Gezamenlijk project voor een in Nederland ontworpen DLG

Of ik ook mee zal doen met het project, moet ik eens goed over nadenken. Zo'n 10 jaar geleden heb ik deel genomen aan een groot project. Hiermee ben ik (en de rest van het team natuurlijk) 4 jaar mee bezich geweest. Het resultaat was erg mooi maar het geheel heeft bijna mijn zin in de modelvliegsport gekost. Dus ik ben wat terughoudend.

Meedenken, graag.

Groeten

Frans

Hoi medebouwers,

Leuk om te zien dat er aardig word meegedacht en gepost door vele lezers.
Maar ik heb een gevoel dat als er punten gezet moeten worden en echte bijdragen gevraagd worden er een maar een zeer klein clubje overblijft.
Het is net als voetbal vele luide kelen langs de kant en weinig werkers op het veld.
Projecten werken mijn inziens het best binnen een vereniging waar je elkaar geregeld treft en ziet,zodat je vorderingen kunt overleggen en elkaar kunt motiveren.

Het frezen van mallen is erg leuk,en geeft met wat ervaring goede producten,maar bedenk wel dat met het frezen het ontwerp vast ligt,voor elke wijziging moeten er dus nieuw mallen komen en dus kosten.

Mijn modellen worden altijd in positief gefreed uit renshape(erg duur) hiervan worden dan meerdere negatief mallen gemaakt van mallenpasta om productie te kunnen draaien.

Dit doe ik omdat het renshape erg zwaar is een ook kwetsbaar als er wat gebeurd met het origineel heb je niets meer.door er negatiefmallen van te maken heb je altijd een positief backup achter de hand.

Dus als project geeft het de voorkeur om in positief te frezen zodat er meer negatiefmallen kunnen worden gemaakt zodat iedereen sneller zijn onderdelen heeft.dit is beter voor het team gevoel het is wat bitter als een al vliegt en het andere teamlid nog maanden moet wachten op de mallen waar deze ook aan heeft bijgedragen.

Mischien een wat somber berichtje maar dit is vooral bedoeld om goed na te denken waar je aan begint,voor een volledig mallenbouw gefreesd model is goed en goedkoop mijn inziens een edel streven.

Goedkoper en ook makkelijker is volgens mij om mee te gaan beginnen een mallenbouw romp met bagged vleugels en staartsecties.

Ik ben gaarne bereid om workshops te geven in mallenbouw,rompen bouw,vleugelbouw vanuit mallen,advies en noem maar op.

groeten ruud

Ruud bedankt voor je reaktie. Zo'n workshop is nooit weg want bij mij zijn alle mallen die ik geprobeerd heb te maken mislukt. Dat een project beter loopt binnen 1 vereniging is inderdaad waar. Helaas is het aantal DLG'ers nog te dun gezaaid hiervoor zover ik weet.
De bedoelingen zijn bij iedereen goed en het is goed ook de nadelen te noemen.
Laat iedereen er nog eens goed over nadenken en zich dan melden via mijn email of hij mee wil doen in het projekt en welke taak hij zou willen vervullen. Nee ik ga niet de kar trekken als men dat denkt maar wil wel even inventariseren.

Wat Ruud schrijft is een waarheid als een koe. Een team op afstand kan lastig zijn, maar de moderne communicatiemiddelen kunnen hier uitkomst bieden. Toch is binnen een dergelijk project regelmatig persoonlijk contact wel wenselijk. Live aan de werkbank zijn nu eenmaal dingen makkelijker te bepraten. Als ik de woonplaatsen op een rijtje zet, nou daar zit soms een beste afstand tussen. Met de huidige brandstofprijzen levert en paar keer op en neer rijden al snel een leuke DLG-kist op.

Dan is er de vraag van welke kant het project op gaat. Hoe wordt het model geproduceerd, vanuit mallen of mallen en baggen. Ik kan het met Ruud en Theo eens zijn. Een gemalde romp met gebagde vleugels en staartvlakken. De voordelen zijn duidelijk en door Ruud aangegeven. Echter een volledig uit mallen opgetrokken model is toch ook wel mooi.
Maar wellicht nadat een ieder de smaak te pakken heeft, de opzet voor het volgende model. :lol:

Een idee.
Gezamelijk wordt er een specificatie opgesteld.
Vanuit deze specificatie worden bouwtekeningen gemaakt.
Er wordt een rompmal gemaakt zodat er een standaard romp kan worden gemaakt.
Per regio, vereniging, vriendenclub enz gaat men aan de slag.
Natuurlijk wordt er regelmatig verslag gadaan van de vorderingen, bijvoorbeeld op f3k.nl of het forum.
Ook kunnen problemen of oplossingen tijdens de bouw op deze manier worden gecommuniceerd. (bellen of skypen mag ook).
Ik denk dat de kans op slagen van dit project op deze manier groter is. Ook denk ik dat op deze manier er meer mensen zullen meedoen.

Het is maar een idee van een meedenker, meer niet.

Het voorstel om een workshop te volgen bij Ruud!
:D WAAR KAN IK ME OPGEVEN :D

Een idee.
Gezamelijk wordt er een specificatie opgesteld.
Vanuit deze specificatie worden bouwtekeningen gemaakt.
Er wordt een rompmal gemaakt zodat er een standaard romp kan worden gemaakt.
Per regio, vereniging, vriendenclub enz gaat men aan de slag.
Natuurlijk wordt er regelmatig verslag gadaan van de vorderingen, bijvoorbeeld op f3k.nl of het forum.
Ook kunnen problemen of oplossingen tijdens de bouw op deze manier worden gecommuniceerd. (bellen of skypen mag ook).

