prop-er
Forum veteraan
Na een zoektocht naar een betaalbare 2m GFK/balsa electrozwever met gedeelde vleugel incl. flaps en V-staart, geschikt voor alledag en helling, viel mijn keus op de GEM van Topmodel.
Ik heb dit model bij Topmodel-NL besteld, en al snel werd de doos met inhoud thuis bezorgd. De doos zag er prima verzorgd uit, en zoals verwacht was de inhoud keurig doordacht verpakt en gelukkig onbeschadigd.
De glasfiber romp met horizontale naad (zie je niet veel) is op het eerste gezicht netjes gebouwd en van goede kwaliteit. De naad is inwendig met een strookje 220 grams versterkt. Omdat ik weet dat niet elke landing perfect is, zeker op de helling, heb ik de romp tussen vleugel en romp met een laag 160 grams glas versterkt. De romp is hierdoor een stuk stijver geworden.
De V-staart is uit balsa opgebouwd, en bespannen, en gebruikt de bespanning als scharnier. Beide roeren zijn reeds voorzien van een roerhoorn. (M2 draad). Helaas zitten deze niet op exact dezelfde positie gemonteerd. (ca. 2-3mm hoogteverschil)
De vleugels (met MH32 profiel) lijken recht gebouwd. De bespanning is op zich netjes aangebracht en afgewerkt, maar er zitten wel veel luchtinsluitingen onder het oppervlak die met de strijkbout moeten worden nagelopen. De bespanning wordt als scharnier gebruikt voor de ailerons. De flaps worden gemonteerd met los meegeleverde kunststof pin scharnieren. Helaas komt 1 gat niet overeen. (ca. 3mm ernaast) De flaps kunnen bijna 90° naar beneden worden gestuurd.
De linkervleugel weegt 271 gram, en de rechtervleugel 241 gram. Daar zit inderdaad een fors verschil van 30 gram in. Om uit te sluiten dat men bij fabricage iets essentieels vergeten is in te bouwen, heb ik na een tip van Berrie een simpele belastingtest gedaan. Beide vleugels bogen 13mm door bij een belasting van 6kg in het midden van een vleugelhelft. Het verschil zal voornamelijk zitten in een verschil in gewicht an de balsabeplanking, en een verschil in de gebruikte lijmhoeveelheid voor diezelfde beplanking. Dit vermoeden wordt bevestigd door de schijnbaar erg dikke laag lijm die ter plaatse van de servogaten in de vleugel is te zien. Het verschil in gewicht zal gecompenseerd moeten worden met ballast in de lichte vleugel...
Na het samenvoegen van beide vleugelhelften met de 8mm carbon buis, valt op dat de vleugelwortels niet geheel netjes aansluiten. Er verschijnt aan de achterzijde een spleet van 2mm. Daarnaast blijkt er een verschil in koorde van 2mm aan diezelfde achterzijde te zijn. Vervelend, want dit moet allemaal nabewerkt worden. (het ziet er echt niet uit) Als dan ook nog eens één van de voorgeboorde gaten in de vleugel totaal niet overeen komt met het gatenpatroon in de romp, daalt het ARF gehalte van dit model aanzienlijk.
De reeds aangebrachte gaten voor de servo's waren voor mijn servo's (digitale metal gear D-MG16 van UH) aan de krappe kant, en moesten hier en daar iets vergroot worden. Maar ik mij dan ook niet aan de richtlijn van de fabrikant gehouden, die de duidelijk kleinere Dymond D60 adviseert. Ik vertrouw de meegeleverde hardplastic roerhoorntjes voor de flaps voor geen meter, en heb deze vervangen door zelf gemaakte berkentriplex exemplaren. De montage van servo's, roerstangen, roerhoorntjes en afdekkapjes gaat verder probleemloos, en wordt uitstekend uitgelegd in de Franstalige handleiding. (veel foto's en tekeningen). De vleugels zijn keurig voorzien van een inwendige kabelgoot voor de servosnoeren.
De romp heeft aan de voorzijde een aluminium ring verlijmd met een triplex firewall. De bevestigingsgaten waren precies pas voor de door mij bestelde motor, een Turnigy TR 35-42D 1000kv. Een leuke meevaller. Helaas bleek de romp aan de voorzijde te smal om een goede vrijloop van de drie elektrische aansluitdraden te waarborgen. Ik wil geen risico lopen op een opgerookte ESC na kortsluiting op de bel van de motor. Daarom heb ik gaten geboord, en de draden buitenlangs gevoerd, en zal deze later afdekken met een keurig kapje. Ik heb op de motoras een 12x8 klapprop zitten met 38mm alu turbospinner.
De V-staart wordt met een meegeleverde triplex template met tape in elkaar gezet, en verlijmd. Na bevestiging van de staart, met behulp van de meegeleverde (erg lange, en dus ingekorte) bouten, op de romp blijkt de romp een tordering van ca. 10° te hebben. (!!!) Ik moet nog gaan proberen om de romp met de föhn warm te stoken, en in de juiste positie te krijgen. Opnieuw een forse tegenvaller.
De cockpitkap was net iets te groot voor de romp, en ik heb toch hier en daar met een schuurpapiertje een randje moeten bijwerken.
Wordt vervolgd...



