Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Berto

Ik lees nu pas je berichten hier, oeps wat een bende zeg, ik was al gewaarschuwt voor de samenbouw van de Formost, nu ik je foto`s hier bekijk, is die Formost helemaal niet vliegveilig in het algemeen en helemaal niet voor een turbine.

Je kunt dan zeggen het kost niet veel, dus moet je niet zeuren, maar zo werkt het niet denk ik, het is een kleine moeite om gewoon de onderdelen pas te maken en te verlijmen.

Ik ben blij dat JIJ hier openheid van zaken geeft ( en EERLIJK) en wij allemaal kunnen zien of het wat is of niet, in de eerste instantie liet men hier op het forum het overkomen dat de Formost gewoon ff met een ombouwsetje gevlogen kon worden met een turbine ( dat doet de fabrikant ook trouwens), DUS NIET HE.

Natuurlijk heel jammer, maar wat kun je verwachten voor zo weinig euries, niks toch, nou dan kun je kiezen, of iets meer uitgeven en een goede betrouwbare turbinekist aanschaffen, of goedkope zooi kopen en er veel aan knutsellen tot het turbinevlieg veilig is, aan u de keuze natuurlijk.

Gezien de nodige modelbouwervaring van jou Berto heb ik het volste vertrouwen in jou dat het helemaal goed komt om die Formost turbine vliegveilig temaken.

Verder denk ik dat het verstandig is voor meneer Broekhuizen om gelijk zijn schuurtje in te duiken en gelijk zijn Formost eens goed te controleren op een eventuele turbinevliegveiligheid, ik denk ik vermeld het ma even hier, het zou jammer wezen dat meneer Broekhuizen zijn zoveelste turbininekist de grond in ragt toch!!!!!!!!!!!!!

Vriendelijke Groeten
Jaap Gaasbeek

P/S volgens mij heeft Meneer Broekhuizen ook al eens zijn pootjes gebroken / verloren tijdens een landing

Laatst bewerkt:
Hee Jaap,

Ik zou het ook niet geweten hebben als er geen internet bestond, dan zou je zo`n kist gewoon kopen, vliegklaar maken, vliegen en na een vlucht of 10 wanneer je eens de grenzen gaat opzoeken de kist in delen naar beneden zien komen.

Mijn oog was voordat ik dit alles wist al gevallen op de Formost, waarom? vanwege de uitstraling en natuurlijk vanwege de prijs.

stap 1,
even "jet" en "Formost" intypen in Google en kijken wat er van te vinden is.
als eerste komt het mbf naar boven met de kist van GJ incl. een filmpje, dan promotie filmpjes van de kist en iets verder RC Universe met een vrij lange draad.

stap 2,
het draadje op RC Universe even globaal bekijken, ah dat ziet er aardig uit, totdat je halverwege een gecrashte Formost ziet.

Mhh, da`s minder wat zou daar gebeurt zijn?

Even het hele verhaal vanaf dat punt lezen en dan komen ze daar tot de conclusie dat de vleugelpijp te kort is en de vleugel verkeerd en te slap opgebouwd.

Okee dan weten we dat.

stap 3,
Het hele RC Universe draadje maar eens doorlezen.
En dan kom je tot de conclusie dat de hele kist een punt van aandacht is voordat je ermee gaat vliegen.

Een hoop werk maar niet onoverkomenlijk.

stap 4,
info vergaren bij diverse jet vliegers. Op zich was de mening van hun dat het een goede kist is zolang de kist maar gemodificeerd wordt.

stap 5,
afweging maken wel of niet doen.
In mijn geval dus wel doen, vooral omdat ik van R. de kist over kon nemen incl. retractset, carbon vleugelbuis en een modificatie kit gemaakt door Digitech.
R. zou de kist ook niet zomaar aan iedereen verkopen, enkel omdat ik wel weet waar ik mee bezig ben (althans die schijn kan ik op houden ;-) ) ging de kist van de hand.

Op deze manier ben ik zo goed als in 1 keer klaar.

