GooseV2 bouwverslag.

Tussen de bedrijven door weer wat verder gewerkt aan het achterste van de Goose:D
Nu de basis constructie van het achterste rompdeel gereed is kan de staart hier worden opgebouwd.
Ik ben begonnen met het bouwen van de hoogteroeren en het richtingsroer. Dit gaat lekker vlot met de laser-gesneden delen, alleen het in vorm schuren van de tip delen is wat tijd rovend. Voordeel met mooie weer is dat ik de schuurwerkzaamheden buiten kan doen zodat er binnen niet al te veel stof is.
Verder alvast wat led's in het richtingroer gemaakt. Foto's zeggen meer dan woorden dus kijk hieronder voor een foto verslag.

Volgende keer weer een video......

Mvg,

Bart

Gat boren in de beplanking, spant van staart gebruikt als mal:

a13339497-68-Build%20%28237%29.jpg




Zelfde truukje voor de opening voor de stuurstang van het hoogte roer:

a13339503-39-Build%20%28238%29.jpg




De wortelrib van het hoogteroer zit onder een hoek, het pasvlak moet hierop worden geschuurd:

a13339505-33-Build%20%28239%29.jpg


a13339507-23-Build%20%28240%29.jpg




De achterlijst van de verticale staart is gemaakt uit 3mm triplex, de achterlijst van de horizontale staart uit 2.5mm balsa. Om deze ''flush' te laten liggen moet er een uitsparing worden gemaakt in de sub trailing edge van de horizontale staart:

a13339509-114-Build%20%28241%29.jpg


a13339511-226-Build%20%28242%29.jpg


a13339531-155-Build%20%28243%29.jpg


a13339533-53-Build%20%28244%29.jpg


a13339535-143-Build%20%28245%29.jpg


a13339537-73-Build%20%28246%29.jpg




Verder met het opbouwen van de staart delen. Tijdens het verlijmen heb ik de delen met bouwpinnen aan de bouwplank gefixeerd zodat er geen kromming in komt:

a13339541-251-Build%20%28247%29.jpg


a13339543-90-Build%20%28248%29.jpg


a13339545-47-Build%20%28249%29.jpg


a13339549-104-Build%20%28250%29.jpg


a13339551-212-Build%20%28251%29.jpg


a13339555-180-Build%20%28252%29.jpg


a13339557-78-Build%20%28253%29.jpg


a13339559-72-Build%20%28254%29.jpg


a13339563-186-Build%20%28255%29.jpg


a13339565-129-Build%20%28256%29.jpg


a13339567-46-Build%20%28257%29.jpg




Passing van rudderhorn checken:

a13339569-40-Build%20%28258%29.jpg




Roerhorn en hevel worden met glasdoek verstevigd:

a13339575-241-Build%20%28260%29.jpg


a13339577-235-Build%20%28261%29.jpg

a13339581-29-Build%20%28262%29.jpg


a13339587-19-Build%20%28264%29.jpg


a13339589-205-Build%20%28265%29.jpg




Verbindingsstuk voor de hoogteroeren:

a13339597-224-Build%20%28267%29.jpg


a13339599-182-Build%20%28268%29.jpg




6mm balsa voor de neuslijst en tip's:

a13339607-140-Build%20%28272%29.jpg




1.5mm balsa beplanking:

a13339609-134-Build%20%28273%29.jpg


a13339611-246-Build%20%28274%29.jpg


a13339613-188-Build%20%28275%29.jpg




Balsa om de roerhorn zodat de bespanfolie hier kan hechten:

a13339617-236-Build%20%28276%29.jpg


a13339619-230-Build%20%28277%29.jpg




Uitsparing voor de hoogteroer bediening:

a13339623-48-Build%20%28279%29.jpg


a13339627-169-Build%20%28280%29.jpg


a13339629-99-Build%20%28281%29.jpg




En wat led's in het richtingroer:

a13339631-243-Build%20%28282%29.jpg


a13339633-205-Build%20%28283%29.jpg


a13339635-7-Build%20%28284%29.jpg


a13339637-65-Build%20%28285%29.jpg




Schuren van de neuslijsten:

a13339639-31-Build%20%28286%29.jpg


a13339641-108-Build%20%28287%29.jpg


a13339643-102-Build%20%28288%29.jpg


a13339645-31-Build%20%28289%29.jpg
 
Vandaag bezig geweest met het bespannen van het richtingsroer en hoogte roeren.
Op het rudder zijn vier kleuren aanwezig en om dat goed te krijgen is best een pittig klusje.
De hoogte roeren waren een fluitje van een cent en zijn beide uit één stuk folie gedaan.
Ik gebruik folie van alie express en tot nu bevalt het prima.

