vervangen van de as, zijn we op zoek gegaan naar een vlakker stuk gras/asfalt. Even later op de lokale golfbaan :oops: beiden een perfecte maiden gehad, ik schat dat ik zo'n 40 starts en landingen gemaakt heb, alles op 1 LiPo lading :mrgreen:
M'n broer iets minder, die had wat meer last van de invallende schemering.

2008_0723_211902AA.jpg

De Minimags op de strakke grasmat, klaar voor de maiden :cool:
2008_0723_211917AA.jpg

2008_0723_211950AA.jpg

2008_0723_212026AA.jpg

Grootste nadeel van de gekozen setup is de grote prop (9x6) en kleine bodemvrijheid, waardoor er een vlakke ondergrond noodzakelijk is, in ieder geval voor de landing (start kan vanuit hand). Voordeel van die grote prop met deze motor is dat ie probleemloos verticaal omhoog schiet :cool:

Vrijdag de 25ste nog even gevlogen tot het donker was (halve accu). Zaterdag nog eens geweest, tussen twee onweersbuien nog wat vluchtjes gemaakt. Toen er rare windvlagen begonnen te komen, hebben we de Minimag maar weer in de kofferbak gedropt, nog wel even gevlogen met de EZ, die vrolijk volgas achteruit ging.

Zoals hieronder te zien, werd het weer alsmaar slechter :puppydogeyes: toen het begon te regenen maar een einde aan deze sessie gemaakt...
2008_0726_202423AA.jpg

Binnenkort wat filmpjes en actiefoto's maken, wordt vervolgd...

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verslag! En mooie oplossing om alles zo naar buiten te slepen:lol:
De minimag vliegt erg leuk en niet moeilijk, zo kan je dus mooi je rolroer skills omhoog brengen.
Ik neem de mijne mee op vakantie naar Zweden, het schijnt daar mooi weer te zijn en hopelijk dus ook windstil:D.

zeer leuk verslag. Vind het spijtig dat jullie niet welkom op een vliegclub zijn, ik dacht dat de vleugel(en heli) vliegers vriendelijk met elkaar zijn..

Ja dat van die vliegclub is jammer. Ik ben ook geen lid van een club, dan ben ik langer onderweg dan ik aant vliegen ben. En je komt niemand tegen op een voetbalveld om 9 uur 's ochtends in de vakantie... later op de dag ook niet trouwens:lol:

zeer leuk verslag. Vind het spijtig dat jullie niet welkom op een vliegclub zijn, ik dacht dat de vleugel(en heli) vliegers vriendelijk met elkaar zijn..

Bij ons in elk geval wel, maar waar haal jij vandaan dat het om heli vs vliegtuig gaat? Ik zal verkeerd kijken of niet goed lezen, maar ik zie dat niet in de topicstart.

Ik zou niet weten waarom een vliegclub mensen met een Easystar of Minimag zouden weigeren. Als het een KNVVL club is, zou je eens bij de KNVVL kunnen aankloppen.

ik bedoel niet een strijd tussen heli en vliegers hezik! Zeker niet. Ik bedoel dat vliegers in het algemeen goed met elkaar omgaan, of je nou heli of vleugelvlieger bent.

Hee bedankt voor de reacties :D Inderdaad Hezik, erg leuk :mrgreen:
Wat club betreft, kan dit nog een beetje toelichten. We zijn bijzonder onwelkom geheten door de degene die op internet namens de betreffende club reageert. Sommige clubs beseffen waarschijnlijk niet dat dit "visite kaartje" ze nieuwe leden kan kosten, ben er zeker van dat ze niet allemaal zo zijn bij die club... :?
Maar goed, half jaartje geleden verhuist naar de de andere kant van Eindhoven. Nieuwe omgeving, nieuwe clubs. Ben al paar keer bij twee clubs in de buurt langs geweest, ontvangst was heel wat positiever... :thumbsup::yes: Misschien tweede helft 2008 of 2009 (als het privé weer wat rustiger is) bij één van die clubs aanhaken

Terug ontopic dan maar ;)

Klein filmpje waar goed te zien is hoe propeller hapt. Als je het gas sneller open zet, is dit probleem veel kleiner. Verder nog klein stukje vliegen. Moesten het rustig aan doen, rare windvlagen zo net voor een onweersbui. Na paar minuten begon het erg hard te waaien.... :( Verstandig geweest en Minimags aan de grond gezet, nog wel even de EZ uitgelaten :mrgreen:

Remfunctie op Minimag was inmiddels actief, door het rare weer nog niet echt goed beeld van kunnen kijken, voor het gevoel komt ie nog wat rustiger binnen als motor uit staat.

Beschouw het filmpje verder maar als bewijs dat beide toestelletjes vliegen
:banana::celebrate:

Wordt vervolgd.....
:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet een club niet beoordelen om wat een lid op het internet zegt.. maar goed, dat is iets tussen jullie en die persoon.

Gewoon gooien die minimagjes, scheelt je een hoop propellortjes. Dus minimagje vastpakken bij romp, vol gas geven en dan rustig met een rechte worp van je afgooien.

1e keer wat eng maar als je het vaker gedaan hebt, stelt het niets meer voor.

Gooien al gedaan Hezik, na vele honderden EZ handstarts, inderdaad geen enkel probleem :mrgreen: Grondstarts zijn nieuw voor ons, erg leuk, binnenkort maar weer eens naar de golfbaan :yes::hammer:

Afgelopen vrijdagavond hebben m'n broer en ik lang gevlogen met de MiniMag :D

Helaas iets overmoedig geworden met een crashje tot gevolg :( Was op lage hoogte, prop heeft het moeten ontgelden, prop adapter bleek na plaatsen van nieuwe prop een beetje scheef, nieuwe is al besteld :rolleyes: Verder paar kleine rimpeltjes in het schuim... ach ja, die rimpeltjes krijgen wij ook als we ouder worden ;)

Beiden meerdere accu's leeggevlogen :cool: Gaat erg goed, zoals al vaker vermeld is de minimag een perfecte rolroertrainer voor de beginner. Heb nog wat plaatjes.

Filmpjes ook nog een paar, wellicht eind deze week even aan elkaar plakken... :turn-l:

Jeroen klaar voor de start...
2008_0815_200013AA.jpg

2008_0815_195753AB.jpg

Jeroen's nieuwe "lichtmetalen velgen" :cool:
2008_0815_195601AA.jpg

2008_0815_195319AA.jpg

En nog een paar, klikken voor grotere versie...

Rolt hij beter met die wielen of is het nog stof happen?

Heb je met landen minder last van dat hij voor overslaat of maakt dat niet uit.

Rolt hij beter met die wielen of is het nog stof happen?

Heb je met landen minder last van dat hij voor overslaat of maakt dat niet uit.

het maakt volgens mij geen verschil met de orginele wieltjes
deze zijn 1 cm groter maar ook smaller waardoor hij iets verder in het gras zakt
het proberen waard voor 5.60 euro en het ziet er wel leuk uit

@ Rob

Zijn jullie al lid van een club want als ik dat veld zie ziet er dat wel zeer strak uit voor een wildvlieglocatie.
Maar anders moet je maar eens bij ons een keer langs komen. Son en Breugel ligt redelijk in de buurt van aarle rixtel dus als je een keer ergens niet uitkomt kun je altijd langs komen en wordt je gegarandeerd goed geholpen. Kijk anders maar ff op MVSB Modelvliegclub Son en Breugel

Rob of Jeroen,
zouden jullie eens een foto van in de MM kunnen nemen ;)
Ben hem ook aan het bouwen en zo zie ik welke plaats jullie alles hebben gegeven :D
Bedankt

Remfunctie op Minimag was inmiddels actief, door het rare weer nog niet echt goed beeld van kunnen kijken, voor het gevoel komt ie nog wat rustiger binnen als motor uit staat.
Kan ik me goed voorstellen. Een nog draaiende prop die langzamer draait dan nodig om de zweefsnelheid te halen werkt als luchtrem. Daardoor gaat de kist zo langzaam vliegen dat je roeren niet echt effectief meer zijn en je zit tegen de stall aan.
Ik merk dat zelf ook, maar op een andere manier: Bij F2B is het verplicht om met (nagenoeg) stilstaande prop aan de landing te beginnen, in 1 ronde (~135 m vliegen) vanaf ooghoogte tot touchdown helemaal gladjes naar beneden. Ik gebruik govenor (heli) mode + rem en daarmee haal ik het net zo makkelijk als vroeger met 8 en 10 cc verbrandingsmotoren. Zonder rem haalde ik met pijn en moeite een halve ronde en dan moet je echt beneden zijn, anders val je uit de lucht.....

Back