Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Berto,

uit ervaring sprekende zou ik toch voor 2 sterkere servo's gaan voor het hoogte roer.
wij zelf vliegen bijv de Elan met 2 JR8715 servo's voor hoogteroer.
een digitale servo die op z'n tenen loopt wat kracht betreft vreet ook stroom.
Ik wil ook zeggen ga altijd voor kwaliteit servo's.(de totale kist kost toch al genoeg
en je wil toch geen crash maken door een paar honderd euro te bezuinigen op je besturing.

groeten,

Peterjan.



Valt als ik het zo allemaal lees eigenlijk nog wel mee.

G J Broekhuizen vliegt de Formost met allemaal standaard servo`s.
2 voor de rolroeren, 2 voor de richtingsroeren en 2 voor het hoogteroer.

Voor de richtingsroeren wil ik standaad servo`s gaan toepassen, het hoogteroer gaat ipv 2 servo`s (orgineel in elke staartboom 1) aangepast worden naar 1 centrale servo in het hoogteroer te monteren, deze moet meteen wat sterker zijn en dat zal waarschijnlijk een Hitec MG645 (7.7kg/cm) worden.

Tevens wil ik voor de rolroeren ook een fraktie sterker gaan, ik heb al even ons servolaatje zitten rommelen en daar ligt wel wat sterkers in.

Ik heb 2x een Towerpro SG-5010 servo`s liggen, deze zijn 5.2kg/cm.

Echter heb ik ook 1 Futaba S3050 (5.1kg/cm) en 1 Futaba S3152 (5.0 kg/cm) liggen.
Ze zijn net niet gelijk qua kracht en qua snelheid scheelt het ook iets (S3050 / 0.20sec - 60gr. tegenover S3152 / 0.22sec - 60gr.) nu zal ik dat verschil wel niet merken en neig ik een beetje naar het toepassen van de Futaba`s toe.

Gewoon een "merkgevoel".

Nu zouden 2 exact dezelfde servo`s natuurlijk beter zijn maar ik kan niet geloven dat ik het verschil ga merken, en anders kan ik altijd nog 1 servo nieuw kopen.

Dit alles gaat gewoon draaien op een 4 cellen akkupack, 35mHz en zonder verdere toeters en bellen :-)
 
servo's

@Berto.

Klopt wat Peterjan uitlegt, echter hoeft het geen 50+ euri's per servo te kosten hoor, wat belangrijk is dat je kracht hebt en zeker bij 200km/u + snelheden.
Digitaal is ook niet zo belangrijk, wel mooi natuurlijk maar geen noodzaak, ze moeten toch een beetje snelheid hebben b.v. 0.20 sec op 60 grd bij 4,8V is goed genoeg, en op de rol en hoogteroeren zou ik zeker niet beknibbelen, zitten bij mij in de XL Velox gewoon de towerpro 996MG in, zijn voor mij goed genoeg, op mijn richtingroeren zitten gewoon de graupner 8077 digi's.
Zal eens kijken in m'n doos met servo's, heb er nog een paar in liggen dacht ik met metal gear's en 10 kilo +.
Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mhhhh, misschien anders Hitec MG645`s op de rolroeren 1x een 10kg op hoogte?

Deze kist is ook wel een stukje kleiner en lichter dan een Elan of Velox dus dan zou het toch voldoende moeten zijn.
(en nee ik ga geen paar honderd euries uitgeven aan de besturing ;-) )
 
Laatst bewerkt:
ik vlieg mijn boomer elan met allemaal
futaba's 3152 5 kg's digitaal
met een p 120 !!!!!
kijk een beetje servo is wel aan te raden maar die extreme servo's allemaal gelul op zo'n kist

bij andere kisten soms wel nodig

ik heb ook nog een bvm bobcat die 450 plus gaat (in iedergeval sneller als de AMT kingcat)0X
met een 20 kg jr op het hoogte roer met een plastic servo hevel op het hoogte roer
hij doet het al 80 vluchten prima.
en deze kist word flink mee geragd door iemand.
iedereen verklaart mij voor gek met een plastic hevel er op .
maar ik ben overtuigd na dit seizoen:p

full


en met mijn boomer elan na 5 vluchten 180 maH verbruikt (lipo's)

geloof mij gewoon goed 5 kg's
ik vloog een paar jaar geleden met een baby boomer met p80 met alles 3 kg digitaal en 5 kg digitaal op hoogte .
en 155 vluchten perfect
en nu vliegt er iemand anders al 2 jaar mee

gr maikel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Maikel,

bedankt voor je reaktie en leuk dat je ook mijn gepruts een beetje volg :thumbsup:
Er lezen er blijkbaar meer mee dan ik denk :-)

