Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
En zo kwam het binnen:
jet100.jpg

Vandaag ook even lijm en scharnieren gehaald.
Als de lokatie daarvan bepaald is en ik ben tevreden kan het echt glaswerk gaan beginnen :D

Laatst bewerkt:
Een turbine zo in de doos zien liggen vind ik ook altijd sexy uitzien.
Je zou het gewoon zo op de salontafel zetten, als decoratie. :D

Blijven gaan Berto, je maakt op dit moment meer bouwvorderingen dan ik. Ik ga eens in actie moetenschieten :p

ziet er mooi uit berto,is de gloeiplug aansluiting,ik bedoel het zwarte kapje waar de rode draad uit komt zo,n standaard ding?ik bedoel aan de kabel trekken en hem dan gloeiplug drukken en weer los laten?heb er slechte ervaring mee,wil nog wel eens sluiting maken als tie er niet goed op zit,en kan je je driver kosten van ecu,ook al is tie kortsluitvast,maar zal wel goed zitten,zorg ervoor dat je de kabels lang genoeg houdt,en begin niet te hoog met je gloeispanning(zal ook wel goed ingesteld staan)het heeft mij nogal wat pluggen gekost.
morgen(zaterdag gaan we rene en ik r.mt.)de niewe ecu uitgebreid testen,mocht alles goed gaan gaan we dit geheel inzetten in f16,dus wordt weer een leuk en spannend begin van 2009.
met jou formost ga je veel plezier beleven,als ik het draadje zo volg,ziet er allemaal goed uit,en je hebt van ger deskundige hulp wat ik zo lees,dus gaat goedkomen.
m.vr.gr,henk

@Berto

Jeetje dat is een mooi setje man, niks mis mee en wat beteft die gloeiplugaansluiting jo laat ze lullen, dat heeft kontakt of niet en is een zeer betrouwbaar onderdeel van het geheel.

Natuurlijk Rossie 8 pluggen gebruiken van 6 euries en het draadje iets naar buiten trekken, of een lange aansteker van de blokker voor 1 eurie werkt ook prima hihihi toch.

Ik wens je er veel jetvliegplezier ermee.

Vriendelijke groeten Jaap

Laatst bewerkt:
@ vinnygogo,
Zat zeker goed verpakt, netjes nog in de doos.

@ Koenieboy,
Neh, niet als decoratie, zo iets moet werken en draaien :yes:
M`n handen jeuken wel om de techniek te bekijken en em open te maken maar ik kan me nog inhouden :roll:

ps. Ga eens bouwen man ;-)

@ jetpropdlx,
Met een gebroken deksel ja ;-)
Nee hoor je had hem perfect ingepakt Eric, nog bedankt voor je medewerking (oeps de baas vergeten te vertellen dat deze verzendkosten voor mij zijn.... Ach sponsort die mij ook maar een beetje ;-) ).

Yep, er zaten 2 "telefoonkabeltjes bij maar dat zou 3 moeten zijn).

@ Bramman,
nee nee, echt niet in de boom, alvast losjes in de kist.

@ henkbraam,
Thankxs, de gloeiplug aansluiting is zo`n bekend kapje, heb dit ook op diverse kisten van mij zitten en ik moet zeggen zonder problemen.
De gloeispanning staat nu ingesteld op 2,2V.
Min toeren: 35.000
max. toeren: 115.000
tot. tijd 3h 55min 50sec
Heb ook het aantal goede starts, foute starts etc. allemaal voorbij zien komen maar weet even daar niet de getallen zo van.

En met die deskundige hulp zit het wel goed dus ga ervan uit dat het goed gaat komen, zo niet dan weet ik bij wie ik altijd nog wat kan vragen ;-)

@ Jaap Gaasbeek,
Thanks, zal in ieder geval wat extra plugjes meenemen (heb ik altijd wel) maar geloof dat de handleiding Rossi 3 zegt?!?!?.

Naja, nog eens na lezen.

Maar plezier gaan we zeker beleven :yes:

advies

@Berto.