Daarom ook mijn planning van vliegen in 2010, op deze manier kan ik de kist echt goed modificeren zodat het niet aan de kist ligt als die een keer in 10 stukken op het veld luit een spat ;-)

Hee Jaap,

Ik zou het ook niet geweten hebben als er geen internet bestond, dan zou je zo`n kist gewoon kopen, vliegklaar maken, vliegen en na een vlucht of 10 wanneer je eens de grenzen gaat opzoeken de kist in delen naar beneden zien komen.

Mijn oog was voordat ik dit alles wist al gevallen op de Formost, waarom? vanwege de uitstraling en natuurlijk vanwege de prijs.

stap 1,
even "jet" en "Formost" intypen in Google en kijken wat er van te vinden is.
als eerste komt het mbf naar boven met de kist van GJ incl. een filmpje, dan promotie filmpjes van de kist en iets verder RC Universe met een vrij lange draad.

stap 2,
het draadje op RC Universe even globaal bekijken, ah dat ziet er aardig uit, totdat je halverwege een gecrashte Formost ziet.

Mhh, da`s minder wat zou daar gebeurt zijn?

Even het hele verhaal vanaf dat punt lezen en dan komen ze daar tot de conclusie dat de vleugelpijp te kort is en de vleugel verkeerd en te slap opgebouwd.

Okee dan weten we dat.

stap 3,
Het hele RC Universe draadje maar eens doorlezen.
En dan kom je tot de conclusie dat de hele kist een punt van aandacht is voordat je ermee gaat vliegen.

Een hoop werk maar niet onoverkomenlijk.

stap 4,
info vergaren bij diverse jet vliegers. Op zich was de mening van hun dat het een goede kist is zolang de kist maar gemodificeerd wordt.

stap 5,
afweging maken wel of niet doen.
In mijn geval dus wel doen, vooral omdat ik van R. de kist over kon nemen incl. retractset, carbon vleugelbuis en een modificatie kit gemaakt door Digitech.
R. zou de kist ook niet zomaar aan iedereen verkopen, enkel omdat ik wel weet waar ik mee bezig ben (althans die schijn kan ik op houden ;-) ) ging de kist van de hand.

Op deze manier ben ik zo goed als in 1 keer klaar.

Daarom ook mijn planning van vliegen in 2010, op deze manier kan ik de kist echt goed modificeren zodat het niet aan de kist ligt als die een keer in 10 stukken op het veld luit een spat ;-)

Weet je Berto, ik geloof er niets van:nooo:

Zou ik ook wel eens willen weten:rolleyes:

Als je die bosmodelairjongens kent komt alles wel goed:D

Stevo

planning

Als tie nog een paar belletjes en PBtjes met mij heeft gedaan, isie helemaal over de brug zeg maar, (en nog een paar vluchtjes met mijn kist natuurlijk :wink: de verslaving moet gevoedt worden uiteraard)
Dus wie zich nog meer geroepen voelt om Berto met raad én daad bij te staan? (bellen en PBen)
Als het effe niet wil vlotten met de Formost dan kom je dat ding maar effe brengen Berto.

Ger.

Hoi allemaal

Ik houd mij afzijdig van de planning van Berto.
Ik vind het wel een heel mooi proiect.
En als hij eerder vliegt is het alleen maar meegenomen.

Groeten Onno

Hehehe, we kunnen er wel een prijsvraag van maken.

Wanneer vliegt Berto voor het eerst met z`n eerste jet?
Is dat 2009....................................
Of wordt het toch 2010....................?????????????????????????

Ik hou voor mezelf nog steeds 2010 voor, dan hoef ik me niet zo druk te maken ;-)
En het gaat toch niet gebeuren voordat de kist er helemaal klaar voor is en zoals jullie zien gaat daar nog wel wat werk in zitten.

En ja Ger, ik geef gewoon jouw overal de schuld van, dus als je in 2009 een boze vrouw van den Bos aan de lijn hebt berg je dan maar ;-)
Wat betreft die verslaving zit het wel goed, maar het moet allemaal ook goed gebeuren en met jets geen half werk dus ik neem er lekker de tijd voor.

En nee, ik kom hem zeker niet langs brengen :nooo: vindt het zelf veelste leuk om wat te klooien (al duurt dat tot in 2010 ;-) ).

Zo dat was het sociale gedeelte, verder nog nieuws van deze zijde?

Ja wel soort van, moet dit weekend werken maar vandaag was het van dap p#kkeweer dat ik lekker de hele dag achter de draaibank heb gestaan.

Was zelf niet tevreden over de eerste poot, het zat me niet helemaal lekker dus heb toen besloten om overnieuw te beginnen en dan geen aangepaste versie maar gewoon hetzelfde als waarvan ik de tekening gekregen heb.

Dus hierbij het begin van 2 nieuwe hoofdpoten:
gear7.jpg

Later op de dag nog van Rick 2 wielen gedoneerd gekregen (mhhh gaan er soms weddenschappen rond over wanneer de kist gaat vliegen??) en ondanks dat ik 70mm wielen wou gaan toepassen zijn deze 58mm misschien ook wel toepasbaar, desnoods als neuswiel:
gear8.jpg

Laatst bewerkt:
volgens mij is Berto zelf de enige die denkt dat hij pas in 2010 vliegt, ieder ander die hem kent weet gewoon dat hij in 2009 met dat ding vliegt:cool:

Heb zelf het idee dat dit allemaal strategie is.
Moeders de vrouw moet het vooral geloven. Ten minste zo zou ik het doen :mrgreen:

Sorry jongens ik kon het niet laten :oops:

gear9.jpg

Van het bewegende deel is het inwendige nu gefreesd op 6mm, als ik de poot ga vrezen zal die een fraktie kleiner worden.

Ik ben bang iets te kleine, dus zal ik van het bewegende deel (die op de foto dus) de opening een fraktie breder gaan maken zodat de 6mm van het vaste deel er tussen kan.

Maar eerst het andere bewegende deel op deze manier vrezen de draaibank staat nu nog zo ingesteld :oops: ;-)

Gister tussen het werken door nog wat meer freeswerk kunnen verrichten:
gear10.jpg

@Berto

Hoe heb jij dat freeswerk gedaan, je zei dat je geen freesbank had, toch in de boormachine ??

Trouwens netjes gedaan hoor toppie van je.

Groet Jaap

Jaap, je weet toch wel dat een goede vakman met goed handgereedschap alles kan maken, een frees of draaibank is niet direct noodzakelijk voor dit soort werk.

je weet toch wel dat een goede vakman met goed handgereedschap alles kan maken
Nu ben ik geen goede vakman dus dan zal top gereedschap ook niet echt helpen :nooo:

Maar het freeswerk gebeurt mbv de draaibank.

Hier zitten 2 kleine nadelen aan:
1, ik heb maar 2 assen tot m`n beschikking, de hoog/laag mis ik :-(
2, de frees zit aan de zijkant van het werkstuk en niet erboven (maar dat maakt eigenlijk niets uit natuurlijk).

Maar zo ben ik nu een beetje aan het klooien:
draaibank1.jpg

draaibank2.jpg

draaibank3.jpg

Op deze foto zie je dat de frees iets is gaan happen:
gear10.jpg

Dat komt in eerste instantie doordat de frees te ver uit de klauw steekt En tevens het werkstuk.
Tijdens het vrezen beweegt het werktsuk een fraktie en daardoor is er enige onregelmatigheid ontstaan.

Dit komt voornamenlijk voort uit het feit dat, omdat ik hoog/laag mis, het werkstuk anders moet inklemmen, dan kan ik veel meer materiaal verwijderen zonder steeds het werkstuk te moeten verstellen.

Echter is hier rekening mee gehouden en de laatste bewerking zal wel "vlak" gebeuren met de frees volledig ingeklemd, dan hoef ik maar een enkele keer het werkstuk van hoogte te veranderen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back