Gezamenlijk project voor een in Nederland ontworpen DLG

Peytr heeft helemaal gelijk. Wat willen we eigenlijk?

1) Willen we een wedstrijd DLG, dus een Turbo of Aspirin namaken?
2) Willen we een goede wedstrijd DLG, maar dan betaalbaar? (en misschien modulair zoals hierboven)
3) Willen we iets kleins, dus goed vliegend maar makkelijk mee te nemen op vakantie of achterop de fiets?
4) Willen we iets geheel nieuws?

Ik stem voor 2, 3, 4 (in die volgorde)

Wie volgt?

Misschien moeten we een poll houden (weet niet hoe dat werkt)

Leon

Btje zei:
Redenering van een asym vleugel klopt wel. Daarbij komt nog dat de ene vleugel een grotere weestand heeft en ook een grotere lift je model zal altijd tegengestuurd moeetn worden om recht door te kunnen vliegen. Maar voor de grootste draaisnelheid is het wel weer goed kijk maar naar de snelle lijnbesturings modellen die hebben volgens mij maar 1 vleugel en een stompje.
Bij een LB speedkist is de reden van deze vorm, dat een vleugel minder luchtweerstand heeft dan dezelfde lengte aan stuurlijnen. Dus hoe meer lijnen je in een vleugel 'verstopt', hoe beter. Vandaar dat de vleugel helemaal aan de 'binnen'zijde zit.

Er vliegen veel SuperGee klonen rond en waarom er nog niet eentje erbij. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Zelf heb ik zoiets van;
Turbo Romp en dito rolroer aansturing.
SuperGee vleugel
Single Pull aansturing richting en hoogte
Pendelhoogteroer

uitgangspunt Klein Budget > Grote Prestatie
Glas waar het kan en carbon waar het moet

Gebruik elkaars vaardigheden en maak halffabrikaten. De een de vleugel de ander de romp enz enz.

goed idee ja, het is wel handig om wat vast te stellen.
Zoals Peytr zegt: Voor een wedstrijdmodel is er al erg veel besproken over de Supergee.

Aan de andere kant. Als je het helemaal vrij houd, kom je al snel op erg verschillende ideeën en opvattingen. KLeine vliegende vleugel-smijtertjes heb ik ook al gebouwd. Die vliegen heerlijk, maar idd, wel puur waar ze voor zijn: FUN! Laatste die ik had gebouwd was met profiel MH60. Vliegt wel tricky, maar zweeft prachtig.
"Funzweven" Leon, jij hebt toch ook al een Red Herring?
Het lijkt me ook heel leuk om met dat "Funzweven" topic zegmaar door te gaan met nieuwe ideeën. Daar is ook al het 1 en ander langsgekomen. Bedoeling was om een klein meeneembaar smijtding te maken.

Deze opzet was volgens mij begonnen met de CNC-freesbank van Loet. Zou dus mooi zijn als die nog van dienst kan zijn.
Om dan uit 1 van Leon's keuzes te kiezen zou ik voor optie 2 gaan: (een goede wedstrijd DLG, maar dan betaalbaar? (en misschien modulair) )
Wat Loet ook zegt. Misschien een standaard romp met verschillende vleugels. Mijn idee zou dan weer zijn: Is er iemand die redelijk goed en goedkoop mooie strakke rompjes kan maken van (door Loet gevreesde :D) mallen? Wat er nu op de markt is voor de betere zelfbouw-DLG's wordt ik (en mijn bankrekening) niet blij van. Mooi hoor, puur carbon/kevlar, maar +verzenden vanuit amerika vind ik het toch te duur.

Oftewel. Een standaardromp die niet al te duur is. misschien alleen moeilijk zelf te maken onderdelen, zoals die nosecone. en dan tekeningen voor de staartdelen. Die gewoon van balsa met glashouden (of XPS ala Supergee). En dan dat iedereen "eigen" vleugelideeën aanvoerd die makkelijk getest kunnen worden.

gaat snel die reacties :D,
Lijkt me een Heeeel goed uitgangspunt.

Oh ja, ook een mooie om voor goede ideeën te kijken is de "Kisal". Die heeft 2-delige rolroeren (totaal 6 servoos dus). Ook hebben ze voor die een klein opschuif neusje met een kleine brushless en lipo. Zelfs die versie kan je voluit DLG'en. Best tof. Stond paar maanden geleden in de FMT.

Heren wat een reacties allemaal zeg! Sietse je hebt helemaal gelijk, een funzwever is iets anders en hoort niet in dit draadje thuis.

Theo zijn uitgangspunt: beter goed gejat dan slecht verzonnen ben ik ook helemaal voor. Verder een modulaire opbouw rond een goed opgebouwde romp is helemaal goed. uitgangspunt is dan een betaalbare, maar goed presterende HLG waarop we verschillende vleugels kunnen proberen.

Ik ben er helemaal voor in. Wat zijn de volgende stappen? (als iedereen zich hierin kan vinden), en wat kan ik doen?

Ik zou alle ontwikkelingen kunnen volgen op www.f3k.nl, dan gebruiken we dit draadje om te discussiëren. (Theo, mee eens?)

Leon

Misschien kan Loet een copie maken van de neus van de highlight. Dat is een mooi ding en straks makkelijk te maken van glas of kool als het wat duurder mag.

Alhoewel de extra prijs op zo'n klein item wel meevalt.

Theo zei:
Er vliegen veel SuperGee klonen rond en waarom er nog niet eentje erbij. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Zelf heb ik zoiets van;
SuperGee vleugel
Pendelhoogteroer

Gebruik elkaars vaardigheden en maak halffabrikaten. De een de vleugel de ander de romp enz enz.

Ben het helemaal met Theo eens.
Je kunt beter starten met iest wat goed werkt, en dit vervolgen als het kan verbeteren!!

Roy

Theo zei:
Zelf heb ik zoiets van;
SuperGee vleugel
Pendelhoogteroer

Ik sluit me hier bij aan. En dan langzaam ervaring opdoen en verder ontwikkelen.

Btje zei:
Misschien kan Loet een copie maken van de neus van de highlight. Dat is een mooi ding en straks makkelijk te maken van glas of kool als het wat duurder mag.

Alhoewel de extra prijs op zo'n klein item wel meevalt.

Geen enkel probleem om de mallen te frezen (met plezier zelfs), maar iemand anders moet hem in 3D uittekenen (het liefst).
Het lijkt me zelfs een heel goed idee om eerst eens een mal voor een neus van de Highlight (oid) te maken en hier een paar neuzen uit te trekken. Kunnen we meteen zien of men tevreden is over het resultaat voordat we grote mallen voor vleugels gaan maken.

Vandaag heb ik een extra neus en 'rompboot' voor een Highlight besteld.
Ik meen mij het volgende te herinneren:

Op mijn stages heb ik aardig wat gewerkt met Solidworks, Een groot deel van mijn vrije tijd wil ik dus wel gaan gebruiken voor eventueel denk- en tekenwerk.

Sietse, wil je dat ik je de romp en rompboot opstuur, of zullen we er samen aan werken?
Het mooiste is als we hem parametrisch kunnen uittekenen maar dat is misschien meer iets voor de toekomst.

Binnenkort krijg ik van Ruud Zandvliet wat materiaal voor mallen van een F5D pylonracer opgestuurd. Lijkt mij dus meteen een goede bron om te weten waar we dit mallenmateriaal kunnen kopen.

Vanmiddag komt Dick van Mourik (schaalmodelbouwer) bij mij langs om een mal voor een tiptank te laten frezen, waarschijnlijk is dit hetzelfde materiaal als van Ruud. Ik houd jullie op de hoogte.

OK, wat een enthousiastme! Mooi!

Het lijkt dus de prestatie DLG kant op te gaan. Zoals beloofd haak ik zelf dan af. In mijn ogen is daar weinig te verbeteren, maar als collective project des te mooier natuurlijk.

De BOP heeft bijvoorbeeld een positieve pijlstelling. Die schijnt behoorlijk goed te vliegen. Ik weet echter niet of dit ook goed werkt bij een full-size DLG.

Valt nu misschien een beetje buiten de draad, maar zoiets heb ik dus nog op het programma (niet nu direct). Wat mij betreft zijn er twee uitdagingen om een vliegende vleugel tot een prettige thermiekkist te maken:

- maximeren van de Clmax;
- autostabiel in pitch maken van de kist.

Nodeloos te zeggen dat die twee zich lastig laten verenigen, dat is dan ook een van de belangrijkste redenen om een vliegtuig van een staart te voorzien.

Hoedanook. Wanneer je eraan begint ontstaat er een nieuw probleem: Je gaat de kist bij lagere Re getallen vliegen dan de doorsnee vliegende vleugel doet. Ten eerste ga je langzamer en ten tweede wil je slanker, want dat wordt bij toenemende Cl steeds belangrijker.

Hmmm.....off topic. Dus wanneer ik er aan begin post ik hier wel ergens een draadje. Ik wens jullie in elk geval veel succes en zal zo af en toe wel even binnen wippen.

Het is echt gaaf (mag dat woord nogwel?) dat er een beginnetje aan zit te komen voor een NL-DLG. Kan het met Theo eens zijn. Gewoon voor Japanner spelen, inventariseren wat er allemaal zo te koop is en dan alle goede dingen samenvoegen in een "nieuw" ontwerp. Probeer nu niet gelijk het wiel weer uit te vinden, nee, maak het gewoon nog mooier rond.

Hoewel kopieren wel makkelijk is, lijkt het mij leuker er toch een NL sausje over te gooien. Met mijn zeer beperkte 3D tekenervaring heb ik wat in Rhino gebrouwen. Alleen om de gedachten te prikkelen.

testopzet.jpg

testopzet2.jpg

testopzet3.jpg

Groeten Frans

O ja, voor de geinteresseerde, www.rhino3d.com voor het downloaden van het tekenprogramma Rhino.
Het is een evaluatie versie. Je kan 25x saven. Echter schiet de teller geregeld terug naar 25, dus het proberen waard.

ziet er leuk uit! zal één dezer dagen ook wel een schetsje maken. Toch een goed manier om ideeën uit te beelden.

Frans Bal zei:
Het is echt gaaf (mag dat woord nogwel?) dat er een beginnetje aan zit te komen voor een NL-DLG. Kan het met Theo eens zijn. Gewoon voor Japanner spelen, inventariseren wat er allemaal zo te koop is en dan alle goede dingen samenvoegen in een "nieuw" ontwerp. Probeer nu niet gelijk het wiel weer uit te vinden, nee, maak het gewoon nog mooier rond.

Hoewel kopieren wel makkelijk is, lijkt het mij leuker er toch een NL sausje over te gooien. Met mijn zeer beperkte 3D tekenervaring heb ik wat in Rhino gebrouwen. Alleen om de gedachten te prikkelen.

testopzet.jpg

testopzet2.jpg

testopzet3.jpg

Groeten Frans

O ja, voor de geinteresseerde, www.rhino3d.com voor het downloaden van het tekenprogramma Rhino.
Het is een evaluatie versie. Je kan 25x saven. Echter schiet de teller geregeld terug naar 25, dus het proberen waard.

Van mij mag je die tekeningen mij wel opsturen. In STEPS of IGES format.
Kan ik eens kijken of ik het ingelezen krijg in HyperCad.
Heb je de onderdelen los getekend en toen geassembleerd?

Ik vind het er in ieder geval al zeer positief uitzien. Vanuit dit soort 3D tekeningen is de stap naar mallen frezen niet ver weg meer.

Prachtig

Loet

@Frans,

Mooie tekeningen. Kun je de hoeken niet afronden Lijkt mij meer aerodynamisch. Let maar op de andere wedstrijd kisten.

Je zou de layout van een aspirin of die van het fast forward team kunnen copieeren.

Hou met het ontwerpen van de vleugel rekening of je hem positief of negatief wilt bouwen. Mooie rondigen zijn alleen nauwkeurig te bouwen vanuit een mal.

Theo zei:
Hou met het ontwerpen van de vleugel rekening of je hem positief of negatief wilt bouwen. Mooie rondigen zijn alleen nauwkeurig te bouwen vanuit een mal.

Eerst een positief maken (volgens mij doet Ruud Zandvliet dat ook), polijsten , en die dan afmallen naar een negatiefmal is een veel gebruikt systeem.
Als je direct negatiefmallen wilt maken kun je in de knoop raken komen met kleine radia die je niet kan frezen. (Bedenk dat een direkt gefreesde negatiefmal voor een kubus altijd afrondingen zal hebben in de hoeken ter grootte van de freesradius) Ook het afwerken kan lastiger zijn, hoeft niet.

In principe moet je geen concessies doen aan het model (vleugelvorm of dergelijke) als we het technisch gezien kunnen oplossen door middel van de juist gekozen mallen (negatief of positief).

Ik heb ook op een kist wel eens winglets gezien die naar boven en onder uitsteken en op die manier als werpstift gebruikt kunnen worden.

Om de wervelingen aan de tip te voorkomen, kiesen de meeste ontwerpers voor een ronde tip . Vorm van een spitfire vleugel. op die manier heb je de minste wervelings verliezen.

Met een winglet los je dat voor een deel ook op.... misschien de winglet appart ontwerpen en deze dan later slim aan de vleugelzetten.

Suc6 met het ontwerp, vindt het huidige 3D ontwerp al prachtig.

Welke profielen gaan er op?

GrWinfried

De gedachten prikkelen, dat is alvast gelukt.

@Btje,
De tekening heb ik puur als een praatplaatje in elkaar geflanst. Hoewel het er best aardig uitziet, is het niet meer dan dat, puur een schets. En natuurlijk horen stabilo's, kielvlakken en eventueel tippen een ronde vorm te hebben.

@Loet,
Als je wilt kan ik je de file opsturen, ter leering en vermaak. Welk formaat wil je hebben. Ik kan ook de Rhino file sturen, Met Rhino kan je op wel op honderd manieren naar honderd formaten exporteren.
Ruud laat eerst positieve mallen frezen uit hoge dichtheid Renshape (of zoiets). Dit materiaal schijnt echter nogal prijzig te zijn.
http://home.planet.nl/~zandv055/molds NemesisNL.htm

Als ik in het algemeen de reacties lees wordt het tijd dat er een soort van eisenpakket wordt samengesteld.
Hierin kunnen dan alle wensen qua uitvoering worden vastgelegd. (Welke goede dingen er zijn gepikt)

-Wat voor model moet het worden, "DLG-wedstrijkist" , ben ik helemaal voor.
-Hoe moet de romp eruit zien. Toegang via een cockpitkap of een opschuifbare neus.
-Wat voor een staartboom.
-Pendelhoogteroer of vast.
-Aansturing van de ailerons binnen of buiten de romp. (aileron-servo's in de romp of vleugel)
-Gooi pen. vorm.
-Vleugelvorm en profielen.
-Vorm en profiel staartvlakken.
-Wat is het streef gewicht.
-Toegepaste RC apparatuur. (servo's)
-Vleugel mallen of baggen
-Staartvlakken mallen of baggen.
-Vleugel op de romp of op een pylon.
-Hoe zit de vleugel vast, twee schroeven of een deuvel met een schroef.
-Antenne draad in de vleugel.
-Waar welk materiaal toepassen. Opbouw.
-Verschillende uitvoeringen. Een spaar-, gemiddelde- en wedstrijd-uitvoering. Elk met zijn eigen vlieggewicht.
-En ga zo maar door.

Dit zijn enkele punten die toch wel een richting moeten hebben voor een serieuze start gemaakt kan worden met ontwerpen. Wie dat ook gaat doen.

@ Sietse,
Precies, niets duidelijker dan een plaatje of tekening.

Frans

Back