Zo zie je ook maar weer dat zoveel vliegers zoveel meningen maar blijkbaar zou mijn eerste set-up dus ook moeten werken :D
Heb ook nog even RC Universe draadje doorgespit en daar vliegen ze ook met bijna dezelfde set-up als ik wilde toepassen alleen dan op 5 cellen pack ipv 4.
En daar werkt het ook ;-)


En de gear & brake servo`s geplaatst + een verkleining voor de luchtfles gemaakt:
jet69.jpg


en even een staartboom en vleugel eraan:
jet70.jpg
 
Laatst bewerkt:
Meteen een vraagje naar aanleiding van je foto.

Ik zie dat jij zo`n sprietantenne gebruikt.

Nu heb ik toevallig ook van die antennes liggen en ben van plan om er 1 toe te passen.
Je moet dan toch de lengte van je sprietantenne van de orginele antennedraad afknippen zodat de totale lengte hetzelfde blijft?!?!
 
Meteen een vraagje naar aanleiding van je foto.

Ik zie dat jij zo`n sprietantenne gebruikt.

Nu heb ik toevallig ook van die antennes liggen en ben van plan om er 1 toe te passen.
Je moet dan toch de lengte van je sprietantenne van de orginele antennedraad afknippen zodat de totale lengte hetzelfde blijft?!?!
Hey Berto,

Wat je ook kunt gebruiken als wip-antenne is gewoon een stuk stuurstang die je op dezelfde manier monteert gelijk op Maikel z'n Bobcat, waar je je antenne dan insteekt. In je grabbeldoos is dit wel te vinden ;).

Achter de cockpit staat mijn versie hiervan:

 
Mhhhh, misschien anders Hitec MG645`s op de rolroeren 1x een 10kg op hoogte?

Deze kist is ook wel een stukje kleiner en lichter dan een Elan of Velox dus dan zou het toch voldoende moeten zijn.
(en nee ik ga geen paar honderd euries uitgeven aan de besturing ;-) )

Ik heb Maikel z'n Elan ook al eens op de proef mogen stellen met de 5 kg's servo's. Naar mijn mening zijn ze voldoende :cool:. Trouwens, een goede stroomvoorziening is even belangrijk als de servo, niet te vergeten !
 
:thumbsup: bedankt zo komen we steeds een stukje verder :yes:

En zo`n buisje en daar je antenne in is natuurlijk net zo simpel en doeltreffend, mhhh........


En hier ook weer een stukje verder, heb zojuist de luchtslangen alvast in de kist gemonteerd:
jet71.jpg

Hier moeten dan ook nog de remslangen bijkomen.
 
iedereen verklaart mij voor gek met een plastic hevel er op .
maar ik ben overtuigd na dit seizoen:p

In Nederweert (vliegshow) hebben we allemaal gezien dat het lang niet altijd goed gaat met een plastic hevel, toen bij Sandor de tandjes in de hevel gestript werden tijdens de vlucht. Naja, geluk moet je hebben:D (heb het zelf ook met een JR servo meegemaakt)

Grt.
 
In Nederweert (vliegshow) hebben we allemaal gezien dat het lang niet altijd goed gaat met een plastic hevel, toen bij Sandor de tandjes in de hevel gestript werden tijdens de vlucht.

Grt.

die had er ook een chineze pikke poelie servo in zitten dacht ik
ik zeg ook " een beetje kwaliteidsservo kan geen kwaad.

maar als ik een 20 kg servo koop en er zit een plastic hevel bij origineel blijf ik bij mijn standpunt dat die hevel het ook aan kan. anders zouden ze hem er ook niet bij doen.

en zoals jij vliegt . gaat natuurlijlk nergens over.
een snaprol met een kist van 20 kg en roeren zo groot als een huisdeur met een uitslag van bijna 90 graden:lol:

het verbaasd mij nogsteeds dat dat allemaal heel blijft
dat komt niet overeen met een jet.
daar geef je niet meer dan een paar mm uitslag in de vlucht bij volgas.

daar dient een sterke servo eigenlijk maar voor om in de vlucht hem op het nulpunt te houden dat je geen flutter krijgt

gr maikel
 
Laatst bewerkt:
Ik snap opzich wel wat je bedoelt; ik vergelijk ook bewust niets met mijn kisten nu, maar ik meen dat Sandor gewoon een normale Graupner servo had op het hoogteroer, maar goed, Berto is gewaarschuwd, dan kan niemand zeggen dat ik mijn mond heb gehouden:D
 
Berto is gewaarschuwd
Ja en nu moet ik zeker bang worden?!?!?!? ;-)

Nee hoor maar een beetje "common sense" is soms ook niet verkeerd.
Zo kan ik ook wel 10 kilo servo`s op mijn Skymaster gaan monteren, is dat reeel? nee ik denk het niet.
Het blijkt dat die met standaard servo`s op alle roeren perfect werkt.

En die kist weegt ook 9 kilo en is onderhevig aan 2 trillende motoren.

Nu ligt de mogelijke snelheid (let op dat "mogelijke" in het begin zal dat zeker niet hoog zijn) een stukje hoger echter lijkt het mij dan teveel van het goede om meteen 4x sterkere servo`s te gaan gebruiken.

Ook omdat zoals Maikel al aangeeft je niet de volle uitslagen benut en dus ook niet de volle trekkracht nodig zal hebben.

Dus ik blijf nog steeds hangen op mijn eerste set-up, en mocht de kist naar beneden komen doordat een servo niet sterk genoeg was dan horen jullie dat natuurlijk (al zal er na zo`n crash weinig te achterhalen zijn ben ik bang ;-) ).

Maar voor zover laat ik het servo vraagstuk weer even rusten en ga weer verder met de bouw :D
 
ben het met je eens berto,als je de eerste setup toepast,zal je geen problemen krijgen,of je moet echt gaan raggen met die kist dat doe je heus niet in het begin,eerst gewoon ff wennen aan de snelheid,evt figuren vliegend doen dan gaat het helemaal goedkomen,ikzelf ben aan het kijken naar nieuwe kist,zal wel een arfje worden,er is nog weinig keus in bouwpakketten zoals de tt helaas,ben op zoek naar een jet die op kleinveld te landen is..eerst onze tt met nieuwe ecu maar eens testen
 
krachten

@Berto.
Jij rustig aan doen, right :wink: 5 vluchtjes misschien maar dan haal jij alles uit de kast.
Effe ter verduidelijking, de krachten op je roervlakken nemen tot de 2e macht toe bij een verdubbeling van de snelheid, evenredig aan de te overwinnen weerstand van de lucht.
Enne ik heb wel eens kist naar beneden zien komen met flutter waar je bang van werd. (Gerhard Reinst) geeft wel weer een mooie vuurbal met paddestoel pluim overigens maar dit terzijde.
Die Formost gaat op z'n sloffen 250km/u halen met een P80 en misschien wel 300km/u.
En je wilt eigenlijk niet precies weten wat er dan voor krachten op je kist komen.
Mijn advies is op je rol en hoogte, 5kilo+ en metal gears toepassen, PS ik heb nog 3 servos voor je liggen die niet willen werken op mijn 2.4 besturing maar perfect werken op de oude 35Mhz, metalgear en power zat.(Heeft met de pulseband te maken heb ik mij laten vertellen)

Ger.
 
Jij rustig aan doen, right 5 vluchtjes misschien maar dan haal jij alles uit de kast.
Wie ikke??? denk dat je een andere Berto voor je hebt ;-)

Mijn advies is op je rol en hoogte, 5kilo+ en metal gears toepassen
Dan zou ik op rol eventueel wel de Hitec MG645`s (7,7kilo bij 4,8 ) kunnen toepassen en op hoogte een slagje zwaarder.

PS ik heb nog 3 servos voor je liggen die niet willen werken op mijn 2.4 besturing maar perfect werken op de oude 35Mhz, metalgear en power zat.
Je hebt PB ;-)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top