Mvg,

Bart

a13344523-176-Build%20%28292%29.jpg


a13344525-170-Build%20%28293%29.jpg


a13344527-208-Build%20%28294%29.jpg




Kleuren tonen mooi in het zonlicht:

a13344439-158-Build%20%28295%29.jpg


a13344441-14-Build%20%28296%29.jpg


a13344443-137-Build%20%28297%29.jpg


a13344445-34-Build%20%28298%29.jpg




Voordat de scharnieren worden ingelijmd voorzie ik de asjes van een laagje vaseline. Door dit te verhitten word het vloeibaar. Dan even een scharnier er in dippen en er zit een mooi laagje bij de scharnier pen.
Nu kan er geen lijm tussen komen en gaat het niet roesten.

a13344447-188-Build%20%28299%29.jpg


a13344449-173-Build%20%28300%29.jpg




Hoogteroeren uit een enkel stuk folie. Eerst alleen aan de voorlijst bevestigd zodat de scharnieren van binnen uit kunnen worden verlijmd met ca+vulmiddel. Dan de folie met het ijzer bevestigen aan de randen en vervolgens met een hete lucht pistool de folie strak maken.

a13344451-205-Build%20%28301%29.jpg


a13344453-215-Build%20%28302%29.jpg


a13344455-1-Build%20%28303%29.jpg


a13344457-203-Build%20%28304%29.jpg


a13344459-245-Build%20%28305%29.jpg


a13344461-118-Build%20%28306%29.jpg


a13344463-96-Build%20%28307%29.jpg


a13344465-106-Build%20%28308%29.jpg


a13344467-148-Build%20%28309%29.jpg


a13344469-138-Build%20%28310%29.jpg
 
Schitterend project! Maar waroom heb je de MPX connectoren niet verticaal ipv. horizontaal geplaatst of bv. compressie connectoren toegepast? Dan had je een automatische verbinding van de connectoren bij het vastzetten van de twee rompdelen.
0D97D033-C4BF-4863-A3EC-0B6ED8E175EA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
@Ecstacy , bedankt! Die compressie connectors zijn ook erg mooi. Maar ik vind het prettig als ik zelf de connectors kan vastmaken daarom gebruik ik altijd MPX connectors.

Mvg,

Bart
 
Die compressie connectoren lijken mij geen wijze keuze op een watervliegtuig.
Vocht kan makkelijker bij de contacten komen en voor oxidatie zorgen.
Wil niet zeggen dat een MPX stekker veilig is voor vocht, maar deze is wel meer geschermd en bij in steken ontstaan er ook slijtsporen op de contacten. Wat bij deze compressie connectoren niet is.

Tevens heb ik hetzelfde als Bart. Het gevoel tussen de oren moet goed zijn en dat behaal ik beter door connectoren die zelf in elkaar gezet moeten worden.
 
Die compressie connectoren kende ik nog niet. Als ze verguld zijn, zal het met de oxydatie wel meevallen denk ik.
 
Wil niet zeggen dat een MPX stekker veilig is voor vocht, maar deze is wel meer geschermd en bij in steken ontstaan er ook slijtsporen op de contacten. Wat bij deze compressie connectoren niet is.
Deze compressie connectoren gebruik ik al meerdere jaren op min DLG en F5J zwevers zonder enkel probleem. Deze industriële connectoren zijn uiteraard verguld en door de schuifbeweging bij het vastzetten ook zelfs reinigend.

De MPX connectoren zijn allesbehalve bestand tegen vocht, dus is bij een watervliegtuig een extra bescherming verstandig.
 
Voordat de scharnieren worden ingelijmd voorzie ik de asjes van een laagje vaseline. Door dit te verhitten word het vloeibaar. Dan even een scharnier er in dippen en er zit een mooi laagje bij de scharnier pen.
Nu kan er geen lijm tussen komen en gaat het niet roesten.

a13344447-188-Build%20%28299%29.jpg

Ik zou maar oppassen met zulke foto's op een openbaar forum......

Maar verder, schitterend bouwverslag weer, en mooie constructies!
 
Bedankt voor de leuke reacties :)

Deze week maakte ik aardig voortgang met het cockpit luik. Bouwen ging super snel en het beplanken van het voorste deel ook. Helaas was het balsa van de pre-cut planks veel te stijf en toen . . . . tja , Sebastiaan is nu nieuwe delen aan het snijden ;)
Nu eerst verder met de vleugels.