Mooi hé allemaal.
De beste plug is de 4T OS, is de sterkste wat betreft de gloeispiraal, zodoende wordt er vaak de Rossi 8 geadviseerd, i.vm. de draaddikte, gebruik je de Rossi 3 b.v. dan zou ik zeker de gloeispanning niet hoger zetten dan 2 volt, als de motor niet lekker aanpoeft is het vaak een niet optimale positie van de gloeidraad, met wat licht gepruts :wink: is dit ook vaak opgelost.
Spanning van de gloeiplug stond en staat bij mijn motor altijd op 2 volt, hoog zat, dan gloeit die maar 0,5 sec langer.
Als de motor inderdaad maar een max toerental van 115K heeft gedraaid en maar 4 uurtjes totaal dan is die practisch nieuw.
Die derde signaaldraad heb je niet nodig want er gaat 1 draad van de motor naar de ECU, 1 draad van de ECU naar de statusprint (met die drie led's) of de programeer en uitlees box, je kan altijd zonder de statusprint de motor laten draaien, dat is waarschijnlijk de reden dat die derde kabel er niet niet bij zat, kan er naast zitten hoor :wink:
PS een klein stukkie kabel heb ik hier nog wel voor je liggen als je perse de statusprint in de kist wil laten zitten.

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Berto
Die derde signaaldraad heb je niet nodig want er gaat 1 draad van de motor naar de ECU, 1 draad van de ECU naar de statusprint (met die drie led's) of de programeer en uitlees box, je kan altijd zonder de statusprint de motor laten draaien, dat is waarschijnlijk de reden dat die derde kabel er niet niet bij zat, kan er naast zitten hoor :wink:
PS een klein stukkie kabel heb ik hier nog wel voor je liggen als je perse de statusprint in de kist wil laten zitten.

Groet Ger.

klopt , motor draait ook zonder statusprint.
Maar wel makkelijk.
je kan dan je motor starten zonder dat je elke keer je uitleeskast er aan hangt , maar toch gelijk controleren of b.v. je turbine accu genoeg spanning heeft doormiddel van de lampjes.

gewoon inbouwen , het is maar een klein dingetje en makelijk in te bouwen, en veel gemak van

gr maikel

Hee Mannen,

bednankt voor jullie toevoegingen.

Wil toch wel die status print wel inbouwen dus Ger hou me aanbevolen voor vootr ouw stukje draad :-)

Heb zowel wel Rossi 3 als 4T plugjes liggen (en misschien zelfs wel een Rossi 8) dus dat komt wel goed.

Vandaag de hele dag op Leleystand staan te knutselen aan een Speed Canard, daarbij wel weer een deel van m`n motor (en m`n autoreparatie) terugverdiend dus het was zeker weer een nuttig dagje.

Tevens van Onno een stuk rond alu gekregen om velgen en remmen van te draaien dus ook snel maar eens banden gaan bestellen.

En nu nog maar voor het slapen gaan even aan de knutsel.

gloeiplug aansluiting.

@Berto

Jeetje dat is een mooi setje man, niks mis mee en wat beteft die gloeiplugaansluiting jo laat ze lullen, dat heeft kontakt of niet en is een zeer betrouwbaar onderdeel van het geheel.

Natuurlijk Rossie 8 pluggen gebruiken van 6 euries en het draadje iets naar buiten trekken, of een lange aansteker van de blokker voor 1 eurie werkt ook prima hihihi toch.

Ik wens je er veel jetvliegplezier ermee.

Vriendelijke groeten Jaap

laat ze lullen? hou toch op man,als je alles zelf maakt,wat jij niet doet,kom je wel eens dingen tegen ,wat meschien handig is voor mede turbinebouwers.
meer was niet de bedoeling.

Misschien vanavond weer een update qua bouwfoto`s.
Maar ik beloof niks ;-)

hee berto

je gaat harder als ik dacht hoorde van jaap dat je de turbine ook al binnen hebt
geweldig man
ha nu hopen op snel mooi vliegweer

@henk braam
geen suggesties doen aan iemands adres als je niet weet of diegeen wel veel zelf maakt
ik weet dat hij wel veel zelf maakt of anders wij veel zelf maken.
doe er je voordeel mee !!!

dit is een draadje van berto over zijn jet laten we dat zo houden
groeten martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Jongens,

tja Martin ook bij mij gaat het harder dan verwacht :-)
Maar wel errug leuk allemala dus ook dat is een reden waardoor de snelheid er lekker inzit.

Hoop vanavond nog wel wat te doen maar jullie zullen wel zien of dat gaat gebeuren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back