Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geen gas aanboord vooralsnog.

Kon geen roze vinden ;-)

Idd geen gas aan boord! Je zal in mijn jets nooit gas vinden!
Als de turbine gas nodig heeft om te kunnen starten gewoon via een snelkoppeling doen en flesje mooi op de grond laten staan.

Je kist ploft natuurlijk wel leuk uitelkaar bij een klein lekje met gas LOL

Als de turbine gas nodig heeft om te kunnen starten gewoon via een snelkoppeling doen en flesje mooi op de grond laten staan.
Ook wel een beetje mijn idee.

Ruimte zal ik wel kunnen vinden maar gas aan boord is alleen leuk om een paar keer te starten zonder wat eraan.

Echter haal je toch altijd de kap eraf met starten dat win je er ook niet mee.

Ik ben ook begonnen met de Jetcats en on board gasflesjes.
Toch een gedoe en verlies van gas met het afkoppelen. Extra risico op brand bij een crash, vandaar dat ze vanwege de US in de software een optie moesten inbouwen dat na succesvol opstarten het gasflesje leegloopt de motor in.
Regelmatig failed starts gehad vanwege te lage druk, te weinig gas en vulproblemen met de snelkoppeling bij koud weer(bevriezen!), zodat het er net zo hard weer uitliep.

Dus nu alleen nog maar starten vanuit een externe gasfles, na een tijdje weet je wanneer je hem al tijdens de startcyclus kunt afkoppelen, je sluit de kap en als de motor klaar is met het starten kun je weg, het kost echt geen extra tijd.

(je moet de fles alleen NIET op zijn kop houden zoals ook al eens iemand probeerde...)

Ja, je volgende motor heeft natuurlijk kerostart....

gasflesje

@Berto.

Ik gebruik voor de XL Velox nu weer gas, nadat de FET in de ECU er voor de 2X uitgefikt was door de hoge stroom voor de hele start cyclus, gloeien, startmotor en de kleinere afnemers, pomp en klepjes, ondanks een accu weiche hiervoor, waar je een externe accu aan kan hangen voor de start cyclus. ????? is wel steeds netjes opgelost door ProJet, deze ECU gebruik ik, ik moest alleen tekst en uitleg geven voor wat betreft de ingestelde parameters hoe ik de kerostart had ingesteld, was allemaal in orde en is perfect afgehandeld door ProJet.
In mijn F86 zit nog wel de kerostart, de FET in deze ECU blijft vreemd genoeg wel heel.
Ik gebruik een hobby gasflesje van de Gamma met daarop gefabriekt een 4mm Festo snelkoppeling, zo een met aan de ene zijde M5 draad en aan de andere zijde de 4mm slang invoer.
Na het starten altijd, na afkoppelen van je startgas, de aansluiting naar je motor afsluiten, anders blaast de motor terug door de leiding, soms sluit het solenoid klepje niet goed en dan is ie zo naar de vaanjes.
Dus ook bij mij geen gas mee omhoog, is risico minder.

Ger.

Kerostart is ook niet alles...

Het mooist start (is mijn ervaring) nog steeds de gasstart. Intussen gebruik ik uitsluitend kerostart. Waarom? gewoon omdat dit een keer ingebouwd is... en om te kijken hoe dit gaat.
Overigens ..dit gaat prima, maar er zijn nadelen, zoals toch de grotere of extra accu ( er wordt redelijk wat ampjes gevraagd voor het gloeien.. Deze kan je na de start op de grond achterlaten natuurlijk..) De start vindt wat onregelmatiger plaats waardoor wat vlammen achter de motor niet zeldzaam zijn. Alleen uiterst goede instelling (pomp ramp up, toeren verloop startmotor, etc ) maakt een goede vlamloze start mogelijk.
Het voordeel is inderdaad... geen rekening met gas te houden dus minder toeters en bellen.

Echter ga geen motor met gasstart ombouwen van gas naar kero, indien je gebruik maakt van RVS sticks en idem brandkamer. De fakkel bij de opstart met kero kan een behoorlijke dreun geven aan de materialen. Bij toepassing van all inconel is er geen probleem.

groet,
Jacques.

Moeten jullie allemaal niet vliegen??? het is schitternd weer.

Ik heb nog als excuus dat ik eindelijk een keer een weekend vrij ben na 12 dagen achter elkaar werken.
De kleine slaapt nog even en kan ik dus mooi even hobbyen ;-)

Maar geeft niet zo kunnen jullie mij lekker snel antwoord geven :D

Ook ik had begrepen dat er al verscheidende vliegers van kerostart weer terug gingen naar gasstart omdat dat blijkbaar toch minder problemen geeft.

Qua slangen en koppelingen moet ik nog even een inventarisatie maken.
Brandstof slang heb ik wel een stuk van liggen maar waarschijnlijk net te weinig.
Gasslang 0,0 net als koppelingen.
En dan nog een gasfles met koppeling.

Zit even te denken wat ik nodig heb.

1x 1 mtr 4mm Festo slang voor de brandstof,
1x hoppertank
1x 4mm T-koppeling Festo voor brandstoftank vullen,
1x inline filter heb ik al,
1x 4mm vulkoppeling Festo voor de brandstof,
1x (nood)afsluitschakelaar 4mm Festo.

1x paar cm 3mm Festo slang (voor aansluiting op de Turbine),
1x 4mm naar 3mm Festo verloop voor gas,
1x 4mm vulkoppeling Festo voor het gas,
1x 5mm draad naar 4mm Festo voor gasfles aansluiting,
1x gasafsluitschakelaar 4mm Festo.

Mhhh, ben ik zo nog wat vergeten?!?!?

Laatst bewerkt:
Moeten jullie allemaal niet vliegen??? het is schitternd weer.

Heb het een paar weken geleden met -2 gedaan, m'n zender vroor vast in mijn handen, mij niet gezien, ik wacht wel weer tot het een paar graden boven nul is:D (heb weer het schaatsen opgepakt, is zo'n beetje het enige wat je nu kunt doen)

Grt.

Ben vanmorgen nog op de Ginkel geweest..
Ik was blij dat er verder niemand was, heb mijn depron/slowflyer omgebouwd.
In 15 seconden van vliegmasjien naar tunnelboor:bad-words:

Okee door teveel gewicht en te grote motor was het eerder een FASTflyer :cool:

ONTOPIC!

Ziet er allemaal mooi uit Berto, ben erg benieuwd hoe dat er in levende lijve uitziet.

Groeten Jan Willem

formost

Berto.
je maakt er wel een heel erg mooie formost van.
Hij vliegt ook bij 0 graden .
Van middag 1 vlucht de vingers vriezen je er nog net niet af, dus wacht ik op mooier weer.
Gr Gerrit Jan.

ik heb op oudjaarsdag ook staan vliegen met -8 op de thermometer. meer als 5 minuten buiten hou je niet vol hoor. gewoon rustig afbouwen die jet dus en in de lente mooi invliegen

Ik heb ook gemerkt dat mijn zenderaccu (li-ion) behoorlijk minder presteert dan met hogere temperaturen, maar mijn handen hadden nog het meeste last:D

Watjes
Ben al 2 dagen gaan vliegen met skies onder toestel en geheel geen last van de kou -6 zelfs warm in de zon zonder wind.

Watjes
Ben al 2 dagen gaan vliegen met skies onder toestel en geheel geen last van de kou -6 zelfs warm in de zon zonder wind.

Tuurlijk, eerst een paar 'jan wandelaartjes' op zeker :wink: dan is de kou best goed te trotseren.

Rosé, ga je weer zien.

Ger.

Hehehe, praatjes makers :rolling:

Maar ff terug hier naar toe:
1x 1 mtr 4mm Festo slang voor de brandstof,
1x hoppertank
1x 4mm T-koppeling Festo voor brandstoftank vullen,
1x inline filter heb ik al,
1x 4mm vulkoppeling Festo voor de brandstof,
1x (nood)afsluitschakelaar 4mm Festo.

1x paar cm 3mm Festo slang (voor aansluiting op de Turbine),
1x 4mm naar 3mm Festo verloop voor gas,
1x 4mm vulkoppeling Festo voor het gas,
1x 5mm draad naar 4mm Festo voor gasfles aansluiting,
1x gasafsluitschakelaar 4mm Festo.

ben ik zo nog wat vergeten?!?!?

Hehehe, praatjes makers :rolling:

Maar ff terug hier naar toe:
1x 1 mtr 4mm Festo slang voor de brandstof, heb ik nog wel voor je
1x hoppertank deze ook
1x 4mm T-koppeling Festo voor brandstoftank vullen, deze ook
1x inline filter heb ik al, heb je niet nodig maar je mag er 1tje plaatsen van mij
1x 4mm vulkoppeling Festo voor de brandstof, heb ik ook nog
1x (nood)afsluitschakelaar 4mm Festo. moet je nog aanschaften en direct servo bedient maken, onafhankelijk van de ECU, ik vind dit een must, anderen misschien niet

1x paar cm 3mm Festo slang (voor aansluiting op de Turbine), heb ik ook nog voor je
1x 4mm naar 3mm Festo verloop voor gas, die heb ik niet voor je en
heb je misschien ook niet nodig
1x 4mm vulkoppeling Festo voor het gas, heb ik ook nog liggen
1x 5mm draad naar 4mm Festo voor gasfles aansluiting, heb ik ook nog liggen
1x gasafsluitschakelaar 4mm Festo. kun je beter een terugslag ventiel voor gebruiken mét een stopper-plug

ben ik zo nog wat vergeten?!?!?

Ongetwijfeld, maar dat zien we dan wel weer.

Koud hé.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back