misschien een stomme vraag..
Maar is het niet eens tijd dat iemand een "hoe stel ik een vonk motor af" FAQ maakt?
Ontsteking kan heel veel schelen..
bougie kan heel veel schelen..
LS, HS... wanneer staat het goed?
Ik zou heel graag willen.... maar ik wéét het domweg niet!
Ik kom er wel steeds dichterbij in die zin: mijn heli vliegt gewoon goed, maar een precieze procedure durf ik nog niet op papier te zetten....
Wat een vaststaand feit lijkt te zijn is dat deze motor heel veel looptijd nodig heeft voor hij stabiliseert, en ALLE koeling die je er maar bij kunt verzinnen. Het doet niks meetbaars met de temperatuur, maar wel degelijk met het loopgedrag.
Voor een deel denk ik, dat alle warmte die NIET bij de carb terecht komt, winst is.
De klemmers, ik denk na ruim een jaar, dat dat nooit echte klemmers geweest zijn, maar vapourlocks. Zekerheid daarover is niet te geven, maar het lijkt er sterk op, omdat koelen (die extra platen) en warmte isolatie (extra kunststof plaatjes onder de carb bouten) méér deden voor het loopgedrag, dan wat dan ook.
Ik zou mij in dat opzicht ook niet verbazen, als het effect van die vette smering meer met de carburatie te maken heeft dan met wat anders (dat dikke mengsels minder snel verdampen o.i.d. wat mogelijk te verklaren kan zijn doordat de olie een deel van de warmte absorbeert die anders tot dampvorming zou hebben geleid...).
Hoe dan ook, een paar dingen kun je nu al wel zeggen.
Wat Johan al zei, uitgangspunt van de naalden is LS vlak met de behuizing, hoofd anderhalve slag open. Moet méér dan vet genoeg zijn. Hele kleine beetjes per keer verstellen.
Ontsteking, beginnen op het midden van het bereik, en hele kleine stapjes maken. Het verschil is maar klein, en je moet echt letten op het loopgedrag over 10 minuten of zo.
Brandstofdruk is belangrijk, maar het valt niet van te voren te zeggen welke vorm je hebben moet. Dit is ook de ervaring vanuit Amerika. Een van de dingen die je zou kunnen doen, is een kleinere tank monteren. Vliegtijd heb je toch genoeg, en het drukverschil tussen volle en lege tank word er veel kleiner door...
De bougie is belangrijk, alsook het feit dat je dat ding schoon houd.
Een governor is sterk aan te raden, ook GO Engine raad dat aan (ook al is hun engels te krom om uit te leggen waarom...).
Ik weet nog niet wanneer ik er aan toe kom, maar ik ben vastbesloten, tussen motor en carb een 90 graden bochtje te zetten, waarmee ik enerzijds hoop te bereiken dat er meer lucht richting de cylinder stroomt (betere koeling) en anderzijds geeft het de mogelijkheid de carb dubbel te isoleren (isolator tussen blok en bochtstuk, en tussen bochtstuk en carb). Het geeft ook de mogelijkheid een luchtfilter te gebruiken, iets waar ik altijd al een voorkeur voor heb gehad.