Ik heb dit model bij Topmodel-NL besteld, en al snel werd de doos met inhoud thuis bezorgd. De doos zag er prima verzorgd uit, en zoals verwacht was de inhoud keurig doordacht verpakt en gelukkig onbeschadigd.
De glasfiber romp met horizontale naad (zie je niet veel) is op het eerste gezicht netjes gebouwd en van goede kwaliteit. De naad is inwendig met een strookje 220 grams versterkt. Omdat ik weet dat niet elke landing perfect is, zeker op de helling, heb ik de romp tussen vleugel en romp met een laag 160 grams glas versterkt. De romp is hierdoor een stuk stijver geworden.

De V-staart is uit balsa opgebouwd, en bespannen, en gebruikt de bespanning als scharnier. Beide roeren zijn reeds voorzien van een roerhoorn. (M2 draad). Helaas zitten deze niet op exact dezelfde positie gemonteerd. (ca. 2-3mm hoogteverschil)
De vleugels (met MH32 profiel) lijken recht gebouwd. De bespanning is op zich netjes aangebracht en afgewerkt, maar er zitten wel veel luchtinsluitingen onder het oppervlak die met de strijkbout moeten worden nagelopen. De bespanning wordt als scharnier gebruikt voor de ailerons. De flaps worden gemonteerd met los meegeleverde kunststof pin scharnieren. Helaas komt 1 gat niet overeen. (ca. 3mm ernaast) De flaps kunnen bijna 90° naar beneden worden gestuurd.



De linkervleugel weegt 271 gram, en de rechtervleugel 241 gram. Daar zit inderdaad een fors verschil van 30 gram in. Om uit te sluiten dat men bij fabricage iets essentieels vergeten is in te bouwen, heb ik na een tip van Berrie een simpele belastingtest gedaan. Beide vleugels bogen 13mm door bij een belasting van 6kg in het midden van een vleugelhelft. Het verschil zal voornamelijk zitten in een verschil in gewicht an de balsabeplanking, en een verschil in de gebruikte lijmhoeveelheid voor diezelfde beplanking. Dit vermoeden wordt bevestigd door de schijnbaar erg dikke laag lijm die ter plaatse van de servogaten in de vleugel is te zien. Het verschil in gewicht zal gecompenseerd moeten worden met ballast in de lichte vleugel...
Na het samenvoegen van beide vleugelhelften met de 8mm carbon buis, valt op dat de vleugelwortels niet geheel netjes aansluiten. Er verschijnt aan de achterzijde een spleet van 2mm. Daarnaast blijkt er een verschil in koorde van 2mm aan diezelfde achterzijde te zijn. Vervelend, want dit moet allemaal nabewerkt worden. (het ziet er echt niet uit) Als dan ook nog eens één van de voorgeboorde gaten in de vleugel totaal niet overeen komt met het gatenpatroon in de romp, daalt het ARF gehalte van dit model aanzienlijk.

De reeds aangebrachte gaten voor de servo's waren voor mijn servo's (digitale metal gear D-MG16 van UH) aan de krappe kant, en moesten hier en daar iets vergroot worden. Maar ik mij dan ook niet aan de richtlijn van de fabrikant gehouden, die de duidelijk kleinere Dymond D60 adviseert. Ik vertrouw de meegeleverde hardplastic roerhoorntjes voor de flaps voor geen meter, en heb deze vervangen door zelf gemaakte berkentriplex exemplaren. De montage van servo's, roerstangen, roerhoorntjes en afdekkapjes gaat verder probleemloos, en wordt uitstekend uitgelegd in de Franstalige handleiding. (veel foto's en tekeningen). De vleugels zijn keurig voorzien van een inwendige kabelgoot voor de servosnoeren.



De romp heeft aan de voorzijde een aluminium ring verlijmd met een triplex firewall. De bevestigingsgaten waren precies pas voor de door mij bestelde motor, een Turnigy TR 35-42D 1000kv. Een leuke meevaller. Helaas bleek de romp aan de voorzijde te smal om een goede vrijloop van de drie elektrische aansluitdraden te waarborgen. Ik wil geen risico lopen op een opgerookte ESC na kortsluiting op de bel van de motor. Daarom heb ik gaten geboord, en de draden buitenlangs gevoerd, en zal deze later afdekken met een keurig kapje. Ik heb op de motoras een 12x8 klapprop zitten met 38mm alu turbospinner.



De V-staart wordt met een meegeleverde triplex template met tape in elkaar gezet, en verlijmd. Na bevestiging van de staart, met behulp van de meegeleverde (erg lange, en dus ingekorte) bouten, op de romp blijkt de romp een tordering van ca. 10° te hebben. (!!!) Ik moet nog gaan proberen om de romp met de föhn warm te stoken, en in de juiste positie te krijgen. Opnieuw een forse tegenvaller.

De cockpitkap was net iets te groot voor de romp, en ik heb toch hier en daar met een schuurpapiertje een randje moeten bijwerken.
Wordt vervolgd...