GINAF 12x10

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt :D

@ Timmi : Ik zit ook vaak te emmeren om iets netjes te krijgen , maar het is ook mijn materiaal om mee te werken hoor. Vind het ideaal spul.

@ Markioo : Bedankt voor de tip! Ik zat er al over na te denken om de overbrenging uit de DAF te gebruiken , maar dit is een beter alternatief voor de knip ;)

Groet,
Marcel

hallo
wat voor merk en profiel kunstof gebruikt u nou eigenlijk??!!
of zijn het plaat stukken??!!!
en wat voor lijm gebruikt u ervoor??!!
mvg markioo

Hoi Markioo,

Voor de DAF heb ik deze lijm gebruikt:
170492.jpg

Voor de GINAF gebruik ik nu deze en bevalt me net zo goed eigenlijk :
12082010098.jpg

Ik gebruik grotendeels platen polystyreen van 25x50cm van een onbekend merk. Deze heb ik al bij meerdere modelbouwzaken zien liggen in 0,5/1,0/1,5 en 2,0mm en kosten een paar euro per plaat.
Ik heb 1 keer die van het merk Evergreen gebruikt maar die waren kleiner , qua prijs het dubbele en ik vond ze niet lekker om mee te werken.
12082010096.jpg

Daarnaast gebruik ik wel de profielen van Evergreen voor dwarslatjes e.d.
12082010099.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Ik zal ook een 'how to' maken van de grille waar alles bij staat .

Groet,
Marcel

hallo ruitje
bedankt voor de uitleg,
de revell lijm heb ik zelf ook,
ik gebruik zelf forex kunstof plaat 1/2/3/5/10 mm dik in wit,
en knip met bordschaar en zaag met elec lintzaag,
grote rechte stukken op zaagtafel,
lijm met sec of sanitair pvclijm,
mvg markioo

Hoi Markioo,

Voor de DAF heb ik deze lijm gebruikt:

Voor de GINAF gebruik ik nu deze en bevalt me net zo goed eigenlijk :

Ik gebruik grotendeels platen polystyreen van 25x50cm van een onbekend merk. Deze heb ik al bij meerdere modelbouwzaken zien liggen in 0,5/1,0/1,5 en 2,0mm en kosten een paar euro per plaat.
Ik heb 1 keer die van het merk Evergreen gebruikt maar die waren kleiner , qua prijs het dubbele en ik vond ze niet lekker om mee te werken.

Daarnaast gebruik ik wel de profielen van Evergreen voor dwarslatjes e.d.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Ik zal ook een 'how to' maken van de grille waar alles bij staat .

Groet,
Marcel

Hoi Marcel,

gebruik voor mijn truck exact de zelfde materialen en lijm, ben er super tevreden over.:D

Ik zie dat je in Papendrecht woon, waar haal jij je materialen vandaan?

Zelf woon ik in Werkendam en ging altijd naar Gorinchem alleen is deze nu naar Sliedrecht verhuist en hoofdzakelijk via internet te bestellen.:(

Ga nu tijdelijk naar Hobma, dure zaak wel een enorme sortering qua plaat-,en profielmateriaal, onderdelen en alle aanverwante zaken.;)

Groet,

Raymond.

-\8/-

Deze materialen zijn ook perfect te lijmen met thinner (uit de verfhandel).
Een heel klein penseeltje dopen in de thinner en langs de te lijmen delen trekken.
Je kunt heel gedoseerd aanbrengen, en geen restanten van te veel lijm.

dat zal ik eens proberen adam!
heb nog genoeg rest stukjes liggen. misschien dankzij thunner binnekort 1 groot rest stuk!

Deze materialen zijn ook perfect te lijmen met thinner (uit de verfhandel).
Een heel klein penseeltje dopen in de thinner en langs de te lijmen delen trekken.
Je kunt heel gedoseerd aanbrengen, en geen restanten van te veel lijm.

Hallo Adam,

Dit is een hele goede tip !

Nu zit ik altijd te knoeien met het doseren van de lijm, of te weinig en hecht de te lijmen delen niet goed aan elkaar, of te veel lijm, dit moet je allemaal weer wegschuren !!

Laatst bewerkt:
hallo
vingers plakken aan elkaar behalve je onderdelen,
dus thinner zou wel iets kunnen zijn,
ik heb ook wel eens gehoord dat trie ook plastic samen smelt,
op een modelclub deden ze het in een injectiespuit met naald
om zo in de kleine hoekjes te kunnen komen,
maar dit alles moet wel goed geventileerd worden,
mvg markioo

Dat moet je ook niet doen....

Thinner smelt het kunststof iets. Daardoor versmelten de delen. in plaats van verlijmen.

je moet het met een penseel dun opbrengen.

@ Timmi : ik haal de platen en lijm tegenwoordig bij Rene Muilwijk in Gorinchem. Soms ook bij 'het Oude Station' hier in het centrum, daar hebben ze een rek met Evergreen platen en profielen staan en daarnaast fijn schuurpapier enz.

Hobma is een mooie zaak , maar mij te ver weg voor wat spullen te halen die ik ook in de buurt kan vinden ;)

@ Adam : Goede tip , maar ik blijf lekker m'n lijm met naald gebruiken. De lijm die ik gebruik lost de toplaag op en het zit daarna muurvast.

Door de capillaire werking zie je daar ook nagenoeg niets van als je met de naald langs een hoek lijmt.

Gisteren ben ik weer verder gegaan met het frontje. Koste weer het nodige werk maar het begin is er.

12082010102.jpg

12082010105.jpg

12082010109.jpg

Groet,
Marcel

Is dit stuk nu eigenlijk 4 keer hetzelfde op elkaar gelijmd? ;) zou het dan niet eenvoudiger zijn om een dikkere plaat te nemen en het 1 keer eruit te halen? ;)

wegik gebruikte als lijm voor abs en andere kunstoffen cloroform bij de apotheek weg.
je moet er wel bij vermelden dat het gebruikt voor de modelbouw anders geloven ze je niet
richard

Ik heb nog geen platen van 8mm dik kunnen vinden ;)

Maar op deze manier kan ik alvast randjes en verdiepingen er in maken. Zie de rand onder de koplampen (1 plaat diep) en de rand onderop de bumper (3 platen diep)

Heb eerlijk gezegd nu soms al moeite om netjes door de 2 mm plaat te komen met de bochten , laat staan als deze 8 mm dik zou zijn 8O

hallo
8 mm is er van forex schuim pvc die ook bij www.kunstofshop.nl te koop is,
maar 8 mm moet je zagen/vijlen/schuren/hakken en niet knippen/snijden,
met pvc sanitair lijm te lijmen,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Nadeel van PVC schuimplaat is dat je aan de kopse kanten een poreuze structuur hebt.
Daarnaast is het lastiger te lijmen, zeker als je wilt combineren met polystreenplaat of dergelijk materiaal.
Dat is dan weer alleen mogelijk met CA-lijm waardoor je weer niet meer uit kunt richten.
En dun polystyreen plaat kan heel slecht tegen PVC lijm

hallo
adam daar heb je gelijk in dat open structuur op de kopse/gezaagde kanten,
maar stomme vraag???!!!wat is ca lijm???????
denk niet C&A:D:D:D
maar ik werk enkel maar met forex pvc,de groothandel zit hier zowat om de hoek,
ik ben er nu schaftketen van aan het maken in opdracht,
en een liebherr ltm 1400 en ltm 1050 staan in planning,
van de liebherr ltm 1050 heb ik een wsi 1:50 model als 3D maten voorbeeld maar das wel heeel erg gedetaileerd model zeg,is ook daf model van,misschien iets als voorbeeld???!!!!
mvg markioo

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels weer wat verder gekomen met de opstapjes.

Ik laat de foto's maar voor zich spreken ;)

25082010137.jpg

25082010142.jpg

26082010163.jpg

26082010165.jpg

26082010171.jpg

De volgende stap is d.m.v. 0,5mm plaat de tussenliggende vakken op te vullen :D

Groet,
Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back