verder aan het schildpad beest nu de wtc op bouwen zodat hij mooi onder het schild past de grote grijze buis word de deksel waarlangs ik aan de ingewanden van de schild pad ga kunnen geraken er komt een stop in met een O ring en een bevestiging maar daar ben ik nog naar opzoek welke een goeie is de eerste paar lagen worden aan de buitenkant gezet en de rest aan de binnen kant voor stevigte te bekomen de klei en de romp is ingesmeerd met los lack zodat als het geheel is uitgehard dit uit de romp kan genomen worden na verstevigen heel de zaak terug met polyester in de romp lijmen en dan kan de as en de roer toestanden ingebouwd worden straks de rest van de foto's
de ring word nu met polyester langs binnen vast gezet en nadien terug verwijderd in de opening komt dan de sluiting te zitten hier zit hij ingegoten met polyester die met vlokken is verdikt zo is het een stevig geheel geworden wat aardig wat druk gaat aan kunnen gr raf
de schildpad drijft en is waterdicht hier boven de zelf gemaakte aandrijving. om de prop zo vlak mogelijk te krijgen en maximaal stuur vermogen heb ik dus gekozen voor deze aandrijving deze was in deze maat niet te koop dus zelf bouwen dan maar deze is nog gewoon gesoldeerd maar er is een in de maak die hard gesoldeerd is met zilver maar voor testen of de aandrijving werkt is dit ruim voldoende gr raf en we gaan weer verder
ja hij ging er niet in want hij kwam niet in het midden te zitten en dat zou een te grote afwijking gegeven hebben tijdens het varen dus voor een gewone aandrijving gegaan met een prop maar wel een draai bare schroef as daardoor blijft de schildpad kort te kunnen draaien gr raf
vandaag de stuur stang en de sluiting ingebouwd . die laatste gaf wat tegenwerking door de dikke laag polyester die ik aangebracht had als alles uitgehard is dan kan ik de stuurstang gaan bevestigen en de servo een plaatsje geven dan gaan bedenken hoe ik de voorste vinnen ga laten bewegen met het zwemmen ik heb reeds een idee maar of er de plaats voor is in de tussen ruimte is maar de vraag of ik moet de servo's mee in de romp werken en dan zien dat ik alles waterdicht krijg met polyester en tec7 in de tussen ruimte is niet zoveel plaats over om nog van alles in te steken buiten wat lood strippen al is het een groot beest het is toch klein van binnen nu de kop nog kunnen mee laten bewegen met het roer dat zou pas mooi zijn dus ik denk er over om ook daar een servo in te gaan bouwen die de kop links en rechts laat gaan maar eerst maar eens zo proberen of het wel wil varen gr raf
nu kijken hoe ik deze kerel aan het varen en duiken ga krijgen hij is wel 30 cm lang maar hij is maar een 6 à 7 cm breed ik opteer voor een 380 motor met een 20 mm prop en een midi servo en 2 S lipo dan een corona 4 kanaals ontvanger een een china 10 amp regelaar en als ik dat er allemaal in krijg mach ik lachen gr raf
dank je wel er waren een paar criteria vooropgesteld 1 water dicht 2 gemakkelijk open en dicht te doen 3 goedkoop te bouwen 4 twee kanaals besturing 5 lion 2S cellen kunnen gebruiken 6 tegen een stootje kunnen de andere 4 ben ik vergeten LOL het zijn gemakkelijk te varen boten en ze kunnen toch diep duiken de schildpad is een verhaal apart want die voldoet niet aan criteria 3 ze is echt wel een gecompliceerd beest geworden voor de rest klopt alles nog wel de voorpoten wil ik gaan laten bewegen maar hoe ik dat ga inbouwen daar zit nog een ????? probleem eerst ik heb geen plaats voor nog 2 servo's te zetten IN de romp nu dacht ik om langs de kanten 2 bakjes te maken waar die servo's in kunnen zitten zo spaar ik ruimte eerst eens kijken of ze zoals ze nu is reeds waterdicht is gr raf
zo alles een voorlopig plaatsje gegeven in de buik de as komt minder stijl en alles komt op een techrek te zitten maar voorlopig alles er in gepast of het er ook in gaat anders moest ik nog niet aan een mal beginnen mijn gedacht gelukkig past ongeveer alles er in dus we kunnen van de week een malletje gaan maken van het beest 5 cm bajonet maken en dat zou het moeten zijn gelukkig passen de O ringen van de grundhai er op anders had ik weer dat gezeik om aan die O ringen te geraken gr raf
Raf, 1 water dicht - is toch normaal? 2 gemakkelijk open en dicht te doen - ook normaal? 3 goedkoop te bouwen - soms moeilijk 4 twee kanaals besturing- moet kunnen 5 lion 2S cellen kunnen gebruiken - moet kunnen 6 tegen een stootje kunnen - Kijk eens naar die 7C's die er in het verleden waren ter dikte van een sigaren koker. Alles zat er in en werkte. 5 maal een 7c in een sigaren kistje. Succes. hein
1 is niet normaal want veel boten lekken na een uurtje en deze zijn bedoelt om heel de dag in het water te liggen 2 is ook niet vanzelf sprekend als je sommige boten ziet met 100 moeren en die kleintjes die heb ik toen ook gezien ja maar Hein das jaren geleden en die ik nu bouw moeten tegen een stootje kunnen die 7C's waren heel fragiel en bij mij zit er een gewone standaard servo in omdat deze robuust zijn de regelaars zijn 10 amp terwijl de motor maar 1 amp trekt dit alles om tegen een stootje te kunnen waarom dacht je dat ik met dubbele O ringen werk terwijl een O ring meer dan voldoende is gr raf
eerste test met de schildpad .filmen en varen gaat niet goed samen aar de test is wel geslaagd nu verder werken aan het beest
marten nu moeten de voorste vinnen gemaakt worden deze worden door een pic gestuurd en de besturing is niet zo gemakkelijk ik moet een soort U vormige beugels gaan maken weer ze in scharnieren en de twee externe servo's drijven ze aan gaat ze naar links dan stopt de linker vin met roeien en als ze terug rechtuit gaat dan wacht ze tot ze weer synchroon mee kan roeien met de rechter vin en naar rechts natuurlijk het omgekeerde maar ik weet nu dat ze vaart en ook dat de besturing achteraan werkt want heel dit beest is zo nog niet gebouwd door mezelf en ik kan ook zo maar niet efkes iemand hulp gaan vragen het probleem is die U vormige beugel bevestigen in de romp er is geen plaats en toch moet het muur vast zitten gr raf
vandaag aan een van de voorpoten beginnen ik denk dat ik een systeem heb bedacht dat zou kunnen werken zonder teveel wrijving eerst maar al eens 1 poot proberen aan het werken te krijgen en dan zien we wel verder in de poot komt een alu plaat te zitten waar een bus ingelast is deze bus draait tussen twee vaste punten die in de romp worden gelijmd de as kan ik vast zetten met een inbusboutje zodat alleen de poot kan scharnieren een kogelkopverbinding zorgt voor de verbinding tussen de servo en de poot kijken wat ik vandaag klaar krijg gr raf
zo eerste stukje gezet en nu wachten tot het uitgehard is polyester hard redelijk snel uit dus straks kunnen we verder de andere delen zijn reeds gemaakt alles ingesmeerd met los product want bovenop komt nog een laag polyester en dan mag het zaakje niet een geheel worden want anders beweegt er niets hopen dat de andere kant even vlotjes gaat gr raf en straks ne foto
het mechaniekje staat haast in elkaar natuurlijk juist weer geen koppeling die daarop past het is om kapot te vallen dus ga ik het anders moeten doen voorlopig maar dan kan ik het toch testen en een 3 mm asje heb ik natuurlijk ook niet liggen dus ik moet dringend naar de model winkel gr raf
tweede lager is nu aan het uitharden dus straks testen of het werkt dju geen koppeling om het aan te sturen en die ik heb is te lang en draait verkeerd dilemma en miserie , miserie