Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het zet wel aan tot nadenken dat het op steeds minder clubs is toegestaan om turbine te vliegen:D

Alexzzz even een vraagje.

Betekent die smiley nu dat je het leuk vindt dat er op steeds minder clubs met turbines gevlogen mag worden?

Henri

Hee Sandor,

we zullen zien wat voor een avonturen dit geeft :D

Zal zowiezo ook wat gaan spelen met het zwaartepunt, Ger gaf ook al aan dat hij iets verder naar achteren lekker zou vinden.

Wel lekker trouwens iedere Formost vlieger loopt te klagen dat het zwaartepunt te ver naar achter ligt.
Sommigen hebben zelfs de akku in de neus gemaakt door daar een stuk uit te zagen.

Dus ik alles ver voorin geplaats mag het bij mij weer naar achteren :rolling:

tips

@Sandor.

Had ik inderdaad tegen Berto gezegd om het zwaartepunt telkens met een centimetertje naar achter te verplaatsen, wordt die kist nog lekkerder te besturen, en ik vind hem al zo lekker vliegen :yes:
Dat met de flaps kan echt geen kwaad, die kist kan zoooooo langzaam, alleen wil die doorzetten zodra je ietsje -pitch geeft, komt direkt de snelheid er weer in.
Kleine stapjes nu, komt allemaal goed.
En dat motortje loopt zo lekker, eigenlijk zou de ECU aangepast moeten worden zodat die sneller acc, deze motor kan het hebben EGT temp is rond de 620 bij max K en tijdens acc heb ik hem niet boven de 660 grd gezien, nice.

Ger.

(@Maikel, misschien een idee om de regelementen van G&E ook bij ons toe te passen, ben je gelijk klaar met de jetvliegers toestroom :wink:)

En daarbij dat gezegd hebbende.

Zullen we de diverse jet/club perikelen in een ander draadje uitvechten?

Gaan we vanaf nu weer verder met de jet ;-)

He, hebben we Ger ook weer met het opvoeren van het motortje :cool:
Man ik kan er net mee vliegen ;-)

Laatst bewerkt:
Mhhh, weet even niet welke zwarte balk je bedoeld :roll:

Gister ineens 2 ideeen onder de douche naar lekker te hebben gevlogen.

1 ben ik al weer kwijt, de andere heb ik nog.

Heeft iemand ooit wel eens toegepast op een jet met dubbele rudders om deze te gebruiken als rem?

Door ze allebei naar buiten of binnen te draaien, wek je een remmend effect op wat een kist nog meer zal afremmen.
In samenwewrking met de flaps zou je de kist met nog heel wat vermogen naar de baan moeten vliegen met toch een minimum aan snelheid.

Ik heb de rudders nu via een Y-kabel zitten, mede omdat mijn ontvanger geen vrije plaats meer heeft, maar het zou wel een leuk experiment zijn.

En nu ik dit aan het typen ben schiet in eens het andere idee in m`n hoofd, aur dat deed zeer :roll:

Is een "crow" mix misschien een optie (als m`n zender nog zoveel vrij heeft ?!?!) dus full flaps down en dan de rolroeren een stukje up.

Mhhh, zijn wel leuke experimenten voor in de toekomst.

Heeft iemand ooit wel eens toegepast op een jet met dubbele rudders om deze te gebruiken als rem?
Beperk je dan de uitslag van het roer niet als je ze ook al remkleppen wilt gebruiken?

Heb je (bij crosswind landingen) niet vrij veel roer-uitslag nodig om die kist nog een beetje 'recht' op de baan af te laten vliegen?

Ik zie met mijn aerobatics-vliegtuigen (die toch al belachelijk grote roeren hebben) dat ik dan vrij veel richtings-roer uitslag moet geven. Jij hebt in verhouding een veel kleiner roeroppervlak dus je zult nog meer uitslag moeten hebben.

Toch? Hey ik heb er ook geen verstand van.
Ik heb nog nooit een kist met kleine roertjes gevlogen. Geen trainers of schaalkisten. En ik heb nooit met remkleppen gewerkt :)

Dus als ik onzin uitkraam (wat je wel gewend bent van me ;)) neem me niet kwalijk.

P.S. Jammer dat ik gisteren niet naar de hei kon komen. Ik was onderweg met de Extra toen ik een telefoontje kreeg en moest omkeren. Oh well. Er komen nog wel meer mooie vliegdagen.

Laatst bewerkt:
Hey Berto, neem effe een asprientje.....;)

Over het algemeen is elke manier van weerstand opbouw tijdens je approach wenselijk zolang het de stabiliteit van de kist niet ten nadele komt. Het grote voordeel bij een jet is dat je dan veel meer vermogen er op kunt houden bij dezelfde nadering snelheid. Het grote voordeel zit hem dan juist in je throttle control, bij hogere toeren heb je snellere reactie om effe gas bij te geven en zéker als het niet lekker zit en je wilt plotseling door dan heb je ook onmiddelijk power als je de remmen weg haalt, je bent niet "committed to land" zoals ze dat mooi zeggen....

Dusssss, experimenteer ze!

Grt,
Gerald

Hee Jaap,

gister heb je weingi gemist, het was errgu winderig en echt werk weer, denk dat jij niet lekker gevlogen zou hebben met je Extra.

Wat betreft je rudder uitslag heb je wel gelijk maar echt 90 graden crosswind kom je weinig tegen.
En als het zo hard waait dat je dat niet meer tegen kunt sturen dan ga je zowiezo al niet op zo`n baan vliegen.

Daarnaast ligt de landingssnelheid wat hoger waardoor je met minder uitslag hetzelfde effect krijgt.

Momenteel kan ik dit toch niet toepassen dus was maar eenm idee, de "crow" stand is zeker wel het proberen waard.

Hee Gerald,

asprientje heb ik maar links laten liggen ;-)

Kijk dat is een grens die opgezocht kan gaan worden, allereerst ga ik kijken wat nu echt de grenzen van de kist zijn, kom ik komende woensdag waarschijnlijk snel genoeg achter op ons "veldje".

Merkte bij vlucht 5 op Rozenburg al dat met wat wind op de neus en met full flaps ik op final al wat meer gas erop kon houden zonder nare eigenschappen.

En het kan nog langzamer, nu ook met die 20 graden meer flaps zal dat ook al we schelen en zal ik nog meer gas nodig hebben.

Maar hetgeen wat jij aangeeft is juist hetgeen wat ik op wil zoeken (testen dus), zeker met mijn eerste generatie P80 die een acceleratie tijd heeft van "ga maar een bakkie koffie zetten" ;-)

Als ik dus de snelheid zover omlaag kan krijgen met behoud van de stabiliteit dat ik met een redelijke gasstand binnen moet komen dan pakt de motor bij een eventuele doorstart ook directer op en heb ik meteen thrust om door te gaan.

Moet ik dat vanaf idel doen dan ligt de kist zeker al tegen de grond aan.

Maar ach waar heb ik het over, net 5 vluchten (waar 4 dus van zelf gestuurd) achter de rug.

Komende woensdag (als alles voor die tijd naar wens is) gaan we dus oefenen voor Appingedam landingen ;-)

Hee Jaap,

gister heb je weingi gemist, het was errgu winderig en echt werk weer, denk dat jij niet lekker gevlogen zou hebben met je Extra.

Dat is juist een goede training voor Jaap, op de F3A-X wedstrijden waait het ook altijd hard:mrgreen:

Berto; waar ga je komende woensdag vliegen?

Hey berto, leuk idee :) Ga ik ook zeker over denken als ik kanalen over heb, ik wil 7 kanaals ontvanger gebruiken......

1 - ail1
2 - elev
3 - throt
4 - rud1
5 - neuswiel
6 - ail2
7 - rud2

Moet net lukken ;) Wielremmen en flaps ga ik er niet op zetten.... retracts ook niet in eerste instantie maar er is ook geen ruimte voor op de ontvanger :( toch maar 8 kanaals erin dan ;) Kan later wel.

Als je idee werkt ga ik het ook gebruiken, ik heb geen flaps. Rolroeren omlaag wou ik als flaps inzetten.

@ Alexzzz,

at the homespot ;-)

@ Herman,

Nu ik ermee gevlogen heb zou ik als ik jouw was toch overwegen om flaps te gaan toepassen.
Denk dat je er heel vleel profijt van het.

Rolroeren gecombineerd als flaps ben ik nooit zo heel erg weg van :nooo:
Verlaagt de rolroer respons toch altijd wel nadelig :-(

Momenteel heb ik geen uitgangen meer vrij :-(
1 throttle
2 L rol
3 hoogte
4 richting (2x Y-kabel ook voor de neusbesturing)
5 R rol
6 gear
7 flaps
8 brakes
9 aux ECU

nr 9 zou ik eraf kunnen laten, die regelt alleen turbine off, turbine normaal, turbine auto off.

Dat zou dus eventueel een optie kunnen zijn.

Ik kijk echter ook nog steeds met een schuin oog naar de Jeti 2,4 voor mijn MC19 met een 14 kanaals ontvanger (en dan kan ik ernaast nog steeds gewoon 35 vliegen :-) ).

Wie weet ooit eens.........

Probleem: Neuswiel kan dan niet meer op rudder kanaal dus van 1 naar 3 ;) Of je moet op de achter poten landen, rudder koppeling uitzetten en dan de neus poot aan de grond....... mmh.....

Ik ben ook van plan om onder de 6.5kg leeg te blijven dus flaps zullen dan minder belangrijk zijn. Matthijs Quartel vliegt ook zonder en heeft er geen moeite mee volgens hem. Kist weegt normaal ook 6.5 en dan zit het er ook niet op. Met bijna lege tanks zal de mijne rond de 7 uitkomen dus dat moet willen zonder flaps.

Mhhh, dat nueswiel is een goeie (mhhh, toch dan een 14 kanaals ontvanger :cool: ).

Wat jij zegt is ook wel weer waar, 6,5 kilo moet al een stuk beter te doen zijn dan mijn 8 kilo leeg.

Zal de kist zo eens echt op de weegschaal zetten ben nu echt benieuwd naar het werkelijke gewicht.

Klopt, die van Matthijs is een heel stuk lichter, zie je toch direct weer wat al die fratsen voor een extra gewicht met zich mee brengt.
Maar van dat gewicht merk ik weinig kissie gaat er nog steed slekker vandoor :D

Het verbuik valt mij ook alleszins mee, alle vluchten duurden rond de 7 minuten en veelal zat de tank nog voor een kwart vol, 1 keer zelfs nog half vol (de main tank is 2 ltr en de hopper iets van 400cc).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back