Mvg,

Bart

a13398439-171-Goose%20%282%29.jpg


a13398445-247-Goose%20%284%29.jpg


a13398447-209-Goose%20%285%29.jpg


a13398449-11-Goose%20%286%29.jpg


a13398451-98-Goose%20%2812%29.jpg


a13398453-124-Goose%20%2813%29.jpg


a13398455-181-Goose%20%2814%29.jpg


a13398443-221-Goose%20%283%29.jpg
 
Dat weet Bart wel... maar als kit aanstaande, dat in eerste instantie wil uit sluiten voor zekere eenvoud?
 
Laatst bewerkt:
@De Mol , zelfs met ammonia bleef het balsa nog te stug . . .

@H.B.Busking , :D

Vandaag begonnen met de vleugels. Dit gaat tot nu toe lekker rap. Eén van de panelen is een klein beetje krom maar dit is eenvoudig te verhelpen als de onderste beplanking word aangebracht.
Morgen weer verder :)

Mvg,

Bart


Begin met uitzoeken van de delen . . .

a13407305-22-Build%20%28362%29.jpg



Nieuwe bouwplank:

a13407307-192-Build%20%28363%29.jpg




Hoofdliggers uit twee lagen 2.5mm balsa:

a13407309-107-Build%20%28364%29.jpg


a13407311-139-Build%20%28365%29.jpg




Framewerk gaat lekker rap in elkaar:

a13407333-178-Build%20%28376%29.jpg




Nylon moeren voor de vleugelbouten worden ingelijmd.

a13407315-159-Build%20%28367%29.jpg


a13407319-243-Build%20%28369%29.jpg


a13407321-160-Build%20%28370%29.jpg


a13407323-185-Build%20%28371%29.jpg




Tip drijver bevestiging:

a13407313-181-Build%20%28366%29.jpg


a13407325-19-Build%20%28372%29.jpg


a13407327-110-Build%20%28373%29.jpg


a13407329-199-Build%20%28374%29.jpg


a13407335-76-Build%20%28377%29.jpg


a13407337-230-Build%20%28378%29.jpg


a13407339-128-Build%20%28379%29.jpg


a13407341-173-Build%20%28380%29.jpg


a13407343-22-Build%20%28381%29.jpg



Kleine warp:

a13407345-192-Build%20%28382%29.jpg


a13407347-107-Build%20%28383%29.jpg


a13407349-20-Build%20%28384%29.jpg


a13407351-181-Build%20%28385%29.jpg



Vleugel schroeven

a13407353-159-Build%20%28386%29.jpg


a13407355-73-Build%20%28387%29.jpg


a13407357-243-Build%20%28388%29.jpg


a13407331-24-Build%20%28375%29.jpg
 
Vandaag de onderkant van de vleugel voorzien van 1,5mm balsa beplanking. Verder de aileron servo bevestiging ingelijmd en voorbereiding getroffen voor de bevestigingspunten van de spandraden van de tip drijvers. Foto's zeggen meer dan worden dus hier zijn ze . . . . . . .

Mvg,

Bart

Vier plankjes balsa aan elkaar gelijmd en grofweg op maat gemaakt:

a13416601-67-Build%20%28389%29.jpg


a13416603-9-Build%20%28390%29.jpg




Markeren van het tip drijver bevestigingspunt:

a13416605-3-Build%20%28391%29.jpg


a13416607-253-Build%20%28392%29.jpg




En met een nieuw mesje de opening gemaakt:

a13416609-247-Build%20%28393%29.jpg


a13416621-72-Build%20%28398%29.jpg


a13416615-100-Build%20%28395%29.jpg




Met diverse profielen en veel klemmen de kromming uit de constructie gehaald tijdens het verlijmend:

a13416617-94-Build%20%28396%29.jpg


a13416619-88-Build%20%28397%29.jpg




Beplanking bevestigd en overtollig balsa verwijderd.

a13416625-42-Build%20%28400%29.jpg


a13416627-36-Build%20%28401%29.jpg




Servo bevestiging wordt met behulp van een sjabloon op de juiste plaats bevestigd:

a13416623-66-Build%20%28399%29.jpg


a13416629-190-Build%20%28402%29.jpg


a13416631-59-Build%20%28403%29.jpg


a13416633-137-Build%20%28404%29.jpg


a13416635-131-Build%20%28405%29.jpg


a13416637-93-Build%20%28406%29.jpg


a13416639-119-Build%20%28407%29.jpg


a13416641-100-Build%20%28408%29.jpg


a13416643-225-Build%20%28409%29.jpg


a13416655-136-Build%20%28414%29.jpg


a13416647-1-Build%20%28411%29.jpg


a13416649-187-Build%20%28412%29.jpg


a13416651-172-Build%20%28413%29.jpg




Voorbereiden van de bevestigingspunten voor de spandraden:

a13416657-98-Build%20%28415%29.jpg


a13416661-212-Build%20%28416%29.jpg


a13416663-206-Build%20%28417%29.jpg


a13416665-232-Build%20%28418%29.jpg


a13416667-22-Build%20%28419%29.jpg




De optionele flaps. Ik ga deze niet gebruiken, als de Goose licht wordt gebouwd zijn ze niet nodig.

a13416669-40-Build%20%28420%29.jpg


a13416671-57-Build%20%28421%29.jpg


a13416673-63-Build%20%28422%29.jpg
 
Bedankt Frits :) Met deze hoeveelheid detail foto's en video's zou het zelfs voor de beginnende bouwer mogelijk moeten zijn de GooseV2 te kunnen bouwen. En als het niet wil lukken kunnen we elkaar altijd voorzien van raad en daad in dit draadje.

Alweer bijna een week voorbij sinds de laatste update van het draadje. Normaal gesproken staat het nog steeds boven aan de pagina maar in deze corona tijd lijkt het wel of iedereen weer aan het bouwen is gegaan en het modelbouwforum is meer levendig dan ooit :)

De onderzijde van de vleugel is inmiddels beplankt waardoor er nu een erg belangrijke fase van de de vleugelbouw is aangebroken : het dichten van de d-box (beplanking aanbrengen aan de voorzijde van de hoofdligger). Waar de vleugel nu nog niet torsie stijf is zal dat nadat de d-box dicht is wel zo zijn. Het is dus EXTREEM belangrijk dat dit op de juiste wijze gebeurd anders heb je kromme vleugels met alle gevolgen van dien. De vleugel wordt dus middels gewichten gefixeerd op de bouwplank maar onder de vleugeltip komt een 5mm malletje zodat de juiste tipverdraaiing wordt ingebouwd. De GooseV2 heeft een vleugelprofiel gebaseerd op ClarkY (dus een vlakke onderzijde, wat de bouw vereenvoudigd) maar het verloopt naar tip. Dit samen met de tipverdraaing maakt dat de Goose absoluut ''stall friendly'' is en nooit over een tip wegvalt. Voor het beplanken van de D-Box heb ik nog de kabelbomen gemaakt, getest en in de vleugels aangebracht. Verder de rest van de vleugel beplankt en de neuslijst en tip blokken aangebracht. Nu begint het schuren , schuren , schuren en schuren . . . kwestie van knop omzetten en doorgaan totdat het naar je zin is.
Verder zijn ook de nieuwe delen voor het cockpitluik gearriveerd dus deze kan ik opnieuw maken.

Binnekort weer een video, nu alleen foto's.

Mvg,

Bart



Onderzijde beplankt:

a13446121-237-Build%20%28424%29.jpg




Netjes getrimd gelijk met de wortelrib:

a13446123-7-Build%20%28425%29.jpg




Kabelbomen gemaakt en getest:

a13446125-225-Build%20%28426%29.jpg


a13446127-23-Build%20%28427%29.jpg


a13446129-149-Build%20%28428%29.jpg


a13446131-102-Build%20%28429%29.jpg




Schuren van de ligger en sub neuslijst:

a13446133-140-Build%20%28430%29.jpg


a13446135-166-Build%20%28431%29.jpg




Passen van de vleugelbuizen:

a13446137-128-Build%20%28432%29.jpg




Natuurlijk even kijken hoe het staat:

a13446139-122-Build%20%28433%29.jpg


a13446141-234-Build%20%28434%29.jpg




Malletje voor tipverdraaiing:

a13446143-4-Build%20%28435%29.jpg


a13446145-222-Build%20%28436%29.jpg




Dichtmaken van de D-Box:

a13446147-152-Build%20%28437%29.jpg


a13446149-198-Build%20%28438%29.jpg




Alleen de achterste vleugelbuis wordt nu ingelijmd:

a13446151-99-Build%20%28439%29.jpg




Schuren van de achterlijst:

a13446153-169-Build%20%28440%29.jpg




Beplanken bovenzijde:

a13446155-79-Build%20%28441%29.jpg


a13446159-119-Build%20%28443%29.jpg




Vleugel tips:

a13446161-7-Build%20%28444%29.jpg


a13446163-225-Build%20%28445%29.jpg


a13446165-23-Build%20%28446%29.jpg


a13446167-149-Build%20%28447%29.jpg


a13446169-239-Build%20%28448%29.jpg


a13446171-128-Build%20%28449%29.jpg




Nieuwe delen voor het luik:

a13446179-124-20200423_121810.jpg
 
Back
Top