Hallo blup-blup,
Ja er komt aardig wat programmeer werk bij kijken. Maar laat het je niet afschrikken. Ik zou als ik jouw was eens kijken in de Arduino hoek en met name de standaard sensors die je eraan kan hangen. Op hun website kun je naar de playground en daar vind je allerlei voorbeelden en mini programmaas om je op weg te helpen. De programmeer taal is C++, het unieke aan arduino is de bootloader waardoor hij luistert naar hun programmeeromgeving en de vele libraries die het een stuk eenvoudiger maken. Het is open-source en dus heel veel mensen werken automatisch mee om het steeds beter en ge-avanceerder te maken.
Ik kom zelf ook uit de duikboten hoek (lang geleden, het stof staat er aardig dik op), vlieg met helicopters (en tri/wii copter) en bouw schepen met allerlei functies gebaseerd op het arduino principe (ook feedback). Het is eigenlijk niets anders dan een atMega 8/168/328 chip met een experimenteerboard. Ik ontwerp en bouw ze nu meer naar hoe ik ze nodig heb en naar de ruimte die ik heb. Ik heb het in een jaartje geleerd en ik heb normaal nooit iets te maken gehad met dit soort dingen. Even ter illustratie dat het niet heel erg ingewikkeld is.
Voor de stabilisatie van de boot kun je kijken naar helicopter gyro's. Je kunt hele goedkope vinden in HongKong met heading hold. Je kunt als je verder zoekt in het wii-copter draadje hier ook naar 3d gyro/accelarator gaan. Het signaal dat naar een de regelaars gaat is een PWM signaal en kan dus worden gebruikt voor een regelaar of servo. Er is heel veel mogelijk, maar veelal is en blijft het experimenteel.
Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat je een goed werkende duikboot hebt en pas daarna electronica toevoegen. Je kunt gewoon de microprocessoren tussen het systeem hangen. Je kunt een ontvanger uitlezen en mixen met de feedback van de sensoren en daaruit een koers laten bereken en dat vervolgens doorsturen naar een servo (of servo's met een x-staart).
Ik lees al een tijdje mee, doe ik wel vaker. Maar ik weet uit het verleden dat er inderdaad heel veel dromen voorbij komen en mensen heel vaak de zoekknop niet meer gebruiken. Daarom ben ik niet zo actief meer in dit deel van het forum. Je idee moet kunnen werken, maar alles valt en staat hoever je wil gaan en wat je ervan verwacht. Je kunt een sensor van 10 euro niet vergelijken met een sensor van 10000 euro.
Danny
PS: linkje naar de playground scroll naar beneden en je zit vanzelf je gps:
http://arduino.cc/playground/Main/InterfacingWithHardware#Input