Frans, een prima idee.

Kunnen we de groep opdelen in een aantal aandachtsgebieden:
- ontwerp vleugel
- bouw vleugel
- ontwerp romp
- bouw romp
- ontwerp staartvlakken
- bouw staartvlakken
- etc..

Per aandachtsgebied starten we een draadje in dit forum waarin naar harte gediscussieerd kan worden. Als de specificatie/tekening dan klaar is zetten we hem op www.f3k.nl (eens Theo?). Daarna begint het moeilijkere deel: de bouw. Ook daarvoor zul je dan groepjes moeten vormen die apart zaken uitwerken. Ook over kosten moeten we het dan eens worden.

We kunnen voor de vleugelbevestiging kiezen voor een standaard 'Slingshot' of 'MegaLight' passing, dan zou je met je eigen romp en een gekochte vleugel al kunnen vliegen, of andersom ("een beetje van Causemann en een beetje van jezelf").

De specificatie fase zou nu kunnen beginnen, toch?

Groeten, Leon

[ik ben benieuwd wat er is gebeurd als ik terugkom van een weekje wintersport...]

Het moet kunnen!!!!
Loet heeft zich al aangemeld voor het frezen van een romp. Ik ben op zoek naar een staartboomfabrikant. Dit doe ik al buiten dit project om (wat nog genens gestart is :D ) Als ik een schatting mag maken denk ik dat straks de kosten van een gemaakt rompje en staartboom ongeveer 25 euro zal zijn. De staart verder zijn de kosten niet.
De vleugel zal het struikelblok zijn. Veel tijd en materiaal. Deze zal toch in groepsverband gebouwd moeten worden om de druk niet bij 1 persoon neer te leggen. Twee of drie man is denk ik ideaal en ook leuker bouwen dan alleen geklooi op zolder.

Dan zijn we er al op iemand na die de vleugels snijdt en een aerodynamisch adviseur.

Het model hoeft niet af te zijn. Er kan een standaard vleugel gebouwd worden waarbij de bouwer zelf kiest voor servo in de vleugel of romp. Losse onderdelen maken die op elkaar passen. Romp, staartbuis, staart en vleugel. Hoe de bouwer deze wil aansturen, bevestigen enz mag hij zelf weten. Bij mijn Megalight is in feite ook veel ruimte om bij de bouw zelf af te wijken van de handleiding. Dit levert uiteindelijk weer tot meerder varianten die er rondvliegen, snellere bouw en een betere doorontwikkeling.

lijkt mij inderdaad erg slim om voor de eerste keer zo'n gezamelijk project.. alleen de romp uit een mal te doen, en de vleugels en stab etc te baggen.

Dit zou ook een mooie eerste stap zijn voor mensen die interesse hebben in de bouw van een mal, en het bouwen uit een mal.
Als je direct ook voor de vleugels , stabilo etc mallen gaat maken gaat het snel in de papieren lopen.
Vergeet niet dat je voor het maken van een vleugel uit een mal nogal wat nodig heb.. denk aan een goeie vacuum unit etc.. voor een rompje is dat niet het geval.

Peter

Ik volg dit draadje al enige tijd, maar vandaag weer eens helemaal gelezen. Leuk plan. Succes!!!

[off topic]
Maar zal (nu) niet meedoen, kom nu al tijd te kort, heb nog iemand een "vaccuum bagging made easy" Dvd beloofd (al een half jaartje ofzo). Ook dat vergeet ik steeds en en dergelijk project heeft mensen nodig waar je op kunt bouwen (ik dus (nu) niet)

Toch gaat het DLG bloed weer sneller stromen bij het lezen van een degelijk draadje. Zal mijn spullen weer eens bij elkaar gaan zoeken. Mallen van een SuperGee II romp en de SG profielen heb ik al, tenslotte.... Maar het material is een beetje op.... bij bestellen en bouwen dus, voor mij.
[/off topic]

:offtopic:

Eric,

Mooi dat je weer aktief bent op het forum. En straks weer aktief op het veld. Hou je 11 juni vrij??

:offtopic:

Natuurlijk wil ik wel, moet even kijken hoe het thuis valt. Of ik moet kiezen.... Harsewinkel (op 4 en 5 Juni) of de DLG dag 2006 op 11 juni.

Lastig allemaal ;)

Zal proberen mijn CNC foamcutter weer eens aan de praat te krijgen, indien het goed gaat en het resultaat "tevreden" is, misschien wil ik wel een paar vleugeltjes snijden voor het project.

Over wat voor profielen hebben we het eigenlijk in dit project?
Gewoon de Mark Drela AG45-47 vleugel?

aangezien er volgens mij nog niemand betere ideeën had, lijkt het mij idd handig om uit te gaan van de drela-profielen. Ik ben nu vleugels met de hand aan het snijden. Ik vind het persoonlijk nog behoorlijk mooi worden, maar voor echte kwaliteit is CNC toch wel een must. Top dat je jouw machine weer wilt opbouwen voor dit project! CNC snijden gaat wel wat sneller dan met de freesbank van Loet lijkt mij. En nauwkeurig genoeg ook.

Zie nu dat er nieuwe software is, die ook gewoon op XP draait.
Dan heb ik geen speciale PC meer nodig en ik kan je vertellen das erg handig. Je hoort van mij.

tsja, Zoals je hebt kunnen lezen ben ik vooral nog bezig om de beginselen van het DLG-ontwerp-bouwen goed door te krijgen.

Om dit project echt een zetje te geven zal toch iemand de leiding moeten nemen denk ik. Is het misschien handig om een meeting te organiseren?

Back