GooseV2 bouwverslag.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Bart83, 27 jan 2020.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Tussen de bedrijven door weer wat verder gewerkt aan het achterste van de Goose:D
    Nu de basis constructie van het achterste rompdeel gereed is kan de staart hier worden opgebouwd.
    Ik ben begonnen met het bouwen van de hoogteroeren en het richtingsroer. Dit gaat lekker vlot met de laser-gesneden delen, alleen het in vorm schuren van de tip delen is wat tijd rovend. Voordeel met mooie weer is dat ik de schuurwerkzaamheden buiten kan doen zodat er binnen niet al te veel stof is.
    Verder alvast wat led's in het richtingroer gemaakt. Foto's zeggen meer dan woorden dus kijk hieronder voor een foto verslag.

    Volgende keer weer een video......

    Mvg,

    Bart

    Gat boren in de beplanking, spant van staart gebruikt als mal:

    [​IMG]



    Zelfde truukje voor de opening voor de stuurstang van het hoogte roer:

    [​IMG]



    De wortelrib van het hoogteroer zit onder een hoek, het pasvlak moet hierop worden geschuurd:

    [​IMG]

    [​IMG]



    De achterlijst van de verticale staart is gemaakt uit 3mm triplex, de achterlijst van de horizontale staart uit 2.5mm balsa. Om deze ''flush' te laten liggen moet er een uitsparing worden gemaakt in de sub trailing edge van de horizontale staart:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Verder met het opbouwen van de staart delen. Tijdens het verlijmen heb ik de delen met bouwpinnen aan de bouwplank gefixeerd zodat er geen kromming in komt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Passing van rudderhorn checken:

    [​IMG]



    Roerhorn en hevel worden met glasdoek verstevigd:

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Verbindingsstuk voor de hoogteroeren:

    [​IMG]

    [​IMG]



    6mm balsa voor de neuslijst en tip's:

    [​IMG]



    1.5mm balsa beplanking:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Balsa om de roerhorn zodat de bespanfolie hier kan hechten:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Uitsparing voor de hoogteroer bediening:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    En wat led's in het richtingroer:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Schuren van de neuslijsten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ramses, strutter, Frits37 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat glassen maakt erg sterk op een heveltje! Weer goed op dreef... uh drijf
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  3. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Veel te mooi, Bart;). Ik hou het niet meer droog :kwijl::kwijl::kwijl:.

    Groeten, Eddy
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  4. Tom 1234

    Tom 1234

    Lid geworden:
    13 feb 2020
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Tilburg
    Durft u er bog wel mee te vliegen? Zo mooi dat hij wordt?
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Vandaag bezig geweest met het bespannen van het richtingsroer en hoogte roeren.
    Op het rudder zijn vier kleuren aanwezig en om dat goed te krijgen is best een pittig klusje.
    De hoogte roeren waren een fluitje van een cent en zijn beide uit één stuk folie gedaan.
    Ik gebruik folie van alie express en tot nu bevalt het prima.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Kleuren tonen mooi in het zonlicht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Voordat de scharnieren worden ingelijmd voorzie ik de asjes van een laagje vaseline. Door dit te verhitten word het vloeibaar. Dan even een scharnier er in dippen en er zit een mooi laagje bij de scharnier pen.
    Nu kan er geen lijm tussen komen en gaat het niet roesten.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Hoogteroeren uit een enkel stuk folie. Eerst alleen aan de voorlijst bevestigd zodat de scharnieren van binnen uit kunnen worden verlijmd met ca+vulmiddel. Dan de folie met het ijzer bevestigen aan de randen en vervolgens met een hete lucht pistool de folie strak maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ramses, Ecstacy, E.hof en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Nieuwe aflevering staat er weer op . . . . foto's zal ik later plaatsen.

    Mvg,

    Bart

     
    ramses, Rene Neefe, Ecstacy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Schitterend project! Maar waroom heb je de MPX connectoren niet verticaal ipv. horizontaal geplaatst of bv. compressie connectoren toegepast? Dan had je een automatische verbinding van de connectoren bij het vastzetten van de twee rompdelen.
    0D97D033-C4BF-4863-A3EC-0B6ED8E175EA.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2020
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @Ecstacy , bedankt! Die compressie connectors zijn ook erg mooi. Maar ik vind het prettig als ik zelf de connectors kan vastmaken daarom gebruik ik altijd MPX connectors.

    Mvg,

    Bart
     
  9. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Die compressie connectoren lijken mij geen wijze keuze op een watervliegtuig.
    Vocht kan makkelijker bij de contacten komen en voor oxidatie zorgen.
    Wil niet zeggen dat een MPX stekker veilig is voor vocht, maar deze is wel meer geschermd en bij in steken ontstaan er ook slijtsporen op de contacten. Wat bij deze compressie connectoren niet is.

    Tevens heb ik hetzelfde als Bart. Het gevoel tussen de oren moet goed zijn en dat behaal ik beter door connectoren die zelf in elkaar gezet moeten worden.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Die compressie connectoren kende ik nog niet. Als ze verguld zijn, zal het met de oxydatie wel meevallen denk ik.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, eindelijk tijd om je filmpje te kijken. Hij wordt schitterend. Prachtig hoe je de roer aansturing hebt opgelost :thumbsup:!

    Groeten, Eddy
     
    Bart83 en De Mol vinden dit leuk.
  12. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Groningen
    Deze compressie connectoren gebruik ik al meerdere jaren op min DLG en F5J zwevers zonder enkel probleem. Deze industriële connectoren zijn uiteraard verguld en door de schuifbeweging bij het vastzetten ook zelfs reinigend.

    De MPX connectoren zijn allesbehalve bestand tegen vocht, dus is bij een watervliegtuig een extra bescherming verstandig.
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik zou maar oppassen met zulke foto's op een openbaar forum......

    Maar verder, schitterend bouwverslag weer, en mooie constructies!
     
    Cnn, Frits37, MicropropSport en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt voor de leuke reacties :)

    Deze week maakte ik aardig voortgang met het cockpit luik. Bouwen ging super snel en het beplanken van het voorste deel ook. Helaas was het balsa van de pre-cut planks veel te stijf en toen . . . . tja , Sebastiaan is nu nieuwe delen aan het snijden ;)
    Nu eerst verder met de vleugels.

    Mvg,

    Bart

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Tom 1234 vindt dit leuk.
  15. De Mol

    De Mol PH-SAM

    Lid geworden:
    12 jan 2014
    Berichten:
    68
    Locatie:
    oss
    Bart,
    Ik maak ze vooraf altijd nat met amoniak,daarvan worden ze wat soepeler.
    Het stinkt wel.
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat weet Bart wel... maar als kit aanstaande, dat in eerste instantie wil uit sluiten voor zekere eenvoud?
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2020
  17. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    @De Mol , zelfs met ammonia bleef het balsa nog te stug . . .

    @H.B.Busking , :D

    Vandaag begonnen met de vleugels. Dit gaat tot nu toe lekker rap. Eén van de panelen is een klein beetje krom maar dit is eenvoudig te verhelpen als de onderste beplanking word aangebracht.
    Morgen weer verder :)

    Mvg,

    Bart


    Begin met uitzoeken van de delen . . .

    [​IMG]


    Nieuwe bouwplank:

    [​IMG]



    Hoofdliggers uit twee lagen 2.5mm balsa:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Framewerk gaat lekker rap in elkaar:

    [​IMG]



    Nylon moeren voor de vleugelbouten worden ingelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Tip drijver bevestiging:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Kleine warp:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Vleugel schroeven

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport, Tom 1234, Peet43 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Vandaag de onderkant van de vleugel voorzien van 1,5mm balsa beplanking. Verder de aileron servo bevestiging ingelijmd en voorbereiding getroffen voor de bevestigingspunten van de spandraden van de tip drijvers. Foto's zeggen meer dan worden dus hier zijn ze . . . . . . .

    Mvg,

    Bart

    Vier plankjes balsa aan elkaar gelijmd en grofweg op maat gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Markeren van het tip drijver bevestigingspunt:

    [​IMG]

    [​IMG]



    En met een nieuw mesje de opening gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Met diverse profielen en veel klemmen de kromming uit de constructie gehaald tijdens het verlijmend:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Beplanking bevestigd en overtollig balsa verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]



    Servo bevestiging wordt met behulp van een sjabloon op de juiste plaats bevestigd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Voorbereiden van de bevestigingspunten voor de spandraden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    De optionele flaps. Ik ga deze niet gebruiken, als de Goose licht wordt gebouwd zijn ze niet nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    M@rcel, juwi, tjarko en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Geweldig om te zien, en ook een prima handleiding voor toekomstige bouwers!
     
    MicropropSport en Bart83 vinden dit leuk.
  20. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Bedankt Frits :) Met deze hoeveelheid detail foto's en video's zou het zelfs voor de beginnende bouwer mogelijk moeten zijn de GooseV2 te kunnen bouwen. En als het niet wil lukken kunnen we elkaar altijd voorzien van raad en daad in dit draadje.

    Alweer bijna een week voorbij sinds de laatste update van het draadje. Normaal gesproken staat het nog steeds boven aan de pagina maar in deze corona tijd lijkt het wel of iedereen weer aan het bouwen is gegaan en het modelbouwforum is meer levendig dan ooit :)

    De onderzijde van de vleugel is inmiddels beplankt waardoor er nu een erg belangrijke fase van de de vleugelbouw is aangebroken : het dichten van de d-box (beplanking aanbrengen aan de voorzijde van de hoofdligger). Waar de vleugel nu nog niet torsie stijf is zal dat nadat de d-box dicht is wel zo zijn. Het is dus EXTREEM belangrijk dat dit op de juiste wijze gebeurd anders heb je kromme vleugels met alle gevolgen van dien. De vleugel wordt dus middels gewichten gefixeerd op de bouwplank maar onder de vleugeltip komt een 5mm malletje zodat de juiste tipverdraaiing wordt ingebouwd. De GooseV2 heeft een vleugelprofiel gebaseerd op ClarkY (dus een vlakke onderzijde, wat de bouw vereenvoudigd) maar het verloopt naar tip. Dit samen met de tipverdraaing maakt dat de Goose absoluut ''stall friendly'' is en nooit over een tip wegvalt. Voor het beplanken van de D-Box heb ik nog de kabelbomen gemaakt, getest en in de vleugels aangebracht. Verder de rest van de vleugel beplankt en de neuslijst en tip blokken aangebracht. Nu begint het schuren , schuren , schuren en schuren . . . kwestie van knop omzetten en doorgaan totdat het naar je zin is.
    Verder zijn ook de nieuwe delen voor het cockpitluik gearriveerd dus deze kan ik opnieuw maken.

    Binnekort weer een video, nu alleen foto's.

    Mvg,

    Bart



    Onderzijde beplankt:

    [​IMG]



    Netjes getrimd gelijk met de wortelrib:

    [​IMG]



    Kabelbomen gemaakt en getest:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Schuren van de ligger en sub neuslijst:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Passen van de vleugelbuizen:

    [​IMG]



    Natuurlijk even kijken hoe het staat:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Malletje voor tipverdraaiing:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Dichtmaken van de D-Box:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Alleen de achterste vleugelbuis wordt nu ingelijmd:

    [​IMG]



    Schuren van de achterlijst:

    [​IMG]



    Beplanken bovenzijde:

    [​IMG]

    [​IMG]



    Vleugel tips:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Nieuwe delen voor het luik:

    [​IMG]
     
    Cnn, juwi, PapaHotel en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina