Gem van Topmodel

prop-er

Forum veteraan
Na een zoektocht naar een betaalbare 2m GFK/balsa electrozwever met gedeelde vleugel incl. flaps en V-staart, geschikt voor alledag en helling, viel mijn keus op de GEM van Topmodel.

13419_kit_1191525039.jpg

099013_3.jpg

099013_9.jpg

Ik heb dit model bij Topmodel-NL besteld, en al snel werd de doos met inhoud thuis bezorgd. De doos zag er prima verzorgd uit, en zoals verwacht was de inhoud keurig doordacht verpakt en gelukkig onbeschadigd.

De glasfiber romp met horizontale naad (zie je niet veel) is op het eerste gezicht netjes gebouwd en van goede kwaliteit. De naad is inwendig met een strookje 220 grams versterkt. Omdat ik weet dat niet elke landing perfect is, zeker op de helling, heb ik de romp tussen vleugel en romp met een laag 160 grams glas versterkt. De romp is hierdoor een stuk stijver geworden.

DSCN4670.jpg

De V-staart is uit balsa opgebouwd, en bespannen, en gebruikt de bespanning als scharnier. Beide roeren zijn reeds voorzien van een roerhoorn. (M2 draad). Helaas zitten deze niet op exact dezelfde positie gemonteerd. (ca. 2-3mm hoogteverschil)

De vleugels (met MH32 profiel) lijken recht gebouwd. De bespanning is op zich netjes aangebracht en afgewerkt, maar er zitten wel veel luchtinsluitingen onder het oppervlak die met de strijkbout moeten worden nagelopen. De bespanning wordt als scharnier gebruikt voor de ailerons. De flaps worden gemonteerd met los meegeleverde kunststof pin scharnieren. Helaas komt 1 gat niet overeen. (ca. 3mm ernaast) De flaps kunnen bijna 90° naar beneden worden gestuurd.

DSCN4702.jpg

DSCN4709.jpg

DSCN4711.jpg

De linkervleugel weegt 271 gram, en de rechtervleugel 241 gram. Daar zit inderdaad een fors verschil van 30 gram in. Om uit te sluiten dat men bij fabricage iets essentieels vergeten is in te bouwen, heb ik na een tip van Berrie een simpele belastingtest gedaan. Beide vleugels bogen 13mm door bij een belasting van 6kg in het midden van een vleugelhelft. Het verschil zal voornamelijk zitten in een verschil in gewicht an de balsabeplanking, en een verschil in de gebruikte lijmhoeveelheid voor diezelfde beplanking. Dit vermoeden wordt bevestigd door de schijnbaar erg dikke laag lijm die ter plaatse van de servogaten in de vleugel is te zien. Het verschil in gewicht zal gecompenseerd moeten worden met ballast in de lichte vleugel...

Na het samenvoegen van beide vleugelhelften met de 8mm carbon buis, valt op dat de vleugelwortels niet geheel netjes aansluiten. Er verschijnt aan de achterzijde een spleet van 2mm. Daarnaast blijkt er een verschil in koorde van 2mm aan diezelfde achterzijde te zijn. Vervelend, want dit moet allemaal nabewerkt worden. (het ziet er echt niet uit) Als dan ook nog eens één van de voorgeboorde gaten in de vleugel totaal niet overeen komt met het gatenpatroon in de romp, daalt het ARF gehalte van dit model aanzienlijk.

DSCN4706.jpg

De reeds aangebrachte gaten voor de servo's waren voor mijn servo's (digitale metal gear D-MG16 van UH) aan de krappe kant, en moesten hier en daar iets vergroot worden. Maar ik mij dan ook niet aan de richtlijn van de fabrikant gehouden, die de duidelijk kleinere Dymond D60 adviseert. Ik vertrouw de meegeleverde hardplastic roerhoorntjes voor de flaps voor geen meter, en heb deze vervangen door zelf gemaakte berkentriplex exemplaren. De montage van servo's, roerstangen, roerhoorntjes en afdekkapjes gaat verder probleemloos, en wordt uitstekend uitgelegd in de Franstalige handleiding. (veel foto's en tekeningen). De vleugels zijn keurig voorzien van een inwendige kabelgoot voor de servosnoeren.

DSCN4708.jpg

DSCN4676.jpg

DSCN4678.jpg

De romp heeft aan de voorzijde een aluminium ring verlijmd met een triplex firewall. De bevestigingsgaten waren precies pas voor de door mij bestelde motor, een Turnigy TR 35-42D 1000kv. Een leuke meevaller. Helaas bleek de romp aan de voorzijde te smal om een goede vrijloop van de drie elektrische aansluitdraden te waarborgen. Ik wil geen risico lopen op een opgerookte ESC na kortsluiting op de bel van de motor. Daarom heb ik gaten geboord, en de draden buitenlangs gevoerd, en zal deze later afdekken met een keurig kapje. Ik heb op de motoras een 12x8 klapprop zitten met 38mm alu turbospinner.

DSCN4675.jpg

DSCN4681.jpg

DSCN4680.jpg

De V-staart wordt met een meegeleverde triplex template met tape in elkaar gezet, en verlijmd. Na bevestiging van de staart, met behulp van de meegeleverde (erg lange, en dus ingekorte) bouten, op de romp blijkt de romp een tordering van ca. 10° te hebben. (!!!) Ik moet nog gaan proberen om de romp met de föhn warm te stoken, en in de juiste positie te krijgen. Opnieuw een forse tegenvaller.

DSCN4714.jpg

De cockpitkap was net iets te groot voor de romp, en ik heb toch hier en daar met een schuurpapiertje een randje moeten bijwerken.

Wordt vervolgd...

Voor dat geld................

Hoi,

Ik heb je verslag met foto's aandachtige gelezen.
De kwaliteit valt me erg tegen!
Voor dat geld, mag je een mooi afgewerkt model verwachten.
Een half jaartje geleden heb ik de GEM ook besteld. Er was toen een wachttijd voor en ik heb hem afbesteld.
Sorry...............maar ik ben blij, dat ik dat toen heb gedaan!

Knap, dat je alles zo positief aanpakt!
Succes!
Ben benieuwd naar de vliegeigenschappen!

mvg
Kees

Bedankt voor de bemoedigende woorden, Kees.

Op zich valt het wel mee hoor. Ik denk niet dat de bovenstaande problemen representatief voor alle topmodel GEM's zijn. Over het algemeen lees je in de internationale fora hele positieve kritieken.

Laten we het er op houden dat we hier met een maandagmorgenexemplaar te maken hebben...

Ik vindt het wel een mooi zwevertje zo!

De V-staart wordt met een meegeleverde triplex template met tape in elkaar gezet, en verlijmd. Na bevestiging van de staart, met behulp van de meegeleverde (erg lange, en dus ingekorte) bouten, op de romp blijkt de romp een tordering van ca. 10° te hebben. (!!!) Ik moet nog gaan proberen om de romp met de föhn warm te stoken, en in de juiste positie te krijgen. Opnieuw een forse tegenvaller.

Ik zou niet met fohn aan de gang gaan, maar eerder de zitting van de V-staart poberen te modificeren. Is daar mogelijkheid toe?

Deze foto's zijn niet van mij, maar geven wel een goede indruk van de (op zich goed doordachte) constructie:

DSC00512.jpg

DSC00521.jpg

DSC00520.jpg

Een paar graden werk je wel weg met een aanpassing van de glasfiber zitting, maar 10° is denk ik te veel van het goede.

Ik heb ergens een keer gelezen dat als je glasfiber warm stookt, je het redelijk eenvoudig kan vervormen. Ik ga dat gewoon eens voorzichtig proberen. Stel dat ik dan een paar graden over houd, kan ik dat met wat aanpassingen aan de zitting wel oplossen.

Na al dit geweld zal ik de EWD van de V-staart moeten controleren. Iemand een idee wat een normale EWD voor zo'n kistje is? (1,5° ?)

Wat ik hier zou doen:

- huishoudfolie op de V-staart
- boutjes in vetten
- zitting van de V-staart opruwen
- romp aftapen daar waar je geen epoxy + micrballoons wil hebben
- kwak epoxy + microballoons (liefs ook katoenvlokken erdoor) op de zitting smeren
- V-staart op zijn plek vastzetten uiteraard nu onder de juiste hoek. Zo vast zetten als mogelijk is.
- uit laten harden
- Demonteren
- Uitgebulkte epoxy + microballoons afwerken (vijlen + schuren)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de bemoedigende woorden, Kees.

Op zich valt het wel mee hoor. Ik denk niet dat de bovenstaande problemen representatief voor alle topmodel GEM's zijn. Over het algemeen lees je in de internationale fora hele positieve kritieken.

Laten we het er op houden dat we hier met een maandagmorgenexemplaar te maken hebben...

Nou, dat weet ik niet zo zeker!!
Je bent de 2de die verschillende problemen heeft ondervonden met bouwen, en dat is ook voor mij knap balen.
De Gem wordt gebouwd door Topmodel Japan, en ik heb het idee dat alles wat daar vandaan komt een lagere kwaliteit heeft.
Tot nu toe heb ik alleen deze problemen ondervonden met de GEM en Adriana zwevers (beide 2,06 mtr span)
Ook heb ik inmiddels een mailtje gestuurd naar de leverantier.

Ik hoop wel, dat wanneer hij af is en gereed voor de maiden, het een genot is om te vliegen.

p.s. kijk eens naar de sterkte van de push/pull stangetjes, deze zouden snel verbuigen??

Eric

Klopt. De meegeleverde draad voor de aansturing van de flaps is aan de zwakke kant. Maar ergens vind ik dat wel een voordeel, omdat bij transport en zware landingen de tandjes van de servo's dan ontzien worden. Overigens is dit probleem redelijk eenvoudig te verhelpen door de lange draad met een stukje buis in de vleugel te ondersteunen, of natuurlijk gewoon dikkere draad gebruiken.

Ik weet bijna zeker dat ik een hoop lol aan dit leuk uitziende kistje ga beleven. Het ontwerp en de specificaties maken 'm geschikt voor zowel helling als 't veld. Verder heb ik geen haast, en bouwen de GEM rustig af.

Vincent

Adriana

Hoi,

Ik heb de Adriana ook.
Wil niet zaniken, maar mij viel de kwaliteit ook tegen.
Torsie, vleugels pastten niet, V-Staart pastte niet.
Na veel geduld en werk uiteindelijk alles wel goed gekomen en hij vliegt mooi.

Maar ik had me er meer van voorgesteld.
Jammer!

Hoi,

Ik heb de Adriana ook.
Wil niet zaniken, maar mij viel de kwaliteit ook tegen.
Torsie, vleugels pastten niet, V-Staart pastte niet.

Heb je de winkel waar je hem hebt gekocht dit direct laten weten???
Niemand wordt er namelijk wijzer van om achteraf alleen maar problemen te horen.

Dit zijn bij mij weten de enige 2 modelllen in de Topmodel productlijn waarbij wat productie problemen zijn ontstaan.

Eric

Gisteravond, nog net voordat de Sint langskwam, heb ik twee gaten in de vleugel 2mm verboord. Daarbij heb ik gelet op de juiste symmetrische maat tussen vleugeleinden en staart. De vier vleugelbouten passen nu prima.

DSCN4718.jpg

Vanmorgen vroeg ben ik begonnen met het föhnen van de staart. Langzaam warmstoken op standje 1 (1000W) van de verfstripper, die voorzien is van een brievenbusachtige blaasmond. Zodra de gehele staartboom zo'n 40° tot 50° warm is, krachtig de staart getordeerd in de gewenste richting. Tot mijn eigen verbazing bleek de staart na het afkoelen zo'n 1 a 2° te ver de andere kant op te staan. 8O Door daarna meerdere keren lokaal iets op te warmen, en de staart weer de andere kant op te dwingen, staat hij nu goed. :banana: Al met al viel het dus reuze mee.

DSCN4720.jpg

DSCN4721.jpg

Nu nog even het folie op de vleugels en staart nalopen, ontvanger erin, inregelen op de MX-12, lipo opladen, zwaartepunt checken, vleugeleinde van ballast voorzien, en hopelijk morgen de eerste vlucht op Langevelderslag!

Als dat allemaal goed verloopt, zal ik de GEM verder afwerken. (MPX 6p stekkers voor de verbinding tussen ontvanger en vleugelservo's, kapje om motordraden uit het zicht te houden, vleugelwortels netjes maken, servoafdekplaatjes in kleur spuiten, stickers plakken, etc.

Vincent

Dat is goed nieuws! Ik had echt niet verwacht dat het zo goed zou werken om je romp te verwarmen. Nu maar hopen dat hij niet terugkruipt in de loop van de tijd.

Succes met de maiden!

Daar ben ik ook een beetje bang voor, zeker op warme dagen in 't felle zonnetje. Maar ja, je kunt dit trucje volgens mij vrij onbeperkt herhalen. Zodra de epoxy warm wordt, wordt deze zacht en vervormbaar.

:D

Voorspellingen zijn nog steeds goed voor morgen. Ideaal weer voor een eerste vlucht. Ik ben benieuwd!

Veel succes.......................

en plezier met je eerste vluchten!
Laat ons je ervaringen weten!

mvg
Kees

Van 't weekend stevig doorgewerkt, maar doordat ik zondagochtend een behoorlijke onbalans in de prop constateerde (en vervolgens te lang heb doorgewerkt om dit te proberen te corrigeren) is het me niet gelukt de GEM mee naar Langevelderslag te nemen. :(

Ik bestel een set nieuwe propbladen bij UH, en hoop dat ik een set van gelijk gewicht kan vinden. Er zat 1,3 gram verschil op een blad van 12 gram. Best wel knap voor identieke hardplastic in mal gespoten propbladen eigenlijk. De romp van de GEM kreeg het bij het opstarten van de motor even flink te verduren...

Wordt vervolgt...

Mooie kist, ga je nog veel plezier aan beleven denk ik.

Laatst heb ik het ook gehad dat er bij een klapprop 5% verschil in gewicht (links vs rechts) zat, hij was wel een maatje kleiner maar het was zelfs een graupner, dus je kan het blijkbaar overal tegenkomen.

Hopelijk komt de nieuwe prop snel binnen.
En anders zonder motor de helling af. :wink:

Veel succes in alle geval met de maiden.

Back