Graupner Cirrus 75 opknapverslagen

Sleepkoppeling: Stap 3

Van de week weer een mooi blokje gemaakt met een messing buisje er in. Zag er prachtig uit. Maar het werkte niet :nooo:
Het verenstaal was te kort om de cirkelbeweging van de servo op te vangen. Het koperen buisje was te dun.

Maarten vertelde dat hij de sleepkoppeling maakte in een kunststof buis van stuurstangen. Dat is wel tamelijk KISS ;)

Zo dus:
full

Nog een sleufje erin in maken en er kan gesleept worden.
Morgen proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de cirrus75 nu volledig vliegklaar. Moet alleen nog een eigen cockpit bouwen, maar voor het uitwegen gebruik ik de oude (die naar Wubbe gaat).

def_inbouw-1.jpg

Ik kom op een totaal lood gewicht van bijna 200 gram. Het volledige vlieggewicht komt daarmee op 1900 gram. Ik vind dat best veel, vooral in acht genomen dat ik dus vlieg met de 2,8m vleugelversie! Wat wegen jullie c75's vliegklaar? Ik denk dat ik in de winter nog maar eens aan de slag ga om gaten in het stabilo te frezen en op die manier neusgewicht kan besparen.

Jaap

Volledig vliegklaar?? Op de foto ontbreken in ieder geval nog de schroefjes in de servo's :D:D

@jhvdk Dat kan natuurlijk. Dan kan de tipverdraaiing natuurlijk nog steeds verschillen.
@maarten Heb jij het over een Cirrus-75 (en heb je daar de tekening van)?

In jouw geval zou ik een set nieuwe vleugels bouwen.
Met een ander profiel wel te verstaan zoals in dit draadje uitvoerig aan de orde komt.

70er 80er Jahre Retro-Segler

Je bekomt dan een zweefvliegtuig met pit.

De tekening kan ik je bezorgen via Mail.

Wat versta jij onder een zweefvliegtuig met pit?

Ik heb alle respect voor het oorspronkelijk ontwerp (Graupner) van de Cirrus maar het vleugelprofiel daarvan bepaalt dat dit toestel maar optimaal rendeert bij kalme weersomstandigheden.
Geen nood, je kunt dit verhelpen door het profiel te wijzigen.
Ik heb hier trouwens de tekeningen op PDF.
Ik ben er vast van overtuigd dat dit een hele opwaardering zou betekenen voor je Cirrus.
Resultaat moet zijn, een sterkere vleugel met betere vliegeigenschappen.
Met een toestel met pit bedoel ik vooral een toestel die het in alle weersomstandigheden doet.
Ik bedoel daarmee in het bijzonder een zweeftoestel met goede penetratie-eigenschappen.
Wat je niet kunt zeggen van die oudere Graupner-creaties.
Bij wat wind hebben die zwevers de neiging te fladderen, begrijp je.
De nieuwe vleugel waarmee de Cirrus is uitgerust zie draadje

70er 80er Jahre Retro-Segler

laat een veel actievere vliegstijl toe en is op de koop toe 3 maal sterker indien gebouwd met harde balsa en een stevige webbing.

Mvg,
Aurectar

maar het vleugelprofiel daarvan bepaalt dat dit toestel maar optimaal rendeert bij kalme weersomstandigheden.
Geen nood, je kunt dit verhelpen door het profiel te wijzigen.

Meneer Aurectar,
u blijft dit keer op keer herhalen.
Ja, het kan veel beter. Maar dat geldt voor alle toestellen uit die periode. De liefhebbers van deze vliegtuigen storen zich daar niet aan dus er is helemaal geen sprake van "nood".
Wat u niet lijkt te begrijpen is dat mensen die dit soort vliegtuigen vliegen helemaal niet op zoek zijn naar optimale prestaties. Daar hebben ze andere vliegtuigen voor. Het Cirrus profiel was in zijn tijd erg goed (in de zin: eenvoudig te bouwen en misschien geen topprestaties maar zeker een vooruitgang ten opzichte van andere profielen uit die tijd) en ook vandaag de dag vliegt het prima.
Ik persoonlijk geniet er van het toestel te vliegen zoals het ooit ontworpen is en ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. Dat mensen uw advies niet opvolgen heeft dan ook niet te maken met het feit dat u geen gelijk zou hebben maar met het feit dat er eenvoudigweg geen behoefte aan is.

Meneer Aurectar,
u blijft dit keer op keer herhalen.
Ja, het kan veel beter. Maar dat geldt voor alle toestellen uit die periode. De liefhebbers van deze vliegtuigen storen zich daar niet aan dus er is helemaal geen sprake van "nood".
Wat u niet lijkt te begrijpen is dat mensen die dit soort vliegtuigen vliegen helemaal niet op zoek zijn naar optimale prestaties. Daar hebben ze andere vliegtuigen voor. Het Cirrus profiel was in zijn tijd erg goed (in de zin: eenvoudig te bouwen en misschien geen topprestaties maar zeker een vooruitgang ten opzichte van andere profielen uit die tijd) en ook vandaag de dag vliegt het prima.
Ik persoonlijk geniet er van het toestel te vliegen zoals het ooit ontworpen is en ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. Dat mensen uw advies niet opvolgen heeft dan ook niet te maken met het feit dat u geen gelijk zou hebben maar met het feit dat er eenvoudigweg geen behoefte aan is.

Arjan

Kijk bij mij draait het verre van om topprestaties.
Het heeft daar allemaal weinig mee te maken.
Ik vind de Cirrus trouwens een prachtig toestel wat betreft zijn look.
Met een kleine ingreep kun je de vleugel robuuster maken en het fladderen opheffen.
Is daar nu wat mis mee?

In het verleden heb ik veel Cirrussen zien vliegen om te weten dat de oorspronkelijke vleugel zeer broos is.
Vanaf het ontstaan van dit model zijn er geesten geweest die daar wijzigingen aan gebracht hebben.
Heb ik zelf gezien.
Met minder of meer succes.
Dit experimenteren is op zich zelf ook al Vintage.
Als je op die wijze enkele minder goede eigenschappen kunt wegwerken is daar niks mis mee.
En geef toe.
Wat betreft de look is er weinig verschil tussen het oorspronkelijke en het gemodificeerde van op dit Duitse draadje.
Onderzoek maakt nu eenmaal deel uit van onze hobby.

Aurectar

Heer Aurectar,
Het vliegen met die broze fladderende vleugels is onderdeel van de pret. Op alle Vintage Glider Treffens hebben in totaal tientallen Cirrussen ( Cirri?) rondgefladderd, in zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Ik heb er niet één zien sneuvelen. En nieuwe vleugels bouwen...tsja voor de meeste mensen valt dat niet onder "een kleine ingreep".

En als ik dan geheel voor mezelf spreek, ik zou eerder een geheel nieuw vliegtuig kiezen als ik onbreekbare vleugels wilde waarmee ik onder alle weersomstandigheden kon vliegen, dan een originele Graupner Cirrus/Cirrus 75 zo verbouwen. Want dan is het geen Graupner Cirrus/ Cirrus 75 meer!

Dus ik begrijp uw punt, het is ook niet naar bedoeld maar ik kijk er gewoon anders naar :-)

1976

Heer Aurectar,
En nieuwe vleugels bouwen...tsja voor de meeste mensen valt dat niet onder "een kleine ingreep".

En als ik dan geheel voor mezelf spreek, ik zou eerder een geheel nieuw vliegtuig kiezen als ik onbreekbare vleugels wilde waarmee ik onder alle weersomstandigheden kon vliegen, dan een originele Graupner Cirrus/Cirrus 75 zo verbouwen. Want dan is het geen Graupner Cirrus/ Cirrus 75 meer!

Dus ik begrijp uw punt, het is ook niet naar bedoeld maar ik kijk er gewoon anders naar :-)

Heer Arjan,

We leven natuurlijk in een vrije wereld waar iedereen zijn eigen invalshoek bepaalt.
Daar zijn we het blijkbaar volledig over eens.
Bij mij komt het er feitelijk alleen op neer van de goede eigenschappen te bewaren en er de mindere in de mate van het mogelijke weg te werken.
Meer hoef je daar niet in te zoeken.

En om het nog eens over de Cirrus te hebben.
Het toestel is al van in den beginne voorwerp geweest van modificaties.
Even in mijn archieven gedoken.
Challenge Eole 1976
Tweede plaats: de Spanjaard Pedro Rabassa met zijn gemodificeerde Cirrus.

Mvg
Aurectar

Ik zoek er ook niet meer achter hoor.
Binnen de Vintage Glider Group zijn alle modificaties die destijds gebruikelijk waren ook zonder meer toegestaan. Maar het blijkt dat bijna iedereen voor de originele flapperende vleugels gaat.

Nog een tipje van de sluier; ik ben van 1967 en was 12 of 13 toen de Cirrus op de markt kwam. Meer dan een vrije vlucht Kleine UHU zat er voor mij niet in maar ik droomde van een Cirrus..... Pas een paar jaar geleden ben ik eindelijk gaan modelvliegen en de Cirrus stond hoog op mijn verlanglijstje. Gewoon, om hem nu eindelijk eens te kunnen proberen. Het hele wedstrijdgebeuren uit die jaren is langs mij heen gegaan. Een originele Cirrus, zoals hij toen in de catalogus stond, dat is voor mij het mooiste wat er is. Ik denk dat dat voor meer mensen opgaat.

Maar dat betekent niet dat ik de 75 van Piet en al die andere schitterende modificaties niet kan waarderen.
Ik denk dat je in de klassieke auto- en motorenwereld dezelfde 2 stromingen ziet. Mensen die alles zo origineel mogelijk willen hebben en mensen die de modificaties uit die jaren geweldig vinden.

Mocht u ooit een plaatje vinden van die gemodificeerde Cirrus dan zou ik dat graag eens zien!

Laatst bewerkt:
Nog een tipje van de sluier; ik ben van 1967 en was 12 of 13 toen de Cirrus op de markt kwam. Meer dan een vrije vlucht Kleine UHU zat er voor mij niet in maar ik droomde van een Cirrus.....

Nahhhh,Komt me bekend voor.Ik ben dan een twee jaar oudere knar en de kleine vrije vlucht UHU was voor mij een Airfish toen ik 14 was.Maar ik ken dat gevoel nog wel dat ik mijn snotneus platdrukte tegen de showroomruit van de modelbouwzaak in Enschede.Kwijlend kijkend naar de bouwdozen van de Cirrus,Cumulus en de Mini Nimbus.De Cirrus en de Cumulus zijn er gekomen.Alleen wacht ik nog met smart op een Mini Nimbus.En dat terwijl er tegenwoordig veel betere vliegers te krijgen zijn.Ik verwijt het maar aan de midlife crisis.Wat het aanpassen van de vleugels aangaat:Ieder het zijne,gewoon doen wat jezelf leuk vindt.Ik hou het bij de originele fladderdingetjes.Hoewel ik eerlijk gezegd het fladderen niet eens echt opmerk.

ceppodo zei:
Maar ik ken dat gevoel nog wel dat ik mijn snotneus platdrukte tegen de showroomruit van de modelbouwzaak in Enschede.Kwijlend kijkend naar de bouwdozen van de Cirrus

Ik ben ook al van bouwjaar '65 en ik drukte mijn neus in Hengelo tegen de ruiten bij Mickey/van Wezel. Wat een mooie tijden. Ik had mijn uhu nog maar op een mooiste dag lag er een Cirrus 75 met beschadigde doos in de etalage. Om de beschadigde doos was hij goedkoper. Ik denk dat ik nog nooit zo hard weer naar huis gefietst ben om mijn ouders om geld te vragen (en een terugbetaling te regelen).

Dat was een mooie dag.....

Steven.

Waar zijn ze toch gebleven de ECHTE modelbouwwinkels?Hoewel bij mijn weten Van Wezel nog steeds er wel iets mee doet.In Enschede is nagenoeg niets meer serieus te koop en ik herken me in het huidige speelgoed wat her en der te koop aangeboden wordt absoluut niet.@Steven:Leeft jouw 75 nog?

en al die winkeliers maar schelden dat die snotneuzen hun ramen weer hadden bevuild.

Nee ik ben een laatbloeier pas 5 jaar geleden begonnen.

Waar zijn ze toch gebleven de ECHTE modelbouwwinkels?Hoewel bij mijn weten Van Wezel nog steeds er wel iets mee doet.In Enschede is nagenoeg niets meer serieus te koop en ik herken me in het huidige speelgoed wat her en der te koop aangeboden wordt absoluut niet.@Steven:Leeft jouw 75 nog?

Van wezel heeft er tot zijn laatste uur wel iets aan modelbouw gedaan. Toen de ouweheer er toch eindelijk mee gestopt is ,is de winkel een top1toys geworden. die hebben het kort volgehouden en nu is de ruimte te huur........ Nee al die echte winkels verdwijnen toch wel.

Mijn Cirrus 75 is nog steeds hier. Zo nu en dan mag ze vliegen. Zie ook hier:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/103375-graupner-cirrus-75-opknapverslagen-10.html#post2154388

Steven

Carglass?

Van Jaap heb ik een prachtige cockpitkap gekregen :worship:
Opvallend was dat de kap niet meteen paste op mijn Cirrus. Gelukkeg was hij te groot. Dan kunnen we er dus nog wat vanaf schuren. Dat komt goed.

De reden dat ik hem kreeg is dat er een scheur in het 'glas' zit. Zie hier:

full

Kan ik die scheur nu nog repareren? Á la Carglass of zoiets?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt het uiteinde van de scheur inboren (voorzichtig) met een 1mm boortje .
Nu de scheur een vgroef in slijpen met de punt van een afbreek mesje .
De scheur aan de achterzijde dicht plakken met tesa tape.
Nu komt de truuk .12 uurs epoxy mengen en opwarmen tot 30 graden .
Deze epoxy in de scheur laten lopen mbv een sate prikker oid.

Het inboren is om de scheur af te ronden zodat deze niet verder scheurt .

Na drogen de epoxy die teveel was voorzichtig afschrapen .
Daarna polijsten met een hele fijne commandant .
Onzichtbaar wordt het niet ,Stevig ook niet .

Dus wat ik aanraad is de scheur afplakken met tape . Het kapje van buiten in een frame maken .het binnen werk verwijderen .
Er voor zorgen dat je hem vol kunt gieten met gips .Nu heb je een mal om nieuwe kapjes te maken mbv vacuumtrekken

Hee wat raar die ie niet direct past! Ik heb twee c75 rompjes, op beide rompjes past ie prima! Zoals ik eerder heb gezegd, als het niets is kan ie altijd nog de kliko in!

Zo niet, succes met het vastzetten van het barstje!

Back