Vooraf, zo'n jaar geleden hebben m'n broer Jeroen (Mijnheer Jeroen) en ik een Easystar gekocht. Gezien we alles behalve welkom waren bij de lokale vliegclub, zijn we maar aan het wildvliegen gegaan. Dit verliep eigenlijk prima, op wat goed te repareren crash(jes) na, heeel veel vluchtjes gemaakt met de EZ. Hier is wat meer daarover te vinden.
Om over te stappen op een rolroermodel (ben zelf niet zo'n voorstander van rolroeren op de EZ, aan de Arcus gegaan (ook nu beide een Arcus gehaald). Dit verloopt ook prima, (zie dit topic)
Nadeel van de Arcus is dat je nogal wat ruimte nodig bij een toestel met zo'n glijhoek...
Daarbij ontstond de drang iets spectaculairders aan te schaffen (wat fatsoenlijk kan rollen e.d.) en een keer iets op wielen om ook eens grondstarts te kunnen maken (wil op termijn ook nog drijvers aanschaffen). Minimag kwam hiervoor al een tijdje in aanmerking (jaja, voor sommige is dit een suf kistje, maar als je nog de nodige oefen-uurtjes met rolroeren moet maken voldoet ie prima
)
Maandag 21 juli belde m'n broer vanuit het Duitse Waldfeucht, stond met een Minimag in z'n handen in een modelbouwzaak met wat vragen....
Nadat ik zijn vragen had kunnen beantwoorden, liep hij met 2 Minimags (verleiding was ook voor mij TE groot
)met brushless setup de winkel uit.
Dinsdagmiddag 22 juli vrij genomen en samen (m'n broer had al vakantie) aan het bouwen geslagen. Nagenoeg klaar die avond (op wat instellingen van de zender na).
Mooi weer, dus tafel naar buiten, soldeerstation enz. enz. enz... Binnen no-time de gebruikelijke berg zooi (ach ja, hebben we weer wat op te ruimen
Vleugels klaar, versteviging erin en servo's geplaatst. Bijgeleverde verlengkabels toch maar doorgeknipt en soldeerverbinding gemaakt, verlengstekker kwam anders net buiten romp te zitten...
Motor (BMI Spitz 10 2213) paste uiteraard net niet. Besloten om 'm met het bijgeleverde aluminium kruis vast de klemmen tegen het bij de Minimag geleverde kunststof motorschot.
Grof inkorten van de poten van het kruis, zie ook de nieuwe (nog in te korten) M3 schroeven.
Na het afwerken en inkorten van de schroeven kon de boel in elkaar met onderstaand resultaat:
Bijna klaar met motor ophanging, helaas raakte de motor het motorhuis nog
Maar daar heeft men de Dremel voor uitgevonden...
Functioneel klaar:
Tijd voor eerste taxi-test:
Klein filmpje van de eerste meter op eigen kracht
Woensdag de 23ste de maiden vlucht gehad (helaas geen filmpje en geen vliegfoto's, paar statische foto's voordat accu van camera het begaf).
Eerst paar vrije vluchtjes zonder motor. De erg grote prop bleek echter het eerste te zijn wat in het hoge gras terecht kwam, ondanks "zachte landing", was de as van motor doormidden. Na het vervangen van de as, zijn we op zoek gegaan naar een vlakker stuk gras/asfalt. Even later op de lokale golfbaan
beiden een perfecte maiden gehad, ik schat dat ik zo'n 40 starts en landingen gemaakt heb, alles op 1 LiPo lading 
M'n broer iets minder, die had wat meer last van de invallende schemering.
De Minimags op de strakke grasmat, klaar voor de maiden
Grootste nadeel van de gekozen setup is de grote prop (9x6) en kleine bodemvrijheid, waardoor er een vlakke ondergrond noodzakelijk is, in ieder geval voor de landing (start kan vanuit hand). Voordeel van die grote prop met deze motor is dat ie probleemloos verticaal omhoog schiet
Vrijdag de 25ste nog even gevlogen tot het donker was (halve accu). Zaterdag nog eens geweest, tussen twee onweersbuien nog wat vluchtjes gemaakt. Toen er rare windvlagen begonnen te komen, hebben we de Minimag maar weer in de kofferbak gedropt, nog wel even gevlogen met de EZ, die vrolijk volgas achteruit ging.
Zoals hieronder te zien, werd het weer alsmaar slechter
uppydogeyes: toen het begon te regenen maar een einde aan deze sessie gemaakt...
Binnenkort wat filmpjes en actiefoto's maken, wordt vervolgd...

Om over te stappen op een rolroermodel (ben zelf niet zo'n voorstander van rolroeren op de EZ, aan de Arcus gegaan (ook nu beide een Arcus gehaald). Dit verloopt ook prima, (zie dit topic)

Nadeel van de Arcus is dat je nogal wat ruimte nodig bij een toestel met zo'n glijhoek...


Maandag 21 juli belde m'n broer vanuit het Duitse Waldfeucht, stond met een Minimag in z'n handen in een modelbouwzaak met wat vragen....
Nadat ik zijn vragen had kunnen beantwoorden, liep hij met 2 Minimags (verleiding was ook voor mij TE groot

Dinsdagmiddag 22 juli vrij genomen en samen (m'n broer had al vakantie) aan het bouwen geslagen. Nagenoeg klaar die avond (op wat instellingen van de zender na).

Mooi weer, dus tafel naar buiten, soldeerstation enz. enz. enz... Binnen no-time de gebruikelijke berg zooi (ach ja, hebben we weer wat op te ruimen


Vleugels klaar, versteviging erin en servo's geplaatst. Bijgeleverde verlengkabels toch maar doorgeknipt en soldeerverbinding gemaakt, verlengstekker kwam anders net buiten romp te zitten...

Motor (BMI Spitz 10 2213) paste uiteraard net niet. Besloten om 'm met het bijgeleverde aluminium kruis vast de klemmen tegen het bij de Minimag geleverde kunststof motorschot.
Grof inkorten van de poten van het kruis, zie ook de nieuwe (nog in te korten) M3 schroeven.

Na het afwerken en inkorten van de schroeven kon de boel in elkaar met onderstaand resultaat:

Bijna klaar met motor ophanging, helaas raakte de motor het motorhuis nog


Functioneel klaar:

Tijd voor eerste taxi-test:

Klein filmpje van de eerste meter op eigen kracht
Woensdag de 23ste de maiden vlucht gehad (helaas geen filmpje en geen vliegfoto's, paar statische foto's voordat accu van camera het begaf).
Eerst paar vrije vluchtjes zonder motor. De erg grote prop bleek echter het eerste te zijn wat in het hoge gras terecht kwam, ondanks "zachte landing", was de as van motor doormidden. Na het vervangen van de as, zijn we op zoek gegaan naar een vlakker stuk gras/asfalt. Even later op de lokale golfbaan


M'n broer iets minder, die had wat meer last van de invallende schemering.

De Minimags op de strakke grasmat, klaar voor de maiden




Grootste nadeel van de gekozen setup is de grote prop (9x6) en kleine bodemvrijheid, waardoor er een vlakke ondergrond noodzakelijk is, in ieder geval voor de landing (start kan vanuit hand). Voordeel van die grote prop met deze motor is dat ie probleemloos verticaal omhoog schiet

Vrijdag de 25ste nog even gevlogen tot het donker was (halve accu). Zaterdag nog eens geweest, tussen twee onweersbuien nog wat vluchtjes gemaakt. Toen er rare windvlagen begonnen te komen, hebben we de Minimag maar weer in de kofferbak gedropt, nog wel even gevlogen met de EZ, die vrolijk volgas achteruit ging.
Zoals hieronder te zien, werd het weer alsmaar slechter


Binnenkort wat filmpjes en actiefoto's maken, wordt vervolgd...
Laatst bewerkt door